Auteur Topic: Batch verwerking in Lightroom  (gelezen 4247 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline PentaxDonkey

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1230
  • Geslacht: Man
  • Laat (een gebrek aan) kennis geen belemmering zijn
Re: Batch verwerking in Lightroom
« Reactie #11 Gepost op: 23 december 2008, 20:07:38 »
Citaat
Hey Don,
Ik leer hier ook nog wat van. Gebruik ook LR2.

[off-topic]7 maanden op vakantie!!! Lekker!!!! Wereldreis?[/off-topic]

Johan.
Kijk zo snijdt het spreekwoordelijke mes wel aan drie kanten! Hahaha!!!  ;D
En ook Eljakim heel erg bedankt natuurlijk!

[off-topic]En idd een wereldreis. Starten in Thailand, via Australië weer terug naar Azië, te weten Indonesië (zie ik daar ook iets van in jou?) en dan naar Maleisië en Cambodja. Als afsluiter terug naar Thailand (nog ff shoppen) en weer eind juli terug. Zie er erg naar uit. Het aftellen is echt begonnen!!!

Voor de geïnteresseerden/liefhebbers van reizen met een kind (van 3,5 jaar)... je mag me een pm sturen voor onze zelfgebouwde website
.[off-topic]

Gr. Don

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Batch verwerking in Lightroom
« Reactie #11 Gepost op: 23 december 2008, 20:07:38 »

elkim

  • Gast
Re: Batch verwerking in Lightroom
« Reactie #10 Gepost op: 23 december 2008, 12:45:26 »
 ;) veel succes

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: Batch verwerking in Lightroom
« Reactie #9 Gepost op: 23 december 2008, 09:35:33 »
Hey Don,
Ik leer hier ook nog wat van. Gebruik ook LR2.

[off-topic]7 maanden op vakantie!!! Lekker!!!! Wereldreis?[/off-topic]


Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline PentaxDonkey

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1230
  • Geslacht: Man
  • Laat (een gebrek aan) kennis geen belemmering zijn
Re: Batch verwerking in Lightroom
« Reactie #8 Gepost op: 23 december 2008, 08:43:00 »
Citaat
Als LR een beter resultaat geeft, waarom zou je dan RAW plus JPG schieten?
Hallo Mharda, Eljakim (en andere lezers),

Eigenlijk hebben jullie helemaal gelijk. De jpg's heb ik nodig voor onze website en dat zou makkelijk zijn om deze direct beschikbaar te hebben. Echter door jullie opmerkingen is mijn mening veranderd! Jaha, nooit te oud om te leren.
De door jullie beiden genoemde oplossing is veel praktischer. En ik kan met een eenvoudige selectie de foto's met een batch omzetten naar een voor internet geschikt formaat.

Kortom, dank voor het meedenken!!!  :)

Hier ga ik zeker gebruik van maken. Ik hikte eigenlijk wel een beetje tegen het voortraject aan. Maar nu realiseer ik me dat ik hier juist tijd kan winnen. Deze investering verdien ik later ruimschoots terug.

Tenslotte 'moet' ik ook nog in een (handgeschreven!) dagboekje schrijven, onze website bijhouden en tussendoor wil ik ook nog wat slapen natuurlijk. Maar met een reis van 7 maanden moet dat wel goed komen  ;)!

Gr. Don


P.S. Ga voor vertrek nog even op zoek naar een training voor Lightroom. Ook wel praktisch denk ik.

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Batch verwerking in Lightroom
« Reactie #7 Gepost op: 23 december 2008, 05:52:08 »
Hallo Don,

Ik begrijp ook je conclusie niet. Als LR een beter resultaat geeft, waarom zou je dan RAW plus JPG schieten? Ik doen net zo als Eljakim: in RAW fotograferen, in LR importeren, met P en X selecteren: de X wegggooien en de P (licht) aanpassen. Klaar! En pas als ik er wat mee wil doen, webalbum/forum/afdrukken oid zet ik hem om naar het gewenste formaat.

Ik ben even blond, maar zie echt het nut niet in van ook een JPG hebben....

Inlezen moet je toch, en bewerken ook bijna altijd...(bijsnijden, belichting, afdrukgrootte, verscherpen!)...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

elkim

  • Gast
Re: Batch verwerking in Lightroom
« Reactie #6 Gepost op: 22 december 2008, 22:14:58 »
maar dat schrijf ik ook, dat het veel beter is, enkel het met 1 druk op de knop omzetten van je raw's naar jpeg daar geloof ik niet in, het voordeel van lightroom om elke foto naar believen op te lichten of bij te werken heb je niet als je gewoon op de knop drukt.
wat mij betreft zul je elke avond, stel dat je die dag 200 foto's hebt genomen, ze moeten inlezen slechte van goede schijden door de vlaggen P en X, vervolgens enkel de P (witte vlag OK) foto's bij te werken en aan te passen en recht te zetten, niet vergeten de X foto's weg te zwieren. een beetje geoefend man fikst dit in 45min.  ;)    

het dubbel schieten van foto's vind ik zinloos, dat is dubbel zoveel plaats dubbel zoveel uitzoekwerk wat wel wat niet, doe mij maar Raw. en jpg voor de kiekjes. ;D  
« Laatst bewerkt op: 22 december 2008, 22:18:01 door elkim »

Offline PentaxDonkey

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1230
  • Geslacht: Man
  • Laat (een gebrek aan) kennis geen belemmering zijn
Re: Batch verwerking in Lightroom
« Reactie #5 Gepost op: 22 december 2008, 21:28:36 »
Citaat
de vraag is of al je foto's die je zo in batch wil verwerken in lightroom standaard beter gaan zijn dan je jpeg vanuit je K200.
Hoi Eljakim,

Bedankt voor je reactie (de rest ook natuurlijk). Om even op bovenstaande te reageren. Ik heb een vergelijkende test gedaan met jpg's standaard uit de K200D en jpg's vanuit Lightroom. Daar zit echt absoluut een stevig verschil tussen. Lightroom levert een veel beter beeld op. Er blijft gewoonweg meer detail over.
Aan de andere kant, wie zal dat zien als ik beeldjes op onze site plaats die maximaal 400 pixels breed of hoog zijn. Daarom kan ik me de moeite beter besparen en standaard in RAW èn JPG schiet. Voor dat fotoboek zal ik twijfelgevallen alsnog via Lightroom omzetten. Vooralsnog de beste optie wellicht.
Nogmaals dank aan jullie allen voor het meedenken. Uiteraard blijven tips welkom!

Gr. Don  ;)

elkim

  • Gast
Re: Batch verwerking in Lightroom
« Reactie #4 Gepost op: 22 december 2008, 20:53:01 »
de vraag is of al je foto's die je zo in batch wil verwerken in lightroom standaard beter gaan zijn dan je jpeg vanuit je K200. ik gebruik ook lightroom en enkel RAW maar het fijne is dat je elke foto in andere omstandigheden anders kunt afstellen. als je gelijke omstandigheden hebt kun je snel met copy en paste je instellingen die perfect zijn voor die situatie overbrengen op je volgende foto's m.a.w. te lichte foto's blijven in batch te licht en omgedraaid recht trekken of bijsnijden van je foto gaat ook al niet. de vraag is wat blijft er over?
wat Mharda zegt klopt wel, als je eenmaal je foto's hebt bijgewerkt kun je perfect met de juiste instelling van grote, resolutie etc in batch converteren naar jpeg.
ik vind Ligtroom snel en handig in het aanpassen en bijwerken van Raw's
succes met de voorbereiding. ;)      
« Laatst bewerkt op: 22 december 2008, 20:54:08 door elkim »

Offline Dennisch

  • Junior Member
  • Berichten: 48
  • Pentax rules!
Re: Batch verwerking in Lightroom
« Reactie #3 Gepost op: 22 december 2008, 14:56:29 »
Ik heb ook een dergelijk profiel voor o.a. Marktplaats, maar hij lijkt de ingestelde resolutie en map niet te onthouden. Meer mensen met dat probleem? Ik vermoed dat ik iets fout doe, maar als ik naar export ga en daar een nieuw profiel 'add' dan wordt 'ie netjes bewaard, maar voorgenoemde instellingen staan steeds weer op de standaardinstellingen.

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Batch verwerking in Lightroom
« Reactie #2 Gepost op: 22 december 2008, 06:27:56 »
Heel verstandig! Mits je onderweg maar wel regelamtig de hele zaak op DVD zet! (laptop weg, alles weg) ... zowel ivm diefstal als crash...

Barch is geen enkel probleem. Je kan kan bij export zelfs een "profiel" aanmaken. Ik gebruik ook alleen RAW en gebruik voor het het forum een eigen profiel: omzetten naar jpg 80%, automatisch resizen 800px, sharping medium, enz...voor afdrukken heb ik were een ander profiel: resize naar 20x30cm, ect...

Kijk maar even onder EXPORT...
« Laatst bewerkt op: 22 december 2008, 06:28:54 door Harry »
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline PentaxDonkey

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1230
  • Geslacht: Man
  • Laat (een gebrek aan) kennis geen belemmering zijn
Batch verwerking in Lightroom
« Reactie #1 Gepost op: 21 december 2008, 21:13:20 »
Hallo allen,

Ik ga binnenkort voor een heerlijke lange reis Nederland verlaten. Naast mijn Pentax K200D en een stapel geheugenkaartjes neem ik ook een laptop mee. Hierop ga ik de geschoten beelden ver- en bewerken. Zoals de topicnaam al aangeeft schiet ik in RAW(+ dus ook JPG) als basis.

De jpg files die standaard uit de K200D komen vind ik niet van voldoende kwaliteit dus overweeg ik om alleen in RAW te schieten en op de laptop via Lightroom de omzetting naar jpg te doen. Deze beelden heb ik nodig voor de website die we bijhouden onderweg. Omdat het om vele honderden (waarschijnlijk zelfs duizenden!) beelden gaat zou ik graag een batch conversie willen gebruiken om met de zogenaamde ene klik mijn RAW-files om te zetten naar jpg. Is deze volgorde verstandig? Als ik de jpg's alleen maar voor internet gebruikte zou ik ze uit de camera accepteren. Wellicht gaan we de foto's ook voor een fotoboek gebruiken en dus wil ik maximale kwaliteit.

Wie heeft ervaring met vergelijkbare batch verwerking in Lightroom? Zelf gebruik ik versie 2.2 (probleemloos).
Andere tips n.a.v. bovengenoemd verhaal zijn natuurlijk ook bijzonder welkom.

Alvast bedankt voor het meedenken en reacties.

Gr. Don