Auteur Topic: Tip PhotoShop: Photomerge (Photostitch)  (gelezen 3744 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline John

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 638
  • Geslacht: Man
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
Re: Tip PhotoShop: Photomerge (Photostitch)
« Reactie #9 Gepost op: 26 januari 2008, 19:19:26 »
Ik ga hier maar verder vanwege ruimtegebrek in mijn vorige reply.

[size=14]4:[tab]Gebruik van een statief:[/size][/b]

Zoals als eerder gesteld, is het niet essentieel, maar een statief maakt je leven een stuk makkelijker wat panorama's betreft, vooral tijdens de nabewerking. Je zal een stuk minder last hebben van het verliezen van belangrijke details, omdat je minder hoeft te croppen om de boven- en onderkant recht te snijden.
Wat wel erg aan te raden is om het draaipunt van je statief waterpas te zetten, vooral als je aan balhoofdgebruikt op je statief is het bij enkele opnames makkelijker om met de bal het geheel recht te krijgen, maar dat gaat in het geval van het maken van panorama's niet op.

[size=14]5:[tab]De eventuele verticale stand van de camera.[/size][/b]

Om een evenwichtigere balans te krijgen in beeldverhouding is het inderdaad aan te raden om de lange kant van je sensor/negatief haaks op de pan-richting te zetten.

[size=14]6:[tab]Contrast in de compositie.[/size]

Dit is ook een belangrijke. Het ene deel van de compositie kan veel lichter/donkerder zijn dan de andere, hoe groter de hoek die gaat maken tijdens het maken van de panorama-opname, hoe groter de kans daarop. Hou hier vooral rekening mee tijdens de uren dat de zon op zijn felst is. Andere situaties waarin dit kan voorkomen zijn ook denkbaar, zoals kunstlichtbronnen in het donker. Het kan dan zijn dat je door het vastzetten van de belichtingsparameters een deel van je opnames nijdig gaat over- of onderbelichten, hetgeen het eindresultaat zeer negatief kan beïnvloeden.

[size=14]7:[tab]Brandpuntafstand:[/size][/b]

Ik heb hiermee nog niet zoveel geëxperimenteerd, maar kan me indenken dat het lastiger is om een goed eindresultaat te bereiken hoe korter je brandpuntafstand wordt. Dit door de vertekeningen die groothoekopnames in zich hebben.
Ook vermoed ik dat je steviger moet croppen nadat je de merge-finctie op de deelopnames hebt losgelaten.

[size=14]8:[tab]Polariserend filter:[/size][/b]

Ook dit is een aanname, maar ik vermoed dat als je met je statief gaat draaien t.o.v. een reflecterend vlak, dit ook de hoeveelheid licht beïnvloedt dat je polafilter van die reflectie wegfiltert door de veranderde hoek van filter t.o.v. reflecterend opppervlak. Ook kan ik me voorstellen dat juist experieneren hiermee tot aparte resultaten kan leiden.

Zo dat was het wel weer even voor nu, ik hoop dat iemand er iets aan heeft, groeten, John.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2008, 20:05:16 door John »

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Tip PhotoShop: Photomerge (Photostitch)
« Reactie #9 Gepost op: 26 januari 2008, 19:19:26 »

Offline John

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 638
  • Geslacht: Man
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
Re: Tip PhotoShop: Photomerge (Photostitch)
« Reactie #8 Gepost op: 26 januari 2008, 19:19:09 »
Wat betreft de voorgaande opmerkingen, die wilde ik inderdaad ook meenemen in een nog ooit te maken tutorial.

Ik zal de belangrijke dingen hier ter completering nog een op een rijtje zetten, waar rekening mee te houden.
Na het opnoemen van de lijst zal ik ze puntsgewijs de revue laten passeren. Misschien ten overvloede, ik wil niet stellen dat de lijst geheel compleet of correct zal zijn en zie eventuele op- of aanmerkingen tegemoet zodat we nog betere resultaten kunnen bereiken met deze techniek.
Verder doe ik ook een aantal aannamen aangaande een aantal punten, die ik in het gebruik nog niet tegengekomen ben maar de invloed ervan op het eindproduct probeer voor te stellen. Waar ik dat gedaan heb zal ik dit duidelijk aangeven.

[size=12]
    [*] 1: Vaste parameters, zoals
      [*]Diafragma
      [*]Sluitertijd
      [*]Focus
      [/list]
      [*]2: Hoofdonderwerp binnen de compositie
      [*]3: Kaderen van de compositie.
      [*]4: Gebruik van een statief.
      [*]5: De eventuele verticale stand van de camera.
      [*]6: Contrast in de compositie.
      [*]7: Brandpuntafstand.
      [*]8: Polariserend filter.
      [/list][/size]

      [size=14]1:[tab]De belichtingsparameters:[/size][/color]

      Hier kan kort over gedaan worden, deze moet je in principe vastzetten.

      Waarom, dat is een wat langer verhaal.
      Diafragma: als deze zou varieren, krijg je in verschillende delen van de compositie verschillen in scherptediepte, hetgeen meestal onwenselijk is. Ik kan me overigens wel voorstellen dat je misschien wel aparte effecten kan bewerkstelliggen door op deze regel te zondigen.
      Je zou bijvoorbeeld het hoofdonderwerp enigszins kunnen accentueren door in de weg er naartoe per deelopname het diafragma wat verder te sluiten (dan uiteraard wel de sluitertijd hierop aanpassen zodat de totale belichtinsomvang hetzelfde blijft tussen de deelopnamen, kom ik nog op terug!). Ik kan me wel voorstellen, dat het gebruikte mergeprogramma hierdoor niet goed meer kan stitchen, maar dit is een aanname, je kan het natuurlijk altijd uitproberen.

      Sluitertijd: Zoals al gesteld moet de belichtingsomvang over de gehele compositie hetzelfde blijven. Als je dit niet zou doen, zal je camera per opname zijn idee van gewenste belichting doorvoeren.
      Stel dat je pamorama zonnige delen en schaduwpartijen heeft, maar een doorlopende structuur wel egaal van licht voorzien wordt. Dan zal deze structuur op de ene deelopname lichter worden weergegeven dan in de andere terwijl het licht dat er op viel constant was, dit door andere delen die worden meegenomen in het telkens bepalen van de belichting door de camra, hetgeen tot een slecht resultaat leidt.

      Focus, deze zal je ook in principe vast moeten zetten, met de focusafstand optimaal ingesteld op het hoofdonderwerp in de panoramafoto.
      Aanname: ik kan me voorstellen dat je hier iets van kunt afwijken als het afstand van het hoofdonderwerp ten opzichte van het camerastandpunt verandert. Ik kan me wel indenken dat dit rare effecten kan sorteren in de voor of achtergornd door het verlopen van het focusvlak, m.i. extremer bij opnames met het diafraga redelijk ver open. Het lijkt me beter om het diafragma wat verder dicht te zetten dan om te gaan schipperen met de focusafstand tussen deelopnames in.

      Je kan op twee manieren veranderingen in de voornoemde belichingsparameters voorkomen:
      A: gebruik de camera in de manuele stand, of
      B: gebruik je AE-lock toets, deze staat aan als je een * in je zoekerscherm ziet staan. Let wel op dat je niet te lang wacht met het schieten van de volgende deelopname, want deze functie is tijdsgebonden (k10 gebruikers kunnen verdere uitleg vinden op blz. 162 van hun handleiding).

      [size=14]2:[tab]Hoofonderwerp binnen de compositie:[/size][/color]

      Het is belangrijk om eerst te bepalen wat het hoofdonderwerp wordt in het panorama, omdat je daar je beliching en focus wilt bepalen voor alle deelopnames.

      [size=14]3:[tab]Kaderen van de compositie:[/size][/color]

      Zorg ervoor dat je wat ruimte rondom de compositie hebt. Behalve als je hier op aanpast, wat weinig mensen (ik ook niet) doen. Waarom? Het draaipunt tijdens de opnames ligt niet direct onder het  brandpunt, waardoor elke deelopname iets anders is wat (ver-)tekening aangaat. Hierdoor zal het gebruikte mergeprogramma de foto boven en onder niet recht produceren (zie ook de foto's hierboven, daar staat een resultaat van direct na het mergen tussen, je ziet dat deze niet recht is (dit gebeurt zelfs met statief). Je zal dus meestal om het eindproduct recht te krijgen boven en onder een deel moeten croppen en het zou zonde zijn als je dan net belangrijke details zou kwijtraken door tijdens de opnames te strak te kaderen. Het is mijn vermoeden dat dit meer speelt bij een groothoekopname dan bij een opname meer richting tele. Je kan dit voorkomen door een constructie te maken tussen statief en body waarme je beide gelijk kunt zetten, maar dit is omslachtig en alleen rendabel als panorama's echt een groot deel van je collectie zullen gaan beslaan.
      « Laatst bewerkt op: 26 januari 2008, 20:29:31 door John »

      Atmikes

      • Gast
      Re: Tip PhotoShop: Photomerge (Photostitch)
      « Reactie #7 Gepost op: 26 januari 2008, 13:08:57 »
      Vertikaal, dat is een handige tip, heb nog niet geprobeerd.

      Het lastigste is dat deze panorama foto's echt niet geschikt zijn om op een computerscherm te tonen.

      Bedankt voor de Tutorial, is altijd handig!!!!

      Ruben

      • Gast
      Re: Tip PhotoShop: Photomerge (Photostitch)
      « Reactie #6 Gepost op: 25 januari 2008, 17:45:23 »
      Met statief ga je veel trefzekerder kunnen werken. En maak de fotos misschien ook vertikaal anders wordt het zo n smalle strook ;)
      Ook je focus vastleggen.

      Offline John

      • Pentaxian
      • **
      • Berichten: 638
      • Geslacht: Man
      • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
      Re: Tip PhotoShop: Photomerge (Photostitch)
      « Reactie #5 Gepost op: 25 september 2007, 20:41:44 »
      Hallo allemaal,

      Om een zo goed mogelijk resultaat te bereiken, is het belangrijk om de belichting vast te zetten.
      Meet eerst het gedeelte dat je het belangrijktste vind voor de compositie en zet de belichting daarna vast voor de rest van de foto's. Het resultaat daarvan is dat je geen belichtingssprongen krijgt tussen de opnames en dus op de ene foto een onderdeel onnatuurlijk verspringt in helderheid als er op dat gedeelte een andere hoeveelheid licht valt (wolk ofzo).
      Ook kan je er voor kiezen om het lichtste gedeelte en het donkerste gedeelte van de compositie te meten en daar een (gewogen) gemiddelde tussen te nemen. Dat is een beetje afhankelijk van waar je de aandacht op wilt leggen. Ook ben ik nog niet erg ervaren met panoramaopnames maken ik deel telkens gelijk de dingen die ik gaandeweg opdoe, zodat anderen er van kunnen profiteren, of mij tips kunnen geven.

      Verder is een statief niet altijd nodig, of wenselijk, maar als je hem toch in de buurt hebt, maakt het het geheel wel een stuk eenvoudiger. Ik merk bij mezelf tijdens de paar keer dat ik een '360' uit de hand probeerde te schieten, dat ik redelijk consequent, na weer op het beginpunt aanbeland te zijn, een stuk hoger of lager zat dan bij aanvang.

      En verder de belangrijkste tip, probeer het gewoon een paar keer, dat is het beste voor de leercurve.

      Groeten, John.
      « Laatst bewerkt op: 25 september 2007, 20:45:43 door John »

      Offline hoeke39

      • Senior Member
      • **
      • Berichten: 356
      • Geslacht: Man
      Re: Tip PhotoShop: Photomerge (Photostitch)
      « Reactie #4 Gepost op: 25 september 2007, 19:10:17 »
      Ik heb wat panorama foto's gemaakt van de omtrek hier :), leuk om hier later eens iets mee te gaan doen.
      Zijn er voorwaarden waaraan de foto's die je wilt "samenstellen"
      Als je altijd blijft doen, wat je altijd hebt gedaan, zal je krijgen, wat je altijd heb gekregen!                                ______________________________

      Offline marcedwin

      • Senior Member
      • **
      • Berichten: 290
      • Geslacht: Man
      • Het is zoals het is
        • This is me
      Re: Tip PhotoShop: Photomerge (Photostitch)
      « Reactie #3 Gepost op: 16 september 2007, 23:32:37 »
      Mooie tip. Ga ik zeker proberen binnenkort.
      Ik ben nog steeds op zoek ...

      Anton

      • Gast
      Re: Tip PhotoShop: Photomerge (Photostitch)
      « Reactie #2 Gepost op: 16 september 2007, 22:55:22 »
      Kijk, dat is nou eens nuttige info :)

      Net een paar dagen terug van vakantie, en al een aantal foto's geschoten waar ik een panorama van wilde maken. Op deze manier gaat het bij vanzelf.

      Even snel 4 foto's bij elkaar gezet, en zie hier het resultaat.

      Offline John

      • Pentaxian
      • **
      • Berichten: 638
      • Geslacht: Man
      • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
      Tip PhotoShop: Photomerge (Photostitch)
      « Reactie #1 Gepost op: 16 september 2007, 03:42:10 »
      Hallo allemaal,

      Misschien is er al eens eerder over gepost, of kennen jullie de functie allang, maar ik vond het leuk genoeg om er aandacht aan te schenken.

      Vandaag tijdens wat foto's schieten,  :-/ schoot me wat te binnen. Ik had tijdens het Photoshoppen ooit eens met de Photomerge (syn.: photostitching) optie zitten spelen. Ik was toen niet echt tevreden met het resultaat en had er verder geen aandacht meer aan besteed.

      Om thuis weer eens aan de slag te kunnen heb ik snel, uit de hand 7 opnames gemaakt. Thuis aangekomen aan de slag gegaan met de merge opties en ik moet zeggen dat het resultaat me niet tegenvalt. Overigens hoeft de overlap lang niet zo groot te zijn als bij deze foto's, kwam ik achter tijdens het Photoshoppen. 20% tot 40% overlap is genoeg.

      Korte werkwijze:

      [size=12](1)[/size]
      Nog al logisch  :) : De foto's nemen:



      [size=12](2)[/size]
      Daarna in PhotoShop de Photomerge functie op de foto's loslaten:



      [size=12](3)[/size]

      De witte randen en evt. (zoals ik hier ook gedaan heb) ongewente elementen wegsnijden
      (misschien haal ik de laatste blaadjes rechts ook nog wel weg, ik twijfel nog).

      [size=14]Et Voilà:[/size]



      Klik op de thumbnail voor de afbeelding in volledige grootte.
      De compressie op de full size foto heb ik flink hoog moeten zetten: Quality 6, medium in PhotoShop
      Dit om qua bestandsgroote binnen de limiet te blijven die mijn imagehost stelt (1,5 Mb):

      Als meerdere mensen interesse tonen om het ook eens uit te proberen, wil ik wel de gehele werkwijze hier ergens op het forum uiteenzetten.

      Dit was een probeersel, ik ga binnenkort eens bewust voor merging een aantal series schieten. Als er nog wat de moeite van het tonen uitkomt zullen jullie die wel tegenkomen in de fotohoek.

      Groeten, John.
      « Laatst bewerkt op: 16 september 2007, 04:13:36 door John »