Auteur Topic: Scherpte K3  (gelezen 9493 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

risseeuw

  • Gast
Re: Scherpte K3
« Reactie #56 Gepost op: 18 januari 2016, 19:02:58 »
Zullen we hier maar een end aan breien want wordt hier inmiddels wel een beetje suf van.
Als je ziet welke forum leden hier aan hebben bijgedragen om positieve adviezen te geven en ter zake doende tips aan de hand te doen lijkt mij dit toch een beetje "paarlen voor de zwijnen".
Koop lekker een mooie "bridgecamera" met 50X zoom en zet hem lekker op automaat, geen gezeur met instellingen en lenzen maar gewoon van 28mm tot 1200mm zoombereik.
kan je mooi betalen als je je K3 en lenzen te koop zet.   

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Scherpte K3
« Reactie #56 Gepost op: 18 januari 2016, 19:02:58 »

newmikey2

  • Gast
Re: Scherpte K3
« Reactie #55 Gepost op: 18 januari 2016, 17:45:48 »
Wel spijtig dat Pentax zich nooit heeft ingezet voor een goeie 18-200
"Goeie" 18-200's bestaan niet, alleen meer of minder middelmatige.

Citaat
Ik zei geen heil meer in verwisselbare lenzen, als je bv.een groepsreis maakt , ben je altijd de peaneut als je moet verwisselen, te laat voor het onderwerp, of de groep is al verder
Willy, ik heb het al eerder gezegd maar er zijn zoomlenzen met hoge kwaliteit die op reis ruimschoots voldoen voor 99% van alle shots. Voor die 1% wissel je dan. De combinatie 17-50 en 55-300 is je al eerder aangeraden. Als je echt helemaal niet wilt wisselen, wat heeft een DSLR dan nog voor zin?

Citaat
en nogmaals ik zie héél goeie resultaten van  mijn vrienden in de fotoclub met 18-200, en dan zeker van Nikon, als we uitstapjes maken om te fotograferen heeft Iedereen zijn 18-200 opzitten.
Ik begin me toch langzaam af te vragen wat voor fotoclub dat dan wel niet mag zijn. De fotoclubs die ik ken lopen toch niet allemaal met ultrazooms over straat.

Citaat
Ik zie nu in dat ik met Pentax k3  wel de verkeerde keuze heb gemaakt , maar ja, ik was 100% Pentax fan....en nu is het te laat , het budget is op, ik bedoel om alles buiten te gooien en van merk te veranderen.
Ik begrijp er nog steeds weinig van. Je wilt de ins en outs van de camera niet leren, geeft aan weinig van de camera te snappen, bent niet bereid een wat betere manier van nabewerking toe te passen maar legt wel de gehele "schuld" bij die zelfde camera. Dat strookt gewoon niet met elkaar.

Je hebt je niet goed/voldoende laten informeren bij de aankoop maar zit nu toch met een uitstekende camera. Ik denk nog steeds dat je zèlfs met die 18-55 heel behoorlijke platen kan maken en met een kleine investering heb je er een heel goede 55-300 bij waardoor je ook prima op fototocht kan en de vergelijking met je Nikon-maatjes makkelijk aankan.

Het probleem is echter dat je met de allerbeste pannenset nog géén top-diner kan koken als je géén goede ingredienten hebt en je recepten niet kent en ze ook niet wilt bestuderen.

Dat "100% Pentax fan" neem ik eerlijk gezegd met een korreltje zout maar dat is dan heel persoonlijk. Ik ben net zo min Pentax-fan als ik Opel-fan of Sony-fan ben. Niemand ligt er van wakker of er mensen fan zijn of niet. Je koopt gewoon het beste product wt je kan vinden of dat nu een camera, een auto of een TV is. Wat maakt dat naamplaatje voorop dan nog uit? Pentax is al door zo veel handen gegaan (Asahi, Hoya, Ricoh), het is gewoon een verkoopnaam.

Ik moet heel eerlijk zijn, ik heb echt geprobeerd je te helpen met een open mind maar dat drammerige gedrag begint me aardig op te breken. Koop een lens, ga bij een echte fotoclub, leer je software te bedienen, doe iets maar hou op met de camera de schuld te geven. Er is helemaal nul komma nada mis met je K-3, hij gechecked en afgesteld en geupdate en in orde bevonden. Ook hier is niets gebleken van een "slechte camera".

Ik hou hier nu mee op, voor mij is de kous hiermee af.

Offline Willytje65

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 57
Re: Scherpte K3
« Reactie #54 Gepost op: 18 januari 2016, 16:51:59 »
Wel spijtig dat Pentax zich nooit heeft ingezet voor een goeie 18-200 , Ik zei geen heil meer in verwisselbare lenzen, als je bv.een groepsreis maakt , ben je altijd de peaneut als je moet verwisselen, te laat voor het onderwerp, of de groep is al verder, en nogmaals ik zie héél goeie resultaten van  mijn vrienden in de fotoclub met 18-200, en dan zeker van Nikon, als we uitstapjes maken om te fotograferen heeft Iedereen zijn 18-200 opzitten,  al hebben sommigen ook nog een andere lens mee, ik ook soms mijn Sigma Macro 105. Mijn Sigma 18-200 is dus maar niks , en betere bestaan niet voor Pentax.
 Ik zie nu in dat ik met Pentax k3  wel de verkeerde keuze heb gemaakt , maar ja, ik was 100% Pentax fan....en nu is het te laat , het budget is op, ik bedoel om alles buiten te gooien en van merk te veranderen.
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2016, 17:02:50 door Willytje65 »

newmikey2

  • Gast
Re: Scherpte K3
« Reactie #53 Gepost op: 18 januari 2016, 11:59:22 »
Ik heb al meerdere tips gegeven (van rigoureus tot miniem), maar ik wil ook nog wel toevoegen de Sigma 17-70 f2.8/4.5 DC macro: hier op het forum te koop voor slechts € 125,--! Een heel behoorlijkje lens die scherper is dan de kitlens in mijn beleving. En daar kan je m.i. echt geen miskoop mee hebben!
En de 55-300 is ook een heel behoorlijke lens waar je ook hele mooie platen mee kan maken!
+1 op de 55-300

Ik heb zowel de Tamron 17-50 als de Sigma 17-70 en vind de eerste toch merkbaar scherper!

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: Scherpte K3
« Reactie #52 Gepost op: 18 januari 2016, 11:49:15 »
Ik heb al meerdere tips gegeven (van rigoureus tot miniem), maar ik wil ook nog wel toevoegen de Sigma 17-70 f2.8/4.5 DC macro: hier op het forum te koop voor slechts € 125,--! Een heel behoorlijkje lens die scherper is dan de kitlens in mijn beleving. En daar kan je m.i. echt geen miskoop mee hebben!
En de 55-300 is ook een heel behoorlijke lens waar je ook hele mooie platen mee kan maken!

Offline joostdh

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1287
  • Geslacht: Man
  • Beetje spelen
Re: Scherpte K3
« Reactie #51 Gepost op: 18 januari 2016, 11:12:58 »
En trouwen hoe tevreden bij jij van je kitlens 15-55 en vooral van je 18-200, maar naar ik meen bestaat de laatste  niet meer en is nu vervangen door de 18-275 mm, ik vindt er nergens beoordelingen van terug, en durf deze dan ook niet kopen omdat ik denk, geen echte stap vooruit te gaan op gebied van scherpte.
 Iemand wel goeie scherpte resultaten?
En prime lenzen zie ik niet meer zitten ik heb, analoog, jaren een 28mm/ 55mm/ en een 135mm gebruikt en zie dat wisselen echt niet meer zitten. Dat doe ik enkel nog eens om Macro's te maken met mijn Sigma 105. En trouwens zij die prime lenzen te duur voor mij .

Als we even puur naar het scherpte verhaal kijken komt de Pentax 18-270 (die bedoel je) er niet denderend vanaf. Zie de overzicht hier:
http://www.dxomark.com/Reviews/Best-lenses-for-the-24-MPix-Pentax-K-3-Recommended-primes-and-zooms/Best-zoom-lenses-for-the-Pentax-K-3

Uiteindelijk is elke zoom een compromis en hoe meer bereik hoe meer compromis. Een 18–270mm heeft een zoomfactor van 15x! en is wel heel praktisch maar zal nooit de mooiste resultaten geven. Een Tamron of Sigma 17–50mm f/2.8 (beide zeer hoog aangeschreven en toch redelijk betaalbaar*) hebben een factor 3, geen wonder dat die veel scherper kunnen zijn. Ik zou zeggen: koop een van die als je niet te duur wilt maar wel meer scherpte. Eventueel aanvullen met een Pentax 55–300mm* voor het bereik in de hoge millimeters. Die is beter dan een 18–200 of 18–270mm. Daarnaast heb je de hierboven al genoemde Pentax DA 18–135mm die het nooit dendert doet in testen maar door gebruikers wel consequent goed gewaardeerd wordt.

En als je echt de beste scherpte wilt dan ontkom je niet aan primes maar dat wist je al.

* Tamron of Sigma 17–50mm zijn nieuw rond of iets boven de €300. Pentax 55–300mm €350 bij amazon.de, wat een stuk goedkoper is dan in NL en, vermoed ik, België.
Verliefd op de K-1

Offline Willytje65

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 57
Re: Scherpte K3
« Reactie #50 Gepost op: 18 januari 2016, 10:08:07 »
Ik heb nog niet zoveel geëxperimenteerd  met TAV, misschien omdat ik nogal graag de iso waarde zelf in de hand heb, net als het Diafragma, en/of de snelheid , persoonlijk denk ik als je zorgt dat je in een fatsoenlijke Snelheid en  een diafragma naar wens (weinig of veel scherptediepte, alhoewel ik maximale f zoveel mogelijk tracht te vermijden) ) dat eigenlijk niet zo scherpere foto's geeft, ik heb ook een hekel aan ruis, bij ons in de fotoclub, is dat ook een item dat ze vlug bekijken.
 Als je een foto maakt met bv. f8 / sneheid, 1/250 s, iso 100 of 200, zo dat zowieso een scherpe foto moeten zijn, anders is er iets mis.

 En trouwen hoe tevreden bij jij van je kitlens 15-55 en vooral van je 18-200, maar naar ik meen bestaat de laatste  niet meer en is nu vervangen door de 18-275 mm, ik vindt er nergens beoordelingen van terug, en durf deze dan ook niet kopen omdat ik denk, geen echte stap vooruit te gaan op gebied van scherpte.
 Iemand wel goeie scherpte resultaten?
En prime lenzen zie ik niet meer zitten ik heb, analoog, jaren een 28mm/ 55mm/ en een 135mm gebruikt en zie dat wisselen echt niet meer zitten. Dat doe ik enkel nog eens om Macro's te maken met mijn Sigma 105. En trouwens zij die prime lenzen te duur voor mij .
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2016, 10:20:17 door Willytje65 »

Offline Charly

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 76
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Scherpte K3
« Reactie #49 Gepost op: 17 januari 2016, 21:28:34 »
Ook ik was in eerste instantie een beetje teleurgesteld bij mijn overstap van K10 naar K3.
De K3 gaf zeker geen betere (scherpere) foto's dan de K10, wel een serieuze vooruitgang wat ruis bij hogere ISO betreft.
Ik ben inmiddels overgestapt van AV stand naar TAV, hierdoor ben ik meer bewust van de combinatie van het gebruikte diafragma en de sluitertijd en de ISO die automatisch wordt aangepast.
Sindsdien zijn mijn foto's veel beter. (scherper)

Charly
Pentax K10D - kitlens 18-55
Pentax SMC DA 18-250
Sigma 50 mm 1,4 DG HSM

newmikey2

  • Gast
Re: Scherpte K3
« Reactie #48 Gepost op: 13 januari 2016, 12:12:44 »
Nog even een update op wat de beste lenzen zijn voor de K-3 volgens DXOMark (ook niet zaligmakend, maar toch...), hier te vinden http://www.dxomark.com/Reviews/Best-lenses-for-the-24-MPix-Pentax-K-3-Recommended-primes-and-zooms

Voor wat betreft de standaard-zooms doet de Sigma 17-50mm het inderdaad stukken beter dan de Pentax 18-55mm, echt een wereld van verschil. De Tamron 18-200mm eindigt helemaal onderaan met teleurstellende resultaten en zijn Sigma equivalent niet veel hoger, voor mij niet echt een verrassing. Eigenlijk zijn superzooms dus gewoon een slechte match voor de 24Mp sensor.

Bij de primes doet de DA50mm/f1.8 het helemaal niet slecht met een uitstekende 3e plaats achter de veel en veel duurdere Sigma 35mm/f1.4 en de ons welbekende topper de Pentax DA*55mm/f1.4  - ook de 35mm/f2.4 komt heel netjes binnen.

Gek genoeg zijn noch de 18-135mm noch de 50-135mm getest op de K-3 maar misschien komt dat nog ooit. DXO had eerder de 18-135mm getest met wat teleurstellende resultaten.

Nieuwsgierig geworden bekeek ik ook eens de corresponderende pagina voor mijn K-5 IIs en de vergelijking met de K-5 II. 1e verrassende resultaat is dat de IIs 25% scherper is dan de II en maar 10% lager dan de K-3 (op high-end lenzen, dat dan weer wel). Voormij een geruststellend resultaat wat mijn gut feeling om niet de K-3 aan te schaffen bevestigt.

http://www.dxomark.com/Reviews/Best-lenses-for-the-16-MPix-Pentax-K-5-II-and-K-5-IIs-Measurement-data-now-available-online




Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Scherpte K3
« Reactie #47 Gepost op: 13 januari 2016, 11:37:02 »
Ook ik heb deze discussie met veel interesse gevolgd en er veel van geleerd. Heel fijn om te zien hoe jullie het probleem van Willy hebben opgepakt Kees en Mike :toppie:. En hierbij wil ik melden dat ik mijn petje af neem voor het gedegen uitpluizen van het probleem door Mike: :toppie:.
+1.

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

newmikey2

  • Gast
Re: Scherpte K3
« Reactie #46 Gepost op: 12 januari 2016, 23:35:28 »
Imiddels alle raws en bijbehorende jpegs bekeken. Zal ze niet plaatsen maar even naar Kees en Willy wetransferen. Conclusie: beide zien er uitstekend uit voor de gebruikte lens en camera. Ik zie nul afwijkingen, mooie scherpte (ook bij de OOC jpegs met een beetje nabewerking).

Stout

  • Gast
Re: Scherpte K3
« Reactie #45 Gepost op: 12 januari 2016, 22:16:54 »
Ook ik heb deze discussie met veel interesse gevolgd en er veel van geleerd. Heel fijn om te zien hoe jullie het probleem van Willy hebben opgepakt Kees en Mike :toppie:. En hierbij wil ik melden dat ik mijn petje af neem voor het gedegen uitpluizen van het probleem door Mike: :toppie:.

+1

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3514
  • Geslacht: Man
Re: Scherpte K3
« Reactie #44 Gepost op: 12 januari 2016, 22:08:14 »
Ook ik heb deze discussie met veel interesse gevolgd en er veel van geleerd. Heel fijn om te zien hoe jullie het probleem van Willy hebben opgepakt Kees en Mike :toppie:. En hierbij wil ik melden dat ik mijn petje af neem voor het gedegen uitpluizen van het probleem door Mike: :toppie:.

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: Scherpte K3
« Reactie #43 Gepost op: 12 januari 2016, 21:31:38 »
Ik vind het verschil ook wel zichtbaar eigenlijk.... :-\

Offline joostdh

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1287
  • Geslacht: Man
  • Beetje spelen
Re: Scherpte K3
« Reactie #42 Gepost op: 12 januari 2016, 21:27:06 »
Ik vind het verschil toch wel groot hoor. Neem de nek, bij Flickr zie je lijntjes van individuele veren, bij Photobucket is dat allemaal uitgesmeerd en is het bijna een grijze vlak. Ook zie ik de typische jpeg-halo langs de bovenkant van de snavel en rug. Ik moet er wel bij zeggen dat ik compressie "artefacten" snel zie door werk dat ik gedaan heb.
Verliefd op de K-1

Stout

  • Gast
Re: Scherpte K3
« Reactie #41 Gepost op: 12 januari 2016, 20:38:05 »
Ik vond het heel moeilijk om te zien maar uiteindelijk twee browservensters naast elkaar geopend en de flickr versie is inderdaad marginaal scherper maar het verschil is minder groot dan ik had verwacht. Misschien omdat je op beide sites de volle resolutie hebt geupload, wie zal het zeggen. Het valt mij eerlijk gezegd nog mee bij Photobucket.

Ik heb ze nu ook even naast elkaar bekeken en de Flickr versie is inderdaad marginaal scherper.
Op beide sites heb ik de foto's inderdaad op de volle resolutie geüpload. Ik denk ook dat het daarmee te maken heeft. 
Ga binnenkort nog even verder uittesten of dat inderdaad de reden is.
 

newmikey2

  • Gast
Re: Scherpte K3
« Reactie #40 Gepost op: 12 januari 2016, 20:19:02 »
Met veel interesse volg ik deze discussie. Interessant en er valt weer iets te leren.
Echt opmerkelijk om te zien dat er zoveel verschil is tussen het uploaden van foto's via Flickr en Photobucket en het publiceren daarvan op het forum.
Het was mij nog niet opgevallen, dus daarom heb ik het ook maar eens geprobeerd met een eigen foto.
Ik vond het heel moeilijk om te zien maar uiteindelijk twee browservensters naast elkaar geopend en de flickr versie is inderdaad marginaal scherper maar het verschil is minder groot dan ik had verwacht. Misschien omdat je op beide sites de volle resolutie hebt geupload, wie zal het zeggen. Het valt mij eerlijk gezegd nog mee bij Photobucket.

Stout

  • Gast
Re: Scherpte K3
« Reactie #39 Gepost op: 12 januari 2016, 20:02:20 »
Met veel interesse volg ik deze discussie. Interessant en er valt weer iets te leren.
Echt opmerkelijk om te zien dat er zoveel verschil is tussen het uploaden van foto's via Flickr en Photobucket en het publiceren daarvan op het forum.
Het was mij nog niet opgevallen, dus daarom heb ik het ook maar eens geprobeerd met een eigen foto.

1. Via Flickr
Reiger1 by Bram Stoutjesdijk, on Flickr

2. Via Photobucket

Offline joostdh

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1287
  • Geslacht: Man
  • Beetje spelen
Re: Scherpte K3
« Reactie #38 Gepost op: 12 januari 2016, 17:54:56 »
Mooi getest zo Mike! En het zegt ook iets over Photobucket......

Zeker: niet gebruiken! Regelmatig zie ik foto's op deze forum waarvan ik denk "daar is iets mee mis" en blijkt het te zijn dat ze bij photobucket gehost worden. In Mike's voorbeeldje wist ik gelijk welke het was: die waar alle fijne details door jpeg-compressie om zeep geholpen waren.

Nogmaals: goed werk Mike! Dit is heel leerzaam.
Verliefd op de K-1

newmikey2

  • Gast
Re: Scherpte K3
« Reactie #37 Gepost op: 12 januari 2016, 17:47:41 »
Super hoe je dit aangepakt hebt Mike, mijn complimenten!  :respect:
Zo zie je ook dat de DA 18-55mm kitlens voor de K3 onder de maat is. Ik kan beamen dat de DA 50mm en de DA 35mm een heel goede match is met de K3 en dat voor een heel betaalbare prijs. Wil je een alternatieve zoomlens, dan is de DA 18-135mm ook een waardige en niet al te dure keuze.
Hmm, eerlijk gezegd heb ik ook mijn bedenkingen bij de 18-135 mede gelet op de reviews. Mijn ervaring is dat zoomlenzen met meer dan 3-4 maal zoom toch vaak uitlopen op scherpte compromissen vooral aan het lange eind. De K-3 (en in mindere mate toch ook de K-5 II/s) schreeuwen om meer.

De natuurkundige wetten van de optiek laten zich gewoon niet buigen. Ik ben een groot fan van zoomlenzen als de 50-135, in iets mindere mate de  55-300 maar zie zelfs bij mijn 17-70 al wat terugloop. Daarentegen presteren de 8-16 (uit ervaring) en 18-35 (van horen zeggen) van Sigma weer uitstekend en ik denk dat dat komt omdat ze a)aan één kant van de normale brandpuntsafstand blijven (dus niet proberen van groothoek naar tele te zoomen) en b)een beperkte zoomrange hebben waar de correcties vat op hebben.

Al met al heb je er vaak baat bij je zoomrange in tweeën te knippen tenzij bijzondere omstandigheden je dwingen een allround lens op je body te schroeven (slecht weer, stof, geen tijd lenzen te wisselen etc.) en dan kan die 18-135 weer prima diensten bewijzen.

Uiteindelijk moet je pragmatisch blijven. Ik heb zelf al lang geleden de knoop doorgehakt en besloten dat ik niet geld in die bodemloze put wil blijven storten anders is het einde zoek. Mijn grootste afdrukken zijn 40x60 en het meeste gebruik zien mijn foto's online op schermen die een fractie van de pixels van de sensor hebben. Het moet allemaal wel leuk blijven natuurlijk. Voor Willy is de gulden middenweg van een 17-70 misschien wel een goede.

Offline VanMar

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 596
  • Geslacht: Man
Re: Scherpte K3
« Reactie #36 Gepost op: 12 januari 2016, 17:45:35 »
Inderdaad Mike de enige goede oplossing om een foto te bekijken is eigenlijk op papier.
Tenslotte daar is de K3 voor uitgebracht om Pentax users een grotere afdruk (A3 en verder) te bezorgen.
Uiteraard kan en zeker in RAW de foto nog fel verbeterd worden, maar ik denk hierbij aan Willy die toch wat onzeker is wat betreft de nazorg aan foto's als zijne moeilijk en tijdrovend.
Uit de K100 waren de jpg's goed op een scherm nu word Willy geconfronteerd met een mp monster en dat vraag nu eenmaal wat meer werk aan de nazorg.Vandaar ook dat ik als enige optie zie een betere standaard lens en denk hierbij niet aan een prime maar eerder goede zoom Tamron/Sigma 17-50mm.Wat al heel wat ergernis zal weg nemen.
En Willy laat je niet op stang jagen door Nikon/Canon user's, tenslotte je weet niet wat ze al niet doen om hun foto's te bewerken/verbeteren.Als Mike zijn kunsten nog op de foto los laat zal je versteld staan tot wat de 24mp in staat is.
Mvg,
VanMar

Het leerproces van een nieuwe camera begint met eerst en vooral de handleiding 20x te lezen en te bestuderen is mij verteld.En het klopt nog ook.

K5 | K3 |
https://www.flickr.com/photos/vanmar

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Scherpte K3
« Reactie #35 Gepost op: 12 januari 2016, 17:23:24 »
Super hoe je dit aangepakt hebt Mike, mijn complimenten!  :respect:
Zo zie je ook dat de DA 18-55mm kitlens voor de K3 onder de maat is. Ik kan beamen dat de DA 50mm en de DA 35mm een heel goede match is met de K3 en dat voor een heel betaalbare prijs. Wil je een alternatieve zoomlens, dan is de DA 18-135mm ook een waardige en niet al te dure keuze.
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

newmikey2

  • Gast
Re: Scherpte K3
« Reactie #34 Gepost op: 12 januari 2016, 17:04:31 »
Toch een opmerking aangaande de bewerkingen van de sample test, je merkt toch ook dat de ruis is toe genomen.
Tsja, dat is ook een beetje een functie van niet veel tijd er aan besteed hebbende. Zal het vanavond nog eens overdoen maar dan met mijn normale workflow UFRaw->ImageMagick->Digikam->NeatImage, dan zal je de ruis als sneeuw voor de zon zien verdwijnen. De eindconclusie kan daardoor echter niet veranderen en naar mijn idee zijn de OOC jpegs die Willy heeft aangeleverd ook al plenty scherp en gedetailleerd voor de gebruikte lens. Hij kan er in ieder geval mee voor de dag komen op zijn fotoclub. We zijn allemaal ergens begonnen toch?

Ik kan nu wel Willy zijn eerdere opmerkingen over de K100D-S plaatsen, als je die 6Mp bestanden op een 1440x900 monitor weergeeft zien ze er machtig mooi uit komende van een oorspronkelijk bestand van 3008 x 2008 pixels - ongeveer een halvering van de resolutie op de monitor en vrijwel géén verlies van detail scherpte. Bij de 6016 x 4000 van de K-3 wordt het bestand gewoon tot 25% gereduceerd en dat zie je. Uiteindelijk zullen afdrukken van de K-3 op groot formaat een giga-verschil laten zien uiteraard en een betere lens die bij dit stukje toptechniek hoort zal ook zijn vruchten afwerpen.


Offline VanMar

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 596
  • Geslacht: Man
Re: Scherpte K3
« Reactie #33 Gepost op: 12 januari 2016, 16:54:15 »
 
Alhoewel de kitlenzen van Pentax toch geroemd worden voor de kwaliteit blijven het kitlenzen.Een kit lens is dan ook een start en overhaal issue.
Toch een opmerking aangaande de bewerkingen van de sample test, je merkt toch ook dat de ruis is toe genomen.
De enige conclusie is dan ook dat de sensor van de K3 betere lenzen nodig heeft.
Tenslotte als je elke foto moet bewerken is de fun ook snel weg.
Zelf ben ik  ook tot die vaststelling gekomen toen de resultaten van de m'n K3 zag. :o
Waar de 16mp nog tolerant is , is dat met de 24mp een stuk minder.
Ps, prachtig werk verricht Mike.
Mvg,
VanMar

Het leerproces van een nieuwe camera begint met eerst en vooral de handleiding 20x te lezen en te bestuderen is mij verteld.En het klopt nog ook.

K5 | K3 |
https://www.flickr.com/photos/vanmar

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: Scherpte K3
« Reactie #32 Gepost op: 12 januari 2016, 16:26:33 »
Mike,

Ik ben onder de indruk van jouw methodes. Ik ben ook blij dat je Willy zo goed kan voorthelpen, helaas heb ik daar de skills niet voor. Maar mooi dat je je opgeworpen hebt.
Ik zeg dit met de nodige warmte, want dat word ik hier wel van! Met enige regelmaat worden hier dingen gezegd of gedaan waar we niets mee opschieten, maar dit is echt mooi! Hier is het forum (ook) voor: elkaar verder helpen met problemen. En dat is hier op zo’n fijne wijze en aansluitend bij de vrager gedaan dat ik hier echt blij van word!

Nog twee opmerkingen: ga vooral verder in jouw geval met IrfanView of FaststoneViewer. Beiden zijn in het Nederlands en Faststone accepteert ook RAW’s (IrfanView weet ik niet zeker). Beiden programma’s werken simpel  en lijken beter te scoren qua scherpte dan Picasa. Bovendien kun je beiden heel gemakkelijk iets verscherpen voor het effect.
Daarnaast deel ik de mening dat de DA 35/f2.4 een hele mooie scherpe lens is die voor weinig te koop is.

Succes Willy!