Het Nederlandstalig Pentaxforum
Hard- en software => Andere digitale en analoge camera's => Topic gestart door: Anvh op 25 februari 2011, 17:30:42
-
Ziet er naar uit dat Sony al zijn Alpha camera's voortaan met een vaste spiegel zullen uitbrengen.
http://tweakers.net/nieuws/72861/alle-toekomstige-alpha-cameras-krijgen-vaste-spiegel.html
-
Ze zullen er vast liefhebbers mee trekken en wat fans afstoten..
-
Het heeft zijn voor en nadelen, het is waarschijnlijk beter voor video camera's dan een foto camera maar ja.
Ik heb even de verdeling opgezocht 30-40% gaat naar de zoeker dus dat betekent dat de zoeker rond de 4/3 stop donkerder is en dat je de sensor rond de 2/3 stop minder licht krijgt, als je genoeg licht hebt geen probleem maar in het donker... :-[
-
Het heeft zijn voor en nadelen, het is waarschijnlijk beter voor video camera's dan een foto camera maar ja.
Ik heb even de verdeling opgezocht 30-40% gaat naar de zoeker dus dat betekent dat de zoeker rond de 4/3 stop donkerder is en dat je de sensor rond de 2/3 stop minder licht krijgt, als je genoeg licht hebt geen probleem maar in het donker... :-[
Er zit een EVF in dus een donkere zoeker maakt niet uit. Daar moet je ook van houden. Meer voordelen voor filmen dan voor fotograferen denk ik.. Sony neemt wel een risico, maarja met die NEX modellen zitten ze toch wel gebakken.
-
Het heeft zijn voor en nadelen, het is waarschijnlijk beter voor video camera's dan een foto camera maar ja.
Ik heb even de verdeling opgezocht 30-40% gaat naar de zoeker dus dat betekent dat de zoeker rond de 4/3 stop donkerder is en dat je de sensor rond de 2/3 stop minder licht krijgt, als je genoeg licht hebt geen probleem maar in het donker... :-[
Dan maar een Nokton f1.1 of Noctilux f0.95 er op knallen, is de zoeker weer een beetje helder.
-
Er zit een EVF in dus een donkere zoeker maakt niet uit. Daar moet je ook van houden. Meer voordelen voor filmen dan voor fotograferen denk ik.. Sony neemt wel een risico, maarja met die NEX modellen zitten ze toch wel gebakken.
Klopt inderdaad, het is puur en alleen voor de fase-AF sensor, je zal bijna zeggen waarom die je niet alles met contrast maar helaas is dat nog steeds langzamer en met contrast AF met de camera eerst gokken of die verder weg of dichterbij moet focussen.
-
Verbaasd mij ook niet deze stap. Nex en SLT worden de dingen. Ik vermoed dat hiermee ook een einde komt aan de professionele aspiraties en er geen Full Frames meer komen. Las laatst dat ze de 300mm/f2.8 uit productie gingen nemen en zag geen aankondiging nog van een opvolger.
-
Verbaasd mij ook niet deze stap. Nex en SLT worden de dingen. Ik vermoed dat hiermee ook een einde komt aan de professionele aspiraties en er geen Full Frames meer komen. Las laatst dat ze de 300mm/f2.8 uit productie gingen nemen en zag geen aankondiging nog van een opvolger.
Verder is het nog onduidelijk wat er met de high-end Sony Alpha's zal gebeuren. De opvolger van de semi-pro Alpha A700, die de typeaanduiding A77 zal krijgen, wordt in ieder geval voorzien van de vaste spiegelconstructie, maar het is nog niet bekend wat Sony van plan is met de opvolgers van de fullframe Alpha A900- en A850-camera's. Professionele fotografen zullen mogelijk minder geïnteresseerd zijn in een camera met de nadelen van translucent mirrors, zoals de lagere lichtopbrengst.
A700 zal voor velen misschien nog interessant wezen en die krijgen nu de A77 maar voor de rest heeft iedereen of wel een Canon 1D of Nikon D3 daar heeft Sony volgens mijn weinig van af gesnoept...
-
Die A77 zou een 24 megapixelsensor krijgen als ik de geruchten mag geloven.
Tsja weinig markt hebben is een ding, maar eruit stappen is toegeven dat het mislukt is.
-
Klopt maar als het alleen maar geld kost...
Zal het niet wat wezen als Sony deze een stap professioneler maakt?
http://www.sonystyle.com/webapp/wcs/stores/servlet/CategoryDisplay?storeId=10151&catalogId=10551&langId=-1&categoryId=8198552921644735999
-
Klopt maar als het alleen maar geld kost...
Zal het niet wat wezen als Sony deze een stap professioneler maakt?
http://www.sonystyle.com/webapp/wcs/stores/servlet/CategoryDisplay?storeId=10151&catalogId=10551&langId=-1&categoryId=8198552921644735999
Ziet er goed uit :)
Overigens heb ik zo een spiegelloze camera gezien op de PIXperience. Leuk, maar het schijnt dat de buffer zo vol zit en je dus niet eens zo veel foto's achter elkaar kan nemen. Dit dus naast gesignaleerd "probleem" van minder licht op je sensor.
-
Ziet er goed uit :)
Overigens heb ik zo een spiegelloze camera gezien op de PIXperience. Leuk, maar het schijnt dat de buffer zo vol zit en je dus niet eens zo veel foto's achter elkaar kan nemen. Dit dus naast gesignaleerd "probleem" van minder licht op je sensor.
Tsja Sony heeft zijn camera's gewoon wat beknibbelt op snelheid, processor en buffer zijn gewoon een hele slag langzamer dan Pentax (terwijl ik die al langzaam vind).
-
Als de kwaliteit van je platen minder wordt zullen er toch een aantal serieuze liefhebbers overstappen. Dezelfde sensor die Pentax en Nikon gebruiken leverde in de Sony camera toch een stuk lagere DxO score op.
grtz, Andre
-
Zal het niet wat wezen als Sony deze een stap professioneler maakt?
http://www.sonystyle.com/webapp/wcs/stores/servlet/CategoryDisplay?storeId=10151&catalogId=10551&langId=-1&categoryId=8198552921644735999
bestaat er trouwens een adapter van K mount naar de NEX mount toe?
Zal het trouwens niet iets wezen voor Sony en Pentax om samen te werken, als Pentax ook een Evil camera maakt, dus dat ze één en de zelfde mount gebruiken net zoals 4/3rd doet.
-
bestaat er trouwens een adapter van K mount naar de NEX mount toe?
ja die bestaat volgens mij wel, er zijn een heleboel merken die op de nex kunnen. Net zoals je op de panasonic GH's ook vrijwel alle merken kunt zetten.
-
Even kijken of er een versie is waarmee je de diafragma kan verstellen.
-
Er zit een EVF in dus een donkere zoeker maakt niet uit. Daar moet je ook van houden. Meer voordelen voor filmen dan voor fotograferen denk ik.. Sony neemt wel een risico, maarja met die NEX modellen zitten ze toch wel gebakken.
Zolang dat dan maar geen gebakken peren worden... :(
Ruurd
-
Verbaasd mij ook niet deze stap. Nex en SLT worden de dingen. Ik vermoed dat hiermee ook een einde komt aan de professionele aspiraties en er geen Full Frames meer komen. Las laatst dat ze de 300mm/f2.8 uit productie gingen nemen en zag geen aankondiging nog van een opvolger.
Mooi, weer een concurrent minder :D
Groeten,
J@@P
-
En de Sony A77 is een feit! http://www.dpreview.com/news/1108/11082420sonyslta77preview.asp
-
Ik zeg maar 1 ding: dit soort camera's maken eigenlijk een eind aan echte fotografie zoals ik het zie en voel.
Een product zo vol met techniek leidt niet tot betere fotografie, in mijn optiek zelfs tot slechtere, want gebruikers gaan leunen op al die techniek, en weten vaak helemaal niet waarmee ze bezig zijn.
Ohja: ik zeg nog een 2e ding: de K1000 blijft de fijnste camera die ik ooit in mijn handen gehad heb (er zit net weer een nieuw z/w-filmpje in.....), gevolgd door de K5, de K5 heeft eigenlijk al te veel techniek aan boord.........
Als dit de toekomst van de digitale spiegelreflex is dan haak ik af, en ga helemaal 'back to black and white'
Maar goed, Pentax heeft de 645 en dat is van een heel andere klasse dan alle canikominsonys die er zijn, dus wij zitten nog wel goed; pentax zal hopelijk ook in de toekomst de roots van de fotografie niet vergeten........
-
Ik ben het alweer helemaal met je eens, zij het dat voor mij de fijnste camera's de MX en de LX zijn.
Met de Hasselblad en de Sinar....
Ook de K10D heeft veel te veel toeters en bellen aan boord en kan qua bedieningscomfort niet tippen aan eerder genoemde camera'.
groeten,
Ruurd
-
Een van de nadelen van deze camera's is problemen met warmte van de sensor in warmere omgevingen. Je werkt continu met liveview en er is geen enkele vorm van koeling op de sensor. Ik zag wat foto's van de sensor met hogere iso's en die zagen er verre van mooi uit. Echt nog een stap terug t.o.v. de 18 megapixel sensor van Canon. Ik denk dat de 16 megapixels van de K-5 zo gek nog niet zijn.
-
Een van de nadelen van deze camera's is problemen met warmte van de sensor in warmere omgevingen.
Wat denk je van de batterij duur?
-
Wat denk je van de batterij duur?
Ja dat is heel raar. Nu is de techniek in batterijenland niet stil blijven staan, toch hebben ze er dezelfde batterij als in de A700 ingestopt. Ik ben toch blij dat Pentax voor de K-7 gekozen heeft voor een nieuwe accu en dat we nu niet nog steeds rondlopen met de accu van de K10D.
-
Ik zeg maar 1 ding: dit soort camera's maken eigenlijk een eind aan echte fotografie zoals ik het zie en voel.
Ha, niemand verplicht je om zo'n camera te kopen, maar ik ben blij met mijn K5, boordevol met nieuwe techniek. Net als mijn rekenmachine (inmiddels alweer 30 jaar oud) terwijl mijn wiskunde leraar op de middelbare school het een gruwel vond. In mijn auto heb ik een automaat (kun je niet meer 'echt' autorijden). En volgens de paardenslager is nieuwlichterij als de elektrische tram de doodsteek voor echte ambachtslui.
Zie het maar als de verf uit de bouwmarkt, een echte schilder zie je er bijna nooit mee werken, maar voor de doe het zelver is het prachtig spul waarmee hij bijna dezelfde resultaten kan halen als die schilder met zijn professionele verf.
Voor mij heeft een echte fotograaf oog voor compositie, kleuren, emotie etc. En dat kan zelfs de beste camera je niet geven.
Lars
-
Zie het maar als de verf uit de bouwmarkt, een echte schilder zie je er bijna nooit mee werken, maar voor de doe het zelver is het prachtig spul waarmee hij bijna dezelfde resultaten kan halen als die schilder met zijn professionele verf.
Nee allicht: de professionele verf breng je veel makkelijker op en dekt beter. Dat maakt voor een DHZ-er niet veel uit, maar voor een professional wèl: die kan sneller, en dus goedkoper werken met die professionele verf. Het prijsverschil tussen beide verfsoorten weegt bij lange na niet op tegen het verschil in arbeidsloon.
Jan.
-
@Lars
met de goedkoopste k@tcamera kun je een goede foto maken, en ook met de met de meest fancycamera, dat maakt uiteindelijk niet uit, en de vraag is natuurlijk ook in hoeverre iemand zich als fotograaf als kunstenaar ziet of als snapshot-fotograaf, maar voor beide genre fotografen is het handig om inzicht te hebben in de grondregels; en het gebruik van sophisticated apparaten verleidt tot luiheid.............
Voorbeeldje: iemand klaagt dat al zijn foto's met externe flits onscherp en overbelicht zijn (K-r)
Welke modus gebruik je?
Groen
Zet hem es op X!
Ah, perfect!
Ik zeg: met de simpele apparatuur van vroeger (contax, spotmatic, k1000) had de goedwillende amateur een flinke eigen kennis nodig, en dan maakte de camera weinig uit, het ging meer over lenzen en films.
Als beide in orde waren is alleen het oog achter de camera nog nodig, maar goed, daar zijn we het wel over eens.
Een deel van de huidige generatie SLR-gebruikers weet weinig van de regels, en gebruikt voorgeprogrammeerde modi als "sport", "nacht", "pannekoek" wat mij betreft, en als ze dan bv. een heel hoge ISO zien vinden ze dat raar en weten ze niet wat ze moeten doen..............
@Ruurd: wij kochten vroeger een filmpje niewaar, en stelden onze camera daar op in niewaar, en dan wisten we dat niewaar, en de rest zag je in feite in de camera zelf wel gebeuren niewaar, dus het leren ging automatisch, niewaar? Maar wij zijn ouwe lullen, dat moeten we ons goed beseffen :D :D :D :D :D
Maar ik zeg nu nog maar 1 ding:
Men doet maar met zijn rare fratsencamera's, als er maar een inklapbaar beeldscherm in zit!
-
:clap2::clap2::clap2::clap2::clap2::clap2::clap2::clap2::clap2::clap2::clap2::clap2::clap2::clap2:
Hansli,
Ik keek daar straks nog efkes op de site van fotohandel Delfshaven.
Daar staat een LX :cheer:
€ 250,00 :-X
en een FC-1 zoeker :cheer:
Een FB-1 zoeker hebt ik nog. :cheer:
En een grip hebt ik ook nog...
Maar m'n LX met winder en FB-FC-1 zoeker heb ik gelukkig ook nog....
Wat ik momenteel nog niet heb :'( :'(
Is: een DOKA
En er staat een pracht vergroter op Marktplaats.
Groeten,
Ruurd
-
Wat ik momenteel nog niet heb :'( :'(
Is: een DOKA
Ik heb in de jaren 80 2 jaar op de AKI doorgebracht, en het enige dat me echt insteresseerde was de fotografie; daar kreeg je tenminste echt les, bij schilderen kliederde je maar wat raak, hat maakte niet uit............
De oude AKI,. nu iets met Artez of zo, had een mooie DOKA; lekker grote ruimte, met 2X6 vergroters op een eiland in het midden, afgescheiden met schotten, en aan de muurkanten fijne aanrechten waar je je bakken kwijt kon.
Maar om nou thuis een Doka te willen: ik heb er geen ruimte voor, of het moet een pinhole zijn...................
een LX voor 250 is geloof ik een koopje, maar tot nu voldoen mijn K1000 en ME-super.
-
De ruimte waar de doka moet komen staat nu nog vol met allerhande spullen.
Ik heb elders nog een AGFA Varioscoop 60 staan voor Z/W, maar als ik de zo vurig gewenste Durst Laborator 138 met kleurenkop kan bemachtigen, dan gaat de AGFA er om ruimte-redenen toch echt uit. Jammer, het is een pracht vergroter, waar ik veel mee heb gedaan en zelfs kleur omzettingen naar Z/W toen ik de zaak nog had.
Maar als er op het forum een liefhebber is voor de AGFA en de Ilford MG-IV filterset (12x12 cm !!! :o), dan mag die zich vast melden.
-
Vroeger KON je uberhaupt geen foto maken zonder er verstand van te hebben, jullie hadden maar mooi mazzel toen! Jullie moesten wel!
Al die arme mensen van tegenwoordig die worden verleid door de Mediamarkt om een DSLR te kopen hebben geen benul en luisteren alleen naar de oom die er ook is ingetrapt en de verkoper die ook slechts op het kaartje onder de camera kijkt bij het beantwoorden van vragen.
Een DSLR kopen is hip, je hoort erbij en is tegenwoordig bijna een statussymbool en een pretentieus aparaat dat inderdaad bijna iedereen op de 'AUTO' stand gebruikt of die verdomd handige 'programma's'. Hij staat tegenwoordig in het rijtje van de LCD-tv, IPhone, XBox en andere gadgets. Dat is het drama eigenlijk, het is verworden tot 'gadget'.
Waarom heb je een DSLR? Omdat ie beter is! Waarom is ie beter dan? Omdat ze dat zeggen! :o ??? :-[
Vervolgens lachen ze zich schaamteloos voorbij aan de vragen over ISO, diafragma en sluitertijd en standen als M, A, enz.
Iedereen heeft wel zo'n buurvrouw toch als die van mij.....? :D
grt,
Chris.
EDIT: @Ruurd: sorry Ruurd, ik hoef je ouwe zooi niet, daar snap ik niks van ;)
-
EDIT: @Ruurd: sorry Ruurd, ik hoef je ouwe zooi niet, daar snap ik niks van ;)
:cheer::cheer::cheer::cheer:
hoef ik me dááár geen zorgen om te maken....
Niet, dat ik dat überhapt deed, hoor :evil:
-
Dit is dus wel de toekomst waarschijnlijk. Die A77 haalt 12fps en zet daarmee de topmodellen van Canon en Nikon gewoon te kakken. Plus minder bewegende onderdelen - betere levensduur.
-
Dit is dus wel de toekomst waarschijnlijk. Die A77 haalt 12fps en zet daarmee de topmodellen van Canon en Nikon gewoon te kakken. Plus minder bewegende onderdelen - betere levensduur.
dat zijn inderdaad de belangrijkere factoren voor de gemiddelde DSLR-koper tegewoordig, triest maar waar.
grt,
Chris.
-
$ 1400 voor de body? Lijkt me dan toch wel een concurrent van een K5 of vergelijkbaar.
-
Dit is dus wel de toekomst waarschijnlijk.
Ik zie alleen een plus punt voor sport en video voor de rest heb ik liever een spiegel die weg klapt want met de vaste spiegel heb je licht verlies.
-
heb ik liever een spiegel die weg klapt want met de vaste spiegel heb je licht verlies.
1/3 stop verlies, dat valt wel mee. ISO max 16000, lijkt mij voldoende. Dit zou zomaar eens de techniek van de toekomst kunnen zijn. Mechanisch gezien is die wegklappende spiegel natuurlijk een drama. En als je de spiegel vast monteert (heeft Sony niet gedaan bij de a33 en a55) dan kan ook je sensor afgeschermd worden voor stof.
Waar Sony punten mee scoort is gebruiksgemak (swipe panorama b.v.). Wat ik waardeer aan mijn Pentax is het hele scala aan instel mogelijkheden. Ik zou hem dus niet ruilen, maar Sony is wel de Apple onder de camera fabrikanten met nieuwe technieken en gebruiksgemak. ;D
Lars
-
Is het maar 1/3stop, volgens mijn was het namelijk gewoon 1/3 minder licht, geen flauw idee hoe dat dan in stops eruit ziet als je dat kan doen.
Die 1/3 gaat naar de AF sensor toe en die krijgt dus maar 1/3 van het licht... ik weet niet hoe goed de focus dan nog werkt als het een beetje donker wordt...
ps. over gebruiks gemak... heb je die nex ooit wel eens vast gehad, en met dat bedoel ik de goedkopere versies, de NEX 7 is een heel stuk beter denk ik.
-
ps. over gebruiks gemak... heb je die nex ooit wel eens vast gehad, en met dat bedoel ik de goedkopere versies, de NEX 7 is een heel stuk beter denk ik.
Niks mis met de NEX-3 qua gebruiksgemak. Je moet er alleen geen monster van een objectief op zetten. Met compacte objectieven is het een ideale camera voor situaties waar je geen DSLR wil meenemen.
-
Tsja die Nex 5 was wel fijn met een klein lensje, maar een knots erop zal niet werken. Die Nex7 zal zeker mooi zijn, maar kost ook een paar duiten.
-
Heb het ook niet daarover maar dat alles zit weg gestopt in menu's, zelfs de kleine Q heeft twee keer zoveel knoppen...
http://www.imaging-resource.com/PRODS/NEX5/NEX5A.HTM
Stukje genaamd Simpler menus?
...
Unfortunately, my initially positive reaction to the NEX-5's menus didn't survive my actually trying to use them.
Rather than using the truly simple menu from the other Alphas, which are among the best in the business, Sony opted for a more complicated scheme that uses buttons to get to icons to get to menus, some of which are pretty long -- and when you get to the bottom of some very long lists, the menus don't wrap back up to the top. Worse, once you've found and adjusted a menu item, you're dropped into Record mode, rather than back to the Menu, where you could make further adjustments. Instead, you have to hit Menu again and start all over from the top.
-
Heb het ook niet daarover maar dat alles zit weg gestopt in menu's, zelfs de kleine Q heeft twee keer zoveel knoppen...
Er is een reden waarom alles in menu's zit en wat dat betreft heeft Sony een goede keuze gemaakt. Met 1 wieltje kan je alle modes aansturen en als je daar aan gewend bent werkt het best prettig. Maar goed misschien ligt het wel aan mij, heb ook genoeg aan de wieltjes en knoppen van de K-r terwijl de meesten de voorkeur geven aan het surplus aan knoppen dat je op een K-5 of vergelijkbaar model vindt.
-
Net een stukje toegevoegd daarover ;)
Hier geeft die een mooi voorbeeld.
Leaving iAuto.
Unfortunately, in Program mode, there is no Program Shift. But you can use Background Defocus, available in Intelligent Auto mode. Getting into Intelligent Auto isn't hard at all. Just press the Shoot Mode button, the virtual Mode dial comes onscreen, you rotate the dial, press the center button, and you're in. But now what was once the Shoot Mode button is now the Background Defocus button. How do you get back to Program or any other mode? Press Menu. Navigate to Shoot Mode. Press OK. Wait for black screen. Rotate the dial. Press OK. No, it's not horrible, but there are a lot of steps, and it's not obvious for the novice. Then again, perhaps that's the idea.
-
Is het maar 1/3stop, volgens mijn was het namelijk gewoon 1/3 minder licht, geen flauw idee hoe dat dan in stops eruit ziet als je dat kan doen.
Die 1/3 gaat naar de AF sensor toe en die krijgt dus maar 1/3 van het licht... ik weet niet hoe goed de focus dan nog werkt als het een beetje donker wordt...
Die 1/3 minder licht wordt makkelijk gecompenseert door de hoge gevoeligheid van de sensor. En bij een "normale" spiegelreflex gaat ook niet al het licht naar de AF sensor, maar een klein gedeelte (de rest gaat naar de zoeker). Hoeveel precies dat is weet ik niet, maar ik gok op minder als 1/3...