Auteur Topic: Fotoshoot met lighting Diagram  (gelezen 1875 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re:Fotoshoot met lighting Diagram
« Reactie #19 Gepost op: 30 december 2011, 13:59:27 »
Dankje! Erg handig. Kan ik eindelijk op een simpele manier mijn (veel simpelere) opstellingen aan een goede vriend uitleggen


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Fotoshoot met lighting Diagram
« Reactie #19 Gepost op: 30 december 2011, 13:59:27 »

elkim

  • Gast
Re:Fotoshoot met lighting Diagram
« Reactie #18 Gepost op: 30 december 2011, 13:53:35 »

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re:Fotoshoot met lighting Diagram
« Reactie #17 Gepost op: 30 december 2011, 13:50:50 »
Mooie foto's. Vind vooral 3 erg mooi. Bij de laatste vind ik het jammer van het zwarte vierkantje boven de schouder rechts.
Hoe heb je trouwens die diagram gemaakt?


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10673
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Fotoshoot met lighting Diagram
« Reactie #16 Gepost op: 30 december 2011, 11:42:06 »
grappig dat je dat zegt,
We rijden geregeld in een van de omliggende dorpen langs een beroeps "fotograaf" met winkel en "officiele studio"
Mijn vrouw zei van de week "ja, nu hangt er weer ne foto in de etalage genomen in zijn studio, amaai da kunde gij beter ze"

ik heb hem ook gezien en 't was inderdaad triestig geposeerd en uitgelicht.
Maar goed, 't is en beroepsfotograaf dus moeten we daar respect voor hebben, toch???
hij vraagt er wellicht veel geld voor dat scheelt ook al een stuk he  :D :D :D 

Bij portretfotografie moet je naar mijn idee gevoel hebben bij hoe je mensen op de foto kunt zetten en niet allerminst onbelangrijk lijkt me, een "band" creëren met die mensen.
Ik heb wel eens staan kijken hoe bepaalde fotografen dat doen en zelf ook paar keer meegemaakt........de mensen worden nog net niet afgesnauwd en maar beetje bij elkaar geduwd en met lichtopstelling wordt ook niet altijd iets gedaan ("die lampen hangen daar nu eenmaal al 10 jaar op dezelfde plek"). Dat zie je dan in de foto direct terug. Net zo goed als je het terug ziet als er aandacht aan besteed is en over nagedacht.

elkim

  • Gast
Re:Fotoshoot met lighting Diagram
« Reactie #15 Gepost op: 30 december 2011, 10:46:05 »
ik doe je het niet na (en ik denk ook niet iedere professionele fotograaf naar mijn idee).

grappig dat je dat zegt,
We rijden geregeld in een van de omliggende dorpen langs een beroeps "fotograaf" met winkel en "officiele studio"
Mijn vrouw zei van de week "ja, nu hangt er weer ne foto in de etalage genomen in zijn studio, amaai da kunde gij beter ze"

ik heb hem ook gezien en 't was inderdaad triestig geposeerd en uitgelicht.
Maar goed, 't is en beroepsfotograaf dus moeten we daar respect voor hebben, toch???
hij vraagt er wellicht veel geld voor dat scheelt ook al een stuk he  :D :D :D 

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10673
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Fotoshoot met lighting Diagram
« Reactie #14 Gepost op: 30 december 2011, 10:22:12 »
Erg mooie serie zeg! Met name foto's 1, 3 en 4. Bij 2 vind ik het jammer dat de man met zijn haar "tegen het dak" zit.
Foto 3 vind ik het mooist en meest rustig overkomen. Jammer van de ruimte links (net iets te veel voor mijn gevoel) en wat Ron al zei over de lengte van de kinderen (hoewel een opstelling à là "The Daltons" wellicht ook niet mooi was geweest). De achtergrond en belichting van alle foto's vind ik persoonlijk erg mooi. Leuk van het bijvoegen van het schema, geeft toch meer inzicht in hoe dit tot stand is gekomen.
Erg knap, ik doe je het niet na (en ik denk ook niet iedere professionele fotograaf naar mijn idee).

elkim

  • Gast
Re:Fotoshoot met lighting Diagram
« Reactie #13 Gepost op: 29 december 2011, 10:20:09 »
In foto's 2 en 4 zie ik een schaduwpartij midden in de groep en vind ik om die reden minder goed geslaagd.

Daar heb je gelijk in.
Foto 1 is dan ook na foto 2 genomen. en heb de 3 mensen ietsje naar de octabox gedraaid.
iets minder cosy misschien maar de licht spil die in deze van toepassing komt om de lichamen van het groepje ietsje op te lichten is dan welkom
Het moet allemaal niet veel zijn maar 't minste verschil maak de foto beter.
thanks voor je uitleg.
Allemaal worden we hier beter van, de ene door te kijken, de ander door op zijn fouten gewezen te worden.   ;)

Alwin

  • Gast
Re:Fotoshoot met lighting Diagram
« Reactie #12 Gepost op: 29 december 2011, 07:56:42 »
Ik doe dit je niet na. Het vergt nogal wat sociaal regisseurschap en technisch fotografisch inzicht. Mijn 2 centen. Ik vind foto's 1 en 3 heel geslaagd, zowel wat betreft belichting en als ongedwongenheid van de expressies. Dat je de groep kinderen in foto drie uit het centrum hebt geplaatst ziet er wel arty uit maar wringt toch een beetje naar mijn gevoel. Wellicht is een vierkante uitsnede evenwichtiger. Maar dat zei ReneM ook al in een kortere bewoording. In foto's 2 en 4 zie ik een schaduwpartij midden in de groep en vind ik om die reden minder goed geslaagd. Daar wees Ron ook al op. Ook al heb ik feitelijk geen nieuwe dingen naar voren gebracht in deze korte beschouwing, ze is toch ontstaan door zelf naar de foto's te kijken.

Offline djoser

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 637
  • Geslacht: Man
  • Zomaar wat plaatjes
    • Kieker
Re:Fotoshoot met lighting Diagram
« Reactie #11 Gepost op: 27 december 2011, 21:47:44 »
Ik vind het een hele mooie serie. Knap gedaan, hoor!
En laat foto 3 mij nou het meeste aanspreken...  ;) De overige zijn mooi hoor, daar niet van. Maar de opstelling van de personen vind ik een beetje "gewoontjes". Foto 3 breekt daarmee en dat vind ik erg leuk, met name omdat de kids iets uit het midden staan.

Groet, Dick
Pentax K5 + MX-1  *  Tamron 17-50mm/2.8  *  Sigma 10-20mm/4-5.6

RonHendriks

  • Gast
Re:Fotoshoot met lighting Diagram
« Reactie #10 Gepost op: 27 december 2011, 21:46:56 »
Toch lastig hoor zo'n grote groep.
Dat is zeker zo. Met een mooi resultaat.

elkim

  • Gast
Re:Fotoshoot met lighting Diagram
« Reactie #9 Gepost op: 27 december 2011, 21:41:22 »
Voor mijn gevoel heb je het kleinkind rechts wat hoger geplaatst, want ze lijkt kleiner op foto nummer 2,

Nee, op foto 2 en 4 heb ik het meisje met het brilletje hoger gezet om compacter te kunne werken en
om de 3 hoeken tussen de gezichten proberen te bekomen.
Toch lastig hoor zo'n grote groep.

Offline ReneM

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1049
  • An Apple a day keeps the Doctor away!
Re:Fotoshoot met lighting Diagram
« Reactie #8 Gepost op: 27 december 2011, 21:40:14 »
Wil ik best doen hoor, maar ik had je verzoek niet in de eerste post gelezen.

Soms is expliciet vragen beter als je een reactie verwacht. Posten hier is volgens mij volstrekt vrijblijvend evenals commentaar geven.  ;)

Het belichtingsdiagram is mooi. Daar zou ik wel meer van willen weten mocht je het willen delen via pb.

De lichtsetup kun je ook lezen uit de foto's: hoofdlicht links geeft de heldere catchlight, de reflector de minder heldere.
Achtergrond belichting is ook duidelijk en evenals haarlicht herkenbaar. Die eazybox had ik kunnen raden omdat het licht diffuser is dan een snoot.

Technisch dus weinig aan te merken aan de setup: die lijkt me helemaal prima voor het doel en dat blijkt ook uit je foto's: die zijn gewoon netjes belicht.

Dan over de foto's zelf.

1. Vind ik zelf de beste foto uit de serie. Meisje had haar hoofd iets dichter bij de romp van de vader kunnen houden. Nu popt haar hoofd naar voren hetgeen versterkt wordt door je objectiefkeuze. Catchlight in het linker oog van pa (zijn linker oog) had je wat kunnen aanzetten. Contrast op de ogen van moeder wat minder. Voorhoofd van de dochter lijkt een beetje overbelicht.

2. Belichting eigenlijk meer in balans dan bij één. Afstand lijkt ook wat groter, maar dat kan ik mis hebben. Kadering een beetje krapjes boven het hoofd van pa. Deze foto had ik zelf overgedaan vanwege de reflectie in het brilleglas van de dochter rechtsvoor.

3. Kan me voorstellen dat je er fier op bent en kan me ook voorstellen dat opa en oma deze in het groot aan de muur willen hebben hangen.
Pose is ongedwongen en er zit een mooie kijkrichting in van linksonder naar rechtsboven. De vrije ruimte links in het beeld stoort me echter op de een of andere manier. Ik denk dat deze foto in een vierkante crop gewoon beter uit zou komen.

4. Het valt voor de drommel niet mee om twee mensen tegelijk met een aantrekkelijke gelaatsuitdrukking op de foto te zetten, laat staan als het een hele groep is. Dat is precies de reden dat ik er nog niet aan begin. Dat jij dit wel aan durft getuigd van lef, waarvoor hulde. Laat ik dat voorop stellen! In vergelijk met de andere foto's vind ik deze "te glad". Ben er nog niet uit of dat ligt aan de egale achtergrond of meer aan de bewerking van je foto. Ik meen uit de foto's te lezen dat de familie het wel welletjes vind. Voor meisje rechtsvoor geldt dit het minste en voor de moeders het meest.

Voor wat het waard is mijn paar centen.

Vriendelijke groet, René

elkim

  • Gast
Re:Fotoshoot met lighting Diagram
« Reactie #7 Gepost op: 27 december 2011, 21:37:40 »
Heb jij wat met vingers Eljakim? Op foto 1 hak je er een paar af  :D

Jep, je hebt gelijk niet echt consequent van mij he  :-X :-X :-X

RonHendriks

  • Gast
Re:Fotoshoot met lighting Diagram
« Reactie #6 Gepost op: 27 december 2011, 21:27:44 »
In combinatie met de lighting diagram had ik meer reactie's verwacht.  :-[

Ik zie de serie nu pas. Dat is toch een mooi karweitje, want het uitlichten van meer dan 2 personen is verre van eenvoudig. Ik denk dat foto 1 het mooiere gezinsportret is, want nummer 2 heeft toch wat belichtisissues door het compacte van het gezin. Nummer 3 is zondermeer een juweel voor opa/oma. Voor mijn gevoel heb je het kleinkind rechts wat hoger geplaatst, want ze lijkt kleiner op foto nummer 2, dat is eigenlijk niet heel mooi als je de lengtes door elkaar haalt, want zijn ook kenmerken van een tijdperk. De belichting is in ieder geval heel mooi, maar zou wel iets minder krampachtig lachend over mogen komen. Bij #4 is het toch lastig om iedereen er goed op te krijgen, daarvoor is de groep al wat groot. Een kleinkind kijkt ook de andere kant op, wat altijd jammer is, maar bijna niet te voorkomen. Wel een prachtige belichting.

Offline Bernie

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1051
  • Geslacht: Man
  • Westerlee (Gn)
Re:Fotoshoot met lighting Diagram
« Reactie #5 Gepost op: 27 december 2011, 21:26:21 »
Heb jij wat met vingers Eljakim? Op foto 1 hak je er een paar af  :D


Van foto 3 vind ik het jammer dat het kleinste meisje niet wat hoger stond, zodat je dus alle gezichten dichter bij elkaar hebt.

K20D,  Tamron 18-250, Metz 48, Smc M 50mm F1.7 Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di

elkim

  • Gast
Re:Fotoshoot met lighting Diagram
« Reactie #4 Gepost op: 27 december 2011, 21:18:22 »
't is niet van mijn gewoonte om een eigen post onder de aandacht te brengen,
Toch zou ik enkele van jullie nog eens naar met name foto 3 te laten kijken.
Dit is een foto die ik zelf technisch gezien in de top 5 van mijn beste foto ooit plaats.
Spreekt dit jullie aan of vinden je het niks. deze reeks is voor een opa en oma gemaakt,
en hangt sinds gisteren op 50x75 canvas aan hun muur.
In combinatie met de lighting diagram had ik meer reactie's verwacht.  :-[

Offline staal571

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 446
  • Geslacht: Man
Re:Fotoshoot met lighting Diagram
« Reactie #3 Gepost op: 12 december 2011, 10:03:28 »
Kwalitatief mooie foto's niets op aan te emerken, maar ze hebben mij alleen een beetje te veel " say cheese" karakter.

Gr Peter
Zowel Digitaal als Analoge camera's

henkvanzuylen

  • Gast
Re:Fotoshoot met lighting Diagram
« Reactie #2 Gepost op: 12 december 2011, 09:29:00 »
Mooie foto's....en erg goed uitgelicht.
Handig dat je de opstelling erbij hebt gedaan...kunnen we weer wat van leren....dus dank daarvoor.

Foto 2: hier vindt ik wel de schaduwen op het gezicht van de vader (?) en het meisje onder hem nogal hard. Jammer, want ik vindt wel veruit de meest ongedwongen foto.


Henk

elkim

  • Gast
Fotoshoot met lighting Diagram
« Reactie #1 Gepost op: 12 december 2011, 07:31:46 »
Deze shoot heb ik afgelopen weekeninde gedaan
'k heb er gelijk een Lighting diagram bij gedaan.
De eerste 3 foto's zijn zo getrokken
de laatste ietsje anders



Foto1


Foto2


Foto3


Foto4