Het Nederlandstalig Pentaxforum
Hard- en software => Andere digitale en analoge camera's => Topic gestart door: Anvh op 21 maart 2011, 22:09:55
-
Ben nog steeds aan het denken om een film camera te kopen maar wil hem wel anders gaan gebruik als digitaal dus het zal een MF worden.
Mijn gedachten gaan nu uit naar 5x4 camera omdat het heel ander manier van fotos maken is dan SLR en ook goedkoop
Maar ik ben helemaal niet bekent met MF dus wil graag jullie gedachten over MF camera's.
Ik weet het is heel algemenen vraag maar hopelijk komt er een discussie of heeft iemand een paar goeie tips of ervaring. :)
ps. als ik voor een 5x4 gaat naar welk merk(en) zijn dan het interessants?
ps. ps. is 5x4 niet Large Format :schaam:
-
Licht er echt aan wat je ermee wilt.
Zelf kan ik een goede Hasselblad (500 serie) adviseren.
De Pentax 645N werkt ook erg goed, maar iets ander principe.
Als het met name is bedoeld voor goed/anders kijken en werken, kan een goede TC (Cambo bijv.) erg goed zijn. Maar dan moet draagbaarheid geen probleem zijn.
TC's kosten tegenwoordig nog maar een appel en een ei, zeker t.o.v. een Haslab of 645N.
-
645 formaat vindt ik eigenlijk te klein 6x6 of 6x7 is mooier maar ben bang dat ik niet heel veel meer waarde krijgt en 645, 6x6 en 6x7 camera's kosten een hoop als je vergelijk met 5x4 dus is het geld wel waard?
Wat bieden de MF dat 5x4 niet bied?
Mobiliteit is geen probleem, de APS-C zal de hoofd camera blijven maar voor sommige foto's zal ik iets speciaals willen...
-
645 is iets van 6x meer dan wat je nu hebt toch? :D
Maar als mobiliteit geen probleem is, is een TC erg leuk en erg mooi!
Cambo is meestal redelijk betaalbaar. Daarnaast ook veel gebruikt, dus makkelijker om spullen voor te krijgen.
-
Ja klopt 645 is meer maar is niet heel anders dan wat ik nu heb, het grootste verschil zal hem zitten dat je van digitaal naar film gaat.
Wat is een TC, ik dacht dat je iets van een converter bedoelde maar kennelijk niet?
Cambo ziet er wel duur uit en je mis wat "image management" zoals Ansel Adams dat noemt als je het vergelijkt met 4x5.
Even kijken wat de prijs is :)
-
Ja klopt 645 is meer maar is niet heel anders dan wat ik nu heb, het grootste verschil zal hem zitten dat je van digitaal naar film gaat.
Wat is een TC, ik dacht dat je iets van een converter bedoelde maar kennelijk niet?
Cambo ziet er wel duur uit en je mis wat "image management" zoals Ansel Adams dat noemt als je het vergelijkt met 4x5.
Even kijken wat de prijs is :)
Technische camera ;)
Zoiets: http://link.marktplaats.nl/430561949
-
Bedankt zulke bedoel ik, zit er trouwens verschil tussen Technische Camera en een View Camera?
Ik zat eerste naar de Cambo Wide DS te kijken maar dat wordt een duur grapje...
-
View camera zegt mij even niets... durf ik dus geen antwoord op te geven.
Misschien dat 1 van de oud gediendes dit weet?
-
Wiki to the rescue http://en.wikipedia.org/wiki/View_camera
Volgens ben ik verschillende soorten van begrippen aan het mixen als ik het zo zie
Technische camera is een View Camera en niet een SLR of DLR bijvoorbeeld, even kijken wat het verschil is tussen de verschillende view cameras.
ps. de Cambo op marktplaats in je link is volgens mijn een monorail camera.
-
Je hebt gelijk, zijn idd dezelfde camera's.
Wel zit er vaak wat verschil in camera's onderling qua instelmogelijkheden.
We hebben op school ook met TC gewerkt, zowel digitaal (icm een 5D) als analoog. Het is echt zo leuk werk!
-
Juist al die instel mogelijkheden lijken me interessant.
Ben nu naar de Linhof Technika aan het kijken, misschien iets te duur om meet te beginnen :schaam:
-
Even met m'n oude mentor gepraat... niet heel veel wijzer geworden.
Denk dat het een kwestie is van uit proberen.
-
Je zegt dat 645 niet veel anders is dan dat je nu hebt, maar dat ben ik niet met je eens, ik heb sinds 2 maanden een Mamiya 645 voor erbij, en vindt prachtig om daarme te werken aleen al het kijken door dat grote heldere matglas is een genot.
En het werkt heel rustgevend, je moet de compositie bepalen dan belichting meten en sluitertijd/diafragma instellen het is weer zoals vroeger dus je bent heel bewust bezig want je hebt maar 16 opnames op je filmpje.
En dan thuis de film ontwikkelen, en in spanning afwachten tot het negatief droog is om te kijken of alles goed gelukt is dat heeft toch wel wat.
Met een goede scanner daarna de negatieven scannen, het is anders maar wel mooi.
Gr Peter
-
Peter, wat jij nu volgens mijn voornamelijk aangeeft is het verschil tussen analoog en digitaal en niet het verschil tussen de verschillende formaten.
Wat ik bedoelde met verschil is dat als je van bijvoorbeeld de K5 naar de 645D gaat dat hoofdzakelijk verschil alleen zit in het sensor formaat en zijn er meer overeenkomsten als verschillen dus wat schiet ik ermee op? Als je naar een plaat camera gaat kijken dan is het wel net even iets anders...
Ik vraag me alleen af of het echt heel anders is en hoe moeilijk.
4x5 kost niet heel veel 50 vellen voor €25 dus dat is wel te doen.
Even kijken of de FVS een camera te leen hebben.
-
View camera zegt mij even niets... durf ik dus geen antwoord op te geven.
Misschien dat 1 van de oud gediendes dit weet?
Is inderdaad hetzelfde, Buks.
@Stefan:
Je laat me iedere keer weer in verbazing vallen....
Je schrijft hele verhandelingen over wat jij denkt dat het is, zou moet - kunnen - zijn en dkom je met de vraag naar grootformaat of midden formaat op de proppen. ???
Een Technische cametra is anschaf goedkoop, ingebruik heel duur: zonder een achterwand voor rolfilm, kun je alleen sheets van 4x5" gebruiken. In één cassette gaan 2 sheets. Elke sheet dient ontwikkeld te worden in speciale ontwikkeltanks of opgestuurd naar de VAK-afdeling van een ontwikkellab.
Rolfilm kan gewoon ingeleverd worden bij de Hema e.d, zolang het 6x6 formaat betreft. (Hasselblad e.d.)
Om rolfilm op de Technische Camera te kunnen gebruiken, heb je een speciale rolfilm-achterwand noodig. Deze zijn prijzig. Bovendien moet je met de TC ALLES, maar dan ook ALLES handmatig doen: Scherpstellen, filmwisselen in het donker !!!, diafragma-instellen, scherptediepte berekenen, kortom: noem maar op.
Even met m'n oude mentor gepraat... niet heel veel wijzer geworden.
Denk dat het een kwestie is van uit proberen.
Ik heb zowel een Sinar TC als een Hasselblad CM500.
Als je wilt, kom een dag kijken en stoeien met dit spul.
Groeten,
Ruurd
-
Ben nog steeds aan het denken om een film camera te kopen maar wil hem wel anders gaan gebruik als digitaal dus het zal een MF worden.
Mijn gedachten gaan nu uit naar 5x4 camera omdat het heel ander manier van fotos maken is dan SLR en ook goedkoop
Maar ik ben helemaal niet bekent met MF dus wil graag jullie gedachten over MF camera's.
Maar als het anders gebruiken/denken en fotograferen niet jouw bedoeling is waarom zit je dan aan een "Film camera " te denken, natuurlijk kun je een K5 en een middenformaat camera niet vergelijken, ik werk met beide.
Maar zoals gezegd door weer met een analoge manuele camera te werken ga je anders/rustiger te werk en ik probeer die rust nu ook toe te passen als ik met mijn K5 aan het fotograferen ben.
Gr peter
-
en ik probeer die rust nu ook toe te passen als ik met mijn K5 aan het fotograferen ben.
Gr peter
En lukt dat?
Groeten,
Ruurd
-
Ruurd, het lukt , maar ik moet zeggen met moeite het is een kwestie van afleren, je bent al zo gewend aan het digitale gebeuren waarmee je maar raak kunt fotograferen omdat je opslag capaciteit genoeg hebt.
Gr Peter
-
Dat komt mij bekend voor, Peter.
Succes,
groeten,
Ruurd
-
Een Technische cametra is anschaf goedkoop, ingebruik heel duur: zonder een achterwand voor rolfilm, kun je alleen sheets van 4x5" gebruiken. In één cassette gaan 2 sheets. Elke sheet dient ontwikkeld te worden in speciale ontwikkeltanks of opgestuurd naar de VAK-afdeling van een ontwikkellab.
Rolfilm kan gewoon ingeleverd worden bij de Hema e.d, zolang het 6x6 formaat betreft. (Hasselblad e.d.)
De plek waar m'n oude mentor les geef heeft een donkere camera en ik mag daar gebruik van maken, lucky me.
Ik ben van plan de film camera er naast te gebruiken, omdat ik zelf wil ontwikkelen zal het in eerste instantie zwart wit zijn.
Ik verwacht er met een MF camera misschien een rol per maand doorheen te schieten met de LF verwacht ik minder te schieten omdat het maken van een foto langer duurt, voordeel is wel dat je niet hoeft te wachten totdat de rol vol is...
Ik heb zowel een Sinar TC als een Hasselblad CM500.
Als je wilt, kom een dag kijken en stoeien met dit spul.
Hartelijk bedankt Ruurd misschien een keer een afspraak maken.
Zal deze maand niet meer lukken dus we hebben nog wel contact als dat goed is.
Maar als het anders gebruiken/denken en fotograferen niet jouw bedoeling is waarom zit je dan aan een "Film camera " te denken, natuurlijk kun je een K5 en een middenformaat camera niet vergelijken, ik werk met beide.
Maar zoals gezegd door weer met een analoge manuele camera te werken ga je anders/rustiger te werk en ik probeer die rust nu ook toe te passen als ik met mijn K5 aan het fotograferen ben.
Ja ja je hebt gelijk :)
Ik wil inderdaad anders denken maar film vs sensor zit voor het meeste deel het verschil toch tussen de oren, zoals je al aangeeft waarom zal je met digitaal niet net zo rustig kunnen schieten?
Dus daarom ben ik opzoek naar commentaar tussen de verschillende formaten en niet naar film vs digitaal.
Over film, zit er nog verschil tussen ontwikkelen van film of een plaat?
-
Over film, zit er nog verschil tussen ontwikkelen van film of een plaat?
Als je met "plaat"vlakfilm bedoelt; Niet principieel, wel practisch.
Voor een vlakfilm heb je een ander interieur in je tank of een rekje, dat in een bak wordt ondergedompeld. Dit laatste gebeurt in het absolute donker.
Verder is het helemaal afhankelijk van merk en type film en merk en type ontwikkelaar.
succes.
Ik ben benieuwd naar je keuze.
Groeten,
Ruurd
-
Stefan Ik ben ook benieuwd wat het gaat worden.
En Ruurd ik weet niet hoe het bij jouw is, maar het is een heel ander gevoel als je zelf de film ontwikkeld hebt en na het drogen de resultaten ziet, dan na het vol schieten van een SD kaartje de foto's op je PC te zien.
Ik kan het niet uitleggen, maar het komt misschien omdat ik nog van de oude stempel ben en tot midden 80 er jaren veel analoog (kleinbeeld) gefotografeerd heb, en me toen geen dure analoge middenformaat camera kon veroorloven. en heb nu voor een "prikje" een complete Mamiya M645 set met 3 objectieven kunnen kopen.
-
Bedankt :)
Ik moet wel even kijken of alle apparatuur dat ze hebben geschikt is voor 4x5, normaal doen ze daar alleen 135 formaat film.
Ik zal ook moeten gaan kijken naar een scanner denk ik...
heb nu voor een "prikje" een complete Mamiya M645 set met 3 objectieven kunnen kopen.
Dat is zeker mooi, heeft digitaal toch iets positiefs :)
Ik heb er ook aan zitten denken om voor de gein een Holga te kopen.
-
Komt mij heel bekend voor. De spanning door het afwachten van de resultaten is veel groter: Was m'n compositie goed? Was m'n belicting goed? Was m'n ontwikkeling goed? Heb ik goed afgeprint? En als dan het resultaat er is en goed is, dan komt er a.h.w. een AHAaaa-erlebnis: Wir haben es geschafft...
En dat mis ik bij digitaal. Je eigen inbreng is stukken minder en daarmee ook een stuk minder vereiste accuratesse, waardoor een een heel andere vorm van spanning, of bete: een veel lagere (ont)spanningsboog is die ontlaadt.
Mijn TC (Sinar) heb ik voordelig kunnen aanschaffen tijdens mijn studie aan de FotoVakSchool. Een fotograaf waar ik toen nogal eens kwam, had em in de kelder staan en deed er niets meer mee..
Toen ik naderhand een winkel overnam, zat er bij de inventaris een Hasselblad-uitrusting en een kleinbeeld Olympus-uitrusting.
De laatste heb ik verkocht, omdat ik de MX en de LX gewend was en ik geen zin had, om de bediening van de Olympus eigen te maken. Hoewel er ontzettend mooi glaswerk bij zat en 2 prima bodies.
Omdat ik met de MX en LX kan en kon lezen en schrijven in het donkeren dus blindelings kan schieten, heb ik ervoor gekozen om daarmee verder te gaan.
Voor speciale opdrachten en bruidsreportages gebruik(te) ik de TC en de Hasselblad en in kleinbeeld hoofdzakelijk de LX. Ik had veel reproductiewerk (en pasfoto's), wat ik hoofdzakelijk met de LX uitvoerde. Doka-werk in Z/W deed ik volkomen zelf, zowel KB als MF als 4x5".
5x7" heb ik tot op heden niet gebruikt, hoewel de hele uitrusting er voor aanwezig is, op de vergroter na. Die heb ik voor dat formaat weggedaan, omdat die alleen Z/W kon.
Wat ik ook altijd leuk vond om te doen, is kleur afdrukken in Z/W. Met de juiste correctiefilters en tijdscorrectie-factoren haalde ik daar mooie resultaten uit en dat gaf veel voldoening.
Groeten,
Ruurd
-
Ruurd, het lukt , maar ik moet zeggen met moeite het is een kwestie van afleren, je bent al zo gewend aan het digitale gebeuren waarmee je maar raak kunt fotograferen omdat je opslag capaciteit genoeg hebt.
Gr Peter
Dit kan ik beamen. Heb nu een tijdje met de 645N gewerkt en je gaat toch anders kijken en je leert jezelf beter vertrouwen.
Merk nu ook dat ik al minder "chimp". Ik vertrouw mezelf beter. Betekend niet dat daar geen missers bij zitten overigens...
Tc is nog wel 1 van mijn dromen... ooit... op een dag... (als ik groot ben)
TC, 150mm, 45mm, groothoekbalg, 6x9 cassette...
Verdikkie, dit zijn geen gedachtte als het belastinggeld nog terug moet komen :(
-
Met moderne film is het kwaliteitsverschil tussen MF en LF eigenlijk niet meer van belang. LF is dan ook vrijwel verbannen van de moderne cameramarkt (op wat panoramacamera's na) en wordt alleen aan liefhebbers en andere gekken verkocht. Als het je niet specifiek om de extra eigenschappen van LF gaat, zou ik een goede, moderne MF camera kopen.
Er is een hele hoop oude MF rommel te koop helaas. Oude Bronica's, Mamiya's en Hasselblads e.d. Lijkt leuk en erg goedkoop, maar als je serieus met MF fotografie aan de slag wil, geen aanrader. Dergelijke camera's zijn gevoelig en hebben regelmatig onderhoud nodig om goed te functioneren. En ze missen een hoop moderne functies.
Een leuke MF camera om mee te beginnen is bijvoorbeeld een Mamiya 7II. Redelijk betaalbaar en simpel in gebruik. Eigenlijk heb je niets meer als een hele grote meetzoeker in je vingers. En het mooie 6x7 formaat. Fuji heeft ook een aantal mooie MF meetzoekers gemaakt voor hele lage prijzen. Sommige zelfs voor 6x9 formaat, wat werkelijk enorm is. Soms kan je ook nog een Hasselblad H1 tegen komen voor een mooie prijs. Dat is dan ook zeker aan te raden. Al zal die een wat langere leercurve hebben. Kijk bij de aanschaf van een tweedehandsje altijd naar de papieren voor het onderhoud. Zijn die er niet, weg blijven! En laat je niet verleiden door oude meuk voor een habbekrats. MF is niet goedkoop en if it sounds too good to be true, it usually is...
-
LF is dan ook vrijwel verbannen van de moderne cameramarkt (op wat panoramacamera's na) en wordt alleen aan liefhebbers en andere gekken verkocht.
Mwoah, http://www.sinar.ch, http://www.toyoview.com, http://www.linhof.de/index-e.html, http://www.cambo.com/, http://www.komamura.co.jp/e/pd_vc.html en zo kunnen we nog wel even doorgaan
Er is een hele hoop oude MF rommel te koop helaas. Oude Bronica's, Mamiya's en Hasselblads e.d. Lijkt leuk en erg goedkoop, maar als je serieus met MF fotografie aan de slag wil, geen aanrader. Dergelijke camera's zijn gevoelig en hebben regelmatig onderhoud nodig om goed te functioneren.
Onzin, mijn Mamiya's werken na 30 jaar nog zonder problemen en zonder noemenswaardige slijtage of onderhoud en wat gevoeligheid en robuustheid betreft neem ik het met mijn 503cx of als je nog ouder wilt met een 500c/m op tegen elke willekeurige moderne digiklik.
En ze missen een hoop moderne functies.
Tja, scherpstellen, diafragma en sluitertijd, wat wil je nog meer. Voor geheugenkaartjes is inderdaad beperkt plaats, dat geef ik toe.
Een leuke MF camera om mee te beginnen is bijvoorbeeld een Mamiya 7II. Redelijk betaalbaar en simpel in gebruik.
Zeker een leuke camera maar ook niet echt goedkoop en absoluut niet eenvoudig in gebruik. Bovendien moet je goed zoeken naar objectieven en als je iets vindt mag je er feestelijk voor betalen.
-
Citaat van: The_King op Vandaag om 12:47:35
En ze missen een hoop moderne functies.
:o :o
Tja, scherpstellen, diafragma en sluitertijd, wat wil je nog meer.
Nadenken, zodat zijn majestijd dat niet zelf hoeft te doen...
Voor geheugenkaartjes is inderdaad beperkt plaats, dat geef ik toe.
:rofl2: :rofl2:
Groeten,
Ruurd
-
En hoeveel van de LF speeltjes worden er nog verkocht? Sowieso als je kijkt naar de verkoop van vlakfilm is het duidelijk dat merendeel is overgegaan op MF. Slechts voor specialistische doeleinden is LF nog noodzakelijk. Voor de kwaliteit van het negatief is MF meer als voldoende. Ik zie nog steeds geen reden om de topicstarter een LF toestel aan te praten.
30 jaar geen onderhoud? Of je gebruikt je toestellen nauwelijks, of ze zijn rijp voor de sloop. Vraag anders aan Mamiya zelf wat ze vinden van onderhoud, dan krijg je een eerlijk antwoord.
Een 7II is een stuk eenvoudiger als een LF camera in ieder geval. En naar mijn mening ook makkelijker als een H1 of iets dergelijks. Maar het is geen point-n-shoot, dat zeker niet. Maar dat moet je ook niet verwachten bij MF.
-
Het moet me even van het hart, King, dat jij als eerste begint met een verhaal over LF, voor minder ingewijden: Large Format.
Noch de topic-opener, noch Buksbeest, noch Staal 571, nochondergetekende hebben het over dit formaat gehad. Het enige grote formaat dat is voorbijgekomen is 4x5" op de TC waar hij wle voor openstaat.
Waarom dan een hele uiteenzetting over verkrijgbaarheid en andere rimram, waar tot op dit moment niemand het over had, omdat het niet in de interessesfeer van de topic-opener ligt.
Vanuit onze praktijk geven we een aantal opties aan voor Stefan, die in zijn interessesfeer liggen.
Groeten
Ruurd
-
4x5 is dus LF (Large format). Anders, leg mij eens uit hoe ik een 4x5" negatief op een 120 of 220 rolfilm krijg dan.
-
4x5 is dus LF (Large format). Anders, leg mij eens uit hoe ik een 4x5" negatief op een 120 of 220 rolfilm krijg dan.
Dubbelvouwen :)
Opzich is er voor een TC ook prima 120 spoel te krijgen. Alleen even juiste achterwand.
-
En ook die komt op gezette tijden voorbij op MP.
Op de Tc gebruik ik zowel 4x5"als rolfilm.
Inderdaad, 4x5"is ook grootformaat.
Egenlijk bracht King mij met LF in gedachten op nóg grotere formaten, realiseerde ik me na het verzenden.
-
Dubbelvouwen :)
Opzich is er voor een TC ook prima 120 spoel te krijgen. Alleen even juiste achterwand.
Dat is waar. De vraag is alleen wat dan de meerwaarde van de TC is. Die zijn er wel (met name tilt-shift), maar als je dat niet gebruikt is een TC onnodig lastig in gebruik. Zeker voor iemand die er net mee begint, is een "standaard" MF camera vaak meer als goed genoeg. Tenzij je specifieke plannen hebt natuurlijk.
-
Dát is helemaal juist.
Daarom bied ik Stefan ook aan, om bij mij met beide camera's te komen stoeien.
De TC is in het begin lastig, daarna zalig...
Ik hén een rolfilm-achterwand en een C/M 500, rolfilm heb ik in de koeling, vlakfilm ook, maar met 2 rolfilms kan Stefan beide camera's uitproberen.
Kortom: Ik bied de mogelijkheid, aan hem de keuze.
Groet,
Ruurd
-
En hoeveel van de LF speeltjes worden er nog verkocht?
Kennelijk genoeg om op elke Photokina een hal te vullen met nieuwe producten op dat gebied.
Sowieso als je kijkt naar de verkoop van vlakfilm is het duidelijk dat merendeel is overgegaan op MF.
Met alle respect, elke fotostudio gebruikt nog steeds in ruime mate technische camera's, met vlakfilm of een digitale achterwand. MF is dan ook in dat segment van de professionele studiofotografie geen alternatief.
Voor de kwaliteit van het negatief is MF meer als voldoende.
Het verschil tussen MF en TC zit in de verstelmogelijkheden, de kwaliteit van het negatief staat niet ter discussie hoewel daar uitgebreide discussies over denkbaar zijn.
Ik zie nog steeds geen reden om de topicstarter een LF toestel aan te praten.
Ik ook niet. Ik zie ook geen reden om de topicstarter onjuiste antwoorden te geven op niet gestelde vragen.
30 jaar geen onderhoud? Of je gebruikt je toestellen nauwelijks, of ze zijn rijp voor de sloop.
De Mamiya's zijn zeker 20 van die jaren vrijwel dagelijks in gebruik geweest, de laatste (die van de Noordkaap tot en met Vuurland mee is geweest) heb ik in maart 2008 met pensioen gestuurd toen de K20 uitkwam. Nu mogen ze alleen nog voor speciale taken naar buiten.
Vraag anders aan Mamiya zelf wat ze vinden van onderhoud, dan krijg je een eerlijk antwoord.
Zal ik doen, maar hij is eerlijk genoeg om te zeggen dat alles in orde is en dat geloof ik.
Een 7II is een stuk eenvoudiger als een LF camera in ieder geval. En naar mijn mening ook makkelijker als een H1 of iets dergelijks. Maar het is geen point-n-shoot, dat zeker niet. Maar dat moet je ook niet verwachten bij MF.
Nogmaals, de M7 is een hele goede en goed te hanteren camera maar geen alternatief voor een TC, qua gebruiksdoel niet te vergelijken. De Fuji H1 (waar ten onrechte Hasselblad op is geplakt) is een beschamend stukje prutswerk met permanent falende elektronica dat binnen een jaar van de markt is gehaald, vandaar dat ze goedkoop op e-bay rondvliegen.
Terug on topic,ergens anders op het forum is de Arax genoemd (zij het in een ander verband) http://araxfoto.com/cameras/, dat is voor een paar centen ook leuk om te starten met MF en dan heb je iets nieuws. Reviews zoeken, ding moet zeker uitgetest worden.
-
De studio's waar ik kom, schieten enkel digitaal MF. Maar goed, we zijn het er over eens dat in dit verhaal het verschil tussen LF en MF de instelmogelijkheden zijn. Mijn mening is dat voor een beginner een LF camera iets te veel van het goede is als dit geen bewuste keuze is.
Maar je maakt mij niet wijs dat de afdichtingen na 30 jaar nog steeds helemaal in orde zijn. En dat de sluitertijden nog precies kloppen of de meetzoeker nog steeds helemaal correct is. Dergelijk camera's moeten af en toe onderhouden worden.
De 7II is inderdaad geen TC. Ik noemde het als een leuke instapper voor MF. Mijn persoonlijke mening is die iets makkerlijker in gebruik als andere MF camera's. Zeker als je al meetzoekers gewend bent.
De H1 leek mij in orde die paar keer dat ik hem in m'n vingers heb gehad. Maar ik heb er zelf nooit 1 gehad. Dus als jouw ervaring is dat deze niet goed is, geloof ik dat best.
Al wil ik wel mee gaan met Arax/Kiev. Dat is voor bijzonder weinig geld toch leuk speelgoed. Wil je verder, zul je naar iets anders moeten kijken, maar voor dat geld val je je er geen buil aan.
-
Op de Mamiys (645 had ik dat al gezegd?) zitten alleen afdichtingen bij de filmdeksel achterop en die heb ik lang geleden, ik meen ergens rond 1984/85 vervangen door Neopreen, mede vanwege de poolreis (die uiteindelijk pas in 1991 zou plaatsvinden en niet verder kwam dan het puntje van Lapland), sindsdien nooit meer naar omgekeken en geen problemen mee gehad. Veder heeft de Mamiya geen meetzoeker en de sluitertijden kloppen echt, kan er ook niks aan doen.
-
Ik heb wat gemist zie ik :D
Met moderne film is het kwaliteitsverschil tussen MF en LF eigenlijk niet meer van belang.
Dit snap ik niet, hoe kan een groter formaat het zelfde kwaliteit hebben als een kleiner formaat?
Dat een kleiner formaat genoeg kwaliteit heeft is natuurlijk een ander verhaal...
Dat is waar. De vraag is alleen wat dan de meerwaarde van de TC is. Die zijn er wel (met name tilt-shift), maar als je dat niet gebruikt is een TC onnodig lastig in gebruik. Zeker voor iemand die er net mee begint, is een "standaard" MF camera vaak meer als goed genoeg. Tenzij je specifieke plannen hebt natuurlijk.
TC is inderdaad de planning juist omdat het die mogelijkheden heeft en ik wil het juist leren, ziet niet voor niks op de FVS.
De TC wordt niet mijn hoofd camera, daarvoor is digitaal APS-C genoeg en het makkelijkst voorlopig, de TC zal puur voor speciale projecten zijn.
Zal trouwens ook wel gaaf zijn om zo'n oude plaat camera te restaureren. :)
-
Er is een hele hoop oude MF rommel te koop helaas. Oude Bronica's, Mamiya's en Hasselblads e.d. Lijkt leuk en erg goedkoop, maar als je serieus met MF fotografie aan de slag wil, geen aanrader. Dergelijke camera's zijn gevoelig en hebben regelmatig onderhoud nodig om goed te functioneren. En ze missen een hoop moderne functies.
Wat heet oude rommel ik ben ontzettend blij met mijn in nieuwstaat verkerende Mamiya M645 hij dan al wel 29 jaar oud maar maar doet het zonder problemen, en ja het is behelpen hij mist het volgende:
Instelbare of auto witbalans
Automatische ISO instelling
AF scherpstelling
AF hulplicht
diafragmavoorkeur
sluitertijdvoorkeur
Maar dat is nou juist de charme terug naar de basis, zelf weer de foto maken en niet de camera het werk laten doen, als ik dat wil daar heb ik mijn Pentax K5 wel voor.
Gr Peter
-
Dit snap ik niet, hoe kan een groter formaat het zelfde kwaliteit hebben als een kleiner formaat?
Dat een kleiner formaat genoeg kwaliteit heeft is natuurlijk een ander verhaal...
precies, hebben of nodig hebben
Zal trouwens ook wel gaaf zijn om zo'n oude plaat camera te restaureren. :)
Sterker nog, als je handig genoeg bent en genoeg tijd hebt, er circuleren diverse handleidingen om een TC volledig zelf te maken. Ik heb het zelf nooit gedaan maar ik heb wel zelfbouw camera's gezien, zeer leerzaam. 8)
-
Ik heb wat gemist zie ik :D
Dit snap ik niet, hoe kan een groter formaat het zelfde kwaliteit hebben als een kleiner formaat?
Dat een kleiner formaat genoeg kwaliteit heeft is natuurlijk een ander verhaal...
Er zit natuurlijk wel verschil in kwaliteit. Alleen praktisch gezien ga je dat verschil nauwelijk opmerken. Tenzij op werkelijk enorme formaten gaat afdrukken of projecteren. In de praktijk hebben de meeste professionals genoeg aan MF, dan mag je aannemen dat dat voor jou ook voldoende is.
TC is inderdaad de planning juist omdat het die mogelijkheden heeft en ik wil het juist leren, ziet niet voor niks op de FVS.
De TC wordt niet mijn hoofd camera, daarvoor is digitaal APS-C genoeg en het makkelijkst voorlopig, de TC zal puur voor speciale projecten zijn.
Zal trouwens ook wel gaaf zijn om zo'n oude plaat camera te restaureren. :)
Als een TC een bewuste keuze is, is MF geen optie lijkt mij. Een TC geeft enorm veel vrijheid aan instellingen. Hou echter rekening met een flink prijskaartje voor de camera zelf. En dan nog een duur en zwaar statief. En dan heb je nog geen foto gemaakt. Vlakfilm is duur om te kopen, duur om te ontwikkelen en duur om af te drukken. Hoeft geen probleem te zijn, maar hou hier rekening mee. Je zal niet de eerste zijn die in een "opwelling" een TC koopt, net aan 1 pakje vlakfilm volschiet en vervolgens weer met zijn/haar DSLR aan de slag gaat. En dan is het echt zonde van je geld. Bezint eer je begint. Een TC is heel duur, lastig om onder de knie te krijgen en enorm traag in gebruik.
-
Overigens, het is leuk dat een stel mensen opa's oude Mamiya nog in de kast hebben staan die perfect werkt voor die 3 rolletjes per jaar of zo. Dat betekent niet dat het verstandig is hele oude meuk te gaan aanschaffen als eerste camera. Laat iemand eerst een betrouwbare en goede kopen en later eventueel iets ouds. Je raad iemand als eerste autotje ook geen 2CV aan, want die van opa deed het altijd zo goed...
-
Sterker nog, als je handig genoeg bent en genoeg tijd hebt, er circuleren diverse handleidingen om een TC volledig zelf te maken. Ik heb het zelf nooit gedaan maar ik heb wel zelfbouw camera's gezien, zeer leerzaam. 8)
Misschien iets voor later om er eentje helemaal zelf te bouwen. :)
Als een TC een bewuste keuze is, is MF geen optie lijkt mij. Een TC geeft enorm veel vrijheid aan instellingen. Hou echter rekening met een flink prijskaartje voor de camera zelf. En dan nog een duur en zwaar statief. En dan heb je nog geen foto gemaakt. Vlakfilm is duur om te kopen, duur om te ontwikkelen en duur om af te drukken. Hoeft geen probleem te zijn, maar hou hier rekening mee. Je zal niet de eerste zijn die in een "opwelling" een TC koopt, net aan 1 pakje vlakfilm volschiet en vervolgens weer met zijn/haar DSLR aan de slag gaat. En dan is het echt zonde van je geld. Bezint eer je begint. Een TC is heel duur, lastig om onder de knie te krijgen en enorm traag in gebruik.
Bedankt voor je uitleg.
De prijs van de camera valt nog wel mee, tussen MF en LF zit niet veel verschil, hoewel je met LF wel meer spullen extra nodig hebt.
Ik moet sowieso een goed statief halen en ik wil het ontwikkelen zelf doen alleen vergroten en afdrukken is een probleem, waarschijnlijk wordt het in eerste instantie in scannen...
Kosten film denk ik dat het wel mee valt, het kost namelijk veel meer moeite om een foto te maken dus ik denk dat je in verhouding minder foto's maakt dan met MF dus dat de prijs ongeveer gelijk uit komt maar ik kan het mis hebben.
-
Een goede filmscanner voor dat formaat is ook niet echt goedkoop.
Wat de materiaalkosten betreft: Ik heb jaren geleden voor een modelspoorblad een berekening gemaakt, na hoeveel opname een rolfilm-achterwand rendabel werd t.o.v. vlakfilm.
Ik meen dat dat iets van 20 rolfilms was van 12 opnamen van 6x9 cm.
Verder zijn er minder bekende merken TC's, zoals Toyo, die niet te duur zijn, zowel nieuw als 2e hands.
Succes met je zoektocht.
Ruurd
-
Met een goeie flatbed kom je gelukkig al een heel eind.
Bedankt voor de berekening :)
Is dat per jaar/maand?
Ik zal kijken naar Toyo, merk maakt me niet zoveel uit zo lang het maar lekker werk.
-
voor een scanner kun je op de tweedehandsmarkt terecht. Ik gebruik zelf tot4x5 een Epson 4870, daar zitten houders bij voor 35mm stroken, kleinbeeld ingeraamd, rolfilm (120) stroken en 2x 4x5. Scanners in die categorie slingeren op de verschillende tweedehandssites wel rond voor ca.100-150€.
Wat camera's betreft, Toyo (http://www.toyoview.com/) is zeker een goed merk en vrijwel alles op een TC is genormd, objectieven, filmcassettes en accessoires van andere merken passen meestal zonder problemen. Hou ook deze winkel http://www.fotoabro.nl/index.php/technischecamera in de gaten.
Wil je later toch digitaal (is waarschijnlijk) prik je er een 2x3 achterpaneel op en een leaf of phase one box en dan kun je weer vooruit.
Kijk voor algemene info vooral rond bij de grote merken (zie mijn eerdere bericht) en bv. http://www.linhof.de/technikardan_e.html (sorry Ruurd maar je hebt zo je voorkeuren ;))
-
Ik meen dat dat iets van 20 rolfilms was van 12 opnamen van 6x9 cm.
6x9 op een 120 worden 8 opnamen denk ik toch?
-
Met een goeie flatbed kom je gelukkig al een heel eind.
Bedankt voor de berekening :)
Is dat per jaar/maand?
Ik zal kijken naar Toyo, merk maakt me niet zoveel uit zo lang het maar lekker werk.
Totaal. Bij het gebruik van rolfilm i.p.v. vlakvilm heb je na een x-aantal films incl o&a zoveel bespaard, dat je de aanschaf van de rolfilm-achterwand hebt terug"verdiend".
Ruurd
-
6x9 op een 120 worden 8 opnamen denk ik toch?
Kan best kloppen, Roeland. Ik heb die set al een tijdje niet meer gebruikt.
Wordt dus weer hoog tijd.
Kijk voor algemene info vooral rond bij de grote merken (zie mijn eerdere bericht) en bv. http://www.linhof.de/technikardan_e.html (sorry Ruurd maar je hebt zo je voorkeuren Knipoog)
En waarom zou dat niet mogen, Roeland?
Ik was na de FVS zeer geporteerd van Cambo, maar kon een Sinar voordeliger kopen.
Ieder zijn voorkeur.
Een camera die niet naar de zin is, blijft in de kast liggen en maakt geen omzet, dus geen verdiensten, toch?
Dat geldt voor de fotograaf én voor de fotohandelaar....
Groeten,
Ruurd
-
Trouwens: rolfilm (Ilford HP5 type 120 zwart/wit 400iso) nu ook te krijgen bij fotoshop Aalten (http://www.fotoshopaalten.nl/ilford-hp5-120-zwartwit-film-p-3132.html).
Jan.
-
Trouwens: rolfilm (Ilford HP5 type 120 zwart/wit 400iso) nu ook te krijgen bij fotoshop Aalten (http://www.fotoshopaalten.nl/ilford-hp5-120-zwartwit-film-p-3132.html).
met een plaatje van Kodak Tri-X erbij :o moet een bloopertje zijn, Fotoshop Aalten is over het algemeen wel goed op de hoogte.
Wel relatief duur trouwens. Voor wie nog aan het handwerk wil: film, soep en papier ook bij RoVo (http://shop.fotohuisrovo.nl/index.php?osCsid=cb2d29ed08de38d22f2f68177b7f40ab)
-
En waarom zou dat niet mogen, Roeland?
Was meer een prikje om Stefan te triggeren om, voordat er (veel) geld wordt overhandigd, even te kijken naar de fundamentele verschilen tussen U-ophanging met centrale verstelling en klemschroeven (Cambo, Toyo), L-ophanging met kruiswieg (Linhof) en basisverstelling (Sinar P). Verder is het goed/slecht ervan een nauwelijks rationele discussie met dezelfde relevantie als de plek van de achteruitversnelling links naast de 1 of rechts naast de 4. :-\
Vrij naar Wittgenstein: Whatever works must be the thruth.
-
Totaal. Bij het gebruik van rolfilm i.p.v. vlakvilm heb je na een x-aantal films incl o&a zoveel bespaard, dat je de aanschaf van de rolfilm-achterwand hebt terug"verdiend".
Op die fiets
Ik zat te denken van MF ten opzichten van een LF camera, maar ik begrijp je nu :)
Zoals Roeland al zei een digitale achterwand is misschien in de toekomst ook wel een optie...
voor een scanner kun je op de tweedehandsmarkt terecht. Ik gebruik zelf tot4x5 een Epson 4870, daar zitten houders bij voor 35mm stroken, kleinbeeld ingeraamd, rolfilm (120) stroken en 2x 4x5. Scanners in die categorie slingeren op de verschillende tweedehandssites wel rond voor ca.100-150€.
Wat camera's betreft, Toyo (http://www.toyoview.com/) is zeker een goed merk en vrijwel alles op een TC is genormd, objectieven, filmcassettes en accessoires van andere merken passen meestal zonder problemen. Hou ook deze winkel http://www.fotoabro.nl/index.php/technischecamera in de gaten.
Wil je later toch digitaal (is waarschijnlijk) prik je er een 2x3 achterpaneel op en een leaf of phase one box en dan kun je weer vooruit.
Kijk voor algemene info vooral rond bij de grote merken (zie mijn eerdere bericht) en bv. http://www.linhof.de/technikardan_e.html (sorry Ruurd maar je hebt zo je voorkeuren ;))
Bedankt Roeland.
Ik had al naar Linhof gekeken en die zien er zeker mooi uit, zijn ze ook een beetje waarde vast door de naam?
Ik moet me nog steeds een beetje verdiepen in de verschillende TC camera's.
Helaas moet ik de aankoop uitstellen omdat ik voor mij werk een auto nodig hebt, misschien vraag ik daar nog wel iets over ;)
Hopelijk krijg ik ook een bericht dat een silvere K5 klaar staat dus het wordt een dure maand...
Trouwens ik heb ook naar 10x8 gekeken, die zien er ook heel mooi uit, dan kan ik gewoon een contact print maken :)