Auteur Topic: RAW foto's importeren  (gelezen 811 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Gonzo

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 78
Re: RAW foto's importeren
« Reactie #5 Gepost op: 19 april 2016, 13:07:50 »
Ik had alle varianten (met zonder kaartjes,Jpeg/Raw+, slot 1/2) al geprobeerd, maar geen succes. Ik kreeg via via de tip de kaartjes nog maar eens te formatteren en zie daar nu lukt het wel. Asjemenou! (Internetverbinding viel gisteravond weer eens weg, daarom wat late reactie).

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: RAW foto's importeren
« Reactie #5 Gepost op: 19 april 2016, 13:07:50 »

Offline VanMar

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 596
  • Geslacht: Man
Re: RAW foto's importeren
« Reactie #4 Gepost op: 18 april 2016, 23:19:26 »
En gebruik je 1 kaatje in je camera of 2, ik heb dit  ook gehad toen ik kaartje 1 eruithaalde, verder ging fotograferen, toen ging hij de RAW's opslaan op het andere kaartje!

Ik wist het na lang zoeken en niet gevonden kom jij eindelijk er mee , de Pentax is niet perfect :'(
:D ;D
Mvg,
VanMar

Het leerproces van een nieuwe camera begint met eerst en vooral de handleiding 20x te lezen en te bestuderen is mij verteld.En het klopt nog ook.

K5 | K3 |
https://www.flickr.com/photos/vanmar

Offline bernhardn

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 972
  • Geslacht: Man
  • RICOH insider!
    • B-N-N - Photography
Re: RAW foto's importeren
« Reactie #3 Gepost op: 18 april 2016, 16:59:20 »
En gebruik je 1 kaatje in je camera of 2, ik heb dit  ook gehad toen ik kaartje 1 eruithaalde, verder ging fotograferen, toen ging hij de RAW's opslaan op het andere kaartje!

newmikey2

  • Gast
Re: RAW foto's importeren
« Reactie #2 Gepost op: 18 april 2016, 14:48:26 »
Nog zo'n "slachtoffer" van LR. Sluit eerst eens alles uit wat er fout zou kunnen gaan zoals bijvoorbeeld de instellingen van LR. Bekijk daarvoor met de Verkenner (als je Windows gebruikt), de Finder (voor Mac)  of een andere file manager zoals Dolphin (op Linux) de inhoud van het geheugenkaartje.

1. Staan er op het geheugenkaartje wèl raw bestanden maar verschijnen ze niet in LR, dan is er géén probleem met de camera. Ga naar het instellingenscherm van je software applicatie om te zien of deze misschien een bepaalde bestandssoort uitfiltert aan de hand van de extensie (PEF of DNG)
2. Staan er op het kaartje géén raw bestanden maar alleen een lege DCIM map, dan liggen de fouten bij de menu instellingen van de camera. Kijk even of je wel RAW+ als bestandsformaat ingesteld hebt. Als je alleen JPEG heb staan dan worden er geen RAWs opgeslagen ondanks je instelling dat jpegs op kaart 1 en raws op kaart 2 moeten worden opgeslagen.

Tip: het is ook handig om even aan te geven over welke camera het gaat. Verschillende Pentax modellen hebben verschillende mogelijkheden en ze hebben niet allemaal twee kaartslots.

Offline Gonzo

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 78
RAW foto's importeren
« Reactie #1 Gepost op: 18 april 2016, 14:16:07 »
Een jaar lang geen problemen gehad met binnen halen van de raw bestanden, maar nu lukt het niet meer. Ik krijg alleen nog maar Jpeg bestanden. Geheugenkaartopties staat op 1 RAW en 2 Jpeg. Als ik kaart 2 eruit haal, krijg ik een lege map op de computer(geen foto's gevonden in Lightroom). De foto's  staan wel op de kamera(RAW). Iemand een idee wat ik fout doe?