Auteur Topic: UItsnede!  (gelezen 2106 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline marcedwin

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 290
  • Geslacht: Man
  • Het is zoals het is
    • This is me
Re: UItsnede!
« Reactie #4 Gepost op: 26 oktober 2007, 22:07:09 »
Citaat
Hallo,
Ik wil graag weten hoe je een uitsnede van een foto kan maken door bijvoorbeeld
gewoon dubbel te klikken 8-), en dus niet met een lasso het helemaal omcirkelen etc. ::)
Ik gebruik adobe photoshop CS versie 8.0.1 en heb eventueel ook adobe image ready
versie 8.0.1 heb dit op een apple/mac.

GR>martijn

Je bedoeld neem ik aan vrijstaand maken. Dus iets UIT de foto knippen. Een persoon bijvoorbeeld.

Nee, tuurlijk gaat dat niet zomaar even met dubbelklikken. Je zal er wel wat voor moeten doen.  ;D
Voor niks gaat de zon op. Photoshoppen is een echt vak hoor.

Je doet het in principe goed (lasso). Je kan de foto vergroten. Bijv 400 of 800%. Dat werkt makkelijker.
Je kan ook nog kiezen FILTER >>> EXTRACT (Engels). Dat is gedeeltelijk geautomatiseerd, maar alleen bij sterke contrasten.
« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2007, 22:11:45 door marcedwin »
Ik ben nog steeds op zoek ...

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: UItsnede!
« Reactie #4 Gepost op: 26 oktober 2007, 22:07:09 »

Ruben

  • Gast
Re: UItsnede!
« Reactie #3 Gepost op: 14 oktober 2007, 00:42:28 »
ER IS TOCH WEL EEN MAGISCH STAFJE OFZO? (ZOALS IN PHOTOSHOP)
oeps, caps ..
Maar probeer zoveel mogelijk selecties te vermijden en werk met blenden en maskers!
Als je dat een beetje kan kan je shoppen!

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: UItsnede!
« Reactie #2 Gepost op: 10 oktober 2007, 17:24:23 »
Ik denk dat je een selectie maken bedoeld... Ik ken jouw versie niet maar het lijkt me sterk dat er geen help functie bijzit  :) Er zijn nl erg veel verschillende mogelijkheden om een selectie te maken. Je noemt er zelf al één, maar je hebt, althans in de door mij gebruikte PSE5, wel vijf. De meest gebruikte is de toverstaf (magic wand). Kijk even in de help of die er bij jou ook in zit en dan gewoon proberen... Selecteren is en blijft een r&*t kwarwei... al schijnt CS3 en PSE6 er weer handigere tools voor te hebben. Moet je lichtblond, springerig haar tegen een lichtblauwe lucht eens proberen te selecteren ...
En dan zijn er nog methodes met maskers e.d. Over dit onderwerp zijn boeken vol geschreven. Kijk eens naar de boeken van Scott Kelby, ik vind ze, ofschoon erg USA geschreven, inhoudelijk erg goed. Gewoon te koop bij BOL.COM.
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Martijn

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
  • Imagine a world with only Pentax!
UItsnede!
« Reactie #1 Gepost op: 10 oktober 2007, 17:06:04 »
Hallo,
Ik wil graag weten hoe je een uitsnede van een foto kan maken door bijvoorbeeld
gewoon dubbel te klikken 8-), en dus niet met een lasso het helemaal omcirkelen etc. ::)
Ik gebruik adobe photoshop CS versie 8.0.1 en heb eventueel ook adobe image ready
versie 8.0.1 heb dit op een apple/mac.

GR>martijn
Pentax K100D Super - DA 18-55 AL - Sigma APO DG Macro 70-300 - Panagor 90 Auto Macro - A 50 1:1.4 - A 28 1:2.8 - Sigma 170-500 - Setje triggers -accesoires

www.flickr.com/photos/martijnbraat/