Auteur Topic: Scherpte Pentax K3  (gelezen 14557 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: Scherpte Pentax K3
« Reactie #81 Gepost op: 23 november 2015, 08:10:01 »
Terug van een lang weekendje weg weer een beetje bij gelezen. Het is goed te horen dat er op redelijke afstand  hulp gevonden is om e.e.a. uit te testen. Mijn advies in deze is om als eerste de nieuwste firmware samen op de camera te zetten, en dan vervolgens vergelijkingsfoto’s te maken. Je zult direct het verschil zien, neem ik aan!

Sla vervolgens deze test digitaal op zodat je dit kan meesturen aan Konijnenberg als jouw camera  wordt aangeboden bij Konijnenberg. En dat kan ook best per post (gelet op de afstand), maar doe het dan wel aangetekend/verzekerd. Doe dat zo snel mogelijk, misschien heb je dan weer wat met de Kerst!
Succes!

p.s. ik zal vanavond eens naar de foto’s kijken.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Scherpte Pentax K3
« Reactie #81 Gepost op: 23 november 2015, 08:10:01 »

Offline halil

  • Junior Member
  • Berichten: 31
Re: Scherpte Pentax K3
« Reactie #80 Gepost op: 22 november 2015, 20:37:31 »
Beste Willy;

Ik hoop dat u probleem zal opgelost worden. Ik had de tamron 18-200mm, sigma 18-250mm en 70-300mm. Met die lensen heb ik met de pentax k5iis goede foto's. Maar de pentax k3 had ik bij die lensen geen goede foto's. Ik hoop dat u problemen zo vlug zal opgelost worden

Veel succes
Halil

Offline 1up

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 86
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re: Scherpte Pentax K3
« Reactie #79 Gepost op: 22 november 2015, 10:58:30 »

Volgende week dinsdag heb ik nu een afspraak met iemand die ik heb gevonden, een 30km van bij mij, voorzitter van een fotoclub, die een K5 en een nieuwe K3II heeft om samen testen te doen,
heeft verschillende objectieven tussen, 400 en 700€, beter dus dan ik , maar ook geen tops van 1000/2000 €.
Maar ik denk dat het allemaal niet zal helpen , mijn toestel is een miskleun, waaraan ik mij al 6 maand aan erger.
Zodra het weer iets beter is , nu is het regen ,opklaringen , rukwinden ,ik woon in vogelvlucht maar een 25 km van zee, ik mag geen risico nemen op omwaaien;
neem ik dus laatste maal proeven, op statief, met de bijgeleverde 15-55, met een gemiddelde iso, een gemiddelde snelheid, en een gemiddelde F, en ook eens met Live view,
en probeer ze door te sturen van op de SD kaart naar Kees, zoals hij heeft gevraagd.; Ik dat dit toch mogelijk moet zijn met Wetransfer?
En dan terug naar Konijnenberg zeker, voor herstellen , misschien vervangen?, Zeker wel een maand of 3 geen fototoestel zeker; zelf dragen zie ik niet zo zitten: Turnhout ong. 200km.,
 De Ham ong.400 km., dat is zo'n 400 of 800km. heen en terug.

Dat is mooi dat je iemand gevonden heb die je kan helpen met je K3. Misschien ziet hij wat wat wij nu over het hoofd zien of niet de mogelijkheid hebben om te bekijken qua instellingen.
Maar ik werk zelf ook met een objectief van "maar" €350 dus die objectieven van hem zullen ook prima kunnen werken.
Het wordt zeer waarschijnlijk dat het probleem inderdaad in je K3 zit, dit is iets wat waarschijnlijk duidelijk zal worden met de objectieven van degene waar je naartoe gaat.

Je kan inderdaad via WeTransfer direct vanaf je SD-kaart uploaden.

Om je "pijn" iets te verlichten, mocht die toch opgestuurd moeten worden dan zit je ongeveer zo'n 4-6 weken zonder toestel. ( tenminste dat is bij mij gezegd. Moet ook nog kijken hoelang het echt duurt)
Pentax K3
Pentax DA 18-135mm

Offline BertHermans

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2022
  • Geslacht: Man
Re: Scherpte Pentax K3
« Reactie #78 Gepost op: 21 november 2015, 17:11:10 »
de wet van canonikon: "In de fotografiewereld stijgt elke fotograaf tot het niveau waarop hij zijn camera niet meer begrijpt/kan bedienen..."
(vrij naar het peter principe)

 :angel:

Offline Willytje65

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 57
Re: Scherpte Pentax K3
« Reactie #77 Gepost op: 21 november 2015, 15:20:26 »
Hallo,
Het is natuurlijk een hele hap die ik hier voorgeschoteld krijg, en misschien zijn sommige dingen wel nuttig, firmware openen lukt niet, hij vraagt gewoon welke app ik daar voor wil gebruiken ( zeg maar downloaden zeker, met de prijs erbij, en zoals eerder gezegd een kei op de pc ben ik niet) Ook met live view is het niet beter, ja, ik gebruik Afs, ken ook Afc , Afa heb ik nog niet gebruikt, zo ook nog moeten uitzoeken wanneer je het best gebruikt, ook met mijn andere objectieven is het niet beter, en die zijn buitende Pentax15-50, de Pentax 50-70, de Sigma 18-200, die ook maar een objectief van 300€ is, dat is niet top , ik weet dat wel. Heb er ook al het uv filter afgehaald enz. meer maar die uv filters zaten er bij de K100 ook op.
 Maar moet je toch niet eerst en vooral een gewoon goed scherpe foto kunnen maken met de fabrieksinstellingen, en dan pas naar verbeteringen zoeken.
 Ik heb het hier in een eerdere topic ook eens gehad over flitsen , wel buiten de stand automatisch, zie ik geen spoor van Pttl, er werd mij aangeraden , met 2 foto's erbij, op M stand , 1/180,
 f 8 ,iso200,( of iets in die aard), eerste foto 4 meter, tweede foto 1m. alle twee perfect belicht, wel van mij , met dezelfde instellingen ; eerste foto 4m. goed, tweede foto met exact dezelfde belichtingswaarden, op 1m. grandioos overbelicht met mijn toestel.               
 Maar laten we eens terug naar het hoofd gegeven , de scherpte.
Enkele weken terug kocht mijn dochter ook bij Konijnenberg een nieuw toestel,  haar vraag aan mij (want ze kent niet zoveel van fotografie) wat kan ik kopen . Ik wil een zoeker, niet de kleinste sensor, (had ze mij al horen over spreken) hij mag niet te groot en te zwaar zijn en ik wil toch een 10x tele ( had ze vroeger met het kapotte toestelletje, een ingebouwde flitser en hij mag maar rond de 500 € kosten.
Na wat zoekwerk kwam ik uit op Olympus OM-D E-M10, een systeem camera four thirds, met een objectief 14- 140, en alles zoals ze wenste voor 769 €, Ik ben haar gisteren wat gaan helpen, ze kreeg de 50 tal foto's niet op de pc, het is me wel gelukt en hoewel ze ook Picasa gebruikt (misschien is er wel beter zoals hier gezegd), ik heb mijn ogen uitgekeken naar de scherpte; ook 100% vergroot,
op fabrieksinstellingen! en daar zit ook geen objectief op van 500 € .  Ik liep er rood van aan toen ze zei : en gij nu met je Pentax (van body 900 € en Sigma van 300€ daar kan ik in de verste verte geen lap aan leggen , ook niet met mijn vroegere K100, om maar niet van die vervloekte K3 te spreken.
Volgende week dinsdag heb ik nu een afspraak met iemand die ik heb gevonden, een 30km van bij mij, voorzitter van een fotoclub, die een K5 en een nieuwe K3II heeft om samen testen te doen,
heeft verschillende objectieven tussen, 400 en 700€, beter dus dan ik , maar ook geen tops van 1000/2000 €.
Maar ik denk dat het allemaal niet zal helpen , mijn toestel is een miskleun, waaraan ik mij al 6 maand aan erger.
Zodra het weer iets beter is , nu is het regen ,opklaringen , rukwinden ,ik woon in vogelvlucht maar een 25 km van zee, ik mag geen risico nemen op omwaaien;
neem ik dus laatste maal proeven, op statief, met de bijgeleverde 15-55, met een gemiddelde iso, een gemiddelde snelheid, en een gemiddelde F, en ook eens met Live view,
en probeer ze door te sturen van op de SD kaart naar Kees, zoals hij heeft gevraagd.; Ik dat dit toch mogelijk moet zijn met Wetransfer?
En dan terug naar Konijnenberg zeker, voor herstellen , misschien vervangen?, Zeker wel een maand of 3 geen fototoestel zeker; zelf dragen zie ik niet zo zitten: Turnhout ong. 200km.,
 De Ham ong.400 km., dat is zo'n 400 of 800km. heen en terug.

bedankt voor het lezen , de vele vragen en antwoorden , zelf sta ik altijd op voor iets bij te leren!
groeten Willy

Offline Yahrr

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 258
  • Geslacht: Man
  • Niet geschoten is geen foto
Re: Scherpte Pentax K3
« Reactie #76 Gepost op: 20 november 2015, 17:55:59 »
Misschien overbodig om te zeggen maar als je een firmware update installeert, zorg dan voor een volle accu. Je wilt niet dat halverwege het proces de camera stopt.
K20D K3II| 16-50 50-135 Sigma 10-20mm Kiron 105 macro M50-1,4| 360FGZ | Manfrotto BeFree en 055PRO | Crumpler Quick Escape Sling

Offline August

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 151
  • Geslacht: Man
  • Manipulating fotons
Re: Scherpte Pentax K3
« Reactie #75 Gepost op: 20 november 2015, 15:50:25 »
Verder nog: Op de Dynamic Range heb ik de highlight correction op ON en de schadow correction op LOW.
Pentax K-1, K-3 II
en wat glaswerk

Offline August

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 151
  • Geslacht: Man
  • Manipulating fotons
Re: Scherpte Pentax K3
« Reactie #74 Gepost op: 20 november 2015, 15:36:13 »
In dat topic zegt hij ook nog om de AF setting niet op AFA te hebben maar op AFS of AFC (continu). Knopje AF setting aan zijkant onder RAW knopje inhouden, dan met draaiknop wijzigen.
« Laatst bewerkt op: 20 november 2015, 15:41:31 door August »
Pentax K-1, K-3 II
en wat glaswerk

Offline 1up

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 86
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re: Scherpte Pentax K3
« Reactie #73 Gepost op: 20 november 2015, 15:27:42 »
Dit zou het inderdaad waarschijnlijk kunnen zijn.
Goed gevonden August :good:
Pentax K3
Pentax DA 18-135mm

Offline August

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 151
  • Geslacht: Man
  • Manipulating fotons
Re: Scherpte Pentax K3
« Reactie #72 Gepost op: 20 november 2015, 15:25:40 »
Beter niet die Youtube kijken dan, Ed van photouniverse is wat breedsprakig  ;C

Willy, probeer ook de firmware te vernieuwen. Dat is het soort van besturingssysteem van de camera zelf. Deze is al zeven keer vernieuwd sinds jouw originele versie en zit nu op Versie 1.21

Hier dit bestand downloaden: http://www.ricoh-imaging.nl/media/2097a6ce8ada9acd41e75105efc7cb4b/fwdc220b.bin
Dat kopiëren naar een SD-kaart, niet in een mapje op de kaart.
Kaartje in de K3 slot 1, menuknopje ingedrukt houden en tegelijk aanzetten.
Dan bevestigen dat je de update wilt doen.
« Laatst bewerkt op: 20 november 2015, 15:48:48 door August »
Pentax K-1, K-3 II
en wat glaswerk

Offline BertHermans

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2022
  • Geslacht: Man
Re: Scherpte Pentax K3
« Reactie #71 Gepost op: 20 november 2015, 15:23:21 »
Helemaal correct : High ISO Noise reduction : OFF
Ik hoop alleen dat Willy zijn verhaal kan blijven volgen.

Offline August

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 151
  • Geslacht: Man
  • Manipulating fotons
Re: Scherpte Pentax K3
« Reactie #70 Gepost op: 20 november 2015, 15:06:59 »
Lieve mensen, is het niet gewoon dit verhaal? https://www.youtube.com/watch?v=qHImZGBRto8

Zeker met JPEG. Zie ook hier: http://www.pentaxforums.com/forums/172-pentax-k-3/305555-why-high-iso-nr-problem-k3.html

Kort samengevat: zet in het menu de high iso noise reduction/ hoge iso ruisonderdrukking uit.

Verder zegt men ook dat de K3 veel gevoeliger is voor een goede techniek, beweging etc. dan de oudere pentaxen met kleinere sensoren.
« Laatst bewerkt op: 20 november 2015, 15:24:31 door August »
Pentax K-1, K-3 II
en wat glaswerk

Offline tweety

  • Newbie
  • Berichten: 23
  • Pentax rules!
Re: Scherpte Pentax K3
« Reactie #69 Gepost op: 19 november 2015, 23:05:55 »
Hallo Willy,

Je hoeft niet perse te wachten op mooi weer hoor. Ik heb ook wel eens testfoto's gemaakt van simpelweg mijn beeldscherm. Van mijn 24 inch scherm kan je de pixels zien (bij uit vergroting) als de foto scherp is en je kan naar de scherpte en contrast van de zwarte letters op witte achtergrond kijken. Als je recht voor scherm de opname maakt, dan kan je evt ook zien of de scherpte midden, links of rechts of in de hoeken gelijk verloopt bij een gekozen diafragma. Verder heb ik ook wel eens simpelweg een A4 op een kast opgeplakt en die gefotografeerd. Ik heb dit gedaan om camera's en lenzen en diverse instellingen van de camera's te leren kennen. En testobject kan je natuurlijk aanpassen, 1mm ruitjes papier kan ook natuurlijk.

Met alle reacties bij elkaar kan je al een heel test programma opstellen. Succes


Offline Hanv

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 291
  • Geslacht: Man
Re: Scherpte Pentax K3
« Reactie #68 Gepost op: 19 november 2015, 21:15:05 »
Alles nog eens gelezen, en misschien een paar ideeën:

1. Ik heb met de K5 ervaring opgedaan, dat foto's echt onscherper zijn als ze op statief genomen zijn met SR aan. om te testen SR dus uit zetten
2. ik las wat over instellingen en zo. Probeer eens testfoto's te maken met de camera volledig op fabrieksinstellingen. Dan weet je zeker, dat je niet zelf per ongeluk de oorzaak bent.
3. in de muurfoto's lijkt het, alsof de focus iets voor de prent ligt. Als je dat zelf niet goed kan oplossen, zou de fotohandel minstens een test kunnen doen en zien of er sprake van frontfocus is.
4. Om een goede test te doen, lijkt het me beter, om de AF in de "midden"-stand te zetten op 1 scherpstelpunt (bij de K5 een rechthoekje met 1 punt er in, zal bij de K3 ook wel zo zijn) Als ik de camera op auto (bij de K5 geloof ik 11 punten) zet, bepaalt hij wat hij het belangrijkste scherpstelpunt vindt. Bij de tetst zou dat op 1 punt in het midden van het prentje op de muur moeten zijn. Dan weet je zeker, dat daar de focus zit.

en 5..... Bel tevoren zodat men tijd voor je heeft en ga terug naar de winkel. Nu heb je nog garantie. Vergelijk in de winkel door proefopnamen te maken met jouw objectieven op een K3 van hun en ook met vergelijkbare objectieven van hun op jouw K3. Misschien kom je tot verrassende conclusies.

Het moet toch op te lossen zijn. Hoop dat je snel weer een goed gevoel bij Pentax kunt krijgen
K5, DA17-70, DA18-55wr, DA50-200wr, DA50 1:1.8, M50 1:2, Sigma 30mm 1:1.4, Tamron 28-200 1:3.8-5.6, Soligor 80-200 1:4, Tamrom 90 mm 1:2.8 Macro

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5926
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re: Scherpte Pentax K3
« Reactie #67 Gepost op: 19 november 2015, 18:18:57 »
Hier nog even een vergelijking site http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM


Zonder woorden verder.

Gr Hans
Leuke website.

Offline HvdZ

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 136
Re: Scherpte Pentax K3
« Reactie #66 Gepost op: 19 november 2015, 15:31:24 »
Hier nog even een vergelijking site http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM

en twee deel vergrotingen;

1.
2.

Zonder woorden verder.

Gr Hans

Offline Willytje65

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 57
Re: Scherpte Pentax K3
« Reactie #65 Gepost op: 19 november 2015, 11:24:17 »
Cire ; jou had ik nog vergeten, je hebt die foto's mooi bewerkt , in fotoshop waarschijnlijk, al vind ik die bergfoto wel ietsje te "gemaakt"
         die strand foto, vindt ik wel tof, ik had de scherpte gelegd op het tweede paaltje, maar echte scherpte had ik in de foto niet gevonden. Pluim voor jou.
         De foto was met enkele andere nog genomen voor de fotoclub voor het thema" Duinen" maar ik heb ze niet durven meedoen, opdat al die fervente Nikonners zouden lachen met mijn nieuwe en   toch dure Pentax K3, ( Lachen is veel gezegd, we zijn goede vrienden hoor, maar ze bekijken Pentax met een scheef oog.)
Ik zoek nu altijd uitvluchten om geen foto's te moeten meedoen van mijn nieuwe K3, probeer ze te zoeken uit mijn oude K100 foto's.

Offline Willytje65

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 57
Re: Scherpte Pentax K3
« Reactie #64 Gepost op: 19 november 2015, 11:08:33 »
Bob; Van dat calibreren met die focus chart , ik heb dat eens bekeken zou ik echt niet weten wat ik daar mee moet doen, zo onderlegd ben ik niet.
Tweety: nee er zij nog geen foto's gemaakt met de Live view, en alle foto's uitgenomen de laatste test muurfoto's zijn gemaakt met de SR aan.
 6x7 ; de anti moire heeft nog nooit aangestaan, al heb ik wel eens moire gehad , op een kerk dak.
 Ik ben dus aan nieuwe testfoto's toe , maar het is slecht weer hier , bij iets beter weer maak ik dat in orde, ook eens foto's zoals Kees mij heeft gevraagd; rechtsreeks van de Sd kaart, Wat fijne mensen zijn jullie allemaal, zo bereid tot tips en hulp.
 hopelijk geraken we toch eens  aan een oplossing.

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: Scherpte Pentax K3
« Reactie #63 Gepost op: 19 november 2015, 08:11:39 »
En verder denk ik dat het ook te maken heeft met het verschil in dynamisch bereik van de camera's.
Het bereik van de K3 is veel groter dan van de K100 om het toch in je 8bits jpg te krijgen, ziet een K3 bestand er minder contrastrijk uit, maar met meer informatie in de lichte en donkere partijen.

Deze redenatie is gestoeld op het idee dat curve lineaire is, voor JPG wordt er gesleuteld met deze curve en wordt het een S curve je kunt hier mee spelen in het menu 
rechter knop van 4 weg schakelaar.
Betekent dit dan dat opnames in RAW wel scherper zijn/lijken?

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re: Scherpte Pentax K3
« Reactie #62 Gepost op: 19 november 2015, 07:40:54 »
Ik heb dus zelf geen K3, maar ik begrijp dat de K3 ook nog instellingen heeft voor onderdrukking van eventuele Moire. Zit daar misschien nog een instelling onnodig verkeerd ingesteld op de camera?

Ik denk dat Tweety hier een goede aanwijzing geeft  :)

Met een 24Mp sensor heb je dit filter niet nodig, is mijn conclusie naar 50.000 opnamen.
je kunt het uitzetten in het menu, C, derde tapblad en dan item AA-filtersimulator.
Op 100% zien je opnamen er dan echt scherper uit.

En verder denk ik dat het ook te maken heeft met het verschil in dynamisch bereik van de camera's.
Het bereik van de K3 is veel groter dan van de K100 om het toch in je 8bits jpg te krijgen, ziet een K3 bestand er minder contrastrijk uit, maar met meer informatie in de lichte en donkere partijen.

Deze redenatie is gestoeld op het idee dat curve lineaire is, voor JPG wordt er gesleuteld met deze curve en wordt het een S curve je kunt hier mee spelen in het menu 
rechter knop van 4 weg schakelaar.



« Laatst bewerkt op: 19 november 2015, 07:58:46 door 6x7 »
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Offline tweety

  • Newbie
  • Berichten: 23
  • Pentax rules!
Re: Scherpte Pentax K3
« Reactie #61 Gepost op: 19 november 2015, 00:18:25 »
Ik begrijp de klacht van onscherpte wel, ik vind het inderdaad ook nogal matig.

Zo maar misschien een stomme vraag: Zijn er ook testfoto's gemaakt via Live view?  En inderdaad zijn er ook foto's gemaakt zonder de SR aan?
Ik vraag ik me af of misschien bij deze K3 de spiegelklap de onscherpte veroorzaakt. Was namelijk bij mijn K-x ook het geval, waardoor ik ook veel minder scherpe foto's kreeg dan mijn     (ahum) K100D. Misschien dat het opvangen van de spiegel in combinatie met de SR niet goed werkt. Ik fotografeerde daarom met de K-x vaak zonder SR. Bij heel lange sluitertijden had ik (uiteraard) wel profijt van de SR. En bij heel hoge sluitertijden werd de scherpte vaak minder bij de K-x. (wat natuurlijk helemaal niet logisch was) Dus ik ben nooit echt vriendjes mee geworden met mijn K-x exemplaar. Met mijn K30 en K01 nu heb ik met dezelfde objectieven wel weer normale scherpte.

Ik heb dus zelf geen K3, maar ik begrijp dat de K3 ook nog instellingen heeft voor onderdrukking van eventuele Moire. Zit daar misschien nog een instelling onnodig verkeerd ingesteld op de camera? Of is misschien juist dat de probleem veroorzaker en misschien wel in combinatie met de spiegelklap zoals bij mijn K-x.

Maar het helpt bij een eventuele reparatie wel als de veroorzaker van het probleem al gevonden is en dat het gericht uitgevoerd wordt.

Succes met oplossing van dit probleem.

Hythloday

  • Gast
Re: Scherpte Pentax K3
« Reactie #60 Gepost op: 18 november 2015, 18:37:25 »
Iemand nog  ideeën of raad ?

Ga ermee naar Konijnenberg in Turnhout. Ook de laatste serie is te soft. Op 100% dienen de "uitsteeksels" op de stenen eruit te springen qua scherpte. De 'putjes' in de stenen zijn ook te soft. Die horen ragscherp te zijn.

Offline cire

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4081
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
Re: Scherpte Pentax K3
« Reactie #59 Gepost op: 18 november 2015, 17:38:41 »

 jammer dat jullie allemaal zo ver wonen , zou wel eens zo'n objectief op mijn K3 willen zetten, om het resultaat te zien.

Ik woon in Elsloo ligt tegenover Maasmechelen aan de andere kant van de Maas.
Je zou het eens met mijn 16-50 f2.8 uit kunnen proberen.
cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Offline Bob

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2058
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Re: Scherpte Pentax K3
« Reactie #58 Gepost op: 18 november 2015, 16:53:32 »
Je kunt de K3 per objectief calibreren met een focus chart zoals bv deze:

https://www.google.co.uk/search?q=focus+calibration+chart&espv=2&biw=1284&bih=727&tbm=isch&imgil=p_Y9kAvsuNwoVM%253A%253BmLP2QdiVMvWFkM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fwww.fotosloep.nl%25252Fautofocus-testkaart-en-micro-adjustment%25252F&source=iu&pf=m&fir=p_Y9kAvsuNwoVM%253A%252CmLP2QdiVMvWFkM%252C_&usg=__fwzKwj3qbM-dyuY8wfhcLbWM19M%3D&ved=0CC0QyjdqFQoTCLmDm86omskCFUNIFAodGq4ECg&ei=NJ1MVrmZMMOQUZrcklA#imgrc=p_Y9kAvsuNwoVM%3A&usg=__fwzKwj3qbM-dyuY8wfhcLbWM19M%3D

Het kan zomaar zijn dat de plaatsing van de sensor niet helemaal correct is. Als het buiten de toleranties van de aanpassing valt zul de het toestel moeten opsturen want dan is er fundamenteel iets niet in orde.

Na calibratie kun je ook een patroon fotograferen waarbij je verloop over de sensor kunt bepalen. Dit kan niet gecorrigeerd worden met calibratie maar kan wederom duiden op een foute positionering van de sensor in het vlak.

Als je dit uitgesloten hebt dan is het verder inderdaad een kwestie van kleur/contrast en verzadiging verschillen die inderdaad kunnen verschillen maar zonder meer aan te passen zijn in programmas als Adobe light room.

Als ik naar je foto's kijk dan zie ik met name in de JPEG verwerking erg grote verschillen waarbij jij dus blijkbaar de voorkeur hebt voor de K100 instellingen.

my2cts, Bob
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Offline Willytje65

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 57
Re: Scherpte Pentax K3
« Reactie #57 Gepost op: 18 november 2015, 16:50:30 »
Ik heb hier voor het eerst naar foto's gekeken, mooie dingen , mooi scherp, ook van de K3, (maar meestal wel dure lenzen denk ik , ook Sigma gezien!) maar de grote vraag , zou het aan mijn objectieven liggen, ( de door Pentax meegeleverde 18-55 is dus ook maar niks) of toch aan het toestel?
 jammer dat jullie allemaal zo ver wonen , zou wel eens zo'n objectief op mijn K3 willen zetten, om het resultaat te zien.
 Of toch ook een klein beetje aan het importeren met Picasa, heb ook Magix  2013 foto manager op mijn pc , maar daar importeren is ook niet beter, wat denken anderen over dat uploaden?
Zie ook met de fotobewerking van een paar van mijn foto's een grote verbetering, waarschijnlijk met fotoshop, kan ik niet, heb ik niet , bewerk een beetje met Picasa, en Magix fotomanager, of als er iets moet gekloond worden Magix Photodisigner 2013.
 En kan dat nu zo'n groot verschil maken dat met mijn Pentax K100super (6Mp) de foto's toch veel scherper waren dan met de K3, met dezelfde objectieven, zou opnemen op minder pixel een gedeelte oplossen, bv van hoog naar midden?
Iemand nog  ideeën of raad ?