Het Nederlandstalig Pentaxforum
Algemeen => Algemene discussie => Topic gestart door: newmikey2 op 23 juni 2012, 16:10:55
-
Heb ongeveer een maand geleden mijn DA16-45mm verkocht via MP. Koper is hem komen ophalen bij mij op kantoor want hij moest en zou hem mee op vakantie de week daarop. De lens was in zeer goede staat (glas brandschoon, AF prima in orde) en heeft mij ook trouw gediend tot een paar weken voordat ik hem verkocht.
Lang verhaal kort: man komt bij mij op kantoor, probeert lens uit op zijn K-X, ik nog eens op mijn K-5 en alles is prima in orde. Hij pingelt er nog €5 vanaf vanwege een Sigma achterdop (vergeten om te wisselen) maar allá, dat kan gebeuren. Cash betaald, handje gegeven en (ver)koop geslaagd.
Nu belt hij mij vandaag op met het verhaal dat de lens aan de wijde kant (16-18mm) niet autofocust, aan de lange kant (30-45mm) wél en wil morgen langskomen. We zijn inmiddels 4 weken verder, wat moet ik hier nu mee? Wat zouden jullie doen? Lens terugnemen terwijl hij hem 4 weken gehad heeft en er misschien wel iets mee/aan gebeurd is? Nogmaals, de lens was A-OK tot het moment van verkoop.
Graag jullie advies hoe te handelen.
-
Ik heb ooit hetzelfde gehad met een apple computer. Perfect werkend en na drei weken opeens : hij doet het niet ik wil mijn geld terug!
Dit is het risico van 2ehands kopen. Hij heeft hem daadwerkelijk getest (getuige erbij ???) in orde bevonden betaalt en meegenomen.
Einde verhaal. Wat hij in de vier weken van zijn vakantie gedaan heeft zal hij niet vertellen en daar kom je nooit achter.
Laat hij hem zelf maar opgeven al beschadigd bij zijn reis- of inboedelverzekering.
Langs komen zou bij mij geen enkele zin hebben.
-
Mijnheer heeft een bod gedaan aan de hand van wat hij heeft aangetroffen én getest! Jullie beider bevinding was dat alles goed werkte. Nu, terwijl de lens 4 weken niet onder jouw controle is geweest is er iets stuk......
Persoonlijk zou ik mijnheers klacht niet ontvankelijk verklaren. Steek eventueel je licht eens op bij http://www.juridischloket.nl (http://www.juridischloket.nl)
-
Je moet niets doen, het is niet meer jouw eigendom, niet jouw verantwoordelijkheid meer en hij heeft hem getest. Lijkt me geen probleem voor jou, maar voor hem.
-
Hallo newmikey2
Ik heb zelf mijn DA 16-45 in de zelfde tijd verkocht ik herinner mij je advertentie nog wel.
Als de man die mijn lens heeft gekocht nu bij mij zou komen met dat verhaal zou ik zeggen,het spijt me vreselijk voor je maar ik kan hier niets mee,de lens was goed op het moment van verkoop.
Als hij garantie wil ,had hij hem bij een zaak moeten kopen,en dat dan nog van tevoren laten vast leggen.
Particuliere verkoop is heel iets anders.(ook goedkoper) dus heb je dan meer risico,trouwens vier weken is ook wel erg laat om te reclameren
-
Volgens mij hoef je al privéverkoper op marktplaats geen garantie te verlenen. Een korte Google tocht leert wel dat dit objectief er vaker last van heeft (niet of slecht focussen in het groothoekbereik). Waar dat aan ligt blijft meestal in het midden helaas.
-
Getest en goed bevonden, en nu pas reclameren? Na 2-3 dagen ala maar na 4 weken?
-
Ook bij een koop/verkoop tussen particulieren zijn er regels.
Zo heeft de verkoper een informatieplicht. Is hij op de hoogte van bepaalde defecten, zal hij dat moeten mededelen. In dit geval heb je aangegeven dat de AF van het objectief in orde is, dan zal de AF van het objectief ook daadwerkelijk in orde moeten zijn. Is dat niet het geval, dan heeft de koper recht op het ongedaan maken van de koop (geld terug dus).
De koper heeft een onderzoeksplicht.....zomaar 'blind' iets kopen en meenemen, en dan reclameren gaat niet.
Jullie hebben in dit geval samen het objectief getest, dus kan er van uitgegaan worden dat de AF werkte op het moment van koop.
De bewijslast ligt bij de koper....hij zal moeten aantonen dat de AF al niet goed was bij de koop. Lijkt me een lastige opdracht. Zeker gezien het feit dat er al vier weken verstreken zijn.
Succes!
-
Bij mij was het een koelbox voor in de auto .. werkend weg de dag erna kwam hij hem terug brengen met "zijn vriend" of ik het geld even terug wilde geven ..
Ik had van tevoren de koelbox wel getest omdat ik geen zooi verkopen wil maar bij de verkoop hebben we het niet samen getest dus ja je staat dan zwak.
In jouw geval wel samen getest dus........... op zeker dikke pech voor hem.
-
Ik kan me drie redenen voorstellen waarom hij met zijn verzoek komt.
1. Hij heeft de pech dat de lens problemen krijgt ondanks dat hij er goed mee is omgegaan
2. Hij had tijdelijk een lens nodig gehad en probeert op deze onfatsoenlijke wijze een gratis leenperiode te regelen
3. Hij heeft een ongelukkie gehad en probeert op onfatsoenlijke wijze jou het probleem te geven en zijn geld terug te krijgen
Zelfs als scenario 1 aan de hand is, kan hij dit zelf veroorzaak hebben, zonder zich daarvan bewust te zijn.
Meestal heb je wel een gevoel bij iemand, of hij de zaak probeert te tillen, dan zou ik er echt niet over peinzen.
Denk je dat hij eerlijk is, dan ligt het aan jezelf hoe je er mee om wilt gaan.
Recht op iets lijkt hij mij niet te hebben, maar je stelt de vraag niet voor niets, je wilt het netjes regelen.
Ik kan me dan hooguit voorstellen dat hij de lens teruggeeft en jij bv de helft of 3/4 van het geld retourneert.
Dan kun je de lens met gebrek opnieuw voor wat minder verkopen en dan draag je allebei een gedeelte van het risico.
Ben wel benieuwd hoe je gevoel is over de persoon en wat je oplossing gaat zijn...
-
Zoals hierboven allemaal, jammer voor de verkoper. Na een maand iets 2ehands terugbrengen is al verloren zaak. Zeker als het is getest tijdens het ophalen.
Gewoon netjes afwimpelen.
Ja, daar ben ik het mee eens, je weet binnen1 tot 2 dagen al of iets niet goed functioneert
En had hij al meteen moeten merken als hij hem komt testen,en niet achteraf komen zeuren >:(
en zeker niet na 4 weken. (http://i46.tinypic.com/x5tt1t.gif)
-
Ik vind dat hij gewoon pech geeft. Hij heeft hem getest. Hij wist de staat en heeft hem daarop gekocht. Dat de lens dan 4 weken later ermee stopt is jammer voor hem maar niet jouw probleem.
-
Inderdaad is dit het risico van tweedehands kopen lijkt me.
Na 2 dagen reclameren zou je wellicht nog eens over na kunnen denken, maar pas na 4 weken en een vakantie klinkt me meer als "bedankt voor het lenen", dan wel "het is toch niet wat ik dacht".
Dan moet hij hem zelf maar doorverkopen lijkt me.
Succes Mike, ben benieuwd hoe het afloopt.
-
Ik zou geen afspraak maken met deze meneer en hem veel succes wensen.
-
Voelde me toch ietwat verantwoordelijk; heb nog nooit iets verkocht wat het niet bleek te doen. Hij is dus toch langs geweest en we hebben zowel op zijn als mijn K-5 en op zijn K-X hetzelfde geconstateerd:
Camera focust voorbeeldig op alle afstanden en zoomstanden op één na: oneindig op 16mm. Focus lockt niet, géén piepje en géén groen figuurtje in de zoeker - sluiterknop blokkeert. Zeker bij snelle opnamen irritant kan ik me zo voorstellen.
Ik had het al nagezocht op internet en het schijnt eigenlijk ietwat bij deze lens te horen, het komt véél voor en wijst niet op enig defect behalve misschien op wat frontfocus wat eventueel met fijnafstemming verholpen kan worden. Het was mij eerlijk gezegd nog never nooit opgevallen met al die duizenden shots die ik met deze lens gemaakt heb. Stelde wel vast dat de focusring netjes naar de oneindig-stand draait dus het gaat niet om een halszaak. Heb hem aangeraden in het menu voor AF.S de sluiterbeveiliging bij het ontbreken van een focuslock uit te zetten en dat werkte prima. De sluiter ontspant weer gewoon.
De koper was zeer redelijk en accepteerde dat het risico in dit geval (zo er al van een risico sprake is) aan zijn kant lag. Hij is nu toch geholpen hoewel ik vermoed dat zijn plezier van deze lens toch een rouwrandje heeft gekregen.
-
Fijn dat jullie er in ieder geval uit zijn gekomen Mike.
Zoiets kan net zo goed een hele rel worden vandaag de dag......
-
Netjes, van beide partijen. Gaat idd nog wel eens anders...
-
Bijzonder verhaal, wel goed hoe het nu in-the-end is opgelost. Heb zelf ook wel eens zoiets aan de hand gehad, na verkoop van een camera met wat cosmetische minpuntjes. Was duidelijk op de foto te zien, had het in de advertentie ook gemeld. Koper op een middag langsgekomen, gezien en akkoord bevonden. 's Avonds een mail dat 'ie de cosmetische beschadigingen toch wel wat veel vond en een deel z'n geld terug wilde omdat 'ie vond de body te duur te hebben betaald. Jaja...
Maar wel bedankt voor dit verhaal. Ik heb mijn 16-45 ook nog even aan de tand gevoeld omdat ik las dat het vaker voorkomt, maar gelukkig niet op mijn exemplaar. (Maar dan had ik het ook al weer eerder gemerkt).
Groeten,
J@@P