Auteur Topic: Jullie zijn al heel wat geks van mij gewend  (gelezen 1130 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

newmikey2

  • Gast
Re: Jullie zijn al heel wat geks van mij gewend
« Reactie #6 Gepost op: 4 juli 2016, 22:04:29 »
Dank heren voor het leuke en soms confronterende commentaar. Even een verhaal om 's nachts gillend en met angstzweet waker van te worden - het sensorvlekje. Meestal laat ik ze zitten en corrigeer ik in PP als het te zichtbaar wordt. Da's meestal bij kleine diafragma's maar vooral bij HDRs wordt zo'n vlekje vaak nog eens dubbel aangedikt. Als ik het begin te vergeten of als ik me aan mijn eigen luiheid begin te irriteren, pak ik mijn VisibleDust borsteltje erbij en is in een paar minuten met een paar pogingen het stofje verbannen.

Zo niet deze keer, het ding zat er en bleef er zitten. Blauw luchtje op F22 en ja hoor, daar was ie weer. Voor het eerst in zo'n anderhalf jaar het "natte setje" met de swabs en vloeistof maar weer eens uit de lade gehaald. Voorzichtig, één enkel druppeltje op de swab en in één streek wèg met het vuiltje...NIET  :( :-[ :'(

Nieuwe swab gepakt en de andere kant op geveegd...het kl****ding bleef maar zitten en het angstzweet brak mij uit. Er waren wat vegen bijgekomen en het leek alleen maar erger te worden.

Diep adem gehaald en even gewacht met de spiegel omhoog met in mijn achterhoofd het idee dat de vloeistof maar even de kans moest krijgen in te werken op zo'n hardnekkig plekje. Uiteindelijk een derde swab aan te pas gekomen en ja hoor, eindelijk is hij weer vlekkeloos. Pffffffffff!

Moraal van het verhaal: vooral kalm blijven

 :dash1: :dance: :cooll:

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Jullie zijn al heel wat geks van mij gewend
« Reactie #6 Gepost op: 4 juli 2016, 22:04:29 »

Offline ArnoR

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 926
  • Geslacht: Man
  • What you see is not always what you get...
Re: Jullie zijn al heel wat geks van mij gewend
« Reactie #5 Gepost op: 4 juli 2016, 22:02:10 »
Goed bezig, zonder meer!!
Ik vind je bewerkingen wel vaker net iets 'over the top'. Bijvoorbeeld nr 4 hier.
Iets minder 'extravaganz' zou de foto's vlgs mij nog beter maken.
Huidige camera's: Pentax K5II en K-01, Panasonic LX5. Glas: Pentax DAL 18-55, DA 18-135, DA 35, 40 mm XS, DA 55-300, SMC A 50mm 1,7, Sigma 10-20, Tamron 17-50 2.8 en Tamron 70-200 2,8
Mijn PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/ArnoR

Offline moto

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 176
  • Geslacht: Man
  • als je een schrijvfout vindt mag je hem hebben
Re: Jullie zijn al heel wat geks van mij gewend
« Reactie #4 Gepost op: 4 juli 2016, 20:29:12 »
Ik ga ook voor 1 en 2.
Een kleine bemerking, ik zou bij 1 aan de onderzijde de helft van het gras weghalen.
Gr. Joop

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Jullie zijn al heel wat geks van mij gewend
« Reactie #3 Gepost op: 4 juli 2016, 13:26:45 »
Ik ga mee met Erik. De eerste twee laten zien dat je behalve een begenadigd fotograaf ook erg goed in bewerken bent! De vierde vindt ik weer erg mooi (muv sensorvlekje). Meer :)
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Jullie zijn al heel wat geks van mij gewend
« Reactie #2 Gepost op: 4 juli 2016, 00:00:30 »
De eerste twee vind ik prachtige platen! Mooie nabewerking en zwart-wit omzetting ook!
Nummer drie is ook goed maar spreekt mij - ten opzichte van de andere foto's in deze reeks, die veel spannender zijn van compositie - minder aan.
Nummer vier is een beetje mixed feelings....op de telefoon en facebook vond ik 'em prachtig, maar nu in het groot vind ik het blauw van de lucht minder mooi uitvallen, valt de sensorvlek heel erg op en ook de nabewerking in de lucht/wolken rechts (midden hoog) ziet er nog niet zo mooi uit...Qua compositie vind ik de foto heel erg sterk en ook de bewerking(-seffect) is passend (zij het met de opmerkingen van hiervoor die er wel iets aan af doen).

newmikey2

  • Gast
Jullie zijn al heel wat geks van mij gewend
« Reactie #1 Gepost op: 3 juli 2016, 23:27:11 »
Van een middagje Medemblik afgelopen zaterdag:

1. Ik had dit soort boom eigenlijk nog nooit eerder gezien. Het was vlak na een korte maar hevige stortbui vlakbij de haven ingang. Behalve de omzetting naar zwart-wit heb ik hier ook een filmsimulatie toegepast (Ilford SPX200 infrarood) en een paar storende bankjes weggekloond, alsmede een grote windmolen die nog zichtbaar was tussen beide stammen weggehaal met het content-aware filter van Gimp.
Freaky tree by Mike Bing, on Flickr

2. Dit nostalisch VW camper busje stond geparkeerd op de dijk. Ik ben zo ver naar beneden gelopen tot ik hem goed vond afsteken tegen de prachtige wolkenluchten en heb een belichtingstrapje gemaakt. Hier is later een HDR uit gemaakt die naar ZW is omgezet. Er zat een vrouw in de opening van het busje (aan de Ijsselmeerkant dus) en haar voeten staken lelijk onder het busje uit - weggehaald dus.
VW in the clouds by Mike Bing, on Flickr

3. De stoomtram Hoorn-Medemblik stond klaar (en de machinist was eitjes met spek aan het bakken in de vuurkamer van de locomotief. Zp'n oud en kleurig ding vraagt om een HDR bewerking dus belichtingstrapje genomen.
Steam loc Medemblik by Mike Bing, on Flickr

4. Dit is de dijk achter het stationnetje. Deze wolkenlucht kwam tot stand door van een uiteindelijke HDR gebaseerd op 3 belichtingen, het histogram voor iedere basiskleur gelijk te trekken. Je krijgt dan een soort "cross-processed" effect alsof je in de analoge tijd met de verkeerde soort ontwikkelaar aan de gang bent gegaan.
Cloudscape by Mike Bing, on Flickr