Auteur Topic: AF360FGZ zoomfunctie vast?  (gelezen 1809 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sverd

  • Gast
Re: AF360FGZ zoomfunctie vast?
« Reactie #14 Gepost op: 3 januari 2015, 22:51:27 »
In een ander topic heb ik het ook al gepost maar misschien is het handig om het hier ook even bij te zetten. Het heeft namelijk even geduurd maar het lijkt alsof ik in ieder geval een tijdelijke oplossing heb gevonden. Uiteindelijk heb ik veel gehad aan de volgende link:
http://www.dpreview.com/forums/post/26174027
Dit gaat weliswaar over het zwaardere type flitser maar de behuizingen lijken erg op elkaar en het probleem dat behandeld wordt ook.
Mijn grootste probleem was het openkrijgen van de flitser. Uiteindelijk is dit zeer eenvoudig wanneer je erachter komt dat de 2 rubbers bij het scharnierpunt van de flitskop gewoon met wat dubbelzijdig tape vast zitten aan de flitser. Deze zijn dus heel eenvoudig te verwijderen met behulp van een kleine schroevendraaier of iets dergelijks. Vervolgens worden wat schroefjes zichtbaar, en wanneer deze verwijderd worden is de kop redelijk eenvoudig te openen. (wel opletten voor geladen condensatoren etc.)

Uiteindelijk was de link die ik hierboven noemde erg handig maar in mijn geval was het probleem toch iets anders. De plastic schroefas leek in mijn geval iets tever verschoven waardoor de motor de beweging niet goed meer over kon brengen. Dit was eenvoudig verholpen door de 2 schroefjes bij de motor los te schroeven, en de plastic schroefas iets op te tillen en terug te duwen. Hierna werkte de flitser weer naar behoren totdat ik in de automatische stand iets te snel in en uit zoomde: toen was er weer sprake van hetzelfde probleem.

Flitser weer opengemaakt, en de schroefas was weer te ver doorgeschoten. Verder was er niets afgebroken of wat dan ook dus wellicht een kleine ontwerpfout? (zoeken op internet levert veel hits op met soortgelijke problemen voor dit type flitser). Om herhaling te voorkomen moest dus worden voorkomen dat de schroefas opnieuw zover kon verschuiven. Momenteel de eenvoudigste oplossing gekozen:

- de plastic schroefas gaat op een gegeven moment door het frame heen. Door nu aan de andere kant strak een stukje tesafix dubbelzijdig tape te plakken wordt voorkomen dat de as te ver door kan schieten terwijl tegelijkertijd een zekere mate van flexibiliteit aanwezig blijft. Om het draaien van de as niet te hinderen natuurlijk wel zorgen dat er op de plek van de as een stukje papier blijft zitten zodat de lijm van de tape niet de as vastplakt (het afdekpapier van de tape is ook lekker glad). Vervolgens nog wat Teflon smering op de asjes en de geleiders gedaan, maar ik weet niet of dat noodzakelijk is (waarschijnlijk niet) maar kwaad kan het ook niet.

Helaas ben ik vergeten om foto's te maken, maar hopelijk is mijn verhaal desondanks enigszins duidelijk, zeker in combinatie met de foto's in de link hierboven.

Alhoewel het op het eerste gezicht een redelijk houtje-touwtje oplossing is lijkt het nu al enige tijd naar behoren te functioneren. Of het een definitieve oplossing is zal de tijd leren. Bovendien is eea behoorlijk eenvoudig uit te voeren (zodra je weet hoe je de rubbers bij de scharnier kunt verwijderen).

Hopelijk heeft iemand hier wat aan.  ;D

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: AF360FGZ zoomfunctie vast?
« Reactie #14 Gepost op: 3 januari 2015, 22:51:27 »

sverd

  • Gast
Re: AF360FGZ zoomfunctie vast?
« Reactie #13 Gepost op: 26 december 2014, 14:12:26 »
Hallo,
weliswaar een vrij oud bericht, maar wie weet...
Ik denk dat ik te maken heb met eenzelfde probleem met mijn AF360FGZ. Nu heb ik gekeken of de flitser eenvoudig opengeschroefd kan worden om te proberen de kop iets terug te schroeven. Echter wanneer ik de 2 schroeven bij de kop verwijder komt er wel iets ruimte maar het geheel blijft toch nog behoorlijk stevig in elkaar zitten en lijkt vooral bij het scharnier punt nog helemaal vast te zitten.
Heb je wellicht wat tips over hoe ik de flitser beter open kan schroeven (het is niet dat ik zoiets nog nooit eerder gedaan heb maar ik heb het gevoel dat ik ergens een "plastic clipje" of iets dergelijks over het hoofd zie en ik wil niets kapot maken...

Daann

  • Gast
Re: AF360FGZ zoomfunctie vast?
« Reactie #12 Gepost op: 2 januari 2009, 11:15:00 »
Even oppassen bij te veel zoomen dan,  :)
« Laatst bewerkt op: 2 januari 2009, 11:15:11 door Daann »

Daann

  • Gast
Re: AF360FGZ zoomfunctie vast?
« Reactie #11 Gepost op: 2 januari 2009, 11:15:00 »
Even oppassen bij te veel zoomen dan,  :)
« Laatst bewerkt op: 2 januari 2009, 11:15:11 door Daann »

Daann

  • Gast
Re: AF360FGZ zoomfunctie vast?
« Reactie #10 Gepost op: 2 januari 2009, 11:15:00 »
Even oppassen bij te veel zoomen dan,  :)
« Laatst bewerkt op: 2 januari 2009, 11:15:11 door Daann »

Offline Joozt

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 139
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: AF360FGZ zoomfunctie vast?
« Reactie #9 Gepost op: 8 december 2008, 21:14:48 »
Dat dacht ik inderdaad ook, maar gelukkig is 'ie nu dus weer soepel. Hoop niet dat ik ik 'm regelmatig uit elkaar moet schroeven om 'm een 'zetje' te geven...
|| K100d super | Sigma 17-70 2.8-4.5 | Tamron 70-200 2.8 | Pentax DA 18-55 | Pentax FA 50 1.7 | Pentax AF 540 FGZ ||

Offline Joozt

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 139
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: AF360FGZ zoomfunctie vast?
« Reactie #8 Gepost op: 8 december 2008, 21:14:48 »
Dat dacht ik inderdaad ook, maar gelukkig is 'ie nu dus weer soepel. Hoop niet dat ik ik 'm regelmatig uit elkaar moet schroeven om 'm een 'zetje' te geven...
|| K100d super | Sigma 17-70 2.8-4.5 | Tamron 70-200 2.8 | Pentax DA 18-55 | Pentax FA 50 1.7 | Pentax AF 540 FGZ ||

Offline Joozt

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 139
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: AF360FGZ zoomfunctie vast?
« Reactie #7 Gepost op: 8 december 2008, 21:14:48 »
Dat dacht ik inderdaad ook, maar gelukkig is 'ie nu dus weer soepel. Hoop niet dat ik ik 'm regelmatig uit elkaar moet schroeven om 'm een 'zetje' te geven...
|| K100d super | Sigma 17-70 2.8-4.5 | Tamron 70-200 2.8 | Pentax DA 18-55 | Pentax FA 50 1.7 | Pentax AF 540 FGZ ||

Cees

  • Gast
Re: AF360FGZ zoomfunctie vast?
« Reactie #6 Gepost op: 8 december 2008, 18:32:18 »
Zou het misschien kunnen dat hij in de uiterste stand een beetje klemt, komt bij zoom lenzen ook wel voor.

Cees

  • Gast
Re: AF360FGZ zoomfunctie vast?
« Reactie #5 Gepost op: 8 december 2008, 18:32:18 »
Zou het misschien kunnen dat hij in de uiterste stand een beetje klemt, komt bij zoom lenzen ook wel voor.

Cees

  • Gast
Re: AF360FGZ zoomfunctie vast?
« Reactie #4 Gepost op: 8 december 2008, 18:32:18 »
Zou het misschien kunnen dat hij in de uiterste stand een beetje klemt, komt bij zoom lenzen ook wel voor.

Offline Joozt

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 139
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
AF360FGZ zoomfunctie vast?
« Reactie #3 Gepost op: 8 december 2008, 17:09:57 »
Hallo,
ik heb een pentax af360fgz flitser en nu merkte ik gisteren dat de zoomfunctie niet meer werkte. Je hoorde nog wel de motor draaien maar er werd niet meer gezoomd en in de display bleeft de brandpuntafstand knipperen.
Ik heb 'm vandaag open geschroefd en een stukje teruggedraaid, weer in elkaar gezet en hij doet het weer perfect.
Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn geweest? Kan het misschien zijn dat hij op een of andere manier zichzelf te strak aan heeft gedraaid? De flitser zat namelijk in de uiterste stand tegen de voorkant van de flitser aan.
|| K100d super | Sigma 17-70 2.8-4.5 | Tamron 70-200 2.8 | Pentax DA 18-55 | Pentax FA 50 1.7 | Pentax AF 540 FGZ ||

Offline Joozt

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 139
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
AF360FGZ zoomfunctie vast?
« Reactie #2 Gepost op: 8 december 2008, 17:09:57 »
Hallo,
ik heb een pentax af360fgz flitser en nu merkte ik gisteren dat de zoomfunctie niet meer werkte. Je hoorde nog wel de motor draaien maar er werd niet meer gezoomd en in de display bleeft de brandpuntafstand knipperen.
Ik heb 'm vandaag open geschroefd en een stukje teruggedraaid, weer in elkaar gezet en hij doet het weer perfect.
Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn geweest? Kan het misschien zijn dat hij op een of andere manier zichzelf te strak aan heeft gedraaid? De flitser zat namelijk in de uiterste stand tegen de voorkant van de flitser aan.
|| K100d super | Sigma 17-70 2.8-4.5 | Tamron 70-200 2.8 | Pentax DA 18-55 | Pentax FA 50 1.7 | Pentax AF 540 FGZ ||

Offline Joozt

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 139
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
AF360FGZ zoomfunctie vast?
« Reactie #1 Gepost op: 8 december 2008, 17:09:57 »
Hallo,
ik heb een pentax af360fgz flitser en nu merkte ik gisteren dat de zoomfunctie niet meer werkte. Je hoorde nog wel de motor draaien maar er werd niet meer gezoomd en in de display bleeft de brandpuntafstand knipperen.
Ik heb 'm vandaag open geschroefd en een stukje teruggedraaid, weer in elkaar gezet en hij doet het weer perfect.
Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn geweest? Kan het misschien zijn dat hij op een of andere manier zichzelf te strak aan heeft gedraaid? De flitser zat namelijk in de uiterste stand tegen de voorkant van de flitser aan.
|| K100d super | Sigma 17-70 2.8-4.5 | Tamron 70-200 2.8 | Pentax DA 18-55 | Pentax FA 50 1.7 | Pentax AF 540 FGZ ||