Auteur Topic: hiep en hoi (uit De Analoge Doka)  (gelezen 3326 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: hiep en hoi (uit De Analoge Doka)
« Reactie #15 Gepost op: 21 november 2007, 13:26:32 »
en lampje uit........!  :)

Er blijkt geen vraag te zijn voor de Analoge Doka, daarom heb ik deze verbouwd voor tips/vragen betreffende software, handige programma's e.d.
Carel
« Laatst bewerkt op: 21 november 2007, 13:32:49 door Vulcan »
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: hiep en hoi (uit De Analoge Doka)
« Reactie #15 Gepost op: 21 november 2007, 13:26:32 »

Pim

  • Gast
Re: hiep en hoi
« Reactie #14 Gepost op: 3 november 2007, 23:02:23 »
Citaat
Inderdaad blijft voor mij een zwart/wit bariet afdruk uit eigen doka het mooiste wat er is......alleen ik kan het niet meer opbrengen. Daarover later meer.

Pim.

Zoals beloofd......lampje aan.

Pim

  • Gast
Re: hiep en hoi
« Reactie #13 Gepost op: 2 november 2007, 01:11:10 »
Inderdaad blijft voor mij een zwart/wit bariet afdruk uit eigen doka het mooiste wat er is......alleen ik kan het niet meer opbrengen. Daarover later meer.

Pim.

Offline John

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 638
  • Geslacht: Man
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
Re: hiep en hoi
« Reactie #12 Gepost op: 2 november 2007, 00:19:48 »
Citaat
Is nu het licht hier aan of uit?

Pim.

Hoi Pim,

Het begint zo langzamerhand wel een beetje te doven geloof ik. Het aandeel dat nog analoog werkt en regelmatig alchemist speelt voor zijn beelden is naar mijn idee zeer klein te noemen. Ik zal er eens een poll tegenaan gooien.

Ikzelf draag zowel analoog als digitaal een warm hart toe. Beiden hebben voordelen op verschillende vlakken, daarom heb ik regelmatig zowel de Z1 als de K10 in de tas zitten.

Groeten, John.

Pim

  • Gast
Re: hiep en hoi
« Reactie #11 Gepost op: 25 oktober 2007, 23:25:33 »
Is nu het licht hier aan of uit?

Pim.

Pim

  • Gast
Re: hiep en hoi
« Reactie #10 Gepost op: 26 september 2007, 19:02:09 »
Okee,okee wat betreft je opmerking over de scherpte versus kleurnuances.
Maar ik ben helemaal van dat analoge gedoe af,de tijden dat je bij ontvangst van je foto's met flinke kleurzwemen geconfronteerd werd zijn gelukkig voorbij. "ligt aan Uw camera meneer"...

Offline John

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 638
  • Geslacht: Man
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
Re: hiep en hoi
« Reactie #9 Gepost op: 26 september 2007, 18:09:54 »
Citaat
Heel aparte sfeer moet ik zeggen. Het heeft absoluut wat, zeker in zwart-wit.
Spreek absoluut niet uit ervaring maar kan me voorstellen dat het zelf ontwikkelen van zoiets je veel voldoening geeft.


Deze foto is ook niet zonder vals te spelen in kleur te maken (valt jullie niet iets op aan deze opname ?) .

Zoals ik ook al zei, digitaal hebben bij volledig bestaansrecht naast elkaar. Ik heb zeer veel plezier met mijn K10. Maar ik ga mijn analoge collectie vanavond hoogstwaarschijnlijk uitbreiden met een Pentax 'Hernia' (67).

Pim, ik denk dat je overigens twee dingen een beetje door elkaar haalt. Ik heb het in mijn betoog niet over scherpte, maar het beperktere bereik tussen wat er in de schaduwen nog detail geeft en in de hooglichten (wat er dus binnen je histogram valt). Daarbij loopt digitaal nog (wat ik heb vernomen iig.) zo'n 2 stops achter t.o.v. analoog. In de praktijk valt het me ook op dat je eerder een uitgevreten witte lucht hebt zonder detail.

Groeten, John.

Ps.
Op een wat mindere noot, ik kreeg vandaag een brief binnen van de SKVR, waar ik vandaag een cursus analoog voortgezet zou gaan volgen. De strekking was: we hebben te weinig belangstellenden op dit moment, dus de aanvangsdatum wordt verzet naar 2 okt. Ik hoop ten zeerste dat van uitstel geen afstel gemaakt wordt, want dan zou ik flink balen!!!!
« Laatst bewerkt op: 26 september 2007, 18:13:47 door John »

Fotostudiotex

  • Gast
Re: hiep en hoi
« Reactie #8 Gepost op: 26 september 2007, 17:51:27 »
Hoho, ik neem het digitale gebeuren niets kwalijk hoor. Ik gebruik de analoge camera alleen maar als een aanvulling op de digitale, tot volle tevredenheid overigens. Ik heb altijd film bij de hand en wanneer er een echte groothoekopname gemaakt moet worden pak ik de analoge met de 24-70 mm erop.
Maar ik ben wel aan het sparen voor een Sigma 10-20 mm voor de digitale camera, want het is best bijzonder zo'n groothoekzoom.


gr. peter

Pim

  • Gast
Re: hiep en hoi
« Reactie #7 Gepost op: 26 september 2007, 17:41:19 »
Ja ho,maar wacht even de 18mm van de kitlens is omgerekend 27mm, Dat kun je het digitale gebeuren niet kwalijk nemen. Wil je 24mm op je K10 dan zul je de 16mm er op moeten zetten (de 16-45mm)
Mijn korte ervaring met de A24mm prime was dermate slecht dat ik deze snel weer verkocht heb.
Dan nog een opmerking over het dynamische bereik. Is idd zo,maar daar kun je rekening mee houden. Dat moest je in het analoge tijdperk ook met diafilm.
Mochten details gaan ontbreken dan kun je ook eens denken aan waarop heeft het objectief scherpgesteld. Op oneindig misschien?ja dan ga je wel wat missen in de voorgrond.

Groeten
Pim.

Fotostudiotex

  • Gast
Re: hiep en hoi
« Reactie #6 Gepost op: 26 september 2007, 17:03:07 »
Donker sfeertje Hen....Ik ben blij dat jij ook zo over het analoge gebeuren denkt John. Ik heb nog een paar analoge Pentaxen en maak nog regelmatig gebruik van de MZ-5. Waarom, omdat de 24 mm groothoek op de analoge camera veel meer beeldhoek geeft bij landschappen als de 18 mm van de kitlens van de digitale camera. Maar ook omdat ik vind, dat de kleuren toch anders zijn als digitaal, ik weet niet hoe ik het uit moet leggen maar ik zal er een voorbeeld bij doen:



De nuances in kleur van de blaadjes op de zanderige ondergrond vallen bij een digitale opname helemaal weg. Die beperktere lichtomvang waar jij het over hebt, wordt dus getracht digitaal op te vangen met HDR-foto's.
Ik heb geen doka meer, maar laat de foto's ontwikkelen/afdrukken + CD bij het Kruidvat. Kost ongeveer tien euro en je hebt gelijk je foto's digitaal beschikbaar.

gr. peter
« Laatst bewerkt op: 26 september 2007, 17:11:20 door Fotostudiotex »

Offline Hen

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3394
  • Geslacht: Man
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
Re: hiep en hoi
« Reactie #5 Gepost op: 26 september 2007, 15:54:41 »
Heel aparte sfeer moet ik zeggen. Het heeft absoluut wat, zeker in zwart-wit.
Spreek absoluut niet uit ervaring maar kan me voorstellen dat het zelf ontwikkelen van zoiets je veel voldoening geeft.

Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III

Offline Rob

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 131
  • just beginning is the path to the end
Re: hiep en hoi
« Reactie #4 Gepost op: 26 september 2007, 12:42:38 »
Dit spreekt mij wel aan. Mooie foto.
Ben zelf nooit zo behendig geweest in mijn zwart wit doka (heb mijn spullen nog niet weggegooid  ;)) en ben nog absoluut niet handig in digitale bewerking.
Persoonlijk vind ik zwart wit fotografie ook weer een extra dimensie geven (ja ja van iemand die toch is overgestapt op digitaal).
Leuk om te zien.

Offline John

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 638
  • Geslacht: Man
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
Re: hiep en hoi
« Reactie #3 Gepost op: 25 september 2007, 22:01:49 »
Hallo allemaal,

Ik heb nog niet zo'n uitgebreide doka-ervaring, maar zal er de komende tijd wel weer vaker in te vinden zijn. Ik ga vanaf woendag de cursus voortgezette analoge fotografie. Ik wil niet zeggen dat ik een doorgewinterd hobbyfotograaf ben, maar de beginnerscursus behandelt in de eerste 7 van de 15 lessen onderwerpen als, "hoe doe ik een rolletje in mijn camera". Ik was dus erg blij dat ik naar de open dag van de SKVR ben geweest en dat ze me daar aanraadden om me voor de voortgezette cusus in te schrijven.
Toen ik er daar trouwens over begon dat ik de analoge cursus wilde gaan doen, volgde er een luide reactie van één van de voorlichters aldaar: "We hebben weer iemand voor de analoge cursus, één der laatste der Mohikanen ;D".

Alhoewel ik erg content ben met mijn K10 heb ik voor de analoge cursus gekozen omdat ik vind dat dat in mijn geval meer rendement op zou leveren. Ik ben analoog minder onderlegd in de de zaken die na de opname plaats vinden dan digitaal. Ik speel al jaren met Photoshop (daarvoor het pakket Coreldraw (met Photopaint als het beeldbewerkingsgedeelte geloof ik).
Het gaat me ook uiteraard om de verdere zaken als compositie en opnametechtnieken, maar mijn zwakste kant is het echte dokawerk. Alhoewel ik al mooie resultaten aan de muur heb hangen zoals onderstaand voorbeeld wil ik vooral leren consequent tot goed resultaten te komen, in plaats van telkens maar aanklooien tot het beste resultaat bereikt wordt, scheelt een hoop tijd, afval en moeite.

Verder ben ik van mening dat analoog en digitaal volledig bestaansrecht hebben naast elkaar.
Digitaal loop in mijn ogen op bepaalde vlakken achter op analoog. De meest evidente de beperktere belichtingsomvang.
Verder vind ik het gewoon leuk om op zijn tijd ambachtelijk bezig te zijn in plaats van RSI op te doen :).
Tevens zijn er ook technieken die me interesseren die alleen (ook weer nu nog) analoog te realiseren zijn.

Het voorbeeld hieronder is er één (de kwaliteit is trouwens in het echt een stuk beter dan het voorbeeld (= foto van foto).


Groeten, John.
« Laatst bewerkt op: 25 september 2007, 22:12:11 door John »

wimem

  • Gast
Re: hiep en hoi
« Reactie #2 Gepost op: 25 september 2007, 13:42:32 »
Je zal het nog missen; de reuk, maar vooral de rust...
 ;) ;D ::) :'(

Hoe dan ook, als het helemaal moet kan ik nog terug; mar of dat ooit nog gebeurt...??? :-)

Pim

  • Gast
hiep en hoi (uit De Analoge Doka)
« Reactie #1 Gepost op: 25 september 2007, 10:54:12 »
Ben ik even blij dat ik hier noooit meer in hoef. 15jaar was ik toen ik mijn vader al hielp in zijn doka op zijn werk. De sfeer was mooi, nu zit je met een tetterende TV je foto's op je scherm te ontwikkelen temidden van je huisgenoten.
« Laatst bewerkt op: 21 november 2007, 13:22:40 door Vulcan »