Het Nederlandstalig Pentaxforum
Hard- en software => Pentax Digitale Spiegelreflexcamera's => Topic gestart door: Big_Apple op 19 mei 2015, 15:30:13
-
Hallo iedereen
Een jaar geleden ben ik overgestapt van een Pentax K10D naar een Pentax K5. Sindsdien ben ik een beetje aan het worstelen. De foto die ik heb bijgevoegd heb ik gemaakt met instellingen die ik gewoon ben van mijn K10D. Ik weet niet wat jullie denken maar voor mij is deze foto te donker, te warm en te gesatureerd. Hoe stel ik mijn camera in om betere foto's te maken?
Dit zijn de Exic-data:
Date Time Original: 2015:04:30 12:22:02
Exposure Time: 1/6400
F Number: 6.30
Exposure Program: Aperture priority
ISO Speed Ratings: 640
Shutter Speed Value: 12.64
Aperture Value: 5.31
Exposure Bias: 0.30
Metering Mode: CenterWeightedAverage
Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode
Focal Length: 40
Exposure Mode: 1
White Balance: Auto white balance
Contrast: Hard
Saturation: High saturation
Sharpness: Hard
Make: PENTAX
Model: PENTAX K-5
Software: K-5 Ver 1.14
Sensing Method: One-chip color area sensor
File Source: DSC
Scene Type: Directly photographed
Custom Rendered: Normal process
Focal Length In 35mm Film: 60
Scene Capture Type: Standard
Subject Distance Range: Close view
ExifIFDPointer: 180
X Resolution: 250
Y Resolution: 250
Resolution Unit: 2
De gebruikte lens is de Pentax DA16-45 F4.0
(http://i62.tinypic.com/dysvo8.jpg)
-
Saturation: High saturation
is dat niet in te stellen naar low ofzo ?
-
...voor mij is deze foto te donker, te warm en te gesatureerd.
Exposure Time: 1/6400
F Number: 6.30
Exposure Program: Aperture priority
ISO Speed Ratings: 640
Exposure Bias: 0.30
Contrast: Hard
Saturation: High saturation
Iets klopt er hier niet, zoveel is zeker. ISO640 lijkt me véél te hoog maar dat kan niet de oorzaak zijn. Op mijn laptop ziet het histogram er vreemd uit met zowel links en rechts véél te véél ruimte. Als ik in mijn bewerkingsprogramma de levels netjes over de breedte van het histogram verdeel krijg ik van jouw origineel een keurig belichte plaat met mooie doortekening en frisse kleuren.
Dat de foto te gesatureerd is volgens jou kan kloppen maar dat heb je zelf zo ingesteld.Ik zou deze terug zetten naar normaal en ook contrast terugbrengen naar normaal. Dan nog eens checken. Als dit een raw bestand was kan er ook nog iets mis zijn met de omzetting.
-
Waarom staat alles op hard en hoge verzadiging.
Zijn die ingenieurs van Pentax van die stommeriken dat ze deze instelling niet als normaal gezet hebben ?????
Zet alles eens op normaal/default.
Wil je wat verscherpen of wat meer kleur geven doe dat in een fotobewerkingsprogramma. Je hebt nu een instelling die destructief is (m.a.w. je kunt niet terug)
Daarnaast is er op stranden altijd veel licht de belichtingsmeting gaat net als bij sneeuw dan volledig de mist in. Hier moet je rekening mee houden.
Cire
-
Blijkbaar fotografeer ik steevast op de setting "levendig". Ik heb die nu op "natuurlijk" ingesteld waarbij contrast, saturatie, scherpte etc niet naar boven of beneden bijgesteld zijn. Bij "levendig" waren zowel contrast, saturatie, tint als scherpte 1 stop hoger ingesteld. Hoog/laag stemming (wat dat ook moge betekenen) 1 stop lager. Ik weet nu niet of dat een verklaring is voor het vreemde histogram.
Over de iso-waarde: idd te hoog, maar als die lager was geweest zou het beeld nog donkerder geweest zijn, toch? Ik vind het ook vreemd dat ik als iso-waarde minimaal 160 kan instellen. Op de K10D was alles boven de 200 al veel.
-
Waarom staat alles op hard en hoge verzadiging.
Zijn die ingenieurs van Pentax van die stommeriken dat ze deze instelling niet als normaal gezet hebben ?????
Zet alles eens op normaal/default.
Wil je wat verscherpen of wat meer kleur geven doe dat in een fotobewerkingsprogramma. Je hebt nu een instelling die destructief is (m.a.w. je kunt niet terug)
Daarnaast is er op stranden altijd veel licht de belichtingsmeting gaat net als bij sneeuw dan volledig de mist in. Hier moet je rekening mee houden.
Cire
Kies je dan voor puntmeting? Of manipuleer je de witbalans? Of pas je dat later softwarematig aan?
Edit: ik heb foto's van dezelfde dag die inderdaad overbelicht zijn, iets wat trouwens pas later op het pc-scherm te merken was.
-
Zoals door de anderen al is geopperd, staat je saturatie op high. Dus dit gaat inderdaad niet helpen. En zoals Eric ook aangaf, op zulke plekken is er vaak veel weerkaatsing van het licht en dat zal je lichtmeting behoorlijk in de war gooien. en dus vaak onder belichten. En nu zijn pentaxen er om bekend dat ze sneller onder belichten.
En er is nog een foutje dat je maakt. De K10D had een CCD en de K5 een CMOS, dus 2 verschillende typen sensoren. Daardoor kan je ook niet zomaar je instellingen van je K10 overzetten naar de K5. Je gaat echt verschil zien in de foto's. Je zult dus weer moeten zoeken naar de juiste instellingen, je moet je nieuwe camera weer leren kennen.
Zie het zo. Als je een nieuwe auto koopt, moet je ook alles weer opnieuw instellen zodat je goed achter het stuur zit, en hij lekker rijdt. En kan je niet de standen van je oude auto gebruiken.
-
Over de iso-waarde: idd te hoog, maar als die lager was geweest zou het beeld nog donkerder geweest zijn, toch?
Nee hoor, dan was de sluitertijd wat lager geweest maar dat kon best aangezien die nu op 1/6400 stond.
Ik vind het ook vreemd dat ik als iso-waarde minimaal 160 kan instellen. Op de K10D was alles boven de 200 al veel.
Gebeurt iedereen. Even in het menu de schaduwcorrectie uitzetten en voila!
-
Weer veel geleerd. Kortom: alle processing op de pc doen en de camera zo 'puur' mogelijk laten fotograferen; en experimenteren met belichting want die komt doorgaans iets te donker uit (wat niet erg is want ook dat kun je met software aanpassen).
Bedankt!
-
Toen ik van mijn Ist*Ds overstapte naar de K10D dacht ik ook dat ik er op achter uit gegaan was, toen ik de camera beter leerde kennen was het een flinke stap voorwaarts.
Nu ben ik van de K10D overgestapt naar de K5 en heb het zelfde gevoel, waar ben ik aan begonnen ???
Maar nu ik de camera langzaam aan begin te kennen haal ik er steeds meer uit.
Het bereik op alle vlakken is groter, maar dat betekend ook dat onze "fouten" en die van de lenzen uitvergroot kunnen worden.
Veel spelen en uitproberen en dan zul je merken dat het allemaal goed komt. Als we de camera helemaal onder de knie hebben stappen we weer over naar een K3 en beginnen we weer opnieuw :D
Met vriendelijke groet,
Albert
-
en de laatste tip niet vergeten, niet in JPG maar in RAW fotograferen. Je hebt dan in de nabewerking veel meer speelruimte
-
........ Als we de camera helemaal onder de knie hebben stappen we weer over naar een K3 en beginnen we weer opnieuw :D
.........
helemaal juist.....
-
je moet 'm ook van de center-lichtmeting afhalen. De K5 is veel gevoeliger dan jouw oude camera. Meet dus kleinere verschillen.
Ik heb dit zelfde 2 jaar terug meegemaakt met de overstap van K200 naar de K5ii. Werd dol van de verschillen.
succes.
-
en de laatste tip niet vergeten, niet in JPG maar in RAW fotograferen. Je hebt dan in de nabewerking veel meer speelruimte
Tja, dat is inderdaad zo. Maar dan ben je wel heel lang bezig met fotobewerking. Toen ik nog student was kon het nog enigszins.
-
Tja, dat is inderdaad zo. Maar dan ben je wel heel lang bezig met fotobewerking. Toen ik nog student was kon het nog enigszins.
Dat valt reuze mee als je in Lightroom werkt dan wel een andere programma waar je een workflow kunt toepassen en je RAW bestand niet "destructief" bewerkt.
Veel instellingen kun je "standaard" toepassen op meeste foto's en als het dan even net anders moet weer terug zetten.
Dat is voordeel van RAW, je kunt er alle kanten mee op. Dat kan niet (meer) met een JPG foto.
-
Big_Apple heeft deze vraag ook op belgiumdigital gesteld.
De commentaren daar lopen gelijk met de raadgevingen die hij hier krijgt: camera juist instellen, fototechniek verbeteren en in raw schieten.
Zoiets kost tijd en energie en het is aan de TS om uit maken in hoeverre hij hierin mee wenst te gaan.