Auteur Topic: Focus probleem DA*16-50  (gelezen 3150 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Yahrr

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 258
  • Geslacht: Man
  • Niet geschoten is geen foto
Re: Focus probleem DA*16-50
« Reactie #24 Gepost op: 14 september 2017, 21:48:52 »
@whosvegas
Don't shoot the messenger :-)
Snelheid en nauwkeurigheid lijken zelfs beter dan de SDM. Alleen iets meer geluid.
K20D K3II| 16-50 50-135 Sigma 10-20mm Kiron 105 macro M50-1,4| 360FGZ | Manfrotto BeFree en 055PRO | Crumpler Quick Escape Sling

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Focus probleem DA*16-50
« Reactie #24 Gepost op: 14 september 2017, 21:48:52 »

Offline whosvegas

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 221
Re: Focus probleem DA*16-50
« Reactie #23 Gepost op: 14 september 2017, 20:48:14 »
@whosvegas
Zo begon het bij mij ook. Het schoon maken van de contacten bleek ook niets op te lossen.
Het "ombouwen" naar schroef is ongedaan te maken. Je kunt er weer een SDM lens van maken door het oorspronkelijke bestand weer terug te zetten in de lens, mits je daar een kopie van bewaard hebt natuurlijk.
Ik heb mijn 16-50 indertijd laten "repareren" voor € 300,00 maar na 2 jaar kwam het euvel weer terug. Vandaar dat ik nu mijn beide SDM lenzen op schroef heb staan en dat werkt prima.
Dat zijn niet de posts die ik wil lezen :)
Heb je nog problemen, nu je de lens met de schroef laat werken?
Hoe is de snelheid/nauwkeurigheid van de schroef motor?

De snelheid van SDM vind ik tegenvallen. Ik doe aan concert fotografie, waarbij een snelle/nauwkeurige (en bij weinig licht) AF belangerijk is.

Offline Yahrr

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 258
  • Geslacht: Man
  • Niet geschoten is geen foto
Re: Focus probleem DA*16-50
« Reactie #22 Gepost op: 14 september 2017, 20:37:29 »
@whosvegas
Zo begon het bij mij ook. Het schoon maken van de contacten bleek ook niets op te lossen.
Het "ombouwen" naar schroef is ongedaan te maken. Je kunt er weer een SDM lens van maken door het oorspronkelijke bestand weer terug te zetten in de lens, mits je daar een kopie van bewaard hebt natuurlijk.
Ik heb mijn 16-50 indertijd laten "repareren" voor € 300,00 maar na 2 jaar kwam het euvel weer terug. Vandaar dat ik nu mijn beide SDM lenzen op schroef heb staan en dat werkt prima.
K20D K3II| 16-50 50-135 Sigma 10-20mm Kiron 105 macro M50-1,4| 360FGZ | Manfrotto BeFree en 055PRO | Crumpler Quick Escape Sling

Offline whosvegas

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 221
Re: Focus probleem DA*16-50
« Reactie #21 Gepost op: 14 september 2017, 20:13:02 »
Ik heb de 50 - 135 mm en als ik een tijd geen foto's heb gemaakt, dan moet de AF 'op gang' komen.
Als ik in eerste instatie de AF knop indruk, is er totaal geen reactie. Wat wil helpen is de lens opnieuw op de body zetten (even dfe les los draaien en weer vastzetten).
Als de AF eenmaal 'op gang' is werkt het goed.
Dit heb ik al een tijdje en ik heb niet de indruk dat het steeds slechter wordt.

Dit lijkt op hetzelfde probleem als hier beschreven, behalve dat de SDM motor nog werkt.
De komende tijd zal ik er eens op letten of de foto's goed scherp zijn.

Als eerste zal ik de contactpunten eens reinigen.

Als je de schroef focus activeert, kun je dan nog wel terug?
Is het een oplossing om de lens ter reperatie op te sturen en wat zijn de kosten daarvan?

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: Focus probleem DA*16-50
« Reactie #20 Gepost op: 2 september 2017, 20:46:41 »
Mijn 16-50 doet het al jaren prima met screw drive ..  heb het geluid nooit als een probleem ervaren ..  stomweg omdat ik het totaal niet als lawaai ervaar ...
snel en accuraat .. 

Mijn 50-135 en 300mm  doen het beide prima met de SDM .. dus ach ... 

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Yahrr

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 258
  • Geslacht: Man
  • Niet geschoten is geen foto
Re: Focus probleem DA*16-50
« Reactie #19 Gepost op: 2 september 2017, 15:54:08 »
En in de vakantie is mijn 50-135 SDM overleden.
Dus nogmaals het trucje uitgehaald en ook deze omgebouwd naar schroevendraaiermodus.
Nu maken beide lenzen een beetje meer herrie. Maar ze focussen weer prima. Misschien zelfs sneller als de SDM modus.
K20D K3II| 16-50 50-135 Sigma 10-20mm Kiron 105 macro M50-1,4| 360FGZ | Manfrotto BeFree en 055PRO | Crumpler Quick Escape Sling

Offline Yahrr

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 258
  • Geslacht: Man
  • Niet geschoten is geen foto
Re: Focus probleem DA*16-50
« Reactie #18 Gepost op: 29 juli 2017, 14:57:57 »
Ik had nog de stille hoop dat het aan mijn K20D zou liggen, maar bij mijn nieuwe K3II bleek hetzelfde euvel.
Ik heb de knoop doorgehakt (doorgehackt :-)) en mijn 16-50 omgebouwd van SDM naar screwdrive.
Dat viel nog niet mee. Mijn K3II wilde ik er niet voor gebruiken, mijn K20D kreeg ik niet in het complete debug menu, maar mijn oude K100D bleek een compleet debug programma ingebouwd te hebben.

Voor wie er mee aan de slag wil, ik heb uiteindelijk hier de meeste info gevonden:
https://www.youtube.com/watch?v=gpfcEebrBSs
https://www.pentaxforums.com/forums/10-pentax-slr-lens-discussion/208353-how-deactivate-sdm-allow-screw-drive-autofocus-da-16-50mm-f-2-8-a.html
K20D K3II| 16-50 50-135 Sigma 10-20mm Kiron 105 macro M50-1,4| 360FGZ | Manfrotto BeFree en 055PRO | Crumpler Quick Escape Sling

Offline Yahrr

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 258
  • Geslacht: Man
  • Niet geschoten is geen foto
Re: Focus probleem DA*16-50
« Reactie #17 Gepost op: 2 mei 2017, 18:19:27 »
Claudio, bedankt voor de input.
De glasvezelpen durf ik eigenlijk niet te gebruiken omdat je nooit weet waar afgebroken vezels terecht komen.
K20D K3II| 16-50 50-135 Sigma 10-20mm Kiron 105 macro M50-1,4| 360FGZ | Manfrotto BeFree en 055PRO | Crumpler Quick Escape Sling

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Focus probleem DA*16-50
« Reactie #16 Gepost op: 2 mei 2017, 12:41:27 »
Een hoop nuttige informatie verzameld Claudio :good:.

...twiddling the drive sprocket ...
Betekend: het aandrijftandwiel ronddraaien

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
Re: Focus probleem DA*16-50
« Reactie #15 Gepost op: 2 mei 2017, 01:16:50 »
Ik heb dit op https://www.pentaxuser.com/forum/topic/dc-motor-or-ultrasonic--54643 gevonden:

 two of my DA*s are newish and I have learned two tips that keep them functionin;

1. Always keep the contacts clean, carefully buffing frequently
2. Always carry a small flat head scew drinver as "twiddling" the small drive sprocket on the lens seems to "wake them up " when they decide to have "day off".

mijn Engels is niet zo goed en begrijp niet wat "twiddling" the drive sprocket inhoudt, maar misschien jullie wel
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
Re: Focus probleem DA*16-50
« Reactie #14 Gepost op: 2 mei 2017, 00:56:11 »
Ik heb de laatste tijd last dat mijn 16-50 niet meer wil focussen. Ik dacht dat de SDM (weer) defect zou zijn maar ik denk dat het ligt aan slechte contacten. Als ik de twee contactjes (op de foto rood omcirkeld) na een lenswissel schoon maak met een lensdoekje o.i.d. dan focust hij prima. Maar de laatste tijd moet ik dan bijna na iedere lenswissel doen. Mijn 50-135 heeft nergens last van.
Wat kan ik doen om dit blijvend schoon te maken/houden?

Als je metallieke contacten echt schoon wil maken, moet je niet alcohol of andere vloeistoffen gebruiken, alcohol bevat water die de (mogelijk) oxidatie verergert en andere vloeistoffen kunnen een laagje op het metaal achterlaten.
Ik gebruik in mijn werk altijd een glasvezel stift om het metaal te polijsten.
Zacht te gebruiken anders kan de plastiek rondom beschadigd raken, eventueel van te voren oefenen op andere oppervlakken.
Bij Conrad kost € 8,14:         https://www.conrad.nl/nl/pb-fastener-1152-011-glasvezelpen-inhoud-1-stuks-530166.html
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
Re: Focus probleem DA*16-50
« Reactie #13 Gepost op: 2 mei 2017, 00:45:05 »
Dit is de werking van een SDM: http://www.freepatentsonline.com/20090323208.pdf
Om de spoelen of de magneten (afhankelijk wat vast is) te laten draaien, moet men een spanning aan de juiste spoel geven zodat de magnetische veld dat deze genereert dezelfde pool afstoot en de andere pool aantrekt.
Als wij b.v. een bepaalde spanning aan de spoel bij punt 2B geven en deze een magnetische veld genereert met een zuid pool, wordt deze afgestoten door de zuidpool van de permanent magneet en aangetrokken door de respectievelijk noord pool.
Omdat hoogst waarschijnlijk is dat de spoel vast is en niet de magneet (anders zouden de draden van de spoel ook meedraaien), gaat de magneet bewegen en dus draaien.
De kunst is op het juiste moment of een geďnverteerde spanning aan de spoel te geven of spanning te geven aan een andere spoel anders zou de magneet, die nu een noord pool heeft op de plaats van de vorige zuidpool, stoppen met bewegen.
Dit wordt bereikt door een sensor te plaatsen en alles laten aansturen door een microprocessor.
Dit is trouwens de werking van motoren die "stappen motor" of "servo motor" genoemd worden.
Als een spoel onderbroken raakt, of de aansturing van een spoel defect raakt, of een magneet los raakt, of de microprocessor defect raakt, of er een fout in de software komt, werkt de motor niet meer naar behoren.
Men kan dan proberen de software te updaten, als dit niet helpt, dient men of de elektronica of de motor vervangen te worden.
Ik moet wel toegeven dat ik alleen 1 keer een kapotte motor gehad heb, meestal is (een van) de aanstuur-Mosfets defect en moet de printplaat vervangen worden; maar ik repareer rolstoelen en televisies en geen fotolenzen en ben ik daar niet 100% zeker van. :-\
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Focus probleem DA*16-50
« Reactie #12 Gepost op: 1 mei 2017, 23:42:11 »
Als je scherp stelt op een onderwerp met scherpe contrasten, dan werkt het bijna altijd goed maar zijn er vage contrasten en de afstand is wat groter dan weigert de autofocus nogal eens.
Waar jouw lens nu niet goed meer werkt, lijkt veel op die uit een review van de DA 16-50:
https://www.pentaxforums.com/lensreviews/SMC-Pentax-DA-Star-16-50mm-F2.8-SDM-Zoom-Lens.html:

This is a lens for which I have mixed feelings. When I first got it, the speed of AF was increadible, just like the silence. Indeed, as one reviewer mentioned here, I almost set the beep to confirm the focus point has been found. The images are not razor sharp, but it is no prime... For longer focal length, it gets better. The 2 extra mm compared to a kit lens do make a large difference. Overall rating: 8/5/10.

Then, I was strongly disappointed since also my copy after 3 years got a SDM failure. First, it would only auto focus to distances closer by (so first you had to manually put it to infinity, and it would be OK), then it failed completely. Needless to say: I was heavily disappointed! I was ready to get it repaired, but in the shop they refused to give me a quote for repair. Overall rating: 3/10.
I considered repairing it myself (there are some manuals on the internet), untill I found a way to change it to screw drive AF. Much more reliable, less risks of losing screws, that was the way to go for me.

Now, with the lens repaired, I am quite happy again. The WR feature is also useful!

Read more at: https://www.pentaxforums.com/lensreviews/SMC-Pentax-DA-Star-16-50mm-F2.8-SDM-Zoom-Lens.html#ixzz4frijAW4y

Groeten, Arno

Offline flying Finn

  • Junior Member
  • Berichten: 35
Re: Focus probleem DA*16-50
« Reactie #11 Gepost op: 1 mei 2017, 21:03:08 »
Goedenavond,
Ik voel geen zwaar punt in de focusring maar dat kan misleidend zijn omdat je met de hand denk ik meer kracht zet dan de focusmotor levert.
Het is ook typisch dat niet altijd gebeurd.
Heb wel eens het idee dat het wat met de contrastmeting te maken heeft.
Als je scherp stelt op een onderwerp met scherpe contrasten, dan werkt het bijna altijd goed maar zijn er vage contrasten en de afstand is wat groter dan weigert de autofocus nogal eens.
Leo

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
Re: Focus probleem DA*16-50
« Reactie #10 Gepost op: 30 april 2017, 19:40:06 »
@flying Finn
Wat je omschrijft is precies wat mijn 16-50 ook doet. En ook mijn 50-135 werkt vlekkeloos ;-)
Die contacten die ik noemde leken toch het probleem niet te zijn. Maar als ik de AF geactiveerd houd en een draai geef aan de focusring dan komt er weer leven in.
Is het niet een mechanische probleem?
Als de motor draait en belemmerd wordt, trekt hij meer stroom; als de stroom boven een (door de fabrikant ingesteld) bepaalde waarde komt, stopt dan de stroomtoevoer naar de motor. Dit om te voorkomen dat de motor of de aansturing defect raakt.
Als je hem helpt tot over dat punt, heeft hij geen belemmering meer en, mits hij nog niet in de "beveiliging" is, gaat weer draaien.
Als je handmatig aan de focusring draait (natuurlijk als het kan  ;D) voel je hem op een bepaalde punt zwaar gaan?
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME

Offline Yahrr

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 258
  • Geslacht: Man
  • Niet geschoten is geen foto
Re: Focus probleem DA*16-50
« Reactie #9 Gepost op: 30 april 2017, 19:04:36 »
@flying Finn
Wat je omschrijft is precies wat mijn 16-50 ook doet. En ook mijn 50-135 werkt vlekkeloos ;-)
Die contacten die ik noemde leken toch het probleem niet te zijn. Maar als ik de AF geactiveerd houd en een draai geef aan de focusring dan komt er weer leven in.
K20D K3II| 16-50 50-135 Sigma 10-20mm Kiron 105 macro M50-1,4| 360FGZ | Manfrotto BeFree en 055PRO | Crumpler Quick Escape Sling

Offline flying Finn

  • Junior Member
  • Berichten: 35
Re: Focus probleem DA*16-50
« Reactie #8 Gepost op: 30 april 2017, 16:55:14 »
Hallo allemaal,
Ik heb ook een 16 - 50mm op een K30 camera en bij mij werkt de autofocus soms wel en soms niet als hij richting oneindig gaat.
Dan moet ik regelmatig even helpen bij het scherpstellen.
Zeg maar van 0,3 tot ongeveer 4m werkt de autofocus zonder probleem, daarboven wisselend wel en niet.
Kan dit ook aan de contacten liggen?
Mijn 50-135 mm werkt prima en vertoond dit euvel niet.
MVG
Leo

Offline Yahrr

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 258
  • Geslacht: Man
  • Niet geschoten is geen foto
Re: Focus probleem DA*16-50
« Reactie #7 Gepost op: 25 april 2017, 19:34:10 »
@Stef_r

Bedankt voor de tip.
K20D K3II| 16-50 50-135 Sigma 10-20mm Kiron 105 macro M50-1,4| 360FGZ | Manfrotto BeFree en 055PRO | Crumpler Quick Escape Sling

Offline Stef_r

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 85
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Focus probleem DA*16-50
« Reactie #6 Gepost op: 25 april 2017, 16:11:43 »
Ik heb het inderdaad met de software op SD kaartje gedaan.
Zelf heb ik dara mijn K5-II voor gebruikt.

Heel kort door de bocht:
Camera moet je eerst in Debug-mode zetten waarna je de firmware ROM van de lens kunt downloaden op SD-Kaart.
Vervolgens moet je in dit bestand wat waardes aanpassen.
Daarna upload je de aangepaste firmware ROM weer terug naar de lens en Voila!

Zie ook het volgende instructiefilmpje:
How to convert SDM to Screwdrive Autofocus
(Download via mijn Google Drive want kan hem niet meer terug vinden op Youtube...)

Mocht je extra hulp nodig hebben dan help ik je graag verder!

K200D + K5 II  |  Pentax SMC DA 12-24mm f/4.0 ED AL (IF)  |  Pentax SMC DA 50-135mm f/2.8 ED AL IF SDM | Sigma 70-300mm f4-5.6 APO DG Macro  |  Metz mecablitz 48 AF-1 digital  |  NG Medium Shoulderbag NG2475

Offline Yahrr

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 258
  • Geslacht: Man
  • Niet geschoten is geen foto
Re: Focus probleem DA*16-50
« Reactie #5 Gepost op: 24 april 2017, 18:12:10 »
@Stef_r
Dat overweg ik ook. Hoe heb je dat gedaan?

En als je het met software op de SD kaart hebt gedaan: welke body heb je gebruikt?
K20D K3II| 16-50 50-135 Sigma 10-20mm Kiron 105 macro M50-1,4| 360FGZ | Manfrotto BeFree en 055PRO | Crumpler Quick Escape Sling

Offline Stef_r

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 85
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Focus probleem DA*16-50
« Reactie #4 Gepost op: 24 april 2017, 13:07:36 »
Het blijft toch een probleemlens. Jammer.

Hier hetzelfde probleem met mijn exemplaar.
(Afgezien het feit dat ik meer moeite heb echt scherpe foto's te krijgen dan met mijn 50-135...)

Heb de mijne zelf omgezet naar schroef-focus en dat werkt op zich goed.
Wel jammer van het geluid maar tenminste geen zorgen meer of de SDM motor wel of niet functioneert.
K200D + K5 II  |  Pentax SMC DA 12-24mm f/4.0 ED AL (IF)  |  Pentax SMC DA 50-135mm f/2.8 ED AL IF SDM | Sigma 70-300mm f4-5.6 APO DG Macro  |  Metz mecablitz 48 AF-1 digital  |  NG Medium Shoulderbag NG2475

Offline Yahrr

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 258
  • Geslacht: Man
  • Niet geschoten is geen foto
Re: Focus probleem DA*16-50
« Reactie #3 Gepost op: 15 maart 2017, 09:19:59 »
Alcohol heeft helaas niet geholpen en het reinigen van de contactjes lijkt ook de oplossing niet. Als ik mijn camera een paar dagen niet gebruikt heb met de 16-50 er op dan weigert de AF. Als ik vervolgens de AF-knop geactiveerd houd en een draai geef aan de focusring dan wordt ineens de AF motor geactiveerd.
Het blijft toch een probleemlens. Jammer.
K20D K3II| 16-50 50-135 Sigma 10-20mm Kiron 105 macro M50-1,4| 360FGZ | Manfrotto BeFree en 055PRO | Crumpler Quick Escape Sling

Offline efsix

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 434
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Focus probleem DA*16-50
« Reactie #2 Gepost op: 8 maart 2017, 11:47:43 »
Schoonmaken met zuivere alcohol en een wattenstaafje.
Pentax K1.

DA 10-17.

FA* 24mm.
FA 31mm 1,8 AL Ltd.
FA 43mm 1,9 AL Ltd
FA 77mm 1,8 AL Ltd.

DA* 60-250mm.

Offline Yahrr

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 258
  • Geslacht: Man
  • Niet geschoten is geen foto
Focus probleem DA*16-50
« Reactie #1 Gepost op: 5 maart 2017, 15:25:39 »
Beste mensen,
Ik heb de laatste tijd last dat mijn 16-50 niet meer wil focussen. Ik dacht dat de SDM (weer) defect zou zijn maar ik denk dat het ligt aan slechte contacten. Als ik de twee contactjes (op de foto rood omcirkeld) na een lenswissel schoon maak met een lensdoekje o.i.d. dan focust hij prima. Maar de laatste tijd moet ik dan bijna na iedere lenswissel doen. Mijn 50-135 heeft nergens last van.
Wat kan ik doen om dit blijvend schoon te maken/houden?

K20D K3II| 16-50 50-135 Sigma 10-20mm Kiron 105 macro M50-1,4| 360FGZ | Manfrotto BeFree en 055PRO | Crumpler Quick Escape Sling