Auteur Topic: Welke objectieven voor K-S2  (gelezen 1749 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RonHendriks

  • Gast
Re: Welke objectieven voor K-S2
« Reactie #15 Gepost op: 24 augustus 2016, 20:02:30 »
Hallo,

Zijn oude, zeer oude objectieven uit de M serie te gebruiken op de K-S2?
Gebruik ze, de oude, met veel plezier en leuk resultaat op m'n huidige K-20D.

Groet, Asgar

Ja

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Welke objectieven voor K-S2
« Reactie #15 Gepost op: 24 augustus 2016, 20:02:30 »

Offline asgar

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 57
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Welke objectieven voor K-S2
« Reactie #14 Gepost op: 24 augustus 2016, 16:31:54 »
Hallo,

Zijn oude, zeer oude objectieven uit de M serie te gebruiken op de K-S2?
Gebruik ze, de oude, met veel plezier en leuk resultaat op m'n huidige K-20D.

Groet, Asgar

P4pp1ll0n

  • Gast
Re: Welke objectieven voor K-S2
« Reactie #13 Gepost op: 16 augustus 2016, 18:50:37 »
@theodor. dat van die klapperende spiegel vroeg ik niet in relatie tot de kitlens, maar ik vroeg dit omdat je zei dat de K-S2 jouw goed beviel. Ik was benieuwd of jij hier wel of geen last van had.

In die combinatie heb ik hem ook gekocht.
De 16-85 is een super lens

Offline ventaxian

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 976
  • Geslacht: Man
  • Zie je wel!
Re: Welke objectieven voor K-S2
« Reactie #12 Gepost op: 26 maart 2016, 06:20:44 »
Ik zie de Pentax K-S2 + 18-50mm WR zwart bij Coolblue voor €  649,- en diezelfde combi bij cameranu.nl €  849,- 

Is toch niet te volgen?  200 euro prijsverschil voor hetzelfde product.

Ik zie bij cameranu de k-s2 met 18-50 voor 649 en met de 16-85 voor 849 en die 200 EUR meer lijken me een optie.

Groeten, Ron
Pentax K-1, K-3, K-01, 10 t/m 500 mm en een Q10

Offline Harold1974

  • Newbie
  • Berichten: 20
  • Geslacht: Man
Re: Welke objectieven voor K-S2
« Reactie #11 Gepost op: 25 maart 2016, 23:28:35 »
Ik zie de Pentax K-S2 + 18-50mm WR zwart bij Coolblue voor €  649,- en diezelfde combi bij cameranu.nl €  849,- 

Is toch niet te volgen?  200 euro prijsverschil voor hetzelfde product.

Offline August

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 151
  • Geslacht: Man
  • Manipulating fotons
Re: Welke objectieven voor K-S2
« Reactie #10 Gepost op: 25 maart 2016, 20:51:29 »
Nooit ook maar iets met de spiegel gehad van de K-S2. Toptoestel.
Denk dat de 16-85 een hele mooie lens is erbij. Of een Tamron of Sigma 17-50 f2.8.
Pentax K-1, K-3 II
en wat glaswerk

Offline theodor

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 95
Re: Welke objectieven voor K-S2
« Reactie #9 Gepost op: 25 maart 2016, 18:19:58 »
@harold: ik gebruik liveview weinig en nog nooit problemen met de spiegel gehad. Ik zie, dat de prijs van de camera toch wel gedaald is ten opzichte van vorig jaar. Een andere optie voor jou zou zijn de Pentax 16-85 samen met deze camera. Deze lens schijnt heel goed te zijn en dan verenig je al je wensen in een lens: Als pakket aantrekkelijk geprijsd, bijvoorbeeld bij Foka, maar blijft natuurlijk een behoorlijke uitgave.

Offline Harold1974

  • Newbie
  • Berichten: 20
  • Geslacht: Man
Re: Welke objectieven voor K-S2
« Reactie #8 Gepost op: 25 maart 2016, 17:15:10 »
@theodor. dat van die klapperende spiegel vroeg ik niet in relatie tot de kitlens, maar ik vroeg dit omdat je zei dat de K-S2 jouw goed beviel. Ik was benieuwd of jij hier wel of geen last van had.

Offline joostdh

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1287
  • Geslacht: Man
  • Beetje spelen
Re: Welke objectieven voor K-S2
« Reactie #7 Gepost op: 25 maart 2016, 16:30:31 »
Ja, de 12–24mm is erg duur daarom raadde ik ’m niet aan (ik schreef heel geniepig ‘kan ik aanraden’). De Sigma 10–20mm is een betaalbare maar toch degelijke manier om heel wijd te kunnen schieten maar de hoeken zijn niet helemaal fantastisch.

Dan nog, het is de vraag of je veel wijder moet dan 18mm voor landschappen, dat ligt helemaal aan wat je wilt. Stitchen is natuurlijk ook een optie. Ga lekker met de camera en lens op pad en kom er achter wat je nog mist.
Verliefd op de K-1

Offline theodor

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 95
Re: Welke objectieven voor K-S2
« Reactie #6 Gepost op: 25 maart 2016, 16:18:52 »
@harold: de lens voldoet voor standaard gebruik. Maar bij weinig licht binnen of 's avonds voldoet f3.5 tot 5.6 niet. Ik heb geen last gehad van een klapperende spiegel bij Live view, ik zie daar geen verband met de kitlens.
Als Pentax 12-24mm te duur is, kan ik je de Sigma 10-20mm aanraden: die gebruik ik af en toe, maar ik ben dan wel tevreden over de kwaliteit van de foto's.

Offline Harold1974

  • Newbie
  • Berichten: 20
  • Geslacht: Man
Re: Welke objectieven voor K-S2
« Reactie #5 Gepost op: 25 maart 2016, 13:45:44 »
@theodor, De kitlens voldoet dus eigenlijk niet 100% ?! En ik lees hier en daar van een klapperende spiegel bij live view, heb jij daar ook ervaring mee?

@joostdh. De  Pentax 12-24 mm kost rond de € 800,-  Dat is me net even te duur. Tweedehands zullen ze goedkoper zijn maar ik wil het liefst nieuw.
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2016, 14:34:27 door Harold1974 »

Offline theodor

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 95
Re: Welke objectieven voor K-S2
« Reactie #4 Gepost op: 25 maart 2016, 13:01:53 »
Dag Harold

Ik heb de K-S2 gekocht met de 18-50mm WR retractable:
Ik ben zeer tevreden over de camera, vooral vanwege de extra's (scherm, wifi) en WR.
De lens kostte weinig €100, maar wel mixed feelings. Bij zonlicht maak je heel scherpe foto's, maar minder geschikt in wat lastiger lichtomstandigheden. Ik zie geen verschil optisch met de oude kitlens 18-55mm.
Het uitschuifbare deel gaat toch wel stroef en geeft geen degelijke indruk. Het werkt wel.
Overigens geeft Joost al aan, dat deze beter is dan kitlenzen van andere merken.

Ik gebruik de camera met Sigma 17-70mm 2.8-4.5 DC, die ik een stuk beter en vooral lichtsterker vind. Deze is ook wel tweedehands te verkrijgen
mvgr. Theo

Offline joostdh

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1287
  • Geslacht: Man
  • Beetje spelen
Re: Welke objectieven voor K-S2
« Reactie #3 Gepost op: 25 maart 2016, 12:05:26 »
@Marc: de K-S2 wordt verkocht met een nieuwe kitlens, ‘retractable’ 18–50mm WR lens.

@Harold: er zijn nog niet zo veel mensen die deze nieuwe lens hebben vandaar misschien dat de reacties uitblijven. Als je landschappen wil fotograferen probeer rond de f/8 te werken, dan heb je veel scherptediepte en zijn de meeste lenzen redelijk scherp, ook de kitlens, ook aan de randen. Kijk even hoe de kitlens je bevalt en dan kan je concreet evalueren wat je mist. Ik kan wel zeggen: koop de Pentax 12–24mm maar dat is best een investering. Sigma heeft meer betaalbare groothoek zooms maar die zijn niet altijd even scherp in de randen.

Qua macro is de D-FA 100mm WR Macro natuurlijk erg mooi maar nieuw prijzig en niet heel veelvoorkomend tweedehands. Je kan uitkijken naar een tweedehands Tamron 90mm of Sigma 100mm macro. Alle versies zijn goed maar voor de recente modellen betaal je meestal rond de 200 euro. De meeste macrolenzen zijn eigenlijk optisch goed.

Een goede plek om gebruikerservaringen te lezen is het internationale forum: http://www.pentaxforums.com/lensreviews/index.php
Of voor Nederlandse ervaringen, gesorteerd op focal length, kijk op pentaxian.nl

Hoop dat dit wat helpt.
Verliefd op de K-1

Offline efsix

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 434
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Welke objectieven voor K-S2
« Reactie #2 Gepost op: 25 maart 2016, 11:00:22 »
De 18-55 (!) is prijs/kwaliteit/technisch m.i. beter dan die van Canon en Nikon. (blijkt ook uit testen) Bovendien is hij WR.
Prima om mee te starten. Zit vaak in de aanbieding met de body. Je komt hem tweedehands ook vaak tegen voor weinig.
Voor landschap en architectuur heb je eigenlijk helemaal geen autofocus of een (snelle lens) =diafragma 2,0-3,0 nodig.
Ga op zoek naar een oude lens met weinig vervorming. Dat is voor jou wel belangrijk.

Dan lekker fotograferen en ervaring op doen. Daarna weet je of betere/nieuwere en duurdere lenzen nodig zijn.

Mvg Marc
Pentax K1.

DA 10-17.

FA* 24mm.
FA 31mm 1,8 AL Ltd.
FA 43mm 1,9 AL Ltd
FA 77mm 1,8 AL Ltd.

DA* 60-250mm.

Offline Harold1974

  • Newbie
  • Berichten: 20
  • Geslacht: Man
Welke objectieven voor K-S2
« Reactie #1 Gepost op: 24 maart 2016, 20:58:59 »
Ik overweeg de Pentax K-S2 aan te schaffen. Nu is mijn vraag, hoe bevalt jullie de standaard 18-50 mm kitlens?

Ik wil me voornamelijk richten op landschap en architectuur fotografie. Daarnaast nog macrofotografie.  Welke objectieven raden jullie mij aan?

Ik wil gelijk met de aanschaf van de body een groothoeklens en een primelens aanschaffen. Op termijn ook nog een macrolens.

« Laatst bewerkt op: 24 maart 2016, 21:03:01 door Harold1974 »