Het Nederlandstalig Pentaxforum
Hard- en software => Accessoires => Topic gestart door: gnodde op 23 november 2010, 01:10:59
-
Omdat de Hema sinds kort deze batterijen voert, en ik goed ervaringen heb met batterijen van de Hema, heb ik afgelopen dag een setje van deze accuutjes aangeschaft.
De Hema heeft nu 2 soorten NiMH-batterijen: de groene met witte letters voor de energie-vreters, en de witte met groene letters. En die laatste zouden ongeveer overeen moeten komen met de Eneloops.
Op de batterij staat een capaciteit van 2100mAh (dus iets meer dan de Eneloops). Dat is het eerste wat ik getest heb, en dat viel alles behalve tegen: de slechtste van de 4 batterijen had een capaciteit van 2245mAh, en de beste 2415mAh, met een gemiddelde van rond de 2300mAh.
In een eerste praktijktest blijken ze het prima te doen in zowel m'n K-x als in m'n diverse flitsers (de Sigma EF-530 en de Yongnuo YN-560). De spanning stort dus niet direct in als ze even flink belast worden.
Nu zal ik ze, na een volledig oplading, een tijd lang ongebruikt bij kamertemperatuur laten liggen, om te zien of de lading behouden blijft. Meer nieuws volgt dus (ik denk over ca. een maand).
Trouwens: de prijs voor 4 van deze AA-batterijen (penlight, dus) was € 9,95.
Jan.
-
Dubbel zo duur als die van de Aldi, die ook goed voldoen.
-
en ook duurder dan " echte" Eneloops. Is na te gaan waar de HEMA de batterijen vandaan haalt? Ik ga er tenminste van uit dat ze die niet zelf maken ::)
-
Heb je ook wel eens eneloops nagemeten? Leuk dat jij batterijen koopt om ze te bewaren. Eigenlijk zou je ze een maand f 6 moeten bewaren en er een setje van de aldi en eneloops naast moeten leggen.
-
Dubbel zo duur als die van de Aldi, die ook goed voldoen.
Maar wel altijd verkrijgbaar, terwijl je bij de Aldi moet wachten tot er weer eens een aanbieding is. Bovendien hebben de accuutjes van de Aldi nog een flinke zelfontlading (zijn meer te vergelijken met "gewone" NiMH batterijen).
en ook duurder dan " echte" Eneloops. Is na te gaan waar de HEMA de batterijen vandaan haalt? Ik ga er tenminste van uit dat ze die niet zelf maken ::)
Dat "duurder" hangt erg af van waar je ze koopt. Eneloops bij Conrad zijn duurder, maar bij Nkon goedkoper. Voordeel van de Hema is, dat ze wat eenvoudiger voor Sinterklaas te vragen zijn, vanwege de eenvoudiger verkrijgbaarheid (het via internet kopen is voor veel mensen toch nog een probleem). Ook kun je ze, in geval van haast, sneller in huis hebben (niet wachten tot ze bezorgd worden).
Ja, alle nadeeluh hebbe voordeluh ;)
En waar de Hema die batterijen vandaan haalt... Ik zou het niet weten, en dat soort informatie is vaak moeilijk te krijgen. Maar wat me wel aanspreekt, is dat de Hema probeert maatschappelijk verantwoord te werken, zie http://www.hema.nl/upload/FootersTop/OverHEMA/mvoNL.pdf (http://www.hema.nl/upload/FootersTop/OverHEMA/mvoNL.pdf)
Jan.
-
(het via internet kopen is voor veel mensen toch nog een probleem).
Zal toch nauwelijks een rol spelen voor mensen die hun inkooptips via een forum krijgen ;)
Ook kun je ze, in geval van haast, sneller in huis hebben (niet wachten tot ze bezorgd worden).
Mijn bestellingen van NKON zijn vrijwel altijd de volgende dag binnen. Maar ja, met sneeuw en stakingen op komst weet je het ook weer niet zo zeker. :evil:
PS: om vragen voor te zijn waarom ik zo vaak bij NKON bestel: voor mensen voor wie het kopen via internet een probleem is ;D
-
Heb je ook wel eens eneloops nagemeten? Leuk dat jij batterijen koopt om ze te bewaren. Eigenlijk zou je ze een maand f 6 moeten bewaren en er een setje van de aldi en eneloops naast moeten leggen.
Een maand of 6 duurt me te lang, maar ik doe nu dezelfde test ook met 4 eneloops (de "plaatselijke" Aldi -6km rijden- kon mijn geen batterijen meer leveren).
Jan.
-
Zal toch nauwelijks een rol spelen voor mensen die hun inkooptips via een forum krijgen ;)
Wat wèl een rol kan spelen, is, dat batterijen met kleine zelfontlading blijkbaar meer gemeengoed gaan worden. Dat zal de prijzen mogelijk nog wat gaan drukken.
Jan.
-
Toch heel interessant om een vergelijkend testje te gaan maken Jan... :)
-
Ik volg dit topic met jullie mee
-
Jan,
Ben ook benieuwd naar je gebruikerstest!
De HEMA zit hier in het dorp, dus als ze net zo goed zijn als de Eneloops is dat toch een stukje handiger halen, zonder verzendkosten en weer naar het dorp omdat de postbode het pakketje niet in de brievenbus kan krijgen, of wil krijgen ;). Nadat onze TNT pakjesbezorger alles steeds onbeheerd een hele dag voor de deur liet staan hebben we wat woorden met het plaatselijke TNT agentschap. Een boek van BOL.com kan nu immers niet goed tegen een dag regen en die muppet zal je nieuwe nieuwe K5 zo voor de deur stallen.......... :evil: :evil:
Dan is die andere pakjesbezorger toch wat netter opgevoed, die duwt het tenminste nog door de schoorsteen en legt het in je schoen! ;D
Ik heb nog oude HEMA batterijen en die bevallen zeer slecht, maar dat doen de andere merken die ik in mijn oude snelladers heb geladen ook. Dat zal dan meer aan de laders hebben gelegen dan aan de batterijen.
Groet
Edzo
-
Ik heb intussen ook 4 eneloops aan een eerste test onderworpen. Ondanks een opgave (gedrukt op de batterij) van "minimaal 1900mAh" kwam ik uit op gemiddeld zo'n 2200mAh en een minimum van 2165mAh.
Wat me wèl opviel, was dat de eneloops, nadat ze diep ontladen waren, bij een eerste keer laden niet verder kwamen dan zo'n 500mAh ("Diep ontladen" kan gebeuren als je ze te lang in een apparaat laat zitten, dat stiekum, ook in de uit-stand, stroom gebruikt) . Echter: één keer "normaal" ontladen en weer opladen bracht ze snel weer tot de oude capaciteit.
Deze laatste test heb ik bij 2 van de 4 eneloops gedaan.
De twee op deze manier geteste Hema batterijen vertoonden dit verschijnsel niet.
Voorlopig scoren zowel de Hema batterijen als de Eneloops boven verwachting (grotere capaciteit dan opgegeven).
Jan.
-
Mooie resultaten Jan maar euh... kan je er misschien ook effe bij vermelden waarmee jij de batterijen capaciteit hebt getest?
-
Mooie resultaten Jan maar euh... kan je er misschien ook effe bij vermelden waarmee jij de batterijen capaciteit hebt getest?
Maar natuurlijk: met m'n Voltcraft IPC-1 lader. Daarmee eerst de batterijen ontladen, en daarna weer opgeladen. De lader houdt netjes bij wat-ie er aan stroom "instopt" (tijd x stroomsterkte), en zodoende is de capaciteit aan het eind van het laadproces prima af te lezen.
En, als extra gegeven: ontladen met 250mA en laden met 500mA.
Er blijft natuurlijk altijd discussie mogelijk over de vraag: wanneer is een batterij leeg (en zelfs over: wanneer istie vol). Maar nu ik het vergelijkenderwijs doe (Hema en Eneloop) ondervinden beide partijen dezelfde voor- en/of nadelen van mijn meetmethode.
Jan.
-
Ik ben niet heel technisch onderlegd wat betreft elektra, maar kun je het niet beter meten met een multimeter?
Lijkt mij nauwkeuriger werken dan de gegevens die worden getoond op een oplader.
-
Nee, dat is weinig zinvol, Sentinel.
Een multimeter vormt voor een voedingsbron geen belasting, d.w.z. dat de gevraagfde stroom dermate laag is, dat die als belasting kan worden verwaarloosd.
De gebruiks-stroom is veele malen groter en daarmee de belasting ook en daar gaat het in de praktijk om.
De moderne acculaders zijn instaat zowel de laadstroom als de last-stroom te meten en te middelen.
Bovendien wordt een accu meerdere malen geladen en ontladen om de capaciteit te kunnen bepalen.
Daar had je vroeger dagen voor nodig, tegenwoordig gaat dat in - bijna - no time.
Om je een rekenvoorbeeld te geven:
En moderne multimeter vraagt ongeveer 1 micro-ampere om te kunnen meten.
Heb je een accu van 2700 mAh, dan heeft die een ontlaadtijd van 2.700 x 1.000.000 uren om de batterij helemaal leeg te trekken. Dat is globaal genomen 1.110.000 x 24 uur en ik heb zo het vage vermoeden, dat jij - en veeeele anderen - helemaal geen zin hebben, om daar op te wachten... :D Ik zeker niet.
Je kunt wel heel wat postings plaatsen op het forum in die tussentijd,...
Of foto's, die je in die tussentijd hebt gemaakt, natuurlijk... :cheer:
Groeten,
Ruurd
-
Ik ben niet heel technisch onderlegd wat betreft elektra, maar kun je het niet beter meten met een multimeter?
Nee, want het bepalen of een batterij leeg is, gebeurt door een zgn. delta-V methode. Gedurende een zeer korte tijd wordt de batterij belast, en zowel de onbelaste als de belaste spanning worden gemeten en met elkaar vergeleken. Als het verschil tussen die twee te groot is, wordt de batterij "tot ledig verklaard". Bij het gedurende langere tijd belasten spelen andere factoren (bv. het warm worden bij het belasten) een storende rol. In feite wordt op een dynamische manier de inwendige weerstand van de batterij gemeten in samenhang met de spanning.
Het meten van de spanning alleen, belast of onbelast, is veeeel te onnauwkeurig.
Jan.
-
Er is 1 ding aan de Eneloops erg interessant: MADE IN JAPAN!!!!!!!!!!!!!
Ik heb niet de indruk dat japanners voor een verkoopprijs van 9,95 4 batterijen gaan leveren.
Check dus maar waar ze vandaan komen: als het China is zijn het op zeker geen Eneloops met een andere naam!!!!!!!!!
hansli
-
Maar natuurlijk: met m'n Voltcraft IPC-1 lader. Daarmee eerst de batterijen ontladen, en daarna weer opgeladen. De lader houdt netjes bij wat-ie er aan stroom "instopt" (tijd x stroomsterkte), en zodoende is de capaciteit aan het eind van het laadproces prima af te lezen.
En, als extra gegeven: ontladen met 250mA en laden met 500mA.
Er blijft natuurlijk altijd discussie mogelijk over de vraag: wanneer is een batterij leeg (en zelfs over: wanneer istie vol). Maar nu ik het vergelijkenderwijs doe (Hema en Eneloop) ondervinden beide partijen dezelfde voor- en/of nadelen van mijn meetmethode.
Jan.
Oké, persoonlijk ken ik deze lader niet want zelf maak ik hiervoor gebruik van een Powerex MH-C9000.
Onlangs heb ik 2 (twee) 2300mAh herlaadbare batterijen van den Aldi aan een Break-In onderworpen, resultaten:
1832mAh
1881mAh
op zich niet zo spectaculair maar als je weet dat deze batterijen zo'n +- 8 jaar oud zijn
vindt ik dit op zich zeker geen beschamend resultaat.
Nog een leuke informatieve tabel voor laden/ontladen:
What are the recommended charging and discharging current for my battery?
The recommended charging current is 0.5C, or 0.5 times the battery capacity. The recommended discharging current is 0.25C, or 0.25C times the battery capacity. Here are some settings for common batteries:
2700mAh Charge: 1300mA Discharge: 700mA
2650mAh Charge: 1300mA Discharge: 700mA
2500mAh Charge: 1200mA Discharge: 600mA
2300mAh Charge: 1100mA Discharge: 600mA
2200mAh Charge: 1100mA Discharge: 600mA
2100mAh Charge: 1000mA Discharge: 500mA
2000mAh Charge: 1000mA Discharge: 500mA
1000mAh Charge: 500mA Discharge: 200mA
900mAh Charge: 400mA Discharge: 200mA
850mAh Charge: 400mA Discharge: 200mA
800mAh Charge: 400mA Discharge: 200mA
700mAh Charge: 300mA Discharge: 200mA
650mAh Charge: 300mA Discharge: 200mA
600mAh Charge: 300mA Discharge: 200mA
-
Er is 1 ding aan de Eneloops erg interessant: MADE IN JAPAN!!!!!!!!!!!!!
Ik heb niet de indruk dat japanners voor een verkoopprijs van 9,95 4 batterijen gaan leveren.
Check dus maar waar ze vandaan komen: als het China is zijn het op zeker geen Eneloops met een andere naam!!!!!!!!!
hansli
Net effe nagekeken en op mijn Sanyo Eneloop batterijen staat Made in Japan, kostprijs voor een setje van 4 stuks = € 7,95,- ;)
-
Check dus maar waar ze vandaan komen: als het China is zijn het op zeker geen Eneloops met een andere naam!!!!!!!!!
Daar ga ik sws niet vanuit, o.a. vanwege het andere gedrag (capaciteit, gedrag na diep-ontlading). Maar ik ben dan ook geen blind aanhanger van alleen maar Eneloop. De tijd schrijdt voort en andere firma's zijn intussen echt wel achter het geheim van de eneloops gekomen, en hebben misschien zelfs wel verbeteringen aangebracht. M.a.w. het hoeven van mij niet speciaal eneloops te zijn. Beter mag ook :D ;)
Jan.
-
Jan , ik vermoed wel dat het aantal mAh die jou lader aangeeft iets afwijkt met wat de accu werkelijk opslaat.
een gedeelte van de toegevoerde stroom wordt niet opgeslagen in de accu's maar direct omgezet in warmte tijdens het laden.
Dus die 2200 mAh bij een 1900 uitvoering zal in werkelijkheid iets lager zijn.
Wel een leuk ladertje, ik denk dat er komende week een bestellinkje richting conrad gaat
-
Jan , ik vermoed wel dat het aantal mAh die jou lader aangeeft iets afwijkt met wat de accu werkelijk opslaat.
een gedeelte van de toegevoerde stroom wordt niet opgeslagen in de accu's maar direct omgezet in warmte tijdens het laden.
Daar heb je helemaal gelijk in. Daar heb ik ook al aan gedacht.
Jan.
-
Ik zag het vandaag pas, maar op de verpakking van de Hema Always Ready batterijen (ik kreeg er nog wat van de sint) staat inderdaad, dat ze na een jaar nog 85% van hun lading hebben (met, in kleine lettertjes, daarbij: afhankelijk van laad- en bewaarcondities).
Jan.
-
Zo, ik heb zowel de Hema Always Ready, als de Eneloop batterijen 73 dagen laten liggen, om te zien, of ze inderdaad hun lading een beetje vast willen houden. Nu heb ik beide sets ontladen, en daarbij gekeken hoeveel lading er nog in zat.
De resultaten:
Hema Always Ready:
- Capaciteit vlgs. fabriek: 2100mAh
- Gemeten capaciteit: 2245 - 2415mAh, gemiddeld: 2300mAh
- Lading na 73 dagen: 1920 - 1980mAh, gemiddeld: 1950mAh = 84,8%
Eneloop:
- Capaciteit vlgs. fabriek: (minimaal) 1900mAh
- Gemeten capaciteit: 2165 - 2250mAh, gemiddeld: 2200mAh
- Lading na 73 dagen: 1870 - 1910mAh, gemiddeld: 1900mAh = 86,4%
Het lijkt er dus op, dat de eneloops de lading iets beter vasthouden dan de Hema, maar de Always Ready batterijen van de Hema hebben een wat hogere capaciteit.
Ik stel dus voor het op een gelijkspel te houden, ook gezien de geringe verschillen.
Nog een kanttekening: ik heb de oorspronkelijke capaciteit gemeten bij het opladen. Dat is dus niet de echte waarde van die capaciteit, omdat bij het opladen een deel van de energie verloren gaat aan warmte. De capaciteit van beide modellen zal dus wat lager liggen dan in mijn opgave.
Jan.
-
Mooie test en de echte ladingsspanning van een batterij kun je niet meten?
-
Valt me overigens niks tegen van de Hema batterijen. Bedankt voor het testje!
Gr. Carel
-
Kijk, híer hebben we wat aan! Dit is waardevolle info Jan!
Dank!
-
Mooie test en de echte ladingsspanning van een batterij kun je niet meten?
Ladingsspanning? Dat woord bestaat niet. Maar ik begrijp wat je bedoelt ;) :D
Ik zal binnen enkele dagen nog eens de èchte capaciteit van de diverse batterijen meten d.m.v. ontladen.
Jan.
-
Ladingsspanning? Dat woord bestaat niet.
Jan.
Sinds vandaag, zaterdag 5 februari 2011, 10:45:05 wel...., Jan. ;D
-
Bedankt voor de test Jan!
Is welkome informatie (al heb ik net enkele setjes eneloops besteld en had dus ook naar de HEMA kunnen fietsen).
Gr. Don
-
Wat voor lader heb je voor die HEMA's nodig?
Ruurd
-
Mooie test Jan.... 10x
Zit er ook veel verschil in de oplaad tijd?
-
Wat voor lader heb je voor die HEMA's nodig?
Het zijn, net als Eneloops, NiMH-batterijen, en kunnen dus het best langzaam opgeladen worden, maar van snelladen gaan ze ook niet direct kapot. Ik heb ze wel geladen met een stroom van 1A (dus van leeg naar vol in even meer dan 2 uur), maar ideaal is een laadstroom van 200mA.
Ik gebruik als lader meestal een Voltcraft IPC-1, waarmee je kunt laden, ontladen en "refreshen" (=een aantal ontlaad/oplaad cycli om een slechte batterij weer enigszins tot leven te wekken). Deze lader werkt geheel automatisch, en stopt met laden als de batterij vol is (en met ontladen als hij leeg is), en dat allemaal per batterij (er kunnen 4 batterijen in).
Maar ik heb ook een "gewone" lader van de Hema, die laadt met een constante stroom van 200mA. In dat laatste geval is het overladen gedurende een paar uur niet zo erg, en dat is maar goed ook, want die lader stopt niet automatisch.
Jan.
-
Zit er ook veel verschil in de oplaad tijd?
Ja, doordat de Hema batterijen een grotere capaciteit hebben duurt het langer voordat ze opgeladen zijn ;) :D
De meeste laders werken met een constante stroom. In theorie zou een lege batterij van 2000mAh gedurende 10 uur met 200mA geladen moeten worden, maar in de praktijk is dat wat langer door warmteverlies. De laadtijd is dus afhankelijk van de capaciteit van de batterij en de laadstroom.
Jan.
-
Het laden en ontladen van batterijen en condensatoren verloopt niet lineair maar logarithmisch, wat te maken heeft met de inwendige weerstand en de capaciteit, de zgn RC-tijd. In één RC-tijd (de tijdsconstante die ontstaat door genoemde inwendige weeRstand x de Capaciteit) wordt de accu of condenstator voor 70,707 % geladen.
Ook voor de resterende capaciteit geldt, dat in 1 RC-tijd 70,707 % geladen wordt en dat nog 2x.
Daardoor zie je ook vaak een laadtijd van 14 uur en niet van 10 uur,
Microprocessor getuurde lader functioneren heel anders en meten of wel de temperatuur van de batterijcel of wel de verschilspanning tussen maximum en aanwezige lading.
Groeten,
Ruurd
-
Interessant! het valt mij inderdaad op dat steeds meer merken met goede batterijen komen.
Over de testmethode: Ik verwacht wel dat er bij het laden wat verlies optreedt, dus ik denk dat de capaciteit van de batterijen behoorlijk klopt met de fabrieksopgave.
-
Het laden en ontladen van batterijen en condensatoren verloopt niet lineair maar logarithmisch, wat te maken heeft met de inwendige weerstand en de capaciteit, de zgn RC-tijd.
Nou, Ruurd, nu ben je wel èrg van een andere planeet. De tijd, dat batterijen vanuit een vaste spanning d.m.v. een stroombeperkende weerstand werden opgeladen ligt al lang achter ons. Alle tegenwoordig verkrijgbare laders werken met een constante laadstroom, dus wèl lineair.
Microprocessor gestuurde lader functioneren heel anders en meten of wel de temperatuur van de batterijcel of wel de verschilspanning tussen maximum en aanwezige lading.
Het meten van de temperatuur is meestal niet meer dan een beveiliging tegen oververhitting (wat kan gebeuren bij snelladen). Het bepalen of een batterij vol is (of juist: leeg) gebeurt met de delta-V methode: de spanning wordt eerst onbelast (dus zonder dat er een stroom loopt) gemeten, en daarna belast (dan loopt er dus wèl een stroom). Het verschil tussen die 2 spanningen is een maat voor de lading van de batterij. De microprocessor-gestuurde laders doen die meting enkele keren per minuut (zo'n meting kost enkele milisecondes) en gaan, als alles in orde is, weer verder met hun laad/ontlaad/druppellaad-taak.
Jan.
-
Over de testmethode: Ik verwacht wel dat er bij het laden wat verlies optreedt, dus ik denk dat de capaciteit van de batterijen behoorlijk klopt met de fabrieksopgave.
Dat zal ik één van de komende dagen nog even testen :cooll:
Jan.
-
Nou, Ruurd, nu ben je wel èrg van een andere planeet. De tijd, dat batterijen vanuit een vaste spanning d.m.v. een stroombeperkende weerstand werden opgeladen ligt al lang achter ons. Alle tegenwoordig verkrijgbare laders werken met een constante laadstroom, dus wèl lineair.
:D :D
Ik heb dit nog netjes en braaf geleerd op de UTS, pakkembeet, een dikke 40 jaar terug...
en waar heb jij je wijsheid vandaan? uit de nachtdiensten?
Ruurd
-
Ik heb dit nog netjes en braaf geleerd op de UTS, pakkembeet, een dikke 40 jaar terug...
en waar heb jij je wijsheid vandaan? uit de nachtdiensten?
Een paar jaar HTS-Elektrotechniek, en veel ge-hobbie met electronica. Ik heb vroeger nog wel eens wat gepubliceerd in de Elektuur (wat tegenwoordig Elektor heet), en heb "electronica-les gegeven" aan aspirant zendamateurs (ik heb zelf ook een amateur-zendmachtiging). Maar toen de discrete electronica meer en meer overging in micro-processor gestuurde schakelingen ben ik het meer op een afstand gaan volgen.
Jan.
-
:o :o
-
Nou, Ruurd, nu ben je wel èrg van een andere planeet. De tijd, dat batterijen vanuit een vaste spanning d.m.v. een stroombeperkende weerstand werden opgeladen ligt al lang achter ons. Alle tegenwoordig verkrijgbare laders werken met een constante laadstroom, dus wèl lineair.
Jan.
Niet helemaal, de Li-ion wordt wel met een constante spanning geladen.
Eigenlijk net als de aloude lood accu maar met nauwere toleranties.
-
Niet helemaal, de Li-ion wordt wel met een constante spanning geladen.
Eigenlijk net als de aloude lood accu maar met nauwere toleranties.
Daar heb je gelijk in. Ik zou ook maar niet proberen een Li-ion accu met een constante stroom op te laden, tenzij je van ontploffingen houdt :D
Maar over dat soort accu's hadden we het hier niet.
Jan.
-
Toch goed om te weten....
-
Ik zal binnen enkele dagen nog eens de èchte capaciteit van de diverse batterijen meten d.m.v. ontladen.
En dat heb ik intussen gedaan, en dan kom ik tot de volgende resultaten:
Hema Always Ready:
- Capaciteit vlgs. fabriek: 2100mAh
- Gemeten capaciteit: 2070 - 2170mAh, gemiddeld: 2130mAh
- Lading na 73 dagen: 1920 - 1980mAh, gemiddeld: 1950mAh = 91,5%
Eneloop:
- Capaciteit vlgs. fabriek: (minimaal) 1900mAh
- Gemeten capaciteit: 2090 - 2150mAh, gemiddeld: 2120mAh
- Lading na 73 dagen: 1870 - 1910mAh, gemiddeld: 1900mAh = 89,6%
Conclusie: de capaciteit van beide merken is wat groter dan de fabrieksopgave, en dat verschil is bij de Eneloops het grootst (maar daar geeft de fabrikant ook aan, dat de opgave een minimum-waarde is).
Qua zelf-ontlading ontlopen de 2 merken elkaar niet veel. Het gemeten verschil valt, denk ik, binnen de fout-marge, dus blijft de conclusie gehandhaafd: gelijkspel!
Jan.
-
Fijn gedaan, Jan.
Voor Eneloops moet ik gaan bestellen en de HEMA ligt op 3 locaties op fiets-afstand....
Groeten,
Ruurd
-
Voor Eneloops moet ik gaan bestellen en de HEMA ligt op 3 locaties op fiets-afstand....
Voor eneloops hoef ik niet verder dan de voordeur... :D
-
Voor eneloops hoef ik niet verder dan de voordeur... :D
Heb jij daar een voorraadbox ???
-
Heden: Hema "Always Ready" NiMH batterijen in de aanbieding.
4 st. AA (=penlight), normaal € 9,95, nu € 8,46, en met 15% sticker voor maar € 7,20.
Jan.
-
Heden: Hema "Always Ready" NiMH batterijen in de aanbieding.
4 st. AA (=penlight), normaal € 9,95, nu € 8,46, en met 15% sticker voor maar € 7,20.
Misschien even een paar setjes halen :)
-
Heden: Hema "Always Ready" NiMH batterijen in de aanbieding.
4 st. AA (=penlight), normaal € 9,95, nu € 8,46, en met 15% sticker voor maar € 7,20.
Bedankt voor de tip Jan! Heb nog een setje AAA's nodig.
Kan het verschil wat ik bespaar bij een nieuwe lens... :rofl2:
Gr. Don