Auteur Topic: smc-m 75-150 zoom  (gelezen 2780 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Miker

  • Gast
Re: smc-m 75-150 zoom
« Reactie #15 Gepost op: 10 september 2007, 22:00:48 »
Citaat
Ja, dat zeg ik. Normaal gesproken niet, maar Pentax heeft ooit een 1.4x converter uitgebracht die scherp kan stellen... Ik heb hem in mijn handen gehad, maar vond hem te duur (ongeveer 100 euro).
Hij werkt trouwens niet met alle lenzen! Proberen is dus aan te bevelen...
Achteraf een beetje spijt dat ik hem niet gekocht heb... Ga nog wel eens zoeken. Rond de 50 euro lijkt mij een net bedrag...


Had hem toen maar gekocht.
Voor 50 euro heb je deze converter echt niet. (Zo ja dan wil ik er wel eentje hebben)
Momenteel staat er eentje op marktplaats die staat nu al op € 165 euro.
Dat vind ik ook een beetje te gek worden, maar er is zéér moeilijk aan te komen.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: smc-m 75-150 zoom
« Reactie #15 Gepost op: 10 september 2007, 22:00:48 »

Thomas

  • Gast
Re: smc-m 75-150 zoom
« Reactie #14 Gepost op: 10 september 2007, 15:55:42 »
das best leuk zon teleconverter die de AF doet.
er zijn zat momenten(sport) waar je die converter HEEEEEEEL goed kan gebruiken.
want met een autom scherpstel systeem werkt dat stukke eenvoudiger.

thomas

Offline Wytze

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1003
  • Geslacht: Man
  • PENTAXTIC
Re: smc-m 75-150 zoom
« Reactie #13 Gepost op: 9 september 2007, 18:36:03 »
Beste Pim,

Zeker, moet er niet aan denken dat ik zo iets kostbaars uit mijn handen laat vallen (is me trouwens al wel een keer overkomen....). De opmerking dat de lichte materialen mede gekozen zouden zijn voor de Af-motor, is juist. Daarnaast leven we toch in de tijd van de lichte, maar sterke kunststoffen als boron, kevlar en carbon. Logisch dat we die materialen ook terugvinden in de foto-industrie. Tot slot nog één kleine tip:

Ook die lichte lenzen goed vasthouden, hoor!!   ;)


Groet,


Wytze

Pim

  • Gast
Re: smc-m 75-150 zoom
« Reactie #12 Gepost op: 7 september 2007, 21:34:45 »
Citaat
Tegenwoordig wordt er regelmatig gebruik gemaakt van speciaal glas met een hoge brekingsindex en lage kleurschifting. Daardoor kunnen de lenzen in het objectief dunner = lichter worden. Pentax gebruikte dat soort lenzen al in de 80-er jaren in hun objectieven.  :)
Zo heb ik het goed beschreven als ik Pim heb begrepen in zijn draadje  ;)
Volgens mij wordt er in de goedkope sector zelfs gebruik gemaakt van plastic lenzen.
De bajonet aansluiting van die Takumars en SMC-M is ook gewoon staal.
Ik heb in mijn lokale fotozaak wel eens met de verkoper zo'n Pentax 6x7 van dichtbij bekeken. Dat komt volgens mij wel in de buurt van dat TAIR 300 ijzeren gordijn staal van Ruben.
Gewicht van zo'n 6x7 wordt volgens mij dan ook aangegeven in kilo en niet in gram. Als je daarmee rondzeult dan hoef je volgens mij niet eens naar de sportschool, die spieroefeningen krijg je er gratis bij ;D

Uitermate goed beschreven,maar behalve dunnere lensdelen in het objectief is er ook wat aan het omhulsel veranderd. Ik heb het vermoeden dat dit wat minder belastend is voor het af-motertje.
MAAAAR laat je zo'n prachtig zwaaaare Takumar op het asfalt ketsen (wat een nachtmerrie he Wytze?)
dan kon je het ook wel schudden. Nu hebben we van die "objectieven" die bijna naar de grond zweven of op zijn minst stuiteren. Zelf gebruik ik ze ook en koester soms het oude en tot slot met duurder maak je nog niet vanzelf een topfoto. Dat moet je zelf doen...gelukkig.

Groeten
Pim.

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: smc-m 75-150 zoom
« Reactie #11 Gepost op: 7 september 2007, 19:56:33 »
Ja, dat zeg ik. Normaal gesproken niet, maar Pentax heeft ooit een 1.4x converter uitgebracht die scherp kan stellen... Ik heb hem in mijn handen gehad, maar vond hem te duur (ongeveer 100 euro).
Hij werkt trouwens niet met alle lenzen! Proberen is dus aan te bevelen...
Achteraf een beetje spijt dat ik hem niet gekocht heb... Ga nog wel eens zoeken. Rond de 50 euro lijkt mij een net bedrag...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Thomas

  • Gast
Re: smc-m 75-150 zoom
« Reactie #10 Gepost op: 6 september 2007, 14:41:25 »
kan je met een teleconverter m-lenzen AF maken???

zeg je dat nou harry?
hoe werkt dat dan, want converter komt toch niet bij scherpstelsysteem van lens dan?

Ruben

  • Gast
Re: smc-m 75-150 zoom
« Reactie #9 Gepost op: 6 september 2007, 13:39:33 »
ow ja... de Pentax Hernia bedoel je ;)... Alles op zijn tijd.... ;) Ik mag alles proberen.. ;)

mm met een ivoren handgreep....rrr ;)

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: smc-m 75-150 zoom
« Reactie #8 Gepost op: 6 september 2007, 10:40:05 »
Tegenwoordig wordt er regelmatig gebruik gemaakt van speciaal glas met een hoge brekingsindex en lage kleurschifting. Daardoor kunnen de lenzen in het objectief dunner = lichter worden. Pentax gebruikte dat soort lenzen al in de 80-er jaren in hun objectieven.  :)
Zo heb ik het goed beschreven als ik Pim heb begrepen in zijn draadje  ;)
Volgens mij wordt er in de goedkope sector zelfs gebruik gemaakt van plastic lenzen.
De bajonet aansluiting van die Takumars en SMC-M is ook gewoon staal.
Ik heb in mijn lokale fotozaak wel eens met de verkoper zo'n Pentax 6x7 van dichtbij bekeken. Dat komt volgens mij wel in de buurt van dat TAIR 300 ijzeren gordijn staal van Ruben.
Gewicht van zo'n 6x7 wordt volgens mij dan ook aangegeven in kilo en niet in gram. Als je daarmee rondzeult dan hoef je volgens mij niet eens naar de sportschool, die spieroefeningen krijg je er gratis bij ;D

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Ruben

  • Gast
Re: smc-m 75-150 zoom
« Reactie #7 Gepost op: 6 september 2007, 01:00:10 »
idd Ik heb een rubberen sigma (prima ding verer ;) Maar de build van al mijn pentax en ook vivitar glazen zijn niet te vergelijken met het stuiter materiaal van nu.. Gewoon, staal en glas ;)



Over de bodies hetzelfde Grappig is dat de eos 400 van een vriend na een maand er al verlseten begint uit te zien, terwijl mijn 35 jaar oude KX nog bling bling aan doet!!! ;)

Ik heb ondertussen al de TAIR 300 gekocht Das pas staal werk, gemaakt van ijzeren gordijnen!
Kijk maar in de foto gallery ;)

lreyns

  • Gast
Re: smc-m 75-150 zoom
« Reactie #6 Gepost op: 6 september 2007, 00:33:42 »
De "oude" lenzen van Takumar en Pentax zijn gewoon Top!
Wat mij altijd opvalt is het verschil in gewicht, zo'n oud beestje weegt het driedubbele van een moderne lens en dat ligt volgens mij toch niet alleen aan het loodgehalte van het glaswerk. ;)

Gr. Lucien
« Laatst bewerkt op: 6 september 2007, 00:34:18 door lreyns »

Pim

  • Gast
Re: smc-m 75-150 zoom
« Reactie #5 Gepost op: 6 september 2007, 00:20:09 »
Vind ik ook wel leuk om van alles te proberen en je eigen conclusies te trekken. Handmatige scherpstelling is goed te doen met Pentax. Ook schroefdraadspul met adapter is prachtig.
Bovendien zijn oude objectieven meestal degelijk gebouwd.
En nu gaan de prijzen stijgen......

Ruben

  • Gast
Re: smc-m 75-150 zoom
« Reactie #4 Gepost op: 25 juli 2007, 14:05:10 »
ey Dank jullie beide heel erg! Heb de sites goed bekeken

Ja, wat de gek ervoor geeft..wil ik wel eerst weten wat het voor mij waard is.. Denk dat ik afzie van deze lens. 75-150 is wel een fijne lengte en f 4 is ook prima, maar er is beter materiaal te krijgen heb ik de indruk Niet dat deze slecht zou zijn, zeer degelijk.
Hij was bedoeld voor een KX of een  k1000, ouwe bakstenen, die stellen zelf niet scherp :)

Ik heb een vivitar 135 2.8 macro Daar kon ik ook niet zoveel over vinden, maar jongens, wat een geweld. Bloed scherp en zacht tegelijk :) gaat perfect om met licht, geen enorme contrasten maar perfecte beheersing... Is zeker een aanrader voor wie MF lenzen niet schuwt

Nogmaals echt bedankt

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: smc-m 75-150 zoom
« Reactie #3 Gepost op: 25 juli 2007, 11:27:10 »
Ruben,
je kan ook veel reviews over Pentax lenzen vinden op
http://www.pentaxforums.com/lensreviews/index.php

Ik heb toen ik nog mijn ME Super had deze M 75-150 lens gehad. Ik heb hem maar heel weinig gebruikt, want mijm voornaamste onderwerp was sportfotografie. Ik gebruikte daarvoor doorgaans mijn snelle vaste brandpunts lenzen (50 F1.7, 85 F2 en 135 F2.5). Ik heb de 75-150 tijdens vacanties gebruikt en foto's waren OK.
Toen ik ME Super inruilde tegen een MZ-5 heb ik alle lenzen ook ingeruild muv de 85 F2  en toen mijn huidige lenzen aangeschaft.
Ik ben er nu achter dat ik die 135 F2.5 nooit weg had moeten doen  >:(  :(

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: smc-m 75-150 zoom
« Reactie #2 Gepost op: 25 juli 2007, 08:16:32 »
http://kmp.bdimitrov.de/

Op deze site staat erg veel info over Pentax en de door jou genoemde lens staat er ook bij.

Wat je er voor moet geven? Tja, het is een M lens, maar kwaliteit zal goed zijn... Ik ben lui en heb het liefst AF en zou hem met een PENTAX teleconverter gebruiken (die stelt zelf scherp).
Met deze lenzen is het "wat de gek er voor geeft". Ik koop regelmatig lenzen op marktplaats. De ene keer een doos met camera's, lenzen voor 25 euro, de andere keer kost één lens 75 euro...

Veel succes!
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Ruben

  • Gast
smc-m 75-150 zoom
« Reactie #1 Gepost op: 25 juli 2007, 00:28:50 »
Kan iemand mij helpen aan informatie over deze f/4 lens?
Wil weten of ik hem wil kopen, en voor hoeveel. Prijzen ervan lopen van elf tot honderd euro ;) en kan er eigenlijk geen testen over info over vinden, wat ook geen goed teken is

Alvast heel erg bedankt