Auteur Topic: Snel en lichtgevoel objectief pentax k5  (gelezen 1864 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Snel en lichtgevoel objectief pentax k5
« Reactie #12 Gepost op: 26 december 2014, 17:03:51 »
De 55-300 is leuk, maar voor sportfotografie volstrekt ongeschikt.
Vele malen minder scherp dan een Sigma/Tamron 70-200, stuk minder lichtsterk en geen ingebouwde scherpstelmotor dus alles via het schroefje.
Daar ga je zeker geen winst mee maken, zeker niet in combinatie met een K-5.
Zelfs met mijn K-3 met betere scherpstelmotor via het schroefje nog niet echt geweldig.
Voor sportfotografie of erg bewegende objecten is Pentax helaas nog steeds "by far" de mindere van Canon en Nikon.
De K-3 heeft een stapje gemaakt, maar de Pentax lenzen helaas nog niet.........

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Snel en lichtgevoel objectief pentax k5
« Reactie #12 Gepost op: 26 december 2014, 17:03:51 »

Offline kobus

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 880
  • Geslacht: Man
    • rdkfoto
Re: Snel en lichtgevoel objectief pentax k5
« Reactie #11 Gepost op: 26 december 2014, 12:37:30 »
De 70-200 van Sigma is het sportobjectief.
Deze is overigens totaal niet te vergelijken met de 55-300.allen qua lichtsterkte al niet. ;)
Zoals hier boven ook al vermeld de AF moet ook snel genoeg zijn, desondanks gebruik ik de 70-200 voor alle sporten en kan goed mee komen met de "grote jongens" die in een heel andere prijsklasse zitten met hun camera's en objectieven.

Als er geen honden in de hemel zijn, laat mij dan maar naar de hel gaan

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Snel en lichtgevoel objectief pentax k5
« Reactie #10 Gepost op: 25 december 2014, 23:36:25 »
Ben het eens met bovenstaande: eerst kijken naar techniek en dan pas (veel) geld uitgeven.

Maar als je naar een lens voor sportfotografie gaat kijken is de Sigma 70-200 F2.8 grosso modo de favoriet. Ik gebruik hem onder andere voor voetbal.
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline zoran

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2399
  • Geslacht: Man
Re: Snel en lichtgevoel objectief pentax k5
« Reactie #9 Gepost op: 25 december 2014, 20:01:52 »
Hetgeen ik vaak fotografeer zijn honden. De normale beweging van de hond die naast iemand loopt gaat prima, maar als de hond op volle snelheid gaat dan zijn de beelden vaak onscherp.

Een snellere lens zal in deze niet zaligmakend zijn. De tracking van Pentax is ook niet de allersnelste.
Ik denk dat jij je techniek moet aanpassen. Manueel scherp stellen op een punt waar je de hond verwacht en dan op maximale burstrate schieten. Wel zorgen dat je een korte sluitertijd hebt, 1/500 of zo.

Rayman207

  • Gast
Re: Snel en lichtgevoel objectief pentax k5
« Reactie #8 Gepost op: 25 december 2014, 18:32:47 »
Ga ik zeker doen, maar wordt na de kerst, hetgeen in fotograaf zijn vaak honden, normale beweging van de hond die naast iemand loopt gaat prima, maar als de hond op volle snelheid gaat, dan zijn de beelden vaak onscherp, zodra ik foto's heb plaats ik ze!

newmikey2

  • Gast
Re: Snel en lichtgevoel objectief pentax k5
« Reactie #7 Gepost op: 25 december 2014, 18:25:15 »
Ik bedoelde dat ik alles heb geprobeerd met de camera met sportgebruik :P sorry was niet echt duidelijk. Ik blijf erbij dat stilstaand perfecte plaatjes kan opleveren, maar zodra het object beweegt, krijg ik wat ik ook probeer de foto's niet scherp!
Dan is het definitief géén probleem met de lens. Als je wat foto's plaatst kunnen we eens kijken waar het probleem zit.

Rayman207

  • Gast
Re: Snel en lichtgevoel objectief pentax k5
« Reactie #6 Gepost op: 25 december 2014, 18:15:01 »
Ik bedoelde dat ik alles heb geprobeerd met de camera met sportgebruik :P sorry was niet echt duidelijk. Ik blijf erbij dat stilstaand perfecte plaatjes kan opleveren, maar zodra het object beweegt, krijg ik wat ik ook probeer de foto's niet scherp!

newmikey2

  • Gast
Re: Snel en lichtgevoel objectief pentax k5
« Reactie #5 Gepost op: 25 december 2014, 18:09:29 »
dat zou betekenen een minimale verbetering tussen een lens van pakwerk 150 euro die ik nu heb (kreeg ik bij de camera) en een lens van over de 1000 euro? Ik heb met alle instellingen gespeeld, maar de scherpstelling is vrijwel nooit goed met de huidige tamron lens.
Nu zeg je toch iets anders dan in je eerste post ("stilstaande objecten mooie foto's opleveren, maar zodra objecten bewegen is niets scherp"). De eerste post duidt op te lage sluitertijden, je laatste lijkt op een trage AF te duiden. Post eens een paar voorbeelden met EXIF info, dan kunnen we wat duidelijker en specifiekere hulp leveren.

Ik wil je inderdaad niet van €1000 af helepen als het uiteindelijk je probleem niet oplost. Als het de Tamron 70-300mm Di Ld Macro is dan is dit zeker géén slechte lens qua AF snelheid. Hij is ook weer niet retescherp bij alle diafragma's maar da's een heel andere discussie.

Zie graag een paar voorbeeldjes met intacte EXIF hier en dan kunnen we vast wel een weg voorwaarts vaststellen.

Rayman207

  • Gast
Re: Snel en lichtgevoel objectief pentax k5
« Reactie #4 Gepost op: 25 december 2014, 17:57:58 »
dat zou betekenen een minimale verbetering tussen een lens van pakwerk 150 euro die ik nu heb (kreeg ik bij de camera) en een lens van over de 1000 euro? Ik heb met alle instellingen gespeeld, maar de scherpstelling is vrijwel nooit goed met de huidige tamron lens.

newmikey2

  • Gast
Re: Snel en lichtgevoel objectief pentax k5
« Reactie #3 Gepost op: 25 december 2014, 17:42:17 »
Heb nu thuis een budget lens 70 -300mm waar stilstaande objecten mooie foto's opleveren, maar zodra objecten bewegen is niets scherp, lijkt me echt niet te liggen aan de camera.
Als je scherpe foto's krijgt van stilstaande voorwerpen en onscherpe van bewegende is de overduidelijke dader de sluitertijd die je hebt ingesteld. Het kàn natuurlijk zijn dat die ene of anderhalve stop diafragma voordeel van een véél duurdere lens je de ruimte laat voor snellere sluitertijden maar die winst zal marginaal zijn omdat die ten koste gaat van je scherptediepte en AF accuratesse. Ik zou eerst eens proberen je ISO omhoog te gooien met de huidige lens.

Je opties met dit bereik zijn beperkt tot de DA*60-250mm van Pentax (bijna onbetaalbaar) of de 70-200mm/f2.8 opties van Tamron of Sigma (toch ook geen onaanzienlijke bedragen). Een tussenoplossing is the Pentax 55-300mm die maar een ietsje lichtsterker is dan je huidige 70-300mm maar kwalitatief wel een stuk beter is.

HANSBEUS

  • Gast
Re: Snel en lichtgevoel objectief pentax k5
« Reactie #2 Gepost op: 25 december 2014, 16:57:06 »
Ik ben zéér tevreden met mijn Sigma 70 - 200MM 1:2,8 II Macro HSM. De nieuwere versie heeft ingebouwde OS en daardoor duurder, maar voor Pentax is dat eigenlijk niet nodig omdat de beeldstabilisatie in de body zit. 
Ongetwijfeld zijn er nog genoeg andere kandidaten, maar die ken ik niet.
Succes met je zoektocht,
Hansbeus.

Rayman207

  • Gast
Snel en lichtgevoel objectief pentax k5
« Reactie #1 Gepost op: 25 december 2014, 16:49:25 »
Allen,

Ik ben op zoek naar een voldoende lichtgevoelig en snel zoomobjectief voor sportfotografie (min 200mm).
Heb nu thuis een budget lens 70 -300mm waar stilstaande objecten mooie foto's opleveren, maar zodra objecten bewegen is niets scherp, lijkt me echt niet te liggen aan de camera.

Budget even buiten beschouwing gelaten wat zijn goede opties......