Auteur Topic: Scherpstellen bij weinig licht.  (gelezen 1594 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Scherpstellen bij weinig licht.
« Reactie #10 Gepost op: 21 december 2016, 15:42:53 »
En de legendarische Pringles-flitser???
Heel leuk Kees, die ontwikkeling van flitstechniek voor macrofotografie. De videolamp, die ik gisteravond bestelde, geeft veel licht en is vrij licht, 235 gram zonder batterijblok met batterijen en 435 gram met batterijblok. Een goede belichting via een flitser met geleider en diffusor kan natuurlijk heel goed werken, maar hoe krijg je het onderwerp scherp als het zich ook kan bewegen en het vrij donker is: met een sterke lamp kan je goed scherpstellen en ook de foto nemen. Nu moet ik alleen nog een goede beugel maken, zodat ik de lamp dicht boven de lens kan krijgen.

Groeten, Arno.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Scherpstellen bij weinig licht.
« Reactie #10 Gepost op: 21 december 2016, 15:42:53 »

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: Scherpstellen bij weinig licht.
« Reactie #9 Gepost op: 21 december 2016, 13:15:49 »
En de legendarische Pringles-flitser???

http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=340.0

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Scherpstellen bij weinig licht.
« Reactie #8 Gepost op: 20 december 2016, 21:51:34 »
Eviz, bedankt voor je tip. Misschien houd je meer van het fotograferen van
bloemen, nope, alhoewel soms
paddenstoelen, nope, alhoewel soms
munten nope
en postzegels nope
postzegel verzamelingen nope
etc. nope
Citaat
waarbij het scherpstellen ook niet altijd gemakkelijk zal zijn onder moeilijke omstandigheden. Zelf gebruik ik vliegen voornamelijk voor het uittesten (ogen zijn ideaal voor een test van de scherpte) van bepaalde combinaties en dan kom je soms wel eens iets bijzonders tegen.

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Scherpstellen bij weinig licht.
« Reactie #7 Gepost op: 20 december 2016, 20:52:59 »
Albert, bedankt voor je link, maar omdat dergelijke lampjes m.i. teveel een puntverlichting hebben i.p.v. diffuus zijn ze mogelijk minder geschikt als videolamp voor paddenstoelen, bloemen, verzamelingen etc. Daarom heb ik maar een eenvoudige, lichte videolamp besteld, die met AA batterijen werkt, maar ook op 12 V kan via een snoertje; dat scheelt een hoop gewicht boven je camera.http://www.cameranu.nl/nl/p277044/falcon-eyes-led-lamp-set-dimbaar-dv-96v-k1-op-batterij

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Scherpstellen bij weinig licht.
« Reactie #6 Gepost op: 20 december 2016, 20:44:43 »
  :angel:

Ik ben niet zo een fan van insecten-macro-fotografie. .
Leon Baas daarentegen maakt wel hele mooie insecten-macro's.

Eviz, bedankt voor je tip. Misschien houd je meer van het fotograferen van bloemen, paddenstoelen, munten en postzegels postzegel verzamelingen etc. waarbij het scherpstellen ook niet altijd gemakkelijk zal zijn onder moeilijke omstandigheden. Zelf gebruik ik vliegen voornamelijk voor het uittesten (ogen zijn ideaal voor een test van de scherpte) van bepaalde combinaties en dan kom je soms wel eens iets bijzonders tegen.

Offline Albert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1571
  • Geslacht: Man
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
Re: Scherpstellen bij weinig licht.
« Reactie #5 Gepost op: 20 december 2016, 16:53:27 »
Inderdaad dan heb je niet veel ruimte en word je licht ook niet goed verspreid.
En zoiets ? Moet je zelf kijken voor een passend modelletje. 
http://www.foto24.com/antorcha-led-macro-olympus-mal-1-para-olympus-pen.html

Vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Scherpstellen bij weinig licht.
« Reactie #4 Gepost op: 20 december 2016, 14:36:42 »
Bij weinig licht kan ik moeilijk scherpstellen, vooral bij macro opnamen. Een paar weken geleden gebruikte ik een geïmproviseerde videolamp als test, waardoor er "een wereld voor mij open ging" qua zicht op het onderwerp; met het lamplicht kon ik ook foto's maken met wijd open diafragma[...]
  :angel:

Ik ben niet zo een fan van insecten-macro-fotografie. Veelal is het niet meer dan een registratie.
Leon Baas daarentegen maakt wel hele mooie insecten-macro's. Misschien kun je daar ook terecht voor inspiratie. Zijn website is helaas uit de lucht maar hij heeft nog wel een FB-pagina. En ik begrijp dat hij ook nog wel workshops geeft.
http://defotoblogger.nl/insecten-macrofotograaf-leon-baas-vertelt-zijn-verhaal/
en wat meer plaatsjes: http://leon-baas.zoom.nl/fotos/index.html

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Scherpstellen bij weinig licht.
« Reactie #3 Gepost op: 20 december 2016, 14:22:10 »
Hoi Albert, bedankt voor je reactie. Het gebruik van een ringflitser met instellicht brengt voor mij een paar nadelen met zich mee: Je kan de hoek, waaronder je wil belichten, niet veranderen. Bij het gebruik van tussenringen, omkeerring plus omgekeerd objectief, is de afstand tussen het onderwerp en de lens al erg klein (4-10cm); als in die tussenruimte nog een ringflitser plus omkeerring voor omgekeerde objectief tussen moet, dan is het onderwerp bijna niet meer te vinden en is de kans op vignettering groot. Een ringflitser heeft een betrekkelijk grote diameter; vrij vaak maak ik foto's, waarbij de lens rust tegen een muur o.i.d. voor de stabiliteit. Met een ringflitser zie ik dit niet zo gemakkelijk gebeuren, afgezien van allerlei mogelijke belichtingsproblemen.
Om bovengenoemde redenen, zoek ik de oplossing in een videolamp aan een flexibele arm, met eventueel de voeding via een snoer naar de lamp om hem licht te houden en overbelasting te voorkomen; een alternatief voor dit laatste zou een verstelbare flitsbeugel kunnen zijn.

Groeten, Arno

Offline Albert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1571
  • Geslacht: Man
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
Re: Scherpstellen bij weinig licht.
« Reactie #2 Gepost op: 20 december 2016, 11:28:23 »
Bekend probleem.
Wat ik deed, in een ongeveer vergelijkbare opstelling, was diafragma helemaal open zodat je meer licht hebt, scherpstellen en dan naar de juiste stand zetten.
Ik heb paar jaar geleden zo´n LED "ring flitser" gekocht, worden onder verschillende namen waaronder Meike verkocht.
Zitten een stel objectief ringen, paar kleurfilters en een voetje bij, als flitser werkt het redelijk goed na wat experimenteren, maar als ringlicht zeer goed bruikbaar.
Je kunt de lichtsterkte instellen, links of rechts, flitsen of continu licht. Best bruikbaar ding voor rond de 40 €

Met vriendelijke groet,
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Scherpstellen bij weinig licht.
« Reactie #1 Gepost op: 20 december 2016, 09:44:09 »
Bij weinig licht kan ik moeilijk scherpstellen, vooral bij macro opnamen. Een paar weken geleden gebruikte ik een geïmproviseerde videolamp als test, waardoor er "een wereld voor mij open ging" qua zicht op het onderwerp; met het lamplicht kon ik ook foto's maken met wijd open diafragma:
1.

2.

 
Bij het gebruik van tussenringen met daarop m.b.v. een omkeerring, een omgekeerde lens geplaatst, wordt het zoekerbeeld te donker om goed te kunnen scherp stellen, vooral met een hoger ingesteld diafragmanummer. Graag ontvang ik tips over methoden en technieken om beter te kunnen scherpstellen in het algemeen en voor macrofotografie in het bijzonder.
Ik wil een videolamp kopen uit Duitsland: http://www.enjoyyourcamera.com/Dauerlicht/LED-Videoleuchten-LED-Panels/JJC-LED-Videoleuchte-1130-Lux-100-cm-ideal-zum-Filmen-Fotografieren-mit-DSLRs-und-Systemkameras::8381.html  Zijn er dan verschillen m.b.t. betalen en verzenden of andere zaken, waar ik rekening mee moet houden?

Groeten, Arno
« Laatst bewerkt op: 20 december 2016, 10:28:05 door abakker »