Auteur Topic: Meisjes Hockey!  (gelezen 2300 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bernhardn

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 972
  • Geslacht: Man
  • RICOH insider!
    • B-N-N - Photography
Re: Meisjes Hockey!
« Reactie #19 Gepost op: 2 oktober 2014, 21:52:42 »
Een van de meeste denk ik hier in de fotohoek  :evil:

trouwens bij thuiskomst zag ik pas de vette vlek op de lens die je bij de niet bijgesneden foto net onder het goal kan zien.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Meisjes Hockey!
« Reactie #19 Gepost op: 2 oktober 2014, 21:52:42 »

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3514
  • Geslacht: Man
Re: Meisjes Hockey!
« Reactie #18 Gepost op: 2 oktober 2014, 21:27:51 »
En als je dan de beoordeling in verenigingsverband doet kun je dat altijd vragen.
Soms komt ook een fotograaf met de vraag en opmerking dat hij met zijn foto's een bedoeling wil overbrengen en wil dan weten of het gelukt is.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Vandaar mijn vraag aan Bernhard wat hij met deze foto's voor ogen had.

Bernhard bedankt voor je uitleg over je beoogde doel van je foto's, leuk ook om te lezen wat je beweegreden was om deze lens op je camera te zetten. Jammer dat de dames hebben verloren maar ik denk dat jij in deze goed hebt gescoord: behoorlijk wat reacties op deze foto's  ;D.

Groeten,  Peter

Offline BertHermans

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2022
  • Geslacht: Man
Re: Meisjes Hockey!
« Reactie #17 Gepost op: 2 oktober 2014, 18:21:33 »
Ben ik het niet helemaal mee eens, en niet mijn foto's maar soms zie wel eens foto's waarvan je denkt wat er mee bedoeld wordt dat zie je veel bij straat fotografie.
En als je dan de beoordeling in verenigingsverband doet kun je dat altijd vragen.
Soms komt ook een fotograaf met de vraag en opmerking dat hij met zijn foto's een bedoeling wil overbrengen en wil dan weten of het gelukt is.

Offline bernhardn

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 972
  • Geslacht: Man
  • RICOH insider!
    • B-N-N - Photography
Re: Meisjes Hockey!
« Reactie #16 Gepost op: 2 oktober 2014, 15:37:57 »
Bij een beoordeling van een foto doe je dat zonder de begeleidende tekst. Achteraf kun je dat wel aan de fotograaf vragen als hij aanwezig is maar in eerste instantie kijk je naar wat je aangeleverd krijgt.

Ben ik het niet helemaal mee eens, en niet mijn foto's maar soms zie wel eens foto's waarvan je denkt wat er mee bedoeld wordt dat zie je veel bij straat fotografie.

Offline BertHermans

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2022
  • Geslacht: Man
Re: Meisjes Hockey!
« Reactie #15 Gepost op: 2 oktober 2014, 15:34:40 »
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat Berhard voor ogen had bij het maken van deze foto's. Als dat bekend is kan er veel gerichter commentaar op deze foto's gegeven worden.

Bij een beoordeling van een foto doe je dat zonder de begeleidende tekst. Achteraf kun je dat wel aan de fotograaf vragen als hij aanwezig is maar in eerste instantie kijk je naar wat je aangeleverd krijgt.

Offline bernhardn

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 972
  • Geslacht: Man
  • RICOH insider!
    • B-N-N - Photography
Re: Meisjes Hockey!
« Reactie #14 Gepost op: 2 oktober 2014, 15:16:52 »
Simpel! allebei. in eerste instantie wilde ik niet met de sigma 500mm langs de lijn lopen ( ik was de enige met camera) daarom vond ik het wel leuk om een combi te maken van de sfeer op het veld, daarom heb ik ook veel lucht erop staan dat geeft bij een 10mm soms een mooi effect.

ieder commentaar is goed, als het een sport foto was is de actie moeilijk te zien is het een sfeer foto is de omgeving lastig te zien.

We hadden trouwens verloren met 2-1  :'(

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3514
  • Geslacht: Man
Re: Meisjes Hockey!
« Reactie #13 Gepost op: 2 oktober 2014, 12:26:08 »
Als ik de reacties zo allemaal lees valt het me op dat wij de foto's beoordelen ten opzichte van de doel waarop wij denken dat de foto's gemaakt zouden zijn. Over dat doel lopen de meningen zo te zien uit elkaar. De één vindt dat het echte actie/sportfoto's zouden moeten zijn, de ander dat het mooie sfeer/overzichtsfoto's zouden moeten zijn. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat Berhard voor ogen had bij het maken van deze foto's. Als dat bekend is kan er veel gerichter commentaar op deze foto's gegeven worden.

Groeten,  Peter

RonHendriks

  • Gast
Re: Meisjes Hockey!
« Reactie #12 Gepost op: 1 oktober 2014, 21:17:59 »
Ja ,maar dat kiekje kan toch bijzonder mooi zijn ;)

Zeker als het je eigen (klein)kind of neefje/nichtje is, maar anders is het vlug over.

JohnnieS

  • Gast
Re: Meisjes Hockey!
« Reactie #11 Gepost op: 1 oktober 2014, 21:15:46 »
Ik denk dat dat ook de moeilijkheid is in de tegenwoordige enorme stroom aan sportfoto's. Als je de emotie- of spanningssnaar niet weet te raken is het al vlug gewoon een kiekje.

Ja ,maar dat kiekje kan toch bijzonder mooi zijn ;)

RonHendriks

  • Gast
Re: Meisjes Hockey!
« Reactie #10 Gepost op: 1 oktober 2014, 16:24:23 »
Hoewel het technisch goede foto`s zijn raken ze me niet echt.

Ik denk dat dat ook de moeilijkheid is in de tegenwoordige enorme stroom aan sportfoto's. Als je de emotie- of spanningssnaar niet weet te raken is het al vlug gewoon een kiekje.

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5926
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re: Meisjes Hockey!
« Reactie #9 Gepost op: 1 oktober 2014, 16:07:32 »
Hoewel het technisch goede foto`s zijn raken ze me niet echt. Bij sportfoto`s verwacht ik toch een uitsnede close op de actie. Maar dat is mijn smaak dus zegt niets over de kwaliteit van de foto`s. Overigens ben ik geen ervaringsdeskundige op het gebied van sportfotografie, ik kan hooguit aangeven of ik het mooi vind of niet. :angel:

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Meisjes Hockey!
« Reactie #8 Gepost op: 1 oktober 2014, 14:45:13 »
Ik ben idd traditioneel: afsnijden dus. Wat mij betreft zit er aan de bovenkant ook nog veel wat niets toevoegt aan de actie ;)
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3514
  • Geslacht: Man
Re: Meisjes Hockey!
« Reactie #7 Gepost op: 1 oktober 2014, 12:39:53 »
Ja met zo'n groothoek opname, zeker bij die laatste, wordt het een zoekplaatje om de actie te vinden. Groothoek foto is handig/nuttig als je een overzicht van opstellingen of het speelveld wilt laten zien. Dat spreekt dan doorgaans alleen de insiders in de sport aan en is fotografisch gezien vaak minder interessant.

grtz, Andre
Dan ben ik er waarschijnlijk een uitzondering op: Ik ben geen insider in deze tak van sport maar vind het toch, juist fotografisch gezien, twee mooie foto's  ;D. De beelduitsnede en de frisse kleuren (rood, groen en blauw) trekken mijn aandacht bij deze foto's. Dat je naar de actie moet zoeken bij deze foto's vind ik zeker niet storend. Of te wel: Wat mij betreft 2 mooie foto's Bernhard  :good:.

Groeten,  Peter

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Meisjes Hockey!
« Reactie #6 Gepost op: 1 oktober 2014, 12:13:45 »
Ja met zo'n groothoek opname, zeker bij die laatste, wordt het een zoekplaatje om de actie te vinden. Groothoek foto is handig/nuttig als je een overzicht van opstellingen of het speelveld wilt laten zien. Dat spreekt dan doorgaans alleen de insiders in de sport aan en is fotografisch gezien vaak minder interessant.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

RonHendriks

  • Gast
Re: Meisjes Hockey!
« Reactie #5 Gepost op: 30 september 2014, 23:20:12 »
haha ja dat is wat veel van het goede.

Offline bernhardn

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 972
  • Geslacht: Man
  • RICOH insider!
    • B-N-N - Photography
Re: Meisjes Hockey!
« Reactie #4 Gepost op: 30 september 2014, 23:03:02 »
Niet bijgesneden


Offline bernhardn

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 972
  • Geslacht: Man
  • RICOH insider!
    • B-N-N - Photography
Re: Meisjes Hockey!
« Reactie #3 Gepost op: 30 september 2014, 22:57:14 »
Anders zie je niks het geheel is te breed, zal zo een onbewerkte posten.

Offline henkoort

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 212
Re: Meisjes Hockey!
« Reactie #2 Gepost op: 30 september 2014, 22:51:21 »
Ik houd wel van die breedtewerking. Hoezo "toch maar"?

Offline bernhardn

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 972
  • Geslacht: Man
  • RICOH insider!
    • B-N-N - Photography
Meisjes Hockey!
« Reactie #1 Gepost op: 30 september 2014, 22:20:21 »
Even met de groothoek het sportveld op...
en toch maar wat bijgesneden.

1

2