Auteur Topic: Erasmusbrug zwwt  (gelezen 1574 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stout

  • Gast
Re: Erasmusbrug zwwt
« Reactie #8 Gepost op: 16 april 2019, 22:50:57 »
Ik vind foto 3 het mooist, foto 2 is weliswaar erg origineel, maar de staanders in foto 2 zijn door het standpunt zo ongelijk van elkaar geworden, dat je bijna niet meer ziet dat het 'de zwaan' is.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Erasmusbrug zwwt
« Reactie #8 Gepost op: 16 april 2019, 22:50:57 »

Offline Lucien

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 340
  • Geslacht: Man
Re: Erasmusbrug zwwt
« Reactie #7 Gepost op: 15 april 2019, 09:32:17 »
Het blijft een prachtig onderwerp voor fotografen, de Erasmusbrug.
Mooie serie, maar foto 2 vind ik het best, zeker wat compositie betreft.

Groet, Luciën.
Met vriendelijke groet, Luciën

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Erasmusbrug zwwt
« Reactie #6 Gepost op: 13 april 2019, 14:40:58 »
Alwin,
Als ik een blauw filter gebruik wordt de lucht wit. In dit geval werd een Oranje filter gebruikt.
Denk aan de kleurencirkel. Gebruik de complementaire kleur om de gewenste kleur donker te maken in zwwt.
Daarnasat is een lichte vignetering toegepast. Dat doe ik vaak bij zwwt. Zo houd je het licht binnen de foto.
Cire

Ik vind het vaak moeilijk me het effect van een kleurenfilter op een z/w foto voor te stellen. Dit ligt hem erin dat - als het om een blauwfilter gaat - ik niet weet of dat filter de kleur blauw doorlaat of juist tegenhoudt. Het laat de kleur van het filter dus juist door en blokkeert de complementaire kleur. Bedankt voor de goede uitleg. Eigenlijk - bedenk ik me nou - is het heel eenvoudig: het effect van een blauwfilter op een kleurenfoto is dat de foto blauwer wordt. Het laat de kleur blauw dus door. Beter gezegd: het blokkeert de complentaire kleur (oranje) en de kleur blauw blijft dus over.

Groet, Alwin.
« Laatst bewerkt op: 13 april 2019, 16:51:40 door Alwin »
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline cire

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4081
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
Re: Erasmusbrug zwwt
« Reactie #5 Gepost op: 13 april 2019, 12:20:17 »
Ik vind foto 2 ook de beste. Heb je een blauwfilter gebruikt? De lucht is zo donker geworden namelijk. Foto 3 vind ik ook prima van kwaliteit, met mooie wolken op de achtergrond.
Alwin,
Als ik een blauw filter gebruik wordt de lucht wit. In dit geval werd een Oranje filter gebruikt.
Denk aan de kleurencirkel. Gebruik de complementaire kleur om de gewenste kleur donker te maken in zwwt.
Daarnasat is een lichte vignetering toegepast. Dat doe ik vaak bij zwwt. Zo houd je het licht binnen de foto.
Cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Erasmusbrug zwwt
« Reactie #4 Gepost op: 12 april 2019, 21:18:49 »
Ik vind foto 2 ook de beste. Heb je een blauwfilter gebruikt? De lucht is zo donker geworden namelijk. Foto 3 vind ik ook prima van kwaliteit, met mooie wolken op de achtergrond.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline Wytze

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1003
  • Geslacht: Man
  • PENTAXTIC
Re: Erasmusbrug zwwt
« Reactie #3 Gepost op: 12 april 2019, 10:35:11 »
Beste Eric!

Prima foto's! Ik sluit me trouwens aan bij de vorige spreker  ;) ! Vooral foto 2 vind ik echt schitterend. Niet alleen vanwege de keuze voor zwart-wit en de compositie maar vooral vanwege de originaliteit. Deze mooiste brug van Nederland is al zo vaak gefotografeerd dat de echte spanning in een foto van de brug wat mij betreft moeilijk is geworden. Foto 2 is 'anders dan de vele andere' en schudt me weer even wakker als het om dit brugthema gaat! Goed gedaan!


Groet,

Wytze

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Erasmusbrug zwwt
« Reactie #2 Gepost op: 11 april 2019, 13:03:39 »
Leuke gevarieerde serie van de Erasmusbrug. Foto 1 vind ik wat rommelig overkomen, dit komt voornamelijk door de lantarenpaal die in beeld staat. Foto 2 vind ik een erg originele en goed uitgevoerde foto. Vanuit dit standpunt heb ik nog niet eerder een foto gezien.

Offline cire

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4081
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
« Laatst bewerkt op: 11 april 2019, 11:04:56 door cire »
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl