Ik heb ondervonden dat veel handleidingen/manuals voor Asahi Pentax-camera's, -(Takumar) lenzen en originele accessoires niet of slechts tegen betaling op internet te vinden zijn.
Is het geen goed idee om een databestand op te zetten met daarin voor iedereen gratis te downloaden PDF-bestanden van die handleidingen/manuals?
Ik denk dat copyright geen probleem is; zo zijn de handleidingen voor de huidige camera's gratis van de officiële Pentax-site te halen. Verwijzing naar de auteur(s) of firma is voor oude handleidingen/manuals voldoende, lijkt mij.
Ik heb geen benul van de technische realisatie van eea en ik kan slechts een lijstje leveren van eventueel te scannen documentatie die ik zelf heb. Dat zijn:
-SMC Pentax lenses. Asahi Optical Europe nv, 1979[?];
-Objectieven en toebehoren. Asahi Pentax Nederland bv, zj (2 versies);
-Pentax ME Super camera. 06050/NL. Asahi Optical Co Ltd, 1980 [7/83, printed in Belgium];
-Asahi Pentax ME camera. Rotterdam, Asahi Pentax Nederland bv, zj;
-Prijslijst juni 1980. Rotterdam, Asahi Pentax Nederland bv, zj [juni 1980].
-Gebruiksaanwijzing voor: Spotmatic, SV- en S1A-camera's, CdS-opsteekbelichtingsmeter II, CdS-SPOTbelichtingsmeter II, tussenringen, balgapparaat I, microscoopadapter en reproductie-standaard, balgapparaat II en diacopieer-apparaat, Copipod-copieerapparaat met aanhangsels; 'Deze Nederlandse vertaling, met verwijzing naar de paginanummers van de geïllustreerde Engelse instructieboekjes, is bedoeld om NAAST deze gebruiksaanwijzing, welke bij de betreffende artikelen zijn verpakt, te worden gebruikt.' Amsterdam/Groningen, nv Fotogroothandel S. Boas, februari 1969;
-Brochure ME, toppunt van automatiek. Zaventem, Asahi Pentax Europe nv, mei 1978[?].
Mvg, Fransje.