Auteur Topic: Nog wat turnen.  (gelezen 2633 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline lock

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 424
  • was een k10d gebruiker..
Re: Nog wat turnen.
« Reactie #11 Gepost op: 9 februari 2008, 21:51:26 »
André,  ik denk dat de k20d hoog op de lijst staat. Maar ik neig ook naar een tweedehands 5D. Alles een kwestie van €€€€€.

lock

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Nog wat turnen.
« Reactie #11 Gepost op: 9 februari 2008, 21:51:26 »

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Nog wat turnen.
« Reactie #10 Gepost op: 9 februari 2008, 16:43:54 »
Hi Lock,
heb via je flickr link ook de rest van je turn foto's gezien. Vanaf de tribune ben je toch wel erg gebonden, je kan niet lekker een plek zoeken voor een "schonere" achtergrond.
Ben jij in de running voor een K20 (14 Mp) of stap je mischien over op een ander merk  ;)

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline lock

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 424
  • was een k10d gebruiker..
Re: Nog wat turnen.
« Reactie #9 Gepost op: 8 februari 2008, 21:39:10 »
Oké Eric. Dus de beperking van die 1/180 s. is er in werkelijkheid niet. Klopt ook wel, want op mijn Metz werkt het precies zo. Vraag is natuurlijk hoe ver de spotbeam reikt va nde AF 48 heb ik dat eerlijk gezegd nog niet uitgeprobeerd.
Moet toch eens wat meer tijd in die flitser stoppen.....

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8276
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Nog wat turnen.
« Reactie #8 Gepost op: 8 februari 2008, 19:42:24 »
Citaat

Wat ik echter niet begrijp is dat je die 1/180 synchronisatie snelheid aanhoudt terwijl je alleen het AF-hulplicht gebruikt. Kan je het hulplicht alleen activeren als hij ook synchroniceert op 1/180 s., of krijg je het hulplicht ook aan de praat in de M stand ? In dat geval kan je de sluitertijd rustig zelf bepalen, of niet ?

Ik heb de AF-540FGZ. Deze flitser heeft ook een AF-hulplicht (SpotBeam, SB genoemd). Het gebruik van de spotbeam heeft geen enkel invloed op de belichting(smodi) van de camera. Je kunt de SpotBeam op elke stand gebuiken (Av, Tv, Tav, M etc) en bij elke combinatie van diafragma en sluitertijd. Je bent dus niet gebonden aan de synchronisatietijd. Ik neem aan dat een 360 op dit punt niet anders functioneert.
De SpotBeam werkt overigens niet als er te veel licht is.

greetz,
Erik

Offline lock

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 424
  • was een k10d gebruiker..
Re: Nog wat turnen.
« Reactie #7 Gepost op: 8 februari 2008, 11:50:26 »
Citaat
Hi Lock,
Wat bedoel je met afwachten wat er met de camera gebeurt ?
grtz, Andre

Die is gemarktplaatst...met de 17-70 lens.



Offline lock

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 424
  • was een k10d gebruiker..
Re: Nog wat turnen.
« Reactie #6 Gepost op: 8 februari 2008, 11:48:41 »
Nee Harry, totaal niet. Het gaat toch over sportfotografie ?

Toen je schreef dat de zwemmers er geen last van hadden dacht ik natuurlijk meteen dat jij het hele bad in het flitslicht had gezet  ;D
Nu blijkt dat je slechts het hulplicht gebruikt. De k10d heeft echter geen aparte AF-hulplicht. Het gebruikt een korte serie flitsen van de ingebouwde flitser als AF-hulplicht ( maar dan activeer je uiteraard wel de flitser). Heeft de 360 een IR-hulplicht ?

Wat ik echter niet begrijp is dat je die 1/180 synchronisatie snelheid aanhoudt terwijl je alleen het AF-hulplicht gebruikt. Kan je het hulplicht alleen activeren als hij ook synchroniceert op 1/180 s., of krijg je het hulplicht ook aan de praat in de M stand ? In dat geval kan je de sluitertijd rustig zelf bepalen, of niet ?

Je had het over donkere fotos. Da's niet vreemd met zo'n reflecterend oppervlak. Levert altijd onderbelichting op. Ik compenseer dat altijd direkt in de camera (1 volle stop), tenzij het ten koste gaat van de broodnodige snelheid van de sluiter. Dan doe ik uiteraard niet en in dat geval compenseer ik achteraf in PPL gewoon een stop extra licht. Ik rommel nooit meteen aan brightness en contrast. Altijd eerst belichting goed krijgen.

Die isowaarden zijn wel redelijk voor een zwembad. Vaak is dar meer licht dan in die turnhallen, omdat in de baden bewust gekozen wordt voor een zicht naar buiten mbv ramen, soms grote ramen. Turnhallen zijn net dichte schoenendozen.

DOF op 2.8 is inderdaad verdraait kritisch. Maar het haalt wel heel goed je onderwerp naar voren. Neem die foto nummer vijf. Als ik daar F2.8 had gehad, dan stond de sluitertijd op 1/320 s. Zeker weten dat die handjes en voetjes dan scherp waren want ik stond precies loodrecht tov van haar. En de achtergrond veel vager. Dat was nog veel mooier geweest ! Wil je niet meteen door de geringe DOF gestraft worden, neem dan juist wat afstand en zoom niet teveel in. Dan is je scherptebereik wat groter en later crop je wat. 10 mpixel geeft heel wat ruimte voor croppen. Weer een voorbeeld waarom meer mpixels ook voordelen heeft (bv 14.2 mpixels :D)








Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Nog wat turnen.
« Reactie #5 Gepost op: 8 februari 2008, 11:09:52 »
Hoop dat je dit niet als topic vervuiling ziet :)

Ik heb een AF360 flitser en daar staat in de manual pag 55 dat je de AF Assist kan gebruiken zonder te flitsen! Ik denk dat dit een goede optie is voor de slecht verlichte sporthal...

Ik belicht niet onder of over. Ik schiet DNG en slinger daarna in PSE5 eerst bij de rawconversie en daarna bij eventueel andere aanpassingen aan de helderheid/contrast.
Indien nodig kan je inderdaad NoiseNinja / NeatImage gebruiken.

Mijn laatste zwemfoto's waren geschoten op 1/180 F4 (iets diaframeren tov de 2.8 die ik maximaal heb) met ISO auto tussen 800-1200...

Die 1/180 komt door de flitser, maar op zich valt dat niet tegen... Liefst heb ik 1/500 maar dat haal ik echt niet... En al zou ik het halen dan knijp ik liever het diafragma voor wat meer scherpte... Met name met beweging is een te kleine DOF een ellende. Heb je een mooie foto, is ie niet scherp :(

« Laatst bewerkt op: 8 februari 2008, 13:39:56 door Harry »
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Nog wat turnen.
« Reactie #4 Gepost op: 8 februari 2008, 10:37:29 »
Hi Lock,
nou dat tribune verhaal herken ik helemaal. Je moet maar net een beetje goede positie hebben tov toestel/vloer en dan komt er op het laatste moment ook nog vader/moeder/tante/neefje/etc voor je neus die ook even een foto wil nemen met PS of mobieltje. Die hebben daar naturrlijk ook recht op, maar het is wel jammer.
Foto's van de balk spreken me het meest aan, maar ja vanaf de tribune he. Als je  tegen de muur kon staan in het verlengde van de balk krijg je heel andere foto's. Maar ja dan zit je denk ik te dicht bij de aanloop van het springen.
De laatste twee opnames van de vloer oefening zijn prima.

Wat bedoel je met afwachten wat er met de camera gebeurt ?

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline lock

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 424
  • was een k10d gebruiker..
Re: Nog wat turnen.
« Reactie #3 Gepost op: 8 februari 2008, 09:05:21 »
Hallo Harry. Bedankt voor je commentaar.

Eerst even over die flitser. Betere AF in vergelijking tot AF hulplicht van de ingebouwde flitser bedoel je ? Hoeveel stop overbelicht je achteraf ? En waarom doe je dat niet meteen op de camera ? Voor die 1/180 sec. ?
Flitsen is bij het turnen onmogelijk. Soms is er wel een beetje van boven effect. Maar er zijn heel wat oefeningen waarbij ze zo hoog komen/zijn dat je ze recht in de ogen zou flitsen. Het is gewoon een regel.

Die tribunes hè.. en dan zij de tribunes nog vol ook. En uiteraard zit iedereen in de loop van de fotograaf ! ;)
Tot overmaat van ramp staat die ook nog elke keer aan de verkeerde kant.. Kortom, voor een goede pose, de juisthoek, expressie van het gezicht e.d. ben je aan de goden overgeleverd.

Bij de eerste had ik ongeveer 60 graden verder naar links de foto moeten nemen. dan is juist het wegvallen van het hoofd leuk in de pose zonder dat het gezicht onzichtbaar wordt.
Bij de tweede had ik ook minimaal 1/180 s nodig gehad. Dan was de beweging wat meer beperkt gebleven aan handen en voeten.
Bij de derde kiest de dame de veilige plek op de vloer, een beetje weg van alles. Een onmogelijke positie voor de fotograaf. Ik zal wat minder ruggetjes fotograferen :)
Bij vier moet ik maar eens gaan kijken of ik wat kan wegklonen.
Vijf is mooi, vind ik ook. Nu nog wat minder ruisreduktie en wat meer snelheid op de sluiter...het is overigens wel en crop.
Bij zes zie je hoe kritisch de sluitertijd is.  Ze zit stil, maar gooit toch nog haar hoofd naar achteren: onscherpte op de verkeerde plek. Ook hier snellere sluiter nodig.

Ik weet niet wanneer ik weer sportfotos ga maken. Als ik weer naar turnen ga, dan zal ik zeker een keer vragen of ik de vloer op mag.  Het buitenseizoen komt weer, voetbal, paardensport... En het is even afwachten wat er met de camera gebeurt !
« Laatst bewerkt op: 8 februari 2008, 09:06:21 door lock »

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Nog wat turnen.
« Reactie #2 Gepost op: 8 februari 2008, 07:12:06 »
Lock,
Ik heb vorige week vanaf de tribune op de eerste verdieping bij een zwemwedstrijd toch maar de flitser erop gezet. Omdat ik van boven naar beneden schoot hebben zwemmers er geen last van.
Wat mij opviel is dat de AF beter werkte (AF hulplicht van de flitser is sterker dan die van de camera) en dat ik toch beter op 1/180 kan schieten en de wat te donkere foto's redelijk eenvoudig in PS zijn op te helderen. Kijk eens wat je hier mee kan...

De foto's: jammer dat de tribune niet altijd aan de goede kant staat. Dat maakt dat je veel rugshots hebt.
Foto 1: mooie pose, maar doordat het hoofd wegvalt iets minder sterk:
Foto 2: prachtig in actie genomen, wazige geeft beweging. Prima shot!
Foto 3: schattig, maar helaas op de rug, anders topfoto voor aan de muur!
Foto 4: mooie beweging van de turnster, weer jammer dat je het gezicht niet ziet en dat de rechterkant wat rommelig is.
Foto 5: toppertje!
Foto 6: ook mooi shot..

Is het mogelijk bij een training te fotograferen en dan bijvoorbeeld op de grond te gaan liggen?  Zodat je van onder naar boven kan schieten? Moeilijk, je gaf al aan dat dat erg storend is voor de deelneemsters...

In ieder geval zitten er hele mooie bij...

Meer sportfoto's!
« Laatst bewerkt op: 8 februari 2008, 07:12:47 door Harry »
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline lock

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 424
  • was een k10d gebruiker..
Nog wat turnen.
« Reactie #1 Gepost op: 8 februari 2008, 01:06:35 »
Ik had nog een stuk of 100 PEF files staan en een aantal heb ik bewerkt. De meeste fotos zijn met iso 1250 op 1/80 geschoten. Diafragma wide open met de 50-200.

Hier een paar voorbeelden.

Eerst de trainster.

crop:




trots dametje




talent op iso 1600




lock