Het Nederlandstalig Pentaxforum
Algemeen => Algemene discussie => Topic gestart door: BertHermans op 27 augustus 2013, 13:40:56
-
Ik vraag me af of er meer K-5 gebruikers zijn met hetzelfde probleem.
In de zoeker van mijn K-5 zie ik allemaal stofjes, vuiltjes en een of twee minimale pluisjes. De spiegel en de onderkant van het matglas zijn schoon.
Ik heb dit probleem bijna vier weken geleden schriftelijk, mail, aan pentax.nl voorgelegd maar nog steeds geen antwoord.
Is dit probleem zelf te verhelpen of moet ik mijn 1,5 jaar oude, K-5 voor garantie naar de dealer brengen waar ik hem heb gekocht?
-
Ik vraag me af of er meer K-5 gebruikers zijn met hetzelfde probleem.
In de zoeker van mijn K-5 zie ik allemaal stofjes, vuiltjes en een of twee minimale pluisjes. De spiegel en de onderkant van het matglas zijn schoon.
Ik heb dit probleem bijna vier weken geleden schriftelijk, mail, aan pentax.nl voorgelegd maar nog steeds geen antwoord.
Is dit probleem zelf te verhelpen of moet ik mijn 1,5 jaar oude, K-5 voor garantie naar de dealer brengen waar ik hem heb gekocht?
als ik jouw was, zou ik de technische helpdesk bellen.
het telefoonnummer staat vermeld op de Pentax site, rechtsonderaan.
tja Pentax is zacht gezegd niet op communicatie met klanten ingesteld
-
Heb ook een flinke zwarte stip in de zoeker. Probeer me er niet aan te ergeren en dat lukt tot nu toe.
Eerder had ik een stofje op de spiegel, wat ik gemakkelijk kon verwijderen.
Dit stofje kan ik niet traceren.
Ja, als iemand weet hoe je het weg kan halen, graag!!
groet, Han
-
Han, het zijn er te veel om me niet aan te ergeren...
-
Ik denk dat Han bedoeld dat hij er ook last van heeft.
En dat die ook wil weten hoe het te verwijderen is.
-
Het lijkt me dat jullie stof op het matglas ligt.
Dus je kunt zelf het matglas er uit halen, schoon blazen en weer terug plaatsen, een werkje van 5 minuten 8)
-
@ 6x7 : dank voor de tip, ik ga eens googelen om te kijken of ik ergens een instructie kan vinden.
-
ik sluit me aan: ga het ook proberen
-
Hier is een video van de K10, maar de k5 gaat precies zo. K10D Changing your focusing screen. (http://www.youtube.com/watch?v=YqZCjT-jr1s#ws)
Ps met een gewone pincet, gaat het ook.
-
Vreemd dat ze niet reageren. Mij hielpen ze binnen 2 dagen en alle andere mailtjes die gestuurd werden rond het thema kwamen ook na een dag weer een antwoord op terug.
Ik zou ook het matglas eens bekijken. Met de K-m had ik ook af en toe stippen in de zoeker. Dit was altijd stof onderaan het matglas. (in jou geval zou het dus bovenop zijn)
-
dank voor de link, iets meer licht in het binnenste zou prettig zijn.
-
Vreemd dat ze niet reageren. Mij hielpen ze binnen 2 dagen en alle andere mailtjes die gestuurd werden rond het thema kwamen ook na een dag weer een antwoord op terug.
Als ik terug ben van vakantie volgende week zal ik ze nog eens mailen!
-
Toen ik gisteren bij CameraNu op zoek was naar een compactcamera heb ik mijn K-5 aan een specialist laten zien en hem naar een oordeel gevraagd over het stof in mijn zoeker.
Kijken, Kijken, kijken en nog eens kijken en de conclusie was dat het stof niet op het matglas zit maar in het prismahuis. Toen ik hem vroeg hoe hij dat kon zien was het antwoord: " de stofdeeltjes zijn scherp te zien, als ze wazig zijn zitten ze op het matglas, scherp op het prismahuis. Dit is een klusje voor Pentax."
Ik zal er nog maar eens een mailtje aan wijden, misschien krijg ik nu wel antwoord.
-
Probeer anders chipclean eens voor informatie. Wel zelf betalen, maar klaar terwijl je wacht...
-
Probeer anders chipclean eens voor informatie. Wel zelf betalen, maar klaar terwijl je wacht...
Dank je voor de tip. Ik heb ze net een mail gestuurd, ze zijn maandags gesloten....
Update: antwoord op de mail: ze kunnen het schoonmaken. Ik zal morgen eens bellen wat het kost en of je er op kunt wachten.
Volgens CameraNu ben je je camera tussen de 3 en 5 weken kwijt als ze hem opsturen naar Pentax.nl
-
" de stofdeeltjes zijn scherp te zien, als ze wazig zijn zitten ze op het matglas, scherp op het prismahuis. Dit is een klusje voor Pentax."
humm, bij mij is het scherp te zien.... :( wacht in spanning je bevindingen af....
-
Ik heb trouwens een zeer nette en vriendelijke mail naar Pentax.nl gestuurd met dezelfde vraag. Ik heb ze aangegeven dat ik teleurgesteld ben omdat ze mijn vorige mail niet hebben beantwoord.
Ben benieuwd of ze nu wel reageren. Ik heb aangegeven dat het pentaxforum mee kijkt..... ;D
-
Dank je voor de tip. Ik heb ze net een mail gestuurd, ze zijn maandags gesloten....
Ik zal morgen eens bellen wat het kost en of je er op kunt wachten.
Volgens CameraNu ben je je camera tussen de 3 en 5 weken kwijt als ze hem opsturen naar Pentax.nl
Chipclean kan je gewoon langsgaan, wel handig om eerst een afspraak te maken daar het maar 1 mans zaak is en je anders een flinke tijd zou moeten wachten...
Als je toch gaat: laat dan meteen je sensor cleanen en ... hij kan ook lenzen calibreren...
-
het herstelbedrijf voor Pentax in nederland is:
PM2S
010-2452727
scholtenstraat 1
3125 BM
Schiedam
-
het herstelbedrijf voor Pentax in nederland is:
PM2S
010-2452727
scholtenstraat 1
3125 BM
Schiedam
Dat adres kreeg ik net ook van Pentax terug. Ik heb de mail onmiddellijk geretourneerd. Ze hadden hem slecht gelezen en dachten dat er vuil op de sensor zat. Het hele verhaal nog maar eens uitgelegd en opnieuw verstuurd. Kijken of ze nu wel kunnen/willen lezen en handelen.
-
Pentax.nl: Ja eh, nee eh, misschien eh, we weten niet of dit garantie is. Bel maar even met het nummer in Schiedam en dan kijken die wel verder.
Schiedam: Ja eh, nee eh, misschien eh, we weten niet of dit garantie is. Pak hem maar goed in en stuur hem maar op en dan sturen wij hem naar Frankrijk en daar kijken ze dan wel. Wij doen er hier helemaal niets mee. U bent uw camera wel ongeveer 6 weken kwijt.
Chipclean: Dit is een standaard schoonmaakprocedure bij een grote schoonmaakbeurt van een camera. Tenzij het in het prisma zit kunnen we dit schoonmaken. Het kost €45 voor de complete beurt, incl. de sensor en u kunt er op wachten. Wel even een afspraak maken.
Wat een verschil in benadering..... Als ik weer naar familie in Limburg ga maak ik wel even een omweg via Heumen. Mocht het dan niet lukken dan valt hij altijd nog onder de garantie en mag hij naar Frankrijk.
Wisten jullie trouwens dat : "Overigens is het zo dat u binnen de garantieperiode recht op één gratis basischeck van de kamera. Daarbij wordt ook dit gecontroleerd." ????
-
Verschil tussen recht hebben en recht krijgen....
Een reparatietijd van zes weken is natuurlijk van de zotten voor een klusje van 5 minuten....
Wat ik al zei: gewoon naar chipclean, betaal met een grimas, maar dan is je sensor ook weer schoon... En, ik had het al gezegd, laat ook je lenzen even calibreren. Je schrikt van het effect!
-
Wisten jullie trouwens dat : "Overigens is het zo dat u binnen de garantieperiode recht op één gratis basischeck van de kamera. Daarbij wordt ook dit gecontroleerd." ????
Ze zijn goed in geheimen bewaren ....
Hoe is dit te verzilveren ? via de aanschaf winkel ?
-
Ze zijn goed in geheimen bewaren ....
Hoe is dit te verzilveren ? via de aanschaf winkel ?
Volgens mij zat er bij de camera een bon die dat recht geeft.
Echter......lijkt me dat je dan wel je camera 6 weken kwijt bent......
-
Volgens mij zat er bij de camera een bon die dat recht geeft.
dan hebben ze hem goed verstopt, in mijn K-5 doos zit hij niet.
-
dan hebben ze hem goed verstopt, in mijn K-5 doos zit hij niet.
+1 ... vandaar mijn vraag ..... hummm
-
Na lange radiostilte heb ik weer contact opgenomen met het bedrijf in Schiedam en daar kreeg ik nu, in een prettig telefoongesprek, van de manager te horen dat hij eraan ging werken om het onder de garantie te laten vallen. Ik had hem via de mail foto's gestuurd die ik met de MX-1 door de zoeker had gemaakt en volgens hem was het probleem nu duidelijk. Volgens hem duurde de hele procedure nu ook niet meer minimaal zes weken maar was het teruggebracht tot maximaal drie. Met de feestdagen in het vooruitzicht en mijn vakantie op Sri Lanka in januari zou het kunnen zijn dat de camera nog niet terug zal zijn. Daarom hebben we besloten om de camera pas na mijn vakantie in te leveren voor een garantiebeurt.
Al met al een prettig contact wat mijn vertrouwen weer heeft hersteld. Ik hou jullie op de hoogte.
-
Na lange radiostilte heb ik weer contact opgenomen met het bedrijf in Schiedam en daar kreeg ik nu, in een prettig telefoongesprek, van de manager te horen dat hij eraan ging werken om het onder de garantie te laten vallen. Ik had hem via de mail foto's gestuurd die ik met de MX-1 door de zoeker had gemaakt en volgens hem was het probleem nu duidelijk. Volgens hem duurde de hele procedure nu ook niet meer minimaal zes weken maar was het teruggebracht tot maximaal drie. Met de feestdagen in het vooruitzicht en mijn vakantie op Sri Lanka in januari zou het kunnen zijn dat de camera nog niet terug zal zijn. Daarom hebben we besloten om de camera pas na mijn vakantie in te leveren voor een garantiebeurt.
Al met al een prettig contact wat mijn vertrouwen weer heeft hersteld. Ik hou jullie op de hoogte.
Klinkt in ieder geval stuk beter.
Mijn DFA 100 mm WR is gerepareerd en op verzoek kreeg ik korting: 20% maar liefst.
En werkt weer als een zonnetje.
T.o.v. De Beuk lijkt het vooralsnog een enorme vooruitgang.
-
Ik heb mijn K-5 meegenomen op vakantie, ik wilde niet de kans lopen om hem 6 weken kwijt te zijn en alles met een aaifoon te moeten doen.
Ik heb net de manager in Schiedam herinnerd aan zijn belofte en hem per mail gevraagd wat nu de volgende stap is. Ik hou jullie op de hoogte.
-
Aangezien hij niet reageerde heb ik hem maar gebeld...
Hij kon het zich nog herinneren en gaat het uitzoeken, belt me vandaag terug.
Als de camera naar Frankrijk moet laat ik het wel bij lensclean doen. Met de ervaring van Thoran heb ik geen zin om acht weken of langer te wachten.
-
...belt me vandaag terug...
vreemd, bij veel mensen wordt het begrip vandaag anders uitgelegd! :no:
-
Manana senor!
Zo ben ik 2 jaar doende geweest om een boot uit Turkije te exporteren...
Eens maar nooit meer!
-
Manana betekend in Portugal zoiets van : Wanneer ?? Maar zeker niet vandaag ;D
Sterkte en houd de druk erop.
Met vriendelijke groet,
Albert
-
In Nederland wordt niets gedaan, alles wordt verzonden naar Frankrijk, een klusje van nog geen 20min.
Binnenkort naar vrienden in Nijmegen. Ik denk dat ik dan maar eens in Heumen bij Chipclean op bezoek ga.
De service van Pentax roept bij mij vraagtekens en een gefronst voorhoofd op... en dat bedoel ik niet positief.
-
kwam op internet tegen de volgende camera reparatie bedrijven tegen:
ncrr-fotocamera en reparatie service
camera service limburg.
wie heeft ervaring met bovenstaande bedrijven ?
het komt mij voor, dat de jongste klant contacten van Ricoh/Pentax, hun cadeau en het uitdelen van een titel
slechts een rookgordijn/afleiding zijn van een organisatie vol met problemen.
-
het komt mij voor, dat de jongste klant contacten van Ricoh/Pentax, hun cadeau en het uitdelen van een titel
slechts een rookgordijn/afleiding zijn van een organisatie vol met problemen.
+1
-
Pentax.nl: Ja eh, nee eh, misschien eh, we weten niet of dit garantie is. Bel maar even met het nummer in Schiedam en dan kijken die wel verder.
Schiedam: Ja eh, nee eh, misschien eh, we weten niet of dit garantie is. Pak hem maar goed in en stuur hem maar op en dan sturen wij hem naar Frankrijk en daar kijken ze dan wel. Wij doen er hier helemaal niets mee. U bent uw camera wel ongeveer 6 weken kwijt.
Chipclean: Dit is een standaard schoonmaakprocedure bij een grote schoonmaakbeurt van een camera. Tenzij het in het prisma zit kunnen we dit schoonmaken. Het kost €45 voor de complete beurt, incl. de sensor en u kunt er op wachten. Wel even een afspraak maken.
Wat een verschil in benadering..... Als ik weer naar familie in Limburg ga maak ik wel even een omweg via Heumen. Mocht het dan niet lukken dan valt hij altijd nog onder de garantie en mag hij naar Frankrijk.
Wisten jullie trouwens dat : "Overigens is het zo dat u binnen de garantieperiode recht op één gratis basischeck van de kamera. Daarbij wordt ook dit gecontroleerd." ????
Je bent volgens mij bij de verkeerde partij. Als je een product hebt gekocht dat gerepareerd moet worden, is je aanspreekpunt de winkel waar je het product hebt gekocht. Daar heb je de koopovereenkomst mee en eventuele garantie gaat altijd via hen. Of zij het product dan naar de fabrikant opsturen, maakt niet eens uit. Ik vind het wel vreemd dat Pentax je dat niet meteen heeft verteld. Je hebt ze wel duidelijk gemaakt dat je een consument bent en niet een retailer?
-
@starbase218: na aankoop via een internetwinkel in onderling overleg met pentax-nl en de serviceafdeling in Schiedam besloten om rechtstreeks contact te hebben tussen klant en service-afdeling! Daarna houdt alle service op en blijft het de lange lijdensweg die het bij de Beukelaer ook al was. Behalve mooie woorden is er niets veranderd.
-
Je bent volgens mij bij de verkeerde partij. Als je een product hebt gekocht dat gerepareerd moet worden, is je aanspreekpunt de winkel waar je het product hebt gekocht. Daar heb je de koopovereenkomst mee en eventuele garantie gaat altijd via hen. Of zij het product dan naar de fabrikant opsturen, maakt niet eens uit. Ik vind het wel vreemd dat Pentax je dat niet meteen heeft verteld. Je hebt ze wel duidelijk gemaakt dat je een consument bent en niet een retailer?
Je hebt wel gelijk maar je krijgt het niet :) Ja, verkopende partij is aansprakelijk. Maar bij dit soort dingen zijn ze alleen maar vertragend.Alleen als je bijvoorbeeld een vervangend toestel zou willen hebben, kan je daar aankloppen..
-
Harry, het is nu gewoon een kwestie van een omweg via Heumen! Voor een paar tientjes kan ik op de reparatie wachten en ben ik mijn camera niet minstens 6 weken kwijt. Datzelfde bedrag zou ik ook kwijt zijn als ik met de auto mijn camera zou moeten wegbrengen en halen.
-
Bert, even een tip. Je kan daar ook je lenzen laten calibreren.....
-
Bert, even een tip. Je kan daar ook je lenzen laten calibreren.....
Er liggen er twee klaar...
-
@starbase218: na aankoop via een internetwinkel in onderling overleg met pentax-nl en de serviceafdeling in Schiedam besloten om rechtstreeks contact te hebben tussen klant en service-afdeling! Daarna houdt alle service op en blijft het de lange lijdensweg die het bij de Beukelaer ook al was. Behalve mooie woorden is er niets veranderd.
Hier snap ik niets van. Bedoel je te zeggen dat in dit specifieke geval besloten is dat de klant rechtstreeks contact heeft met de (Pentax) serviceafdeling? Of is dit iets algemeens? En wat bedoel je met "daarna"? In de zin van tijd of in een andere zin?
-
antwoord vraag 1: ja!
antwoord vraag 2: weet ik niet!
antwoord vraag 3: gewoon niets meer, geen enkele reaktie!
-
Nu na drie weken nog steeds geen reaktie van Ricoh/Pentax.
Ver klaar met het merk, alleen maar loze beloften
Dinsdag ga ik naar Chipclean en laat het daar doen. Klaar terwijl u wacht en geen gezeur meer.
-
Heb ik ook wel eens gehad. Even met een perslucht spuitbus blazen en weg.
Wel oppassen dat je wat afstand bewaard anders kun je met de koude perslucht bevriezingsschade veroorzaken!
Groetjes, Bob
-
Geen spuitbus met perslucht gebruiken om je camera of sensor van binnen schoon te spuiten. Hier in kunnen vloeistoffen zitten, die zullen het probleem groter maken.
Het is beter een goede rubberen blaasbalg te gebruiken, veel veiliger!
Wat vervelend Bert dat het allemaal zo lang moet duren! :(
-
Carel, ik ben er nu bijna een half jaar mee bezig en nu is het genoeg. Ik ben het helemaal zat. Ik blijf niet uitleggen en vragen maar regel het nu zelf. Over zes weken is de camera toch uit de garantie en zou ik het ook zelf moeten regelen/betalen.
Ik heb een goede les geleerd, bij een volgende camera zoek ik eerst alle recensies mbt gebruikers- en garantieondersteuning op voor ik een keuze maak.
-
Carel, is dit niet iets om "namens het forum" bij jouw contacten bij Pentax neer te leggen?
Dat je een camera 6 weken kwijt bent is al moeilijk te behappen, maar als je dat (vooraf) weet nog wel om rekening mee te houden / keuze in te maken.
Maar totaal geen duidelijkheid geven en klanten niet terugbellen is uit den boze. Ik neem aan dat als Ricoh Pentax dit te horen krijgt, ze snel klaar zijn met een tussenschakel zoals deze in Schiedam zit.
Er zijn meer van dit soort bedrijven en die doen het stukken beter.
Dus in die zin wellicht handig eens jouw contactpersoon dit soort info te geven?
-
Vandaag bij chipclean geweest. Prettige ontvangst en goede service.
Op twee minimale stofjes na is de zoeker helemaal schoon. Deze zitten waarschijnlijk op een voor chipclean niet te bereiken plaats.
Sensor is in jaren niet zo schoon geweest.
De 18-135 en de F-50/1.7 zijn gekalibreerd en ik zal die morgen eens mee naar buiten nemen.
Kostte een paar centen maar dan ben ik van de onzin van de garantieservice af. Ik zal het de mannen van Ricoh/Pentax over twee weken in Nijkerk nog eens fijntjes onder de aandacht brengen. Waarschijnlijk is M. Sangers er ook, misschien vindt hij het wel interessant om te horen.