Auteur Topic: Verscherpen hoe?  (gelezen 3847 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

edwindev

  • Gast
Re: Verscherpen hoe?
« Reactie #17 Gepost op: 16 januari 2008, 20:00:13 »
Citaat
haha Jammer voor mij want ik heb een ban voor die site ..
Een ban? Dat doe je goed...  :o

De originele stukken (in het Engels) kan je hier vinden.
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2008, 20:00:34 door edwindev »

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Verscherpen hoe?
« Reactie #17 Gepost op: 16 januari 2008, 20:00:13 »

Ruben

  • Gast
Re: Verscherpen hoe?
« Reactie #16 Gepost op: 16 januari 2008, 19:39:51 »
haha Jammer voor mij want ik heb een ban voor die site ..


edwindev

  • Gast
Re: Verscherpen hoe?
« Reactie #15 Gepost op: 16 januari 2008, 17:51:52 »
Ik was op zoek naar wat info over het Unsharp Mask in Photoshop en kwam hierover een serie van 5 artikelen tegen. Wellicht ook interessant leesvoer voor iemand hier...

Pim

  • Gast
Re: Verscherpen hoe?
« Reactie #14 Gepost op: 9 januari 2008, 15:09:07 »
Citaat
Goed dat je dit topic hebt geopend Pim.
Dan heb ik het dus altijd toch verkeerd gedaan.

Bewerking van het origineel verkleinen  en dan pas verscherpen.....

thx!

Hallo Koor,nu ga je met je nieuwe Sigma nog mooiere resultaten krijgen.
Maak je wel eerst een kopie van je origineel,dan bewerken en tot slot verscherpen. Veel succes.

Pim.



koor

  • Gast
Re: Verscherpen hoe?
« Reactie #13 Gepost op: 9 januari 2008, 14:21:42 »
Goed dat je dit topic hebt geopend Pim.
Dan heb ik het dus altijd toch verkeerd gedaan.

Bewerking van het origineel verkleinen  en dan pas verscherpen.....

thx!

Peter

  • Gast
Re: Verscherpen hoe?
« Reactie #12 Gepost op: 7 januari 2008, 15:26:37 »
"Verscherpen is zeker niet altijd mooier of beter, dat hangt af van de foto, en daarom verschilt ook de techniek van het verscherpen. Er zijn tal van technieken om zelf op zoek te gaan naar randcontrasten en die dan specifiek gaan verscherpen." (@Ruben)

In de Special Fotografie (herdruk) van Foto-Video (www.chip-fotovideo.nl) staat op blz 110-113 een workshop van Doc Baumann over de verschillende manieren van verscherpen.

Gr, Peter.

Ruben

  • Gast
Re: Verscherpen hoe?
« Reactie #11 Gepost op: 7 januari 2008, 14:55:46 »
Verscherpen gaat natuurlijk niet he! Je verhoogt enkel maar randcontrasten. Dat doe je idd toch pas op het allerlaatste. Vooral bij een vergroting is dat van belang maar ook bij verkleinen.

Verscherpen is zeker niet altijd mooier of beter, dat hangt af van de foto, en daarom verschilt ook de techniek van het verscherpen. Er zijn tal van technieken om zelf op zoek te gaan naar randcontrasten en die dan specifiek gaan verscherpen.

Er bestaat ook software die dat verdomd goed kan trouwens, ben ff de naam kwijt, maar ze hebben een trial versie die ik heb geprobeerd met fantastische resultaten


Gertjan

  • Gast
Re: Verscherpen hoe?
« Reactie #10 Gepost op: 5 januari 2008, 10:45:30 »
Heb dat probleem ook met mijn foto's in CS2 vvo, ik kan niet verscherpen in de mate die ik wil, pas vanaf hele hoge waardes is het zichtbaar en dus lelijk. De foto's zijn dan echter wel al bewerkt en omgezet in klein formaat 8-bits plaatjes. Lijkt er ook op dat het alleen op de platen uit de 300mm F/4 van toepassing is.

Hans

  • Gast
Re: Verscherpen hoe?
« Reactie #9 Gepost op: 4 januari 2008, 21:49:41 »
Ik heb een proefversie van Lightroom draaien, maar dat nog niet geprobeerd. Ik zal dat de komende dagen eens doen.

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: Verscherpen hoe?
« Reactie #8 Gepost op: 4 januari 2008, 20:38:28 »
In lightroom zit ook een optie 'sharpen'. Maar met mijn raw plaatjes doet die optie niets (maar dan ook helemaal niets). Hoort dat zo? Ik verscherp dus op dit moment mijn raw plaatjes helemaal niet.


Johan.


(of doet Lightroom dat automatisch?)
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Hans

  • Gast
Re: Verscherpen hoe?
« Reactie #7 Gepost op: 4 januari 2008, 20:03:46 »
Pas verscherpen na alle andere bewerkingen. De reden daarvoor is dat de mate waarin je een foto kan verscherpen afhankelijk is van het formaat (na het verkleinen, eventueel gebruikte cropfunctie).

Tijdens het verkleinen gaat er nogal wat pixelinformatie verloren, waaronder het grootste deel van je 'sharpening' effect.

Probeer het maar eens uit: verscherp de foto, verklein hem daarna en kijk er eens rustig naar. Is de scherpte nog steeds zo mooi?

Verklein daarna eerst de foto en verscherp daarna. Vergelijk de resultaten.





Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Verscherpen hoe?
« Reactie #6 Gepost op: 2 januari 2008, 12:17:33 »
Wat John zegt: op het uiteindelijke formaat verscherpen... Vorige week workshop gehad van natuurfotograaf, en ook daar kwam dit aan de orde..

Ik heb laatst wel iets gelezen dat voor RAW het wellicht handig is om de standaard van de RAWconverter te accepteren (dus alvast licht te verscherpen) dan verder bewerken en dan per size selectief te verscherpen..

Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

ballone

  • Gast
Re: Verscherpen hoe?
« Reactie #5 Gepost op: 2 januari 2008, 07:40:32 »
Wat maken jullie het allemaal ingewikkeld! Ik verklein nooit een foto, maar laat dat over aan Photobucket. Dat gaat toch vanzelf?

gr.

Offline John

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 638
  • Geslacht: Man
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
Re: Verscherpen hoe?
« Reactie #4 Gepost op: 2 januari 2008, 01:18:29 »
Ik heb laatst op een ander forum gelezen, dat je het scherper doen lijken van een foto door het toepassen van USM of wat dan ook, altijd pas moet doen met de foto op de resolutie zoals je hem wil vertonen. Sec zou dat dus inhouden, dat als je bijv een foto hier wil vertonen op 800 breed en voor andere doeleinden op een andere resolutie, je de verscherping twee of meerdere malen moet doen in de eindresolutie om tot het beste resultaat te komen in elk resolutieformaat.

Ikzelf het dat eigenlijk nog nooit gedaan, omdat ik gewend was alle bewerkingien in het originele formaat te doen, hetgeen overigens wel aan te raden is bij elke andere bewerking, omdat je bewerkingsprogramma dan meer pixels heeft om mee te werken. En ik moet ook stellen dat het me persoonlijk ook nog niet is opgevallen dat verscherpen voor verkleinen tot merkbaar slechtere resultaten heeft geleid, moet daar nog eens een 1:1 vergelijking van zien te doen.

Groeten, John.
« Laatst bewerkt op: 2 januari 2008, 01:19:15 door John »

Peter

  • Gast
Re: Verscherpen hoe?
« Reactie #3 Gepost op: 1 januari 2008, 22:14:23 »
In het menu van je camera kun je de scherpte 1 trapje hoger zetten als je dit fijner vind. Dit mag de Pentax wel hebben.
Resizen op de manier van Vulcan is prima (kies bij het verkleinen voor bicubisch sharper). Als je daarna nog niet tevreden bent stel je met het filter onscherp masker de scherpte nog een beetje bij.
Je kunt ook alleen het filter onscherp masker gebruiken. In de regel is dit de laatste handeling. Je kunt het beste verscherpen op het eindresultaat.
Na het bewerken de foto opslaan als kopie is natuurlijk altijd slim. Je kunt altijd terug naar het origineel als er iets mis is gegaan.

Voor degene die het anders doen: ...ook dit loopt vaak goed af.

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Verscherpen hoe?
« Reactie #2 Gepost op: 1 januari 2008, 21:57:23 »
Prima dat je hier een eigen topic over start Pim! Te uitgebreide discussies over andere zaken in iemands ander z'n topic kan natuurlijk niet.
Ik begin nu ook te twijfelen. Ik werk ook met kopies van het orgineel, maar ga (of ging?) er bij kleiner maken van de foto altijd vanuit dat je bij verkleining ook beeldinformatie gaat weggooien. Om de verscherping zo natuur getrouw mogelijk te houden verscherp ik de grote foto (unsharp mask) en verklein ik daarna (resizen - bicubic-sharpened).
Maar misschien doe ik het altijd wel precies verkeer om!?  :-/
Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Pim

  • Gast
Verscherpen hoe?
« Reactie #1 Gepost op: 1 januari 2008, 19:50:13 »
In de fotohoek/macro,close up/tsjechische souveniers loopt een draadje aangaande het verscherpen.
Ik weet niet beter dan pas op het laatst te verscherpen,dus NA alle bewerkingen.
De mate van verscherpen hangt af voor welk doel je de afbeelding gaat gebruiken dus werk ik altijd met een kopie.

Heb ik het Mis?

Pim.