Auteur Topic: Flitser gaat zelf van M naar P-TTL stand  (gelezen 789 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: Flitser gaat zelf van M naar P-TTL stand
« Reactie #5 Gepost op: 11 januari 2014, 15:32:27 »
Reageren flitsers op een K-5 en nieuwer anders dan de voorgaande types? Mijn flitser met macro-ring deed het prima op de K-x maar op de K-5 leidt die een eigen leven. Hij blijft flitsen afgeven als ik de ontspanknop half indruk... Eigenlijk ook nooit verder uitgezocht  :schaam:

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Flitser gaat zelf van M naar P-TTL stand
« Reactie #5 Gepost op: 11 januari 2014, 15:32:27 »

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Flitser gaat zelf van M naar P-TTL stand
« Reactie #4 Gepost op: 11 januari 2014, 14:12:48 »
Nee. Heb hem in de Av stand staan en gebruik daarmee de flitser, ook in P-TTL stand in feite al als invullicht.

De keuze Av of M is wel een zo voor de hand liggende instelmogelijkheid, dat ik deze over het hoofd heb gezien ;).

Meteen geprobeerd natuurlijk, maar het is de oplossing niet. Ook in de M stand gaat bij half indrukken de flitser zelf van M naar P-TTL stand. Ben er wel achter dat als je voor de X stand kiest, deze dat niet doet. Alleen dan is je sluitertijd vast ingesteld op 1/180 sec. En dat is ook de bedoeling weer niet.

Blijft vreemd. Niet zo’n groot probleem overigens, maar blijf het vreemd vinden.

Harrie

Wellicht dat je een USER stand op je K-5 kunt instellen?
Er heeft hier op het forum al eens eerder iets gestaan. Kan het zo snel alleen niet terugvinden.

Offline Harrie_Vangangelt

  • Newbie
  • Berichten: 16
  • Geslacht: Man
Re: Flitser gaat zelf van M naar P-TTL stand
« Reactie #3 Gepost op: 11 januari 2014, 13:35:50 »
Nee. Heb hem in de Av stand staan en gebruik daarmee de flitser, ook in P-TTL stand in feite al als invullicht.

De keuze Av of M is wel een zo voor de hand liggende instelmogelijkheid, dat ik deze over het hoofd heb gezien ;).

Meteen geprobeerd natuurlijk, maar het is de oplossing niet. Ook in de M stand gaat bij half indrukken de flitser zelf van M naar P-TTL stand. Ben er wel achter dat als je voor de X stand kiest, deze dat niet doet. Alleen dan is je sluitertijd vast ingesteld op 1/180 sec. En dat is ook de bedoeling weer niet.

Blijft vreemd. Niet zo’n groot probleem overigens, maar blijf het vreemd vinden.

Harrie
Pentax K-1, Sigma DG HSM 24-70 2.8, Sigma DG 70-300 Macro, Tamron 90mm 2.8 macro, AF360FGZ.

bbwijdieks

  • Gast
Re: Flitser gaat zelf van M naar P-TTL stand
« Reactie #2 Gepost op: 11 januari 2014, 12:21:56 »
Heb je de camera ook in M stand staan?

Offline Harrie_Vangangelt

  • Newbie
  • Berichten: 16
  • Geslacht: Man
Flitser gaat zelf van M naar P-TTL stand
« Reactie #1 Gepost op: 11 januari 2014, 10:19:35 »
Hallo allen. Ik loop m.b.t. het flitsen tegen iets aan wat ik niet verwacht en wat ik niet weet hoe ik dit kan aanpassen.

Ik gebruik een Pentax AF360 flitser en tot voor kort altijd in de P-TTL stand. Ik wilde echter eens wat experimenteren in de M stand om deze zo als invulflits te gebruiken, maar nu ligt of de flitser of mijn K5 dwars. Als ik de flister in de M stand zet, schakelt deze, op het moment dat ik de afdrukknop op de camera half indruk, over naar de P-TTL stand. Als ik deze weer los laat schakelt de flitser na enkele seconden weer naar de M stand. Dit omschakelen gebeurd ook als ik eerst de flitser aanzet, deze op de M stand zet en dan de camera aanzet.

Ik heb op de flitser zo ongeveer alle instel combinaties geprobeerd, maar niets helpt om dit omschakelen te voorkomen. Ik vind het niets over in de manual. Ook niets in het menu van de K5.

Iemand enig idee hoe dit te voorkomen?
Dank.

Harrie Vangangelt
Pentax K-1, Sigma DG HSM 24-70 2.8, Sigma DG 70-300 Macro, Tamron 90mm 2.8 macro, AF360FGZ.