Het Nederlandstalig Pentaxforum
Hard- en software => Pentax Digitale Spiegelreflexcamera's => Topic gestart door: Ienepien op 18 december 2014, 11:20:50
-
Hoi, ik ben lange tijd weggeweest, maar ik ben er weer. Deze keer met een vraag, en krijg ik hier hopelijk een passend antwoord.
Ben in het bezit van de K7 met verschillende lenzen. Maar de laatste tijd krijg ik bijna geen foto meer scherp in beeld. Ik fotografeer veelal mijn katten. Het pingeltje dat ie scherp is hoor ik, maar als ik de foto bekijk is ie wazig. Daar baal ik ontzettend van. Andere lenzen er al op geprobeerd, maar zelfde resultaat. Ik gebruik voornamelijk de Sigma 50mm F1.4. Dat is een prachtige lens, maar zelfs deze red het niet om tevreden te zijn over de foto's. Heb ook weleens gelezen dat je een firmware update moet doen, maar weet niet hoe dat moet en of dat wel helpt. Denk dat ik alles wel gedaan heb. Ik kom er niet uit. Ik baal als een stekker. Want binnenkort heb ik een fotoshoot met 5 kinderen van een collega van mij. Dus wil ik niet voor schut staan. HELP!! Misschien terugzetten naar fabrieksinstellingen???
-
Welkom terug :) Ik denk dat je echt even een (paar) voorbeeldfoto('s) moet plaatsen met exifgegevens erbij, anders blijft het zoeken naar een oplossing giswerk.
Gr. Sander
-
Het is te lang geleden, hoe plaats ik hier tussen de img] de foto?
-
Je moet de foto's in ieder geval ergens online 'beschikbaar' hebben ( via Flickr / Smugmug etc. etc., Flickr is gratis en handig).
Hier is in ieder geval een kleine omschrijving over hoe het met Flickr werkt: http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=36336.0 (http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=36336.0)
NB, dat hele stuk over dat je een deel van de link moet weghalen is voor dit forum niet van toepassing, dus gewoon link vanuit FLickr kopiëren. Die aanpassing is voor het 'andere' Pentaxforum (Pentaxian.nl)
Succes, Gr. Sander
-
(http://i1301.photobucket.com/albums/ag111/tobani60/IMGP5106_zpsbbca72f9.jpg) (http://s1301.photobucket.com/user/tobani60/media/IMGP5106_zpsbbca72f9.jpg.html)
Belichting 1/125 f2.8 iso 400
(http://i1301.photobucket.com/albums/ag111/tobani60/IMGP5329_zpsedf4735b.jpg) (http://s1301.photobucket.com/user/tobani60/media/IMGP5329_zpsedf4735b.jpg.html)
-
De eerste foto is gemaakt met 1/25 seconde op een 105mm lens en heeft dus een hoop bewegingsonscherpte. Dat is nooit goed scherp te krijgen. Gebruik bij voorkeur een sluitertijd die omgekeerd evenredig is aan de lengte van de lens die je gebruikt.
De tweede heeft een betere sluitertijd voor de lens die je gebruikt heb, hier waarschijnlijk de door jou genoemde 50mm/f1.4 maar je gebruikt een diafragma van f2.8 waardoor de scherptediepte zeer beperkt is (enkele centimeters). Afhankelijk van waar je op scherpgesteld hebt kunnen er dus delen van het beestje buiten het scherptedieptegebied vallen. De oplossing ligt in het gebruiken van een kleiner diafragma.
-
De eerste foto is gemaakt met 1/25 seconde op een 105mm lens en heeft dus een hoop bewegingsonscherpte. Dat is nooit goed scherp te krijgen. Gebruik bij voorkeur een sluitertijd die omgekeerd evenredig is aan de lengte van de lens die je gebruikt.
De tweede heeft een betere sluitertijd voor de lens die je gebruikt heb, hier waarschijnlijk de door jou genoemde 50mm/f1.4 maar je gebruikt een diafragma van f2.8 waardoor de scherptediepte zeer beperkt is (enkele centimeters). Afhankelijk van waar je op scherpgesteld hebt kunnen er dus delen van het beestje buiten het scherptedieptegebied vallen. De oplossing ligt in het gebruiken van een kleiner diafragma.
Maar bij foto 2 zou er toch ook in dit geval wel iets scherp moeten zijn? Ik zie dat niet dus ik denk aan meer dan alleen een probleem qua diafragma.
-
Maar bij foto 2 zou er toch ook in dit geval wel iets scherp moeten zijn? Ik zie dat niet dus ik denk aan meer dan alleen een probleem qua diafragma.
Als je naar het groene matje kijkt ligt het scherpstelpunt ongeveer vooraan ter hoogte van de staart van de kat. Aangezien deze op zijn zij ligt, is de rest van het lichaam al buiten het scherptedieptegebied. De EXIF data geeft ook als SubjectDistanceRange de waarde "Close view" en de kortste instelafstand van de 50mm/f1.4 is zo op 45cm. Het lijkt ook alsof de camera is gebruikt in de groene stand waarin je géén controle kan uitoefenen op het scherpstelpunt. Het contrast tussen de kattestaart en het groene kleedje is ook het grootst terwijl de rest van de kat voor de AF niet veel aanknopingspunten heeft met al dat grijs.
Gevalletje cameratechniek en ik zie weinig aanleiding om aan hardware fouten te denken vóór dat alle andere variabelen zijn uitgesloten, dus:
Av stand met een diafragma van 5.6-8, ISO zodat de sluitertijd net boven de 1/50 seconde uitkomt (als de kat beweegt zelfs nog iets hoger), werken vanaf statief en/of flitser gebruiken. Focuspunt instellen op de meest rechtse kruisfocus sensor en die over de neus laten vallen of, nog beter één van de ogen.
-
Valt nog wel mee hoor. Wat lichter gemaakt en ietsje verscherpt. Misschien wat sterk gekropt?
Groet,
Hans.
(http://i61.tinypic.com/2e6c01s.jpg)
-
Bedankt voor jullie reakties. Ga van het weekend weer opnieuw een poging doen om wat foto's te schieten. Maar moet er ook bij zeggen, dat af en toe de flitser ook niet of nauwelijks reageert als ik veel achter elkaar maak. (zal hij 'op'zijn?) Hij flitst van de 10x dat ie zou moeten flitsen soms maar 4x. Dus andere foto's te donker, of bij sommige juist weer overbelicht. Ik ben op zich niet echt een onervaren fotografe hoor, maar de laatste tijd begon ik me aan het toestel te ergeren. Misschien niet terecht. Het kleiner diafragma kan ik nog proberen, maar vind dan vaak de foto's te donker. Wil liever niet flitsen. Omdat katten dan vaak hun ogen dichtknijpen. Hoor graag tips over die instellingen.
-
Het kleiner diafragma kan ik nog proberen, maar vind dan vaak de foto's te donker. Wil liever niet flitsen.
Licht laat zich niet dwingen. Als je niet flitst, ook géén andere verlichting (continue-lampen of LED panelen) toepast en/of je ISO niet omhoog wilt doen dan houdt het eigenlijk een beetje op. Een kleiner diafragma maakt trouwens de foto niet donkerder in één van de auto-belichtingstanden aangezien de sluitertijden naar beneden worden aangepast maar aangezien je levende wezens fotografeert uit de hand lijkt me dat ook niet echt de oplossing.
Dit is toch echt niet een probleem wat aan de camera ligt maar aan de fotograaf achter de camera. Als je echter een reden zoekt om eens iets nieuws aan te schaffen...
-
In het menu staat een optie om flitsen toe te staan terwijl deze nog niet is opgeladen (dan dus geen flits, maar wel een foto). Wellicht dat je die optie hebt aangevinkt. Even geen idee welk nummer dat is, maar ik denk op de eerste pagina van die laatste reeks instellingen.
-
De eerste foto is gemaakt met 1/25 seconde op een 105mm lens en heeft dus een hoop bewegingsonscherpte. Dat is nooit goed scherp te krijgen. Gebruik bij voorkeur een sluitertijd die omgekeerd evenredig is aan de lengte van de lens die je gebruikt.
Even als aanvulling: 105mm op een APS-C camera (zoals de PENTAX) is ongeveer 150mm. Vuistregel is zoals newmikey2 al zegt dus 1/150 qua tijd. Door de SR van PENTAX kan je wat lager gaan zitten, maar zeker als je niet al te vaste handjes hebt is dit een goed advies. In mijn ervaring is de ondergrens met SR als ik ergens tegen kan leunen max twee stops. Ruwweg betekent dat in jouw geval 1/40e...
-
Bedankt voor jullie reakties. Ga van het weekend weer opnieuw een poging doen om wat foto's te schieten. Maar moet er ook bij zeggen, dat af en toe de flitser ook niet of nauwelijks reageert als ik veel achter elkaar maak. (zal hij 'op'zijn?) Hij flitst van de 10x dat ie zou moeten flitsen soms maar 4x. Dus andere foto's te donker, of bij sommige juist weer overbelicht. Ik ben op zich niet echt een onervaren fotografe hoor, maar de laatste tijd begon ik me aan het toestel te ergeren. Misschien niet terecht. Het kleiner diafragma kan ik nog proberen, maar vind dan vaak de foto's te donker. Wil liever niet flitsen. Omdat katten dan vaak hun ogen dichtknijpen. Hoor graag tips over die instellingen.
De flitser is wss niet op, maar simpelweg er niet op gemaakt om snel achter elkaar te flitsen. Daar zijn twee reden voor: ten eerste moet een flitser 'opladen' en ten tweede mag hij niet 'oververhit' raken. Kortom, ratelen met 6 foto's per seconden gaat niet lukken...
Een opzetflitser doet het niet veel beter dan de ingebouwde flits op dit gebied tenzij je een extern accupack erbij koopt, dan kan je ongeveer 1 foto per 2 seconde maken. We praten dan wel over de betere flitsers en accupacks zijn (relatief) erg duur!
Kattenfoto's maken? zet gewoon een schemerlamp in de buurt en knal je iso omhoog als dat nog nodig is...
-
Het gekke met die flits is, die flitst wel, maar de foto is gewoon donker. In de exif-gegevens staat dat er is geflitst. Hoe kan dit nu weer??? Ik snap er ff niets meer van. De instellingen staan goed, dus daar ligt het niet aan. Wie het weet mag het zeggen.
-
Het gekke met die flits is, die flitst wel, maar de foto is gewoon donker. In de exif-gegevens staat dat er is geflitst. Hoe kan dit nu weer??? Ik snap er ff niets meer van. De instellingen staan goed, dus daar ligt het niet aan. Wie het weet mag het zeggen.
Even posten mèt Exif intact. Op deze manier schieten we niet erg op.
-
Even posten mèt Exif intact. Op deze manier schieten we niet erg op.
idd veel mogelijke oorzaken hiervoor, maar zonder de EXIF gegevens is het voor ons ook maar gissen...
Ik gok op de combi te lage ISO en te klein diafragma... dan trekt het ingebouwde flitsertje het gewoon niet meer. (richtgetal/gebruikte F-stop=maximale afstand)
Met je 105mm heb je al wat afstand tot je onderwerp, wanneer je nu met het ingebouwd flitsertje (richtgetal 12 of zo?) op ISO 100 gaat flitsen met een hoge F-stop heb je prijs (enfin géén prijs :-) )
probeer het volgende eens: in stand M / iso 400 / tijd 1/60e een reeksje maken met de verschillende diafragmaopeningen. (best van een 'dood' voorwerp want de poes zal het niet appreciëren) Als uit dat reeksje géén goed belichte foto komt, dan kunnen we veronderstellen dat er iets fout is met de flits.
(check zeker eerst ook even of de flitssterkte niet gecorrigeerd is (mag niet op - of + staan)
-
Even een serie van 5 achter elkaar gemaakt. Alle 5x geflitst, maar het klopt niet voor mijn gevoel. Hopelijk is het nu duidelijker.
F2.8 1/60 ISO 400
(http://i1301.photobucket.com/albums/ag111/tobani60/IMGP6405_zps8cdf16b8.jpg)
F3.5 1/60 ISO 400
(http://i1301.photobucket.com/albums/ag111/tobani60/IMGP6407_zps5e13e309.jpg)
F4.5 2/60 ISO 400
(http://i1301.photobucket.com/albums/ag111/tobani60/IMGP6408_zps4c8d6b9c.jpg)
F5.6 1/60 ISO 400
(http://i1301.photobucket.com/albums/ag111/tobani60/IMGP6409_zps417744f7.jpg)
F7.1 1/60 ISO 400
(http://i1301.photobucket.com/albums/ag111/tobani60/IMGP6409_zps417744f7.jpg)
-
Ohja en als ik de externe flitser er op zet, dan gaat het precies zo.
-
1,2 & 5 zijn OK van belichting
bij 2 is de flitser blijkbaar niet afgegaan !
bij de derde is het licht volgens mij gemeten op de zetel !
ik zie dus niet meteen een probleem, behalve dan bij de tweede waar de flitser niet is afgegaan.
Welke lichtmeting heb je gebruikt?
grtz,
Danny
-
De flister is bij alle foto's afgegaan, dat is juist het gekke. En dan krijg je toch een donker beeld.?????
-
Ik heb tijdens flitsen ook tussendoor wel eens te donkere foto`s. Vooral als ik op een feestje oid fotografeer. Natuurlijk ben ik ook eerst gaan twijfelen en beredeneren hoe dat kwam. Mijn conclusie was/is dat bij veelvuldig flitsen de batterij capaciteit minder word en dus de laadtijd van de flitser langer duurt. Gevolg af en toe geen flits. Daarnaast had ik ook wel dat de flitser wel afging maar toch te donkere foto, na wisselen voor verse batterijen was ook dit verholpen ( wellicht dat bijna lege batterijen ook invloed hebben op de lichtopbrengst vd flitser) En natuurlijk kan het ook zijn dat je de camera op een licht gedeelte richt, daar het licht meet en vervolgens een donkerder gedeelte fotografeert, de flitser wordt dan misleid. Ik zeg niet dat deze zaken bij jou ook aan de orde zijn, maar ik wil mijn ervaringen delen, wellicht zit er iets tussen waar je wat aan hebt. Overigens zegt mijn gevoel dat er niets mis is met de camera, maar da`s alleen gevoel ;)
-
1,2 & 5 zijn OK van belichting
bij 2 is de flitser blijkbaar niet afgegaan !
bij de derde is het licht volgens mij gemeten op de zetel !
ik zie dus niet meteen een probleem, behalve dan bij de tweede waar de flitser niet is afgegaan.
Welke lichtmeting heb je gebruikt?
grtz,
Danny
Ik onderschrijf deze conclusie wel. Ik vermoed spot lichtmeting of zoiets.
-
Een flitser bouwt zijn spanning na een foto weer op voor de volgende foto. Dat houdt dus in dat die even wat tijd nodig heeft op weer op voldoende spanning te komen voor de volgende foto.
Soms geeft die wel aan dat die weer vol zit, maar kan die net even te weinig hebben voor de bewuste instelling. Als je foto 2 ook op de donkere achtergrond hebt ingesteld, dan moet de flitser best wel werken om voldoende capaciteit te kunnen leveren. Dat heeft die niet, dus donkere foto. Hetzelfde geldt voor foto 3, maar dan andersom.
Scherpte is OK nu, dus denk dat je nu ook overtuigd bent dat het niet aan de camera ligt maar een de instellingen die gebruikt zijn.
Hetzelfde geldt voor de flitser. Als die te weinig capaciteit heeft om zo snel achter elkaar capaciteit te leveren, dan moet je daar óf rekening meer houden, óf een flitser met meer capaciteit aanschaffen.
Of de ISO iets omhoog, zodat de flitser minder licht hoeft te leveren.
-
Wat mij opvalt is dat ze wel héél dicht op elkaar genomen zijn (ca. 7-10 seconden tussen de shots) en volledig in M-modus met Center-weighed metering. Deze zijn allemaal met de Sigma 50mm genomen. Kan zijn dat het diafragma op de lens wat plakkerig is en niet op tijd sluit en je de flitser inderdaad helemaal leegflitst waardoor de hersteltijden wat langer zijn. Haal de lens eens van de camera af en kijk eens of de diafragma-lamellen snel en adequaat reageren...
-
Ik begrijp dat je zowel de interne als de externe flister hebt gebruikt.
Zijn de resultaten precies gelijk??
Dan ligt het wellicht niet aan de flitser, hooguit dat ze beide niet voldoende capaciteit konden leveren.
Zat er een nieuw setje batterijen in de externe flitser?
-
Wat mij opvalt is dat ze wel héél dicht op elkaar genomen zijn (ca. 7-10 seconden tussen de shots) en volledig in M-modus met Center-weighed metering. Deze zijn allemaal met de Sigma 50mm genomen. Kan zijn dat het diafragma op de lens wat plakkerig is en niet op tijd sluit en je de flitser inderdaad helemaal leegflitst waardoor de hersteltijden wat langer zijn. Haal de lens eens van de camera af en kijk eens of de diafragma-lamellen snel en adequaat reageren...
Dan bedoel je dat het aan de lens kan liggen? Of juist aan de camera? Dat het diafragma plakkerig wordt, daar bedoel je mee dat het wat langzaam reageert?
-
Dan bedoel je dat het aan de lens kan liggen? Of juist aan de camera? Dat het diafragma plakkerig wordt, daar bedoel je mee dat het wat langzaam reageert?
Dat laatste. Hoe komen de belichtingen uit als je de camera gewoon in P of Av stand zet in plaats van volledig handmatig? Ik begrijp niet helemaal waarom je de M-stand gebruikt met de ingebouwde flitser als je niet helemaal zeker bent van het bereik en de herlaadtijd. Wacht ook op het "flitser gereed" lampje vóór dat je de volgende opname afdrukt, deze leken mij in hoog tempo "er doorheen gejast" te zijn. Had even doorgeklikt naar je photobucket account voor de volledige EXIF die je hier niet vermeld.
Opmerking die niets met het probleem te maken heeft maar toch van belang: je firmware staat nog op versie 1.00 je zou deze echt eens moeten bijwerken naar de nieuwste v1.13 - je hebt een goeie 6 updates overgeslagen!
File name: IMGP6406_zps5dff5b3b.JPG (Standard EXIF Tags)
Artist : TOB@NIFOTOGR@FIE
Copyright :
Date and Time : 2014:12:26 12:15:25
Exif IFD Pointer : 694
Manufacturer : PENTAX
Model : PENTAX K-7
Software : K-7 Ver 1.00
Color Space : sRGB
Components Configuration : YCbCr
Contrast : Normal
Custom Rendered : Normal process
Date and Time (digitized) : 2014:12:26 12:15:25
Date and Time (original) : 2014:12:26 12:15:25
Exif Version : 2.21
Exposure Bias : 0 EV
Exposure Mode : Manual
Exposure Program : Manual
Exposure Time : 1/60 s
File Source : Digital still camera
Flash : Yes, compulsory, red-eye reduction
FlashPix Version : 1.00
FNumber : F3.5
Focal Length : 50.0 mm
Focal Length In 35mm Film : 75.0 mm
Interoperability IFD Pointer : 54456
ISO Speed Ratings : 400
Metering Mode : Center weighted average
Pixel X Dimension : 4672
Pixel Y Dimension : 3104
Saturation : Low
Scene Capture Type : Standard
Scene Type : Directly photographed
Sensing Method : One-chip color area
Sharpness : Normal
Subject Distance Range : Close view
White Balance : Manual
-
Dan bedoel je dat het aan de lens kan liggen? Of juist aan de camera? Dat het diafragma plakkerig wordt, daar bedoel je mee dat het wat langzaam reageert?
Als er teveel olie tussen de diafragma bladen van de lens zit, kunnen deze wat "plakkerig" worden.
Zelf heb ik met mijn 100 mm macro lens het probleem gehad dat het veertje van het diafragma niet snel genoeg "terug kwam" bij kleinere diafragma's (>f/11).
Gevolg was, dat alle foto's vanaf f/11 en hoger overbelicht waren. Dat lag dus echt aan de lens en niet aan de camera.
-
Opmerking die niets met het probleem te maken heeft maar toch van belang: je firmware staat nog op versie 1.00 je zou deze echt eens moeten bijwerken naar de nieuwste v1.13 - je hebt een goeie 6 updates overgeslagen!
Dat lijkt me inderdaad stap 1. Updaten van firmware is echt eenvoudig en anders kan iemand je wel helpen lijkt me.
-
Dat laatste. Hoe komen de belichtingen uit als je de camera gewoon in P of Av stand zet in plaats van volledig handmatig? Ik begrijp niet helemaal waarom je de M-stand gebruikt met de ingebouwde flitser als je niet helemaal zeker bent van het bereik en de herlaadtijd.
Dat van die plakkerige diafragmalamellen zou een oorzaak kunnen zijn, maar dan moet dat ook voorvallen bij het fotograferen zonder flash niet? (onverklaarbare over & onderbelichte foto's) Trouwens, die onderbelichte foto: als we de theorie van de plakkerige lamellen volgen, dan zou het diafragma bij het fotograferen naar F11 of F16 of zelfs kleiner moeten gegaan zijn???
Ik vroeg Ienepien een reeksje te maken in M-stand met verschillende diafragmawaarden zodat wij konden kijken of er effectief een probleem was (en het welke dan wel)
Trouwens de M-stand heeft géén invloed op het gedrag van de flitser, wat je daar wél hebt is controle over de belichting van je achtergrond én (in mindere mate , zeker met de ingebouwde flits) de scherptediepte.