Auteur Topic: Analoog strand  (gelezen 1418 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

macsterdam

  • Gast
Re:Analoog strand
« Reactie #24 Gepost op: 15 juli 2011, 15:08:31 »
Wat een leuke reacties weer. Dank!

@Cire: Je hebt helemaal gelijk. Ik ben gewoon te lui geweest met scannen en retoucheren. Zal 'm binnenkort een even opnieuw scannen, en dan beter op het stof letten. Dank voor je opmerking & compliment wederom. (nr.2 is ook mijn favoriet overigens  :) )

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Analoog strand
« Reactie #24 Gepost op: 15 juli 2011, 15:08:31 »

Offline cire

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4081
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
Re:Analoog strand
« Reactie #23 Gepost op: 15 juli 2011, 11:41:04 »
Ik had al eens gereageerd, maar ik vind 2 steeds mooier worden (misschien moet je die kleine witspatjes even retoucheren)
Cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Offline adelaar

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 162
  • Geslacht: Man
  • Waalwijk (NB)
    • VanHeumenfotografie
Re:Analoog strand
« Reactie #22 Gepost op: 15 juli 2011, 08:26:39 »
Hallo Macsterdam,

Zou jij ons meer met deze prachtige analoge platen willen lastigvallen???
Ik hou hier zeer van. Vooral foto1 en 3.

Groetjes,

Robert
www.vanheumenfotografie.nl   

Fuji x100t + Fuji X-T10 met de 18mm-27mm en 35mm objectieven.

Offline MZ-S

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 125
  • Geslacht: Man
Re:Analoog strand
« Reactie #21 Gepost op: 15 juli 2011, 02:09:24 »
Mooie platen, ben blij te lezen dat er mensen zijn die op film werken zoals deze fixeersnuiver. De aanwezige korrel in foto 2 stoort mij niet, het geeft een zandstorm gevoel.
Ik heb met de Mamiya C330 Pro F gewerkt, ik heb nu nog spijt dat ik die verkocht heb toen ik overstapte naar Zenza Bronica. Door de toch wel grote vraag naar de Mamiya 330 zijn deze, mits in goede staat, niet echt goedkoop, dit geldt ook voor de Mamiya 7 (6x7). Je had het over de Lubitel 2, ik heb nog foto's gemaakt met de voorganger de Lubitel, er staat hier een foto http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=22406.0  de oerLubitel is van bakeliet, de latere versies van plastic.
Pentax MZ-S & Sekonic L-358 opvallend lichtmeter.

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re:Analoog strand
« Reactie #20 Gepost op: 16 juni 2011, 21:42:20 »
Wow, wat een pracht antwoord & onderbouwing! Erg leuk te lezen - dank.

Geen dank, ik heb ook veel geleerd op dit forum over hoe je naar foto's kijkt en het is ook gewoon een kwestie van je gevoel onder woorden brengen. Ik vind vaak iets mooi of niet en ik probeer mezelf erin te trainen voor mezelf te onderbouwen waarom ik dat vind. Als ik voldoende tijd heb geeft ik dat ook mee bij mijn commentaar op foto's.
Maar voor een deel dus ook dank naar de andere forummers.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

macsterdam

  • Gast
Re:Analoog strand
« Reactie #19 Gepost op: 16 juni 2011, 20:10:29 »
Citaat van: J@@P
Ja, er is heel veel aan deze foto wat allemaal klopt: de vlakverdeling lucht/water, de diverse lijnen, een duidelijk object (dat iets uit het midden staat), een fijn kijkend contrast in alle delen van de foto, het onderwerp dat qua kleur (bruin/grijs/groen met oranje) prachtig contrasteert met de blauw-witte achtergrond. Gewoon een goede plaat dus.
Wow, wat een pracht antwoord & onderbouwing! Erg leuk te lezen - dank.

Citaat van: Buksbeest
Had... Was van mijn werk. Heb hem alweer terug gegeven.
Zelf nog wel eens aan het kijken, maar kan het geld er nu nog niet voor over hebben. Misschien eens een mamiya 645. Die zijn redelijk betaalbaar.
Voorlopig is mijn enige middenformaat een Lubitel 2
Oef, da's best jammer van die 645, maaruh, met die Lubitel is volgens mij helemaal niks mis, hup, schieten dus  ;D

Citaat van: X-Ray
Mooie plaatjes. Veel sfeer en vooral rust.
Heb net ook weer een rolletje van 36 Z/W volgeschoten. Moet ik nog laten ontwikkelen/afdrukken. Het is een 35mm.
Ben ook benieuwd wat er van geworden. Als er wat moois tussen is dan zal ik ze ook hier posten.
Wat kan dat fijn zijn, het moeten afwachten wat het geworden is, en/of gewoon vergeten zijn wat je geschoten heb. Maar zeker even posten hoor, ik ben erg benieuwd!

X-Ray

  • Gast
Re:Analoog strand
« Reactie #18 Gepost op: 16 juni 2011, 15:11:43 »
Mooie plaatjes. Veel sfeer en vooral rust.
Heb net ook weer een rolletje van 36 Z/W volgeschoten. Moet ik nog laten ontwikkelen/afdrukken. Het is een 35mm.
Ben ook benieuwd wat er van geworden. Als er wat moois tussen is dan zal ik ze ook hier posten.

Raymond

Buksbeest

  • Gast
Re:Analoog strand
« Reactie #17 Gepost op: 16 juni 2011, 13:02:30 »
Maaruh, jij hebt toch zo'n mooie 645 liggen als ik me niet vergis? Dat moet toch fijn speelgoed zijn om mee te schieten!
[...]

Had... Was van mijn werk. Heb hem alweer terug gegeven.
Zelf nog wel eens aan het kijken, maar kan het geld er nu nog niet voor over hebben. Misschien eens een mamiya 645. Die zijn redelijk betaalbaar.
Voorlopig is mijn enige middenformaat een Lubitel 2  :D.

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re:Analoog strand
« Reactie #16 Gepost op: 16 juni 2011, 12:48:19 »
Dank & grappig toch dat 3 zo aanspreekt, had ik niet verwacht. Enne, ik zal je advies opvolgen wat lastigvallen betreft!  ;D

Ja, er is heel veel aan deze foto wat allemaal klopt: de vlakverdeling lucht/water, de diverse lijnen, een duidelijk object (dat iets uit het midden staat), een fijn kijkend contrast in alle delen van de foto, het onderwerp dat qua kleur (bruin/grijs/groen met oranje) prachtig constrasteert met de blauw-witte achtergrond. Gewoon een goede plaat dus.
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

densch

  • Gast
Re:Analoog strand
« Reactie #15 Gepost op: 15 juni 2011, 22:45:26 »
Ik ben het helemaal met je eens, zw is het niet.

Gr Dennis

macsterdam

  • Gast
Re:Analoog strand
« Reactie #14 Gepost op: 15 juni 2011, 22:17:48 »
Citaat van: Buksbeest
Nu weet ik weer waarom ik hier analoge camera's heb liggen.Bedankt! Mooie platen. Sfeervol
Maaruh, jij hebt toch zo'n mooie 645 liggen als ik me niet vergis? Dat moet toch fijn speelgoed zijn om mee te schieten!

Citaat van: newmikey
Sorry heren, ik ga niet mee. Ik vind de korrel storend en te grof en ongelijk. Mooie korrel is fijn en gelijk verdeeld. Klomperige korrel duidt meestal op temperatuur problemen in de ontwikkelaar.
Ik hou wel van retestrak en digitaal. Hoewel het onderwerp me zeer aanspreekt weet ik nu weer waarom ik van digitaal hou!
Wat een fijn commentaar! Allemaal dingen die ik niet wist.
Ik zal de eerste zijn om toe te geven dat ik misschien wel een tè romantische kijken heb op analoog, maar hoewel ik net pas begin met analoog schieten, ben ik wel opgegroeid met analoge fotografie als voorbeeld (ondergetekende heeft de twijfelachtige leeftijd van 47).
Ondanks dat in foto 3 de korrel vanuit technisch oogpunt misschien niet klopt, vind ik 'm toch mooi hoor. En wat de retestrakke digitale fotografie betreft, daar hou ik ook heel erg van, maar het is voor mij wel èn/èn. Niet het een zonder het andere. Ik kan me toch niet voorstellen dat je zelf helemaal niets meer hebt met analoog, of wel? Trouwens, de korrel in foto 1 is toch wel ok, of niet?
Nogmaals dank voor je prettige feedback!

Citaat van: densch
Foto 3, geweldig, ik vroeg mijn alleen af of dat die het in zw ook goed zou doen.
Ik heb even gekeken naar je suggestie en vind zelf eerlijk gezegd dat het niet werkt. Hier staat een zwart/wit versie, kan je zelf even oordelen.

Citaat van: J@@P
Dit is zeker geen lastig vallen hoor, en als je dat toch vindt mag je het best vaker doen.
Dank & grappig toch dat 3 zo aanspreekt, had ik niet verwacht. Enne, ik zal je advies opvolgen wat lastigvallen betreft!  ;D


Wederom dank iedereen voor alle leuke reacties!  :)

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re:Analoog strand
« Reactie #13 Gepost op: 15 juni 2011, 21:16:06 »
Alle3 prachtig, maar nr. 3 steekt er toch nog wel iets bovenuit. Dit is zeker geen lastig vallen hoor, en als je dat toch vindt mag je het best vaker doen.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

densch

  • Gast
Re:Analoog strand
« Reactie #12 Gepost op: 15 juni 2011, 21:06:21 »
Foto 3, geweldig, ik vroeg mijn alleen af of dat die het in zw ook goed zou doen.

Gr Dennis

newmikey

  • Gast
Re:Analoog strand
« Reactie #11 Gepost op: 15 juni 2011, 20:53:19 »
Sorry heren, ik ga niet mee. Ik vind de korrel storend en te grof en ongelijk. Mooie korrel is fijn en gelijk verdeeld. Klomperige korrel duidt meestal op temperatuur problemen in de ontwikkelaar.

Ik hou wel van retestrak en digitaal. Hoewel het onderwerp me zeer aanspreekt weet ik nu weer waarom ik van digitaal hou!

Mike (53-jarige dinosaurus die zich film nog goed herinnert - als een nare nachtmerrie)

Buksbeest

  • Gast
Re:Analoog strand
« Reactie #10 Gepost op: 15 juni 2011, 20:51:02 »
Nu weet ik weer waarom ik hier analoge camera's heb liggen.
Bedankt! Mooie platen. Sfeervol :)

macsterdam

  • Gast
Re:Analoog strand
« Reactie #9 Gepost op: 15 juni 2011, 20:25:05 »
Dank!  :)

Offline Jacko

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 187
  • Geslacht: Man
  • Bestaat er iets anders dan Pentax..
Re:Analoog strand
« Reactie #8 Gepost op: 15 juni 2011, 19:28:09 »
Foto 3 is geweldig. Mooie korrel
Pentax K200D - Pentax K20D - D-BGF3- Pentax 18-55 (Kit) - Pentax F 70-210 - Pentax SMC 28-105 - SMC F 28mm 2.8 - Sigma DL Zoom 75-300 - Metz 50 AF-1 Takumar 135mm 2.5 Pentax M 50mm 1.7 - Sigma 17-70
Kata 3N1-20 - Manfrotto 709BR

Offline chrizz

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1597
  • Geslacht: Man
  • Catch-in focus is de beste uitvinding sinds Pentax
    • Small World, Big World
Re:Analoog strand
« Reactie #7 Gepost op: 15 juni 2011, 19:18:58 »
alledrie mooi, prachtig!

grt,

Chris.

www.chrisruijter.nl | DA-L 18-55mm | A 50mm 1.7 | DA 35mm 2.4 | FA 100-300mm 4.7-5.8 | Tokina AT-X 90mm 2.5 Macro + Converter |

Offline staal571

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 446
  • Geslacht: Man
Re:Analoog strand
« Reactie #6 Gepost op: 13 juni 2011, 18:21:18 »
Prachtige foto's  1 en 3 zijn helemaal mijn smaak, ben net terug van zakenreis, ga ook de mamiya M645 weer eens van een filmpje  voorzien

Gr peter
Zowel Digitaal als Analoge camera's

macsterdam

  • Gast
Re:Analoog strand
« Reactie #5 Gepost op: 13 juni 2011, 17:13:39 »
Dank je wel!!  :)

Ik ben natuurlijk een grensverleggend broekie als het gaat om analoge fotografie, maar de sfeer van de echte korrel is iets dat mij ook heel erg aanspreekt. Ik word soms een beetje moe van al die rete-strakke pixel perfectie. En daarnaast merk ik dat ik het erg prettig vind om elke keer een afweging te maken wat wel en wat niet te schieten, want zo'n kritische afweging geeft ook rust. 

De Mamiya C330 is wel heel erg fraai zeg. Fijne de voordelen van de Rollei en toch verwisselbare lenzen. Heb er even een notitie van gemaakt. Als ik wat verder ben met analoge fotografie en behoefte heb aan andere lenzen, daar maar eens naar kijken. Thanks!

Offline cire

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4081
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
Re:Analoog strand
« Reactie #4 Gepost op: 13 juni 2011, 16:30:54 »
Als ik dit zie, zou ik zo mijn mamiya C330 weer pakken en er op uit gaan... heerlijke foto's...
Korrel is toch iets heel anders dan ruis...... korrel geeft sfeer
Cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

macsterdam

  • Gast
Re:Analoog strand
« Reactie #3 Gepost op: 13 juni 2011, 14:55:21 »
Thanks!

De wolk links is Tata Steel IJmuiden - bewust erin gelaten (ook tijdens schieten), want ik vond het wel een leuk vreemd contrast met de rest.

Offline ivotjuh

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 413
  • Geslacht: Man
  • Juggling with lenses
    • Ivo Vastré Photography
Re:Analoog strand
« Reactie #2 Gepost op: 13 juni 2011, 14:44:16 »
Leuk om te zien, die analoge plaatjes. Ze spreken me alle drie op een of andere manier wel aan.

Wat is er eigenlijk te zien op foto 1, helemaal links aan de horizon?

macsterdam

  • Gast
Analoog strand
« Reactie #1 Gepost op: 13 juni 2011, 14:28:09 »
Ik kom jullie maar weer eens lastigvallen met m’n analoge camera spielerij. Hieronder een paar standwandeling varianten.

1: Strand Castricum


2: Stand Zandvoort


3: Strand Zandvoort


info:
1: Rolleicord | FujiFilm 400asa | medium-format zwart-wit film
2: Olympus Trip35 | FujiFilm 400asa | f/2.8 | 35mm film zwart-wit film
3: Olympus Trip35 | FujiFilm 400asa | auto-diafragma | 35mm kleuren film
Alles gescand met Epson Photo 4490