Auteur Topic: Alvast geoefend voor de opdracht.  (gelezen 989 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline John

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 638
  • Geslacht: Man
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
Re: Alvast geoefend voor de opdracht.
« Reactie #4 Gepost op: 3 oktober 2007, 06:58:14 »
Hallo allemaal,

Bedankt voor de reacties.

Citaat
Johm,

......

Foto2 Ik heb geen idee wat voor zwammetjes je hier hebt gefotografeerd, zou wat mij betreft nog wat meer licht kunnen gebruiken.

Foto3 Mijn favoriet.... Ik heb hem iets meer ingekaderd, kijk maar wat je er van vindt.

.....

Groeten, Lucien

Ik vind foto 2 persoonlijk al aan het randje zitten wat belichting betreft, als ik langer belicht of harder geflitst had waren de gitzwarte zwammetjes grijs geworden (waar ze nu al naar neigen).

De alternatieve kadering vind ik persoonlijk geen verbetering. de tak waar het blad aan zat is bijna geheel verdwenen, het blad valt links (bijna) buiten het kader en ik crop persoonlijk maar op 2 manieren: in de originele beeldverhouding (1:1,5) of vierkant (uitgezonderd panorama).

Groeten, John.
« Laatst bewerkt op: 3 oktober 2007, 18:29:29 door John »

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Alvast geoefend voor de opdracht.
« Reactie #4 Gepost op: 3 oktober 2007, 06:58:14 »

lreyns

  • Gast
Re: Alvast geoefend voor de opdracht.
« Reactie #3 Gepost op: 2 oktober 2007, 21:51:19 »
Johm,

Foto 1 is een mooie tegenlichtopname waar volgens mij veel meer uit te halen is.

Foto2 Ik heb geen idee wat voor zwammetjes je hier hebt gefotografeerd, zou wat mij betreft nog wat meer licht kunnen gebruiken.

Foto3 Mijn favoriet.... Ik heb hem iets meer ingekaderd, kijk maar wat je er van vindt.




Foto 4 Hier ga ik mee met de opmerkingen van ome Wytz.


Groeten, Lucien

Offline Wytze

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1003
  • Geslacht: Man
  • PENTAXTIC
Re: Alvast geoefend voor de opdracht.
« Reactie #2 Gepost op: 2 oktober 2007, 20:04:08 »
Beste John,

Heb niet zoveel kritiek. Zeker niet op foto 1 en 2. Zou ik zo laten. Bij 3 zou je misschien ietsje meer scherptediepte mogen hebben. Bij 4 mag de scherptediepte van mij wel wat forser zijn. De zg "selectieve scherpte" van de foto vind ik niet optimaal: er hadden meer paddenstoelen scherp mogen zijn.

Tip van Ome Wytz:

Bij beperkte scherptediepte, stel scherp op het kortste punt tussen object en objectief. De meeste scherptediepte zit ACHTER het scherpstelpunt!


Groet,

Wytze

Offline John

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 638
  • Geslacht: Man
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
Alvast geoefend voor de opdracht.
« Reactie #1 Gepost op: 2 oktober 2007, 19:40:44 »
Hallo allemaal,

Omdat natuurfotografie (op landschappen na) niet echt tot mijn meest gefotografeerde onderwerpen behoort, ben ik recent aan het oefenen geslagen in het Kralingse bos.

Wat een heerlijk objectiefje is die 50mm/1.7 toch. Ik betrap me erop dat deze staads vaker erop geschroefd zit

En met wat oefenen is inderdaad flitsen ook goed te doen met een M-objectief





Ik hoor wel of jullie het wat vinden en zal uit de kritieken mijn lering trekken.

Groeten, John.