Auteur Topic: seizoen  (gelezen 2254 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jjw

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1442
  • Geslacht: Man
    • flickr stream
Re:seizoen
« Reactie #29 Gepost op: 27 augustus 2010, 23:36:09 »
Het meeste is al gezegd.
Foto 1, geweldig die scherpte! en dat op 2.8, dat hoef ik met mijn sigma'tje niet te proberen helaas...
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:seizoen
« Reactie #29 Gepost op: 27 augustus 2010, 23:36:09 »

RonHendriks

  • Gast
Re:seizoen
« Reactie #28 Gepost op: 27 augustus 2010, 14:27:31 »
Leerzaam en vermakelijk is deze post, de foto en de bewerking in ieder geval. Je hebt bijna geen foto meer nodig, je kunt ook meteen pixels gaan kleuren, dat is nu eenmaal het vreemde aan onze digitale hobby geworden.

Offline cire

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4081
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
Re:seizoen
« Reactie #27 Gepost op: 27 augustus 2010, 13:28:20 »
Wat een geneuzel, en niemand ziet dat de bal NIET rond is :D

Ron, ook jij hebt voorlopig geen bril nodig. je hebt verdomd goede ogen

Je kunt de cirkel eenvoudig controleren in photoshop.
je selecteert met een cirkel
Kies bij de gereedschappen, links boven (zie foto) ovaal selectiegereedschap. sleep met de muis linker toets ingedrukt.
Met shift wordt dit een cirkel en met spatie erbij kun je de cirkel verplaatsen.
Zet die nu over de bal. laat eerst de muis los dan pas shift en spatie
en kijk nu naar de afmetingen
De vergroting in deze schermafdruk is 200%
De werkelijk afmeting bij 100% is voor de bal een doorsnede van ongeveer 6 cm
Kijk nu rechts en zie dat er een klein randje wit overblijft van ongeveer een milimeter. Respect als je dat in een oogopslag ziet (mijn leesbril heeft +5 en nog zie ik het amper)

Ik heb het geheel in ongeveer 15 à 20 minuten gemaakt, tja en dan zullen er best wel wat minder secure zaken zijn. (bij een gezonde rechterhand zou ik het ongetwijfeld wat secuurder en sneller gekund heben)
Het ging mij er alleen maar om, dat m.i. de compositie van de foto wat evenwichtiger werd.
Bij het origineel bevat bijna de gehele linkerhelft geen belangrijke info, dat begint pas bij het midden tot aan de rand van de foto.
Bij de bewerking (als ik het origineel had gehad, waren er beslist geen artifacten ontstaan) vult het onderwerp goed het (bijna) vierkant.
Het kind staat sterk in de compositie en de bal gaat een belangrijke rol spelen.
Eigenlijk bevestigt alleen Eljakim dit ... het kijkt lekkerder

Overigens ook zonder de bewerking is dit een sterke (kinder)foto.

Het hele verhaal is vooral educatief bedoeld....kijk of je niet meer uit een foto kunt halen, hoe verbeter ik de compositie, hoe maak ik de foto spannender, enz enz.
Hier is vooral het punt van gebruik maken van de info die al deels in de foto zit, canvas vergroten, spiegelend copyeren.... en je hebt een hele bal in de foto, daarna het deel links afsnijden.

Je blijft natuurlijk altijd puriteinen houden....zo was en dus moet het zo....
al met al hoop ik dat jullie van dit verhaaltje (alsmede aan de voorgaande opmerkingen en uitleg) wat op steken.....
cire
PS. Kees ik stuur je een pb

Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

elkim

  • Gast
Re:seizoen
« Reactie #26 Gepost op: 25 augustus 2010, 23:23:58 »
Wat een geneuzel, en niemand ziet dat de bal NIET rond is :D
:clap2: gelijk heb je
op mijn mac schermpje was het ook een niet te overzien verschil
weliswaar toch een knappe bewerking hoor, het kijkt lekkerder, (op een gewoon schermpie dan ) ik doe het je nog niet na
een upload via een andere site had ook al dit verschil kunnen geven maar dat is in dit geval dus niet zo

 

kdj4

  • Gast
Re:seizoen
« Reactie #25 Gepost op: 25 augustus 2010, 20:57:53 »
daarom zij ik hier boven, nog meer voorbeelden ?

gr Kees.

RonHendriks

  • Gast
Re:seizoen
« Reactie #24 Gepost op: 25 augustus 2010, 20:50:52 »
Wat een geneuzel, en niemand ziet dat de bal NIET rond is :D

kdj4

  • Gast
Re:seizoen
« Reactie #23 Gepost op: 25 augustus 2010, 20:46:02 »
zoals ik al zij Cire het is ook niet veel, maar toen ik jou foto zag viel mij gelijk op dat de kwaliteit iets minder was,

maar wel blijven doorgang met bewerken Cire, dat kun je zeker beter als mij, want het ging tenslotte om de bal en die staat er op  ;)

gr Kees.

Offline cire

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4081
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
Re:seizoen
« Reactie #22 Gepost op: 25 augustus 2010, 17:50:29 »
Kees,
Het zijn artifacten
Jouw foto op het forum is 204 KB groot
Toen ik de foto met de vlek plaatste (135 kb, dus al meer jpeg compressie) had ik mijn PSD file al weggegooid en heb deze versie dus als jpeg weer opgehaald in Photoshop.
Daarna over deze foto het stukje kous geplakt en weer weggeschreven als jpeg en vervolgens weer opgeladen in Tinypics
feitelijk dus drie keer jpeg compressie achter elkaar..
Er is dus steeds wat data verlies. Dat verklaart de artifacten bij het shirtje en mogelijk ook wel op andere plekken.
Dit heeft niets te maken met photoshop, maar wel met keer op keer comprimeren

Mijn conclusie van dit hele verhaal is......jij hebt verdomd goeie ogen !!!  :rofl2:

Cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

kdj4

  • Gast
Re:seizoen
« Reactie #21 Gepost op: 25 augustus 2010, 17:11:57 »
Kees,
Nogmaals er is niets  gebeurt buiten het deel met de bal.
Wat kan zijn, dat van de jpeg weer een nieuwe jpeg gemaakt werd en dat geeft altijd enig kwaliteitsverlies.
Maar of je dat in deze fase al zou kunnen zien lijkt mij onwaarschijnlijk.... na keer op keer comprimeren (dat is jpeg)is dit misschien mogelijk.





kijk naar wat ik heb omcirkeld en dan met name de overgang van het rode shirt naar het groene gras !

foto Cire
http://i38.tinypic.com/2wrew01.jpg

foto Kees
http://i33.tinypic.com/2m3ln34.jpg


nog meer voorbeelden ?  ;)

gr Kees.

Henry21

  • Gast
Re:seizoen
« Reactie #20 Gepost op: 25 augustus 2010, 16:50:14 »
PS. Wat de gezichtsuitdrukking betreft; bij jouw foto moest je zoon de bal de foto uittrappen en dat heeft ongetwijfeld meer kracht gevraagd
:rofl2:

Offline cire

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4081
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
Re:seizoen
« Reactie #19 Gepost op: 25 augustus 2010, 00:22:49 »
Kees,
Nogmaals er is niets  gebeurt buiten het deel met de bal.
Wat kan zijn, dat van de jpeg weer een nieuwe jpeg gemaakt werd en dat geeft altijd enig kwaliteitsverlies.
Maar of je dat in deze fase al zou kunnen zien lijkt mij onwaarschijnlijk.... na keer op keer comprimeren (dat is jpeg)is dit misschien mogelijk.

De sok en schoen klopt... daar was een klein foutje ontstaan.. Tijdens het bewerken van een masker, stond beeld actief..er ontstond een kleine zwarte vlek, ik zag dat telaat en heb na plaatsing op het forum, een nieuwe foto geplaatst waarin ik vlug een stukje sok als copy over de vlek plaatste

Maar patrick91 had gelijk; het betreft hier een copy van het deel met de bal en dan gespiegeld, de speelveld rand is wat bijgewerkt en er is wat groen in het rechter donker deel bijgemaakt. Links is wat van het canvas weggehaald en rechts toegevoegd.
Er werd gewerkt met Photoshop CS4

De foto met het foutje (vlek) plaats ik nu hier
Cire

PS. Wat de gezichtsuitdrukking betreft; bij jouw foto moest je zoon de bal de foto uittrappen en dat heeft ongetwijfeld meer kracht gevraagd
« Laatst bewerkt op: 25 augustus 2010, 00:29:50 door cire »
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Henry21

  • Gast
Re:seizoen
« Reactie #18 Gepost op: 24 augustus 2010, 22:40:29 »
Pff... Had het echt nooit uit mezelf gezien!

Hoe kan het komen dan dat het witte plukje wegvalt en het shirtje minder strak zit?

kdj4

  • Gast
Re:seizoen
« Reactie #17 Gepost op: 24 augustus 2010, 22:18:43 »
en als jou klas het niet ziet moeten ook daar toch andere schermpjes komen  8)

nogmaals het is minimaal maar hier wel duidelijk te zien dat de bewerking minder strak is, kom maar langs als je durft  :-X

gr Kees.

Buksbeest

  • Gast
Re:seizoen
« Reactie #16 Gepost op: 24 augustus 2010, 22:16:07 »
bij zijn linker arm is het is duidelijk minder strak, zelf mijn vriendin hier naast mij en niks met foto's heeft ziet het  :D

ja op het Apple schermpje zie je alles  ;)

vooral de lijnen om mijn zoon heen komen niet strak over, valt hier toch wel duidelijk op, zijn veters zijn ook niet oke, maar misschien heeft Cire daar een foutje gemaakt met het bewerken ?

gr Kees.

Ik zit morgen op school. Zware Eizo schermen. Zal het nogmaals met mn klas erbij beoordelen!

kdj4

  • Gast
Re:seizoen
« Reactie #15 Gepost op: 24 augustus 2010, 22:14:26 »
bij zijn linker arm is het is duidelijk minder strak, zelf mijn vriendin hier naast mij en niks met foto's heeft ziet het  :D

ja op het Apple schermpje zie je alles  ;)

vooral de lijnen om mijn zoon heen komen niet strak over, valt hier toch wel duidelijk op, zijn veters zijn ook niet oke, maar misschien heeft Cire daar een foutje gemaakt met het bewerken ?

gr Kees.

Buksbeest

  • Gast
Re:seizoen
« Reactie #14 Gepost op: 24 augustus 2010, 22:07:11 »
gaan we, zet foto's naast elkaar op het scherm,

kijk bij de blauwe sokken wat ik omcirkeld heb,
bij mijn foto zit daar iets wit, bij de foto van Cire is het witte bijna niet meer te zien.



foto van mij
http://i37.tinypic.com/skxg6s.jpg

foto van cire
http://i35.tinypic.com/2qlak3s.jpg

gr Kees.

Ik zie het! Trouwens valt me nu die dubbele schoen pas op in de versie van Cire  :D
Maar die mond en het shirt... Sorry... Noem me maar scheel...

kdj4

  • Gast
Re:seizoen
« Reactie #13 Gepost op: 24 augustus 2010, 22:02:17 »
gaan we, zet foto's naast elkaar op het scherm,

kijk bij de blauwe sokken wat ik omcirkeld heb,
bij mijn foto zit daar iets wit, bij de foto van Cire is het witte bijna niet meer te zien.



foto van mij
http://i37.tinypic.com/skxg6s.jpg

foto van cire
http://i35.tinypic.com/2qlak3s.jpg

gr Kees.

Buksbeest

  • Gast
Re:seizoen
« Reactie #12 Gepost op: 24 augustus 2010, 21:45:31 »
Ik snap er geen .... van...!?!?!
Ik zie ook werkelijk geen verschil! Verklaar mij maar voor gek als er wel verschil tussen zit!  ???

Pffft... twee gecalibreerde schermen... Geen vertekenend verschil  ???

Henry21

  • Gast
Re:seizoen
« Reactie #11 Gepost op: 24 augustus 2010, 21:42:42 »
het is ook minimaal, maar op mijn mac scherm zie je echt alles,

het eerste wat mij opviel is dat zijn gezicht en met name rond zijn mond toch iets minder sterk was.

kijk naar zijn linker arm, en zie de overgang van zijn rode shirt naar het groene op de achtergrond, dat is toch minder strak, sommige programma's maken foto's niet altijd beter, ik neem aan dat je dit met PS gedaan hebt ?

gr Kees.

Ik snap er geen .... van...!?!?!
Ik zie ook werkelijk geen verschil! Verklaar mij maar voor gek als er wel verschil tussen zit!  ???

kdj4

  • Gast
Re:seizoen
« Reactie #10 Gepost op: 24 augustus 2010, 19:03:35 »
het is ook minimaal, maar op mijn mac scherm zie je echt alles,

het eerste wat mij opviel is dat zijn gezicht en met name rond zijn mond toch iets minder sterk was.

kijk naar zijn linker arm, en zie de overgang van zijn rode shirt naar het groene op de achtergrond, dat is toch minder strak, sommige programma's maken foto's niet altijd beter, ik neem aan dat je dit met PS gedaan hebt ?

gr Kees.

Offline cire

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4081
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
Re:seizoen
« Reactie #9 Gepost op: 24 augustus 2010, 18:52:27 »
Cire, leuk die bewerking  ;) moet wel zeggen dat zijn gezicht er niet beter op wordt na de werking.

Kees dat snap ik niet, daar is namelijk niets mee gebeurd
Cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

kdj4

  • Gast
Re:seizoen
« Reactie #8 Gepost op: 24 augustus 2010, 17:31:46 »
Cire, leuk die bewerking  ;) moet wel zeggen dat zijn gezicht er niet beter op wordt na de werking.

Patrck, zonder IS,

gr Kees.

Offline Oki

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1233
  • Geslacht: Man
  • Ricoh GR
Re:seizoen
« Reactie #7 Gepost op: 24 augustus 2010, 17:13:53 »
Cire,

Ik ben een absolute leek op het gebied van fotobewerking, maar waar haal je de rest van de voetbal vandaan?

Gr.
B.

 :D ??? :D ;D, Ja dat is een mooie truuk!

Qua beeld maakt de k7  even scherpe foto s, zag ik in een review.
Die canon zoomlens is wel een (dure) topper he!
Mooie fotoos!
Fujifilm X-T1 met Fujinon XC 15-45 ois pz.(thats it,I still love Pentax hoor)

patrick91

  • Gast
Re:seizoen
« Reactie #6 Gepost op: 23 augustus 2010, 22:06:10 »
Die rest is een gespiegeld gedeelte van het stuk dat er al was :)

Vandaag trouwens de 7 even in handen gehad.. mooi ding, nog steeds die niet altijd handige bediening maar goede platen!
Heb je trouwens de IS of non IS van de 70-200?

Foto 2 had wat minder open mogen zijn voor wat meer scherptediepte..

Bartel

  • Gast
Re:seizoen
« Reactie #5 Gepost op: 23 augustus 2010, 20:41:26 »
maar ik kon het niet laten......
Cire,

Ik ben een absolute leek op het gebied van fotobewerking, maar waar haal je de rest van de voetbal vandaan?

Gr.
B.