Auteur Topic: AF220T  (gelezen 1624 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

asplx

  • Gast
Re:AF220T
« Reactie #13 Gepost op: 24 december 2009, 19:14:23 »
Ook ik in die stand liep ik te gillen....

maar niet van vreugde....  >:(

Vandaar, dat ik zo nu en dan aan de goeie ouwe LX terugdenk.... Die dee ut altijd.. :)
Maar m'n doka is nog lang niet klaar en de PC waar de filmscanner aan komt te hangen ook nog niet... :'(

Ruurd

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:AF220T
« Reactie #13 Gepost op: 24 december 2009, 19:14:23 »

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:AF220T
« Reactie #12 Gepost op: 24 december 2009, 11:59:17 »
Ruurd, op je K10 heb je GEEN TTL, alleen die nieuwe P-TTL.  :( De P-TTL van de K10 was ik ook niet erg blij mee, heel vaak onderbelichte foto's. Op de K7 is dat een heel stuk verbeterd.
Je kan die Metz dus beter gebruiken met zijn eigen flits automaat.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

asplx

  • Gast
Re:AF220T
« Reactie #11 Gepost op: 23 december 2009, 23:33:45 »
Citaat van: Andre
Een Pentax kan wel meer hebben (ca 20V) dan een Canon, die electronica schijnt niet meer dan 6 tot 7V te kunnen verwerken.
Maar vooral dat laatste van C...n is natuurlijk niet óns probleem  ;D ;D

Maar hoe een Metz 32 z-3 en een 60 CT-4 de TTL-gebruiken op de K10D is voor mij nog steeds een raadsel.
Voor de 32 z-3 heb ik de 3702-adapter aangeschaft, maar tot op heden ben ik niet echt enthousiast.

Integendeel...  :'(
Op dat soort momenten verlang ik terug naar m'n LX...  :), die overigens niet weggaat...

Groeten,
Ruurd

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:AF220T
« Reactie #10 Gepost op: 23 december 2009, 11:33:26 »
De ist DL was de laatste Pentax reflex camera die TTL flits systeem gebruikte. Tijdens het flitsen wordt dus TTL het licht gemeten en wordt als de belichting OK is de flits gestopt mbv een signaal uit de camera.
Met de introductie van de nieuwe K-serie digitale reflexen (K10/K100) heeft Pentax het P-TTL systeem geintroduceerd. Bij dit systeem wordt vooraf een pre-flits (de P van P-TTL) afgegeven en aan de hand van dat resultaat worden vanuit de camera de gegevens naar de flitser(s) verstuurd. Die weet nu hoelang de flistduur moet zijn. Het is nog niet 100% zeker hier, er is hier een discussie gaande, maar ook eventuele slave P-TTL flitsers krijgen zo vooraf hun gegevens door.
Zoals je ziet zijn de systemen volledig anders. De nieuwe Pentax flitsers kunnen behalve P-TTL ook TTL, maar andersom geldt dat dus niet.
Als je een oude flitser wilt gebruiken dan kan je het beste een flitser nemen die een eigen sensor oog heeft en die zelf de flits belichting regelt. Je camera kan je dan met bijv de de M stand dan op de door de flitser aangegeven diafragma en ISO instelling zetten. Voor sluitertijd niet sneller dan 1/180 gaan. Je werkt dan gewoon weer zoals je vroeger in de 70-80 jaren werkte met een flitser die een flitsautomaat had. Die oude Pentax AF400 of een Metz 60CT zijn in de handen van oude rotten goed te gebruiken op zo'n nieuwe digitale Kxxx.  :)
Bij heel oude flitsers, van voor 1990, moet je wel de trigger spanning controleren. Die waren vroeger gemakkelijk boven de 100V en dat kan de camera echt niet aan. Een Pentax kan wel meer hebben (ca 20V) dan een Canon, die electronica schijnt niet meer dan 6 tot 7V te kunnen verwerken.

grtz, Andre
« Laatst bewerkt op: 23 december 2009, 12:01:33 door andre-mz5 »

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

asplx

  • Gast
Re:AF220T
« Reactie #9 Gepost op: 23 december 2009, 11:06:47 »
Ik heb geen idee. Ik ken de ins- and outs van de IstDs niet en kan je daar tot mijn grote spijt niet mee helpen. IK weet niet, welke vorm van TTL door jouw camera wordt gebruikt.

Zet desnoods de camera op de stand "X", de flitser op "Auto" en uiteraard allebei op de zelfde ISO-instelling. Dan heb je iets.

Sorry, maar ik ben en blijf liever eerlijk, dan weet je waar je aan toe bent.

Succes en groeten,
Ruurd
« Laatst bewerkt op: 23 december 2009, 11:11:42 door asplx »

Offline Albert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1571
  • Geslacht: Man
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
Re:AF220T
« Reactie #8 Gepost op: 23 december 2009, 10:58:39 »
Hallo Ruurd,

Sorry want ik snap het nog niet helemaal  :'( ligt aan mij hoor  ;D
Ik zit nog steeds te klooien met de manual van de AF220 T die ik heb, verder heb ik een IstDs (zou TTL ondersteunen) weet jij welke flits mogelijkheden ik heb met deze combinatie ?
Ik gebruik de flitser nu alleen op de A stand.

Met vriendelijke groet en bij voorbaat dank,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

asplx

  • Gast
Re:AF220T
« Reactie #7 Gepost op: 13 december 2009, 13:48:45 »
@ Richrd:
Staat mogelijk niet meer bij Pentax op de site.
De flitser werkt op de K-serie niet met P-TTL, alleen als automaat.
Kijk eens bij Dimitrov. De exacte naam van zijn site weet ik niet, maar die is op het forum wel te vinden.

@Albert:
Zoals hierboven al aangegeven: Dat geldt niet voor de K-serie camera's. Daar werkt de P-TTL - helaas - heel anders.  >:(
De oude ttl werkte op het filmvlak, de P-ttl werkt met een voorflits (P=> Pre) die via het meetsysteem wordt gemeten Through The Lens. Het werkt geheel digitaal en is daardoor niet compatible.  :'(

Groeten,
Ruurd

Offline Albert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1571
  • Geslacht: Man
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
Re:AF220T
« Reactie #6 Gepost op: 13 december 2009, 13:09:13 »
De flitser werkt op TTL op en met mijn ISTDS.Ik gebruik hem meestal in de Autostand, dan bepaalt hij zelf de hoeveelheid licht. Maar ik wil eigenlijk meer uit deze flitser halen dan alleen de A stand dus wel mij er verder in verdiepen

Ik heb de flitser al een jaar of 5 in mijn bezit (gekocht in een mooi goedkoop analoog partijtje met lenzen :) ) maar door wat verhuizingen en buitenland reizen heb ik hem maar weinig gebruikt, de flitser van mijn ISTDS was over het algemeen voldoende.

Hoe zit het eigenlijk met de ISO standen van de camera en flitser, deze worden volgens mij niet gecorrigeerd ?

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Richie

  • Gast
Re:AF220T
« Reactie #5 Gepost op: 13 december 2009, 11:44:06 »
Hoi Ruud,
Bedankt voor je reactie.
Ik had al zitten speuren op de Pentax-site maar ik kan het niet vinden. Weet jij waar ik dit kan vinden op de site ?

Groet,
Richard.

Ga daar maar vanuit.
Maar je kunt natuurlijk even op de Pentax-site kijken om zeker te weten.

Groeten, Ruurd

Richie

  • Gast
Re:AF220T
« Reactie #4 Gepost op: 13 december 2009, 11:37:51 »
Hallo Albert,
Zelf heb ik de AF220T nog niet maar heb 'm te koop zien staan, ik heb dus ook geen gebruiksaanwijzing. Indien ik AF220T ga kopen en er zit een gebruiksaanwijzing bij dan laat ik je het weten.
Gebruik jij de de AF280T op reeds op jouw camera ? Moet je dan alles handmatig instellen ? Of werkt deze middels p-ttl ?
Groet,
Richard.

Hallo Richie,

Ik heb een AF280T, maar heb alleen een Engelse gebruiksaanwijzing, heb jij een Nederlandse of weet je waar ik die kan downloaden ?
Volgens mij (maar verbeter mij als het niet zo is) zijn ze op het richtgetal na gelijk.


Met vriendelijke groet,
Albert

Offline Albert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1571
  • Geslacht: Man
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
Re:AF220T
« Reactie #3 Gepost op: 12 december 2009, 20:01:55 »
Hallo Richie,

Ik heb een AF280T, maar heb alleen een Engelse gebruiksaanwijzing, heb jij een Nederlandse of weet je waar ik die kan downloaden ?
Volgens mij (maar verbeter mij als het niet zo is) zijn ze op het richtgetal na gelijk.


Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

asplx

  • Gast
Re:AF220T
« Reactie #2 Gepost op: 12 december 2009, 18:30:21 »
Ga daar maar vanuit.
Maar je kunt natuurlijk even op de Pentax-site kijken om zeker te weten.

Groeten, Ruurd

Richie

  • Gast
AF220T
« Reactie #1 Gepost op: 12 december 2009, 17:15:11 »
Wie kan mij vertellen of de AF220T ttl auto op de k100d super werkt ?
Ik heb wel gelezen in andere topics op dit forum dat die "oude" flitsers van Pentax alleen werken als p-ttl, is dat bij deze flitser ook het geval ?