Het Nederlandstalig Pentaxforum
Hard- en software => Accessoires => Topic gestart door: EviZ op 19 september 2010, 12:11:16
-
Bij (oa) de Anwb kun je een 12volt - 230volt adapter kopen. Ik vraag mij af wat het stroomverbruik van een K10D of K-7 is?
Wat ik bedoel is, als ik de camera met de netvoedingsadapter op de 12v-230v adapter aansluit; kan ik dan enkele uren fotograferen zonder dat de accu van mijn auto leeg geraakt is?
greetz,
Erik
-
Probeer het eens uit... :evil:
Tip: Ik heb een als stekkerdoos uitgevoerde kWh-meter van een tientje bij Gamma en die hang ik van tijd tot tijd tussen een wandcontadoos en een gebruiker....
Voor de K10D heb ik helaas geen netv0oeding, anders zou ik dat kunnen opmeten.
Groeten,
Ruurd
En sterkte met duwen van de auto... :evil:
-
Als ik eens kijk naar mijn K-x: 4 NiMH accuutjes van 2700mAh. Als ik heel intensief fotografeer, krijg ik ze nog niet binnen een uur leeg. Laten we uitgaan van een uur. 4 x 1,2V = 4,8V.
2700mAh in 1 uur leeg = 2,7A
Totaal vermogen gedurende dat uur: 4,8 x 2,7 = bijna 13W.
Stel dat de converter van 12 naar 220V en de netvoeding voor je fototoestel een rendement hebben van 50%, dan vraag je van de accu dus een vermogen van 2x 13W = 26W, oftwel een stroom van ca. 2A (bij 13V).
Een beetje auto-accu heeft een capaciteit van 50Ah,. Dus duurt het 50Ah/2A = 25 uur voor de accu leeg is.
En dat onder de meest ongunstige omstandigheden.
Ik zou zeggen: maak je niet ongerust, en fotografeer er lustig op los met je auto-accu als voeding :cheer:
B.t.w.: in geval van nood kun je altijd de motor van de auto even een tijdje laten draaien om de accu weer bij te laden ;-) :rofl2:
Jan.
-
TnX!
Ik denk dat ik maar zo'n adapter ga aanschaffen en van de winter eens mooi gaan gebruiken ;-)
Ik wil altijd nog eens een startrail-foto maken, en dan zonder vliegtuigstrepen er op.
Dus niet zo :-[
(http://farm5.static.flickr.com/4128/5022744176_fa06e7f58d_o.jpg)
greetz,
Erik
-
Knappe foto, Erik :good:.
-
Je zou het natuurlijk ook eens met een "oude" accu kunnen proberen!
-
Als ik eens kijk naar mijn K-x: 4 NiMH accuutjes van 2700mAh. Als ik heel intensief fotografeer, krijg ik ze nog niet binnen een uur leeg. Laten we uitgaan van een uur. 4 x 1,2V = 4,8V.
2700mAh in 1 uur leeg = 2,7A
Totaal vermogen gedurende dat uur: 4,8 x 2,7 = bijna 13W.
Stel dat de converter van 12 naar 220V en de netvoeding voor je fototoestel een rendement hebben van 50%, dan vraag je van de accu dus een vermogen van 2x 13W = 26W, oftwel een stroom van ca. 2A (bij 13V).
Een beetje auto-accu heeft een capaciteit van 50Ah,. Dus duurt het 50Ah/2A = 25 uur voor de accu leeg is.
En dat onder de meest ongunstige omstandigheden.
Ik zou zeggen: maak je niet ongerust, en fotografeer er lustig op los met je auto-accu als voeding :cheer:
B.t.w.: in geval van nood kun je altijd de motor van de auto even een tijdje laten draaien om de accu weer bij te laden ;-) :rofl2:
Jan.
Die berekening gaat in ieder geval op voor mijn ledlampje die in iets meer dan een uur de batterijen leegtrekt. De K10D zal er zeker langer op draaien, want er wordt voor de K-5/7 aangegeven dat ze op de accu 11 uur liveview kunnen draaien. 7,2 V 1860 mA dus die is toch veel zuiniger geworden.
Wel een heel gesleep met zo'n accu aan een strap om je nek. Zou ik toch eerder een extra accu van Pentax meenemen. :D
-
TnX!
Ik denk dat ik maar zo'n adapter ga aanschaffen en van de winter eens mooi gaan gebruiken ;-)
Ik wil altijd nog eens een startrail-foto maken, en dan zonder vliegtuigstrepen er op.
Dus niet zo :-[
greetz,
Erik
Kom naar de Veluwe, minder kans op vliegtuigen en minder stadslicht vervuiling!
-
Ik ga binnenkort naar Zuid-Limburg. Wellicht dat het daar ook lukt (hoewel daar ook wel een aantal vliegvelden in de buurt zijn).
En net een adapter bij de Anwb gescoord!
greetz,
Erik