Auteur Topic: Eerste testshots Lumix LX5  (gelezen 2105 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re:Eerste testshots Lumix LX5
« Reactie #16 Gepost op: 5 september 2011, 09:39:26 »
De LX serie van Panasonic maakt gewoon goede foto's (voor een compact camera).
Ik heb zelf de LX3, mede vanwege de hotshoe aansluiting. Kan ik ook stroben tenminste.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Eerste testshots Lumix LX5
« Reactie #16 Gepost op: 5 september 2011, 09:39:26 »

asplx

  • Gast
Re:Eerste testshots Lumix LX5
« Reactie #15 Gepost op: 5 september 2011, 05:11:57 »
Ronald,

Heb je al resultaten van die z/w foto's? Tja, die 300 euro: ik ben een Leica fan (bezit ook nog een prachtige analoge R-E) dus dan krijg je investeringen als de D-Lux 5. Liefde maakt blind, toch?

Groet,

Wytze

Dan zal je toch wel een van de weinige blinden zijn met een camera, neem ik aan.  8)

Ruurd

Offline adelaar

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 162
  • Geslacht: Man
  • Waalwijk (NB)
    • VanHeumenfotografie
Re:Eerste testshots Lumix LX5
« Reactie #14 Gepost op: 14 juli 2011, 21:07:25 »
Hallo Serpiente,

Ik zat ook hevig te twijfelen tussen de LX5 en de Dlux5. Maar ondanks de verschillende firmware en mogelijke andere JPG bewerking heb ik ook gekozen voor de LX5.
Ik vind die 300 Euries toch ook veel geld en ik schiet over het algemeen toch altijd in RAW. Heb van dat geld een Panasoniczoeker en een extra accu voor gekocht. Die 1e Z/W foto ziet er goed uit. De andere 2 geven een goede scherp/diepte weer.

Groetjes,

Robert
www.vanheumenfotografie.nl   

Fuji x100t + Fuji X-T10 met de 18mm-27mm en 35mm objectieven.

Serpiente

  • Gast
Re:Eerste testshots Lumix LX5
« Reactie #13 Gepost op: 14 juli 2011, 11:59:10 »
Ronald,

Heb je al resultaten van die z/w foto's? Tja, die 300 euro: ik ben een Leica fan (bezit ook nog een prachtige analoge R-E) dus dan krijg je investeringen als de D-Lux 5. Liefde maakt blind, toch?

Groet,

Wytze
Als je een echte fan bent dan heb je het er echt voor over denk ik :)

Ik heb al wat resultaten van de Z/w foto's. Ik kan ze er snel opgooien aangezien ik niet bewerk. :D

Leuke foto's. 'k Kan er verder niet veel over zeggen behalve dat - over dynamisch bereik gesproken in vergelijking met de LX2 - dat ik met de LX2 nooit een testfoto heb gemaakt om meer over het dynamisch bereik te weten te komen. Bij landschapsfoto's viel me alleen op dat wolken snel uitgebeten wit zijn en donkerder gedeelten in het landschap - als je gaat inzoomen - vaak dichtgelopen partijen hebben. Hopelijk is dat met de LX5 verbetert.
Ik ken de LX2 niet, maar misschien is het wel beter. Het is wel een zwak punt van de LX5, maar ik denk van de meeste compactcamera's. Je kunt het niet vergelijken met spiegelreflexcamera's..


Offline Sunshine-nl

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 90
  • Geslacht: Man
  • Abbekerk - Westfriesland - NH
    • Lars online
Re:Eerste testshots Lumix LX5
« Reactie #12 Gepost op: 13 juli 2011, 22:20:52 »
Sterker nog, de camera´s zijn op de naam na identiek, optiek en software komen van Leitz, de hardware en de electronica zijn van Panasonic. Er komen nog veel `engere´ dingen aan  :P (denk in de richting van de Digilux/LC-1)
Volgens deze http://leicarumors.com/2011/01/27/leica-d-lux-5-vs-panasonic-lx-5-image-comparison.aspx/  hebben ze niet dezelfde firmware. Wel een mooie camera trouwens.

Alwin

  • Gast
Re:Eerste testshots Lumix LX5
« Reactie #11 Gepost op: 13 juli 2011, 22:06:49 »
Leuke foto's. 'k Kan er verder niet veel over zeggen behalve dat - over dynamisch bereik gesproken in vergelijking met de LX2 - dat ik met de LX2 nooit een testfoto heb gemaakt om meer over het dynamisch bereik te weten te komen. Bij landschapsfoto's viel me alleen op dat wolken snel uitgebeten wit zijn en donkerder gedeelten in het landschap - als je gaat inzoomen - vaak dichtgelopen partijen hebben. Hopelijk is dat met de LX5 verbetert.

Offline Wytze

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1003
  • Geslacht: Man
  • PENTAXTIC
Re:Eerste testshots Lumix LX5
« Reactie #10 Gepost op: 13 juli 2011, 21:57:50 »
Ronald,

Heb je al resultaten van die z/w foto's? Tja, die 300 euro: ik ben een Leica fan (bezit ook nog een prachtige analoge R-E) dus dan krijg je investeringen als de D-Lux 5. Liefde maakt blind, toch?

Groet,

Wytze

Serpiente

  • Gast
Re:Eerste testshots Lumix LX5
« Reactie #9 Gepost op: 13 juli 2011, 13:25:47 »
Mooie fotó's.

Ik ben ook al een tijdje aan het kijken voor een mooi compactje. Had eerst de Olympus PL2 op het oog, maar bij nader inzien toch vanaf gezien. Deze bleek te groot.
Daarna de Samsung EX1, Panasonic LX5 en de Canon S95 in mijn handen gehad. Allemaal fijne toestellen en zit nog steeds te twijfelen.

Ik schiet gewoon in RAW en wil daarna de foto gewoon simpel bewerken.

Maar wat ik lees over de LX5 is dat de bewerking van de JPG foto's niet zo goed zijn tov de andere camera's. Dus daarom vraag ik me eigenlijk af waarom je juist voor de Panasonic bent gegaan als je toch alleen in JPG foto's schiet.

Groetjes,

Robert
De één zegt dat het juist wel goed is en de ander weer niet. Ik vind de jpeg's uit de camera er gewoon goed uitzien (zie de foto's hierboven).

Verder is deze camera in alle veel opzichten beter dan de S95 en EX1. De EX1 is groot en heeft een beperkt bereik. Ook kun je minder instellen, maar de bediening is wel eenvoudiger. Je krijgt veel voor je geld, maar hij is gewoon niet compact. De S95 is wel heel compact, maar heeft weer minder externe bediening. De LX5 is het beste van beide. Deze is compact, externe bediening, veel meer naar jouw hand te zetten (Fn knop zelf in te vullen en costum WB). Het bereik is ook lekker 24-90 omgerekend. Deze is ietsje minder lichtsterk dan de EX1, maar veel meer lichtsterk dan de S95.

In diverse reviews staat hij ook boven de EX1.

Offline adelaar

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 162
  • Geslacht: Man
  • Waalwijk (NB)
    • VanHeumenfotografie
Re:Eerste testshots Lumix LX5
« Reactie #8 Gepost op: 13 juli 2011, 00:09:32 »
Mooie fotó's.

Ik ben ook al een tijdje aan het kijken voor een mooi compactje. Had eerst de Olympus PL2 op het oog, maar bij nader inzien toch vanaf gezien. Deze bleek te groot.
Daarna de Samsung EX1, Panasonic LX5 en de Canon S95 in mijn handen gehad. Allemaal fijne toestellen en zit nog steeds te twijfelen.

Ik schiet gewoon in RAW en wil daarna de foto gewoon simpel bewerken.

Maar wat ik lees over de LX5 is dat de bewerking van de JPG foto's niet zo goed zijn tov de andere camera's. Dus daarom vraag ik me eigenlijk af waarom je juist voor de Panasonic bent gegaan als je toch alleen in JPG foto's schiet.

Groetjes,

Robert
www.vanheumenfotografie.nl   

Fuji x100t + Fuji X-T10 met de 18mm-27mm en 35mm objectieven.

Offline Joop96

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3574
  • Geslacht: Man
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
Re:Eerste testshots Lumix LX5
« Reactie #7 Gepost op: 12 juli 2011, 21:08:53 »
Mooie testfoto's... eerst aan mijn k5 wennen en daarna ook maar eens iets kleins aanschaffen...  :-[
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

Serpiente

  • Gast
Re:Eerste testshots Lumix LX5
« Reactie #6 Gepost op: 12 juli 2011, 20:51:51 »
Sterker nog, de camera´s zijn op de naam na identiek, optiek en software komen van Leitz, de hardware en de electronica zijn van Panasonic. Er komen nog veel `engere´ dingen aan  :P (denk in de richting van de Digilux/LC-1)
Mensen die lezen en onderzoeken die weten dat, de anderen kopen een rood bolletje (omdat ze geld te veel hebben en/of dat willen tonen) ;) Het design van de Leica is natuurlijk wel mooier. De Jpg verwerking schijnt op de Leica anders te zijn. Op RAW merk je dat natuurlijk niet, maar ik wil niet in RAW schieten. Verder zitten er gewoon dezelfde creatieve effecten in. :D

Het enige nadeel is dat je niet goed met scherptediepte kunt spelen. Daarvoor zal je richting de Leica X1 of Fuji X100 moeten gaan, of natuurlijk een normale DSLR/mirrorless. Mijn K5 is zeker niet overbodig. Mijn DA* 300 kan niet op mijn LX5 ;)  

« Laatst bewerkt op: 12 juli 2011, 20:58:39 door Serpiente »

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:Eerste testshots Lumix LX5
« Reactie #5 Gepost op: 12 juli 2011, 19:07:00 »
Leica verkoopt praktisch dezelfde camera onder hun eigen naam. Zal dan ook vast niet slecht zijn! :)
Sterker nog, de camera´s zijn op de naam na identiek, optiek en software komen van Leitz, de hardware en de electronica zijn van Panasonic. Er komen nog veel `engere´ dingen aan  :P (denk in de richting van de Digilux/LC-1)
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

RonHendriks

  • Gast
Re:Eerste testshots Lumix LX5
« Reactie #4 Gepost op: 12 juli 2011, 18:43:37 »
Zet de rest maar in de verkoophoek ;)

Serpiente

  • Gast
Re:Eerste testshots Lumix LX5
« Reactie #3 Gepost op: 12 juli 2011, 18:30:34 »
toch een echte Leitz  ;)
Haha.. Tjah.. Leica verkoopt praktisch dezelfde camera onder hun eigen naam. Zal dan ook vast niet slecht zijn! :)

Ik heb net "dynamisch zwart-wit" ontdekt op deze camera. Echt een hele mooie contrastrijke ZW stand :D Beetje Leica achtig ;)

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:Eerste testshots Lumix LX5
« Reactie #2 Gepost op: 12 juli 2011, 18:24:02 »
toch een echte Leitz  ;)
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Serpiente

  • Gast
Eerste testshots Lumix LX5
« Reactie #1 Gepost op: 12 juli 2011, 17:56:54 »
Dit zijn de eerste testshots van de compactcamera die ik gisteren gekocht heb. Naast het mooie uiterlijk en het formaat (mijn uitgebreide mening staat in het topic bij "andere digitale camera's") komen er ook behoorlijk mooie foto's uit. Al deze foto's komen op deze manier uit de camera. Ik heb dus geen RAW gebruikt, maar de jpg uit de camera. Ik heb echt 0,0 nabewerking gedaan. Dat was ook de bedoeling van deze camera. :)

Op Flickr staan iets grotere :)

1. Macro stand FF=24mm, F2.8, 1/1000, ISO 320


2. FF=90mm, F3.3, ISO 125, 1/800


3. Dynamisch bereik test: FF=32mm, F2.8, 1/800, ISO 400


4. Macro stand FF=24mm, F2.0, 1/50, ISO 80


5. Portretje: FF=35mm, F2.3, 1/80, ISO 200
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2011, 14:50:37 door Serpiente »