Auteur Topic: Welke lens voor sportfotografie  (gelezen 4417 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline johan v.L

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 846
  • Geslacht: Man
  • Het kan altijd beter!
Re: Welke lens voor sportfotografie
« Reactie #26 Gepost op: 27 juli 2015, 11:53:18 »
??? Je zet bij de TAV stand diafragma en sluitertijd vast. Je bedoelt de maximale auto-ISO?

Ja klopt dat bedoel ik :D
Pentax K3II met grip/K5 met grip/Pentax-DA 18-135/Sigma AF 70-200 F2.8 /Sigma 17-70mm F2.8-4 macro HSM/

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Welke lens voor sportfotografie
« Reactie #26 Gepost op: 27 juli 2015, 11:53:18 »

Offline ArnoR

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 926
  • Geslacht: Man
  • What you see is not always what you get...
Re: Welke lens voor sportfotografie
« Reactie #25 Gepost op: 27 juli 2015, 11:36:28 »
Ik gebruik de TAv stand en zet de iso vast op 3200, daarna ga ik voor een sluitertijd van 1/800 of hoger
??? Je zet bij de TAV stand diafragma en sluitertijd vast. Je bedoelt de maximale auto-ISO?
Huidige camera's: Pentax K5II en K-01, Panasonic LX5. Glas: Pentax DAL 18-55, DA 18-135, DA 35, 40 mm XS, DA 55-300, SMC A 50mm 1,7, Sigma 10-20, Tamron 17-50 2.8 en Tamron 70-200 2,8
Mijn PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/ArnoR

Offline johan v.L

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 846
  • Geslacht: Man
  • Het kan altijd beter!
Re: Welke lens voor sportfotografie
« Reactie #24 Gepost op: 27 juli 2015, 10:41:14 »
Ha, die Johan"
Ik denk dat de topic starter liever wat commentaar had gehad op zijn Foto's
wat is er mis mee of kan beter,op het eerste gezicht zou ik zeggen,zijn Lensjes voldoen niet aan deze opdracht.
misschien dat jij een paar van je toppertjes hier kunt plaatsen,dan krijgt hij vanzelf wel het idee om andere of betere Lenzen aan te schaffen ::)

Hoi Johnnie en Halil,

Andre heeft al een link naar 1 van mijn bijdrages gedaan en als Halil er meer wil zien gewoon even op mijn naam zoeken.

Als ik de foto's van Halil bekijk wil ik als tips mee geven: wat meer contrast (beetje flets) foto's recht zetten en je moet de wedstrijd kunnen lezen, weet waar wat gaat gebeuren en blijf om het veld heen lopen.
Tuurlijk maakt een goede lens verschil maar met die Sigma 70-300mm moet je ook wel goede foto's kunnen maken.
Ik gebruik de TAv stand en zet de iso vast op 3200, daarna ga ik voor een sluitertijd van 1/800 of hoger

Halil op naar het aankomende seizoen en laat ons hier maar regelmatig zien hoe je vorderingen zijn  ;) ;)

Groeten, johan v.L
Pentax K3II met grip/K5 met grip/Pentax-DA 18-135/Sigma AF 70-200 F2.8 /Sigma 17-70mm F2.8-4 macro HSM/

JohnnieS

  • Gast
Re: Welke lens voor sportfotografie
« Reactie #23 Gepost op: 23 juli 2015, 11:31:43 »
De TAv stand gebruik ik altijd.....gaat fantastisch
;) ;) nog even en het begint weer Andre  ;) ;)

Ha, die Johan"
Ik denk dat de topic starter liever wat commentaar had gehad op zijn Foto's
wat is er mis mee of kan beter,op het eerste gezicht zou ik zeggen,zijn Lensjes voldoen niet aan deze opdracht.
misschien dat jij een paar van je toppertjes hier kunt plaatsen,dan krijgt hij vanzelf wel het idee om andere of betere Lenzen aan te schaffen ::)

Offline johan v.L

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 846
  • Geslacht: Man
  • Het kan altijd beter!
Re: Welke lens voor sportfotografie
« Reactie #22 Gepost op: 23 juli 2015, 10:07:20 »
Hi Halil,
de foto's in dat topic zijn gemaakt door Mharda en voor zover ik weet gebruikt hij heel vaak de TAv stand voor sport. In de TAv stand kies je zelf de sluitersnelheid en het diafragma en laat de camera de ISO bepalen. Je K5 en K3 kan je gemakkelijk gebruiken tot ISO 6400. In e TAv stand zet je dan het ISO bereik op 200-6400. Een andere bekende voetbal fotograaf hier is Johan v. L die regelmatig post en ook de Sigma 70-200 gebruikt. Hier een link naar een van zijn series http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=37089.0

grtz, Andre

De TAv stand gebruik ik altijd.....gaat fantastisch
;) ;) nog even en het begint weer Andre  ;) ;)
Pentax K3II met grip/K5 met grip/Pentax-DA 18-135/Sigma AF 70-200 F2.8 /Sigma 17-70mm F2.8-4 macro HSM/

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Welke lens voor sportfotografie
« Reactie #21 Gepost op: 21 juli 2015, 11:42:04 »
Hi Halil,
de foto's in dat topic zijn gemaakt door Mharda en voor zover ik weet gebruikt hij heel vaak de TAv stand voor sport. In de TAv stand kies je zelf de sluitersnelheid en het diafragma en laat de camera de ISO bepalen. Je K5 en K3 kan je gemakkelijk gebruiken tot ISO 6400. In e TAv stand zet je dan het ISO bereik op 200-6400. Een andere bekende voetbal fotograaf hier is Johan v. L die regelmatig post en ook de Sigma 70-200 gebruikt. Hier een link naar een van zijn series http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=37089.0

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline halil

  • Junior Member
  • Berichten: 31
Re: Welke lens voor sportfotografie
« Reactie #20 Gepost op: 20 juli 2015, 15:42:39 »
Pentax is niet de eerste keuze voor sportfotografie, maar sinds de K5 echt wel te gebruiken voor sport fotografie.
De foto's op zich zijn niet eens zo slecht. In dit topic (http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=37185.0) zie je wel het verschil in scherpte met foto's die zijn geschoten met K5 en Sigma 70-200 HSM II.
Als je niet direct het geld hebt voor zo'n Sigma 70-200 dan zou je eventueel nog kunnen denken aan een Pentax 55-300. Verkoop een van die superzooms (18-200) en koop een Pentax 55-300. Die is een heel stuk scherper.

grtz, Andre

Beste Andre;

De voetbalfoto's van u op welke stand is ze gemaakt. De AV, S of de TV stand.

Met de beste groeten
Halil

RonHendriks

  • Gast
Re: Welke lens voor sportfotografie
« Reactie #19 Gepost op: 20 juli 2015, 15:39:51 »
De autofocus niet meer koppelen aan de ontspanknop door die half ingedrukt te houden.
Achterop je camera zit ook een AF-knop. Als je die gebruikt in combinatie met de AF-C zit je altijd goed.
In een van de menu's moet je deze instelling maken.

De ontspanknop gebruik je dan alleen nog maar om te ontspannen, een paar dagen wennen maar daarna wil je waarschijnlijk niet meer terug

Wel eens gedaan, maar mijn ding was het niet. Je hebt dan een vinger tussen je gezicht en camera in de weg zitten. Ik kijk met mijn linkeroog.

Offline BertHermans

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2022
  • Geslacht: Man
Re: Welke lens voor sportfotografie
« Reactie #18 Gepost op: 20 juli 2015, 15:37:40 »


Citaat
Wat bedoel je precies met focus van de ontspanknop halen??  Gewoon uit nieuwsgierigheid!
De autofocus niet meer koppelen aan de ontspanknop door die half ingedrukt te houden.
Achterop je camera zit ook een AF-knop. Als je die gebruikt in combinatie met de AF-C zit je altijd goed.
In een van de menu's moet je deze instelling maken.

De ontspanknop gebruik je dan alleen nog maar om te ontspannen, een paar dagen wennen maar daarna wil je waarschijnlijk niet meer terug

Offline Johnnie

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1026
  • Geslacht: Man
  • Aan de spullen ligt het niet!
Re: Welke lens voor sportfotografie
« Reactie #17 Gepost op: 20 juli 2015, 15:29:38 »
De foto's zijn nog niet zo slecht,  afgaande op de genoemde lenzen.  Als je een K3 hebt, heb je een beest van een camera, als je daar een 70-200 op schroeft en vervolgens durft om je focus van de ontspanknop te halen kun je denk ik wel goede foto's gaan maken.
Er is een hele rits tips om betere sportfoto's te maken. Zorgen voor de juiste instellingen is de eerste. Oefening baart kunst de tweede denk ik.
Van alle topmerken camera's is volgens mij Pentax de slechtste keus voor sportfotografie. Pentax kies je voor andere redenen denk ik. Toch maak ik af en toe hele mooie foto's aan t voetbalveld ;-)

Wat bedoel je precies met focus van de ontspanknop halen??  Gewoon uit nieuwsgierigheid!
K3II ; SMC DA*16-50 f/2,8; SMC DA*50-135 f2,8; D-FA 100 f2,8; FA50 f1,4; F28 f2,8; AF-540FGZ

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Welke lens voor sportfotografie
« Reactie #16 Gepost op: 20 juli 2015, 11:57:59 »
Pentax is niet de eerste keuze voor sportfotografie, maar sinds de K5 echt wel te gebruiken voor sport fotografie.
De foto's op zich zijn niet eens zo slecht. In dit topic (http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=37185.0) zie je wel het verschil in scherpte met foto's die zijn geschoten met K5 en Sigma 70-200 HSM II.
Als je niet direct het geld hebt voor zo'n Sigma 70-200 dan zou je eventueel nog kunnen denken aan een Pentax 55-300. Verkoop een van die superzooms (18-200) en koop een Pentax 55-300. Die is een heel stuk scherper.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

RonHendriks

  • Gast
Re: Welke lens voor sportfotografie
« Reactie #15 Gepost op: 20 juli 2015, 09:27:49 »
Kijk in mijn show case set.

https://www.flickr.com/photos/i_am_photographer/sets/72157642534541033

Exif zit erbij. Verschillende camera's en lenzen. Met de 300mm heb ik gebruik gemaakt van 1/250ste tot 1/1250ste seconde. Afhankelijk van de hoeveelheid licht en wat er te vangen was. Ook de scène speelde mee.

Ik denk dat de onscherpte komt Door uit de hand te schieten. Ik deed dat zelf altijd met een monopod. Daar moet je weer mee leren werken.


Ik heb nog een monopod, met kop en bevestiging plaatjes te koop.

Offline efsix

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 434
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Welke lens voor sportfotografie
« Reactie #14 Gepost op: 20 juli 2015, 07:55:12 »
Ik heb van 2 foto's de exif bekeken.
Snelheid staat op 1/500. bij K3 en K5ii
Naar mijn mening te laag bij het telegebruik.
Nogmaals zet de snelheid bij dit soort actie tussen de 1/1000 en 1/2000 en neem de K3.
Gebruik de 9 punt AF instelling.
Is het dan nog niet scherp heb je misschien front/backfocus. Bekijk dan eerst het verschil per lens.

Pentax niet goed voor Sport? OK niet de eerste keuze voor een Prof.
Ben nu met een K3 en de 60-250mm een 4 daags (vergoed) sportevenement aan het fotograferen.
Meerendeel ragscherp.

just my 2 cents.

Marc
Pentax K1.

DA 10-17.

FA* 24mm.
FA 31mm 1,8 AL Ltd.
FA 43mm 1,9 AL Ltd
FA 77mm 1,8 AL Ltd.

DA* 60-250mm.

Offline edwin de vries

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 376
  • Geslacht: Man
Re: Welke lens voor sportfotografie
« Reactie #13 Gepost op: 19 juli 2015, 01:12:32 »
De foto's zijn nog niet zo slecht,  afgaande op de genoemde lenzen.  Als je een K3 hebt, heb je een beest van een camera, als je daar een 70-200 op schroeft en vervolgens durft om je focus van de ontspanknop te halen kun je denk ik wel goede foto's gaan maken.
Er is een hele rits tips om betere sportfoto's te maken. Zorgen voor de juiste instellingen is de eerste. Oefening baart kunst de tweede denk ik.
Van alle topmerken camera's is volgens mij Pentax de slechtste keus voor sportfotografie. Pentax kies je voor andere redenen denk ik. Toch maak ik af en toe hele mooie foto's aan t voetbalveld ;-)
K5II, 50~135 2.8, M28 t/m 135 mm
Sigma: 8~16,
Vivitar: S1 105 2.5, 135 2.8
Panagor macro converter, macroringen 12, 20, 36

JohnnieS

  • Gast
Re: Welke lens voor sportfotografie
« Reactie #12 Gepost op: 18 juli 2015, 15:47:57 »
Ben zeer benieuwd wat onze Sportfotografen hier wat kunnen vertellen over de Foto's ;)
Oja, je K-7 heeft niet de laatste Firmware.

Offline halil

  • Junior Member
  • Berichten: 31
Re: Welke lens voor sportfotografie
« Reactie #11 Gepost op: 17 juli 2015, 18:08:12 »


Offline halil

  • Junior Member
  • Berichten: 31
Re: Welke lens voor sportfotografie
« Reactie #10 Gepost op: 17 juli 2015, 17:59:55 »

Offline halil

  • Junior Member
  • Berichten: 31
Re: Welke lens voor sportfotografie
« Reactie #9 Gepost op: 17 juli 2015, 17:55:47 »


Ik weet het niet als het nu gelukt is. Ik hoop van wel

risseeuw

  • Gast
Re: Welke lens voor sportfotografie
« Reactie #8 Gepost op: 17 juli 2015, 15:57:24 »

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: Welke lens voor sportfotografie
« Reactie #7 Gepost op: 17 juli 2015, 15:48:34 »
Ik wou paar foto's zetten dat jullie eens konden zien. Maar her lukt niet hier foto's te zetten. Want ik ben nieuw op de ze forum en weet niet hoe dat werkt.

Groetjes
Halil

uitleg .. als je de foto's op Flickr hebt staan...
http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=36336.0

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline halil

  • Junior Member
  • Berichten: 31
Re: Welke lens voor sportfotografie
« Reactie #6 Gepost op: 17 juli 2015, 15:43:53 »
Ik wou paar foto's zetten dat jullie eens konden zien. Maar her lukt niet hier foto's te zetten. Want ik ben nieuw op de ze forum en weet niet hoe dat werkt.

Groetjes
Halil

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1238
  • Geslacht: Man
Re: Welke lens voor sportfotografie
« Reactie #5 Gepost op: 17 juli 2015, 15:10:50 »
De lenzen die jij opnoemt zijn geen van elle echt geschikt voor sportfotografie. Het kan natuurlijk wel, maar het kan duidelijk beter.

Dus het beste is om betere lenzen aan te schaffen, en dat hoeft niet al te duur te zijn.

Als je een moderne lens wilt, dan zit ga je toch snel in de richting van de 70-200 f2.8 lenzen (Pentax, tamrom of Sigma). Of de pentax 60-250 F4. Maar op al deze lenzen zit natuurlijk wel een prijskaartje.

Als je het niet erg vind om met een 2e hands lens aan de slag te gaan zijn er goedkoper keuzes.
De F80-200 f4.7-5.6 is een prima lens, verrassend scherp voor een oud lense. En aangezien hij erg licht is, zelfs op de K-7 is de AF snel. op de 2e hands markt zou je niet meer als €60 voor deze lens hoeven te betalen
Een andere goede is de FA100-300 f4.7-5.8 (de zilveren uitvoering. De zwarte is stuk minder). Ook verbazend scherp voor z'n oude lens. Op de 2e hands markt max €100 nagelang de staat van de lens.

Deze 2 lenzen zijn bijde een stuk beter voor sport fotografie dan de lenzen die jij nu hebt (gebruik de mijne voor surf fotografie)

newmikey2

  • Gast
Re: Welke lens voor sportfotografie
« Reactie #4 Gepost op: 17 juli 2015, 14:43:34 »
Maar nu heb ook noch de pentax k7, pentax k5iis en de pentax k3... Voor sportfotografie met pentax heb ik altijd problemen voor goede foto's. Voor pentax heb ik de Tamron 18-200mm, Sigma 70-300mm en de Sigma 18-250mm. Mijn vraag is wie kan mij meer inlichtingen geven welke lens dat ik in bezit ben voor te gebruiken voor sportfotografie (voetbal) 's middags. En welke modus en diafragma en iso gebruik. Alle tips zijn welkom.
Zonder af te willen doen aan de lenzen die je in je bezit hebt, zijn ze voor sportfotografie misschien niet ideaal. Je zoekt beter een lichtsterke lens met (eigen) snelle autofocus motor.

Als je het moet doen met wat je hebt, lijkt me de 18-250mm nog het meest geschikt van de drie. Gebruik de K-5 IIs of nòg weer ietsje beter de K-3. De K-7 loop op deze twee ietwat achter. Probeer bij sport eens de TaV modus uit waarbij je zelf zowel diafragma als sluitertijd instelt en de camera er een ISO waarde binnen een vooraf ingesteld bereik bij zoekt.

Voetbal is misschien wel snel, maar ook weer geen auto- of motorsport dus met sluitertijden tussen de 1/400 en 1/1000 seconden en je diafragma één stop geknepen t.o.v. de voplle opening van je lens zou je prima platen moeten kunnen schieten.

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Welke lens voor sportfotografie
« Reactie #3 Gepost op: 17 juli 2015, 14:41:22 »
Hallo Halil,
hier een paar tips. De K5II en K3 zijn een stuk beter dan de K7. Ze kunnen veel beter gebruikt worden met hogere ISO (6400) en hebben ten opzichte van de K7 een heel wat betere en snellere AF. Kijk hier maar eens hoe hoog je kan gaan met je ISO http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=38460.0
Van die drie lenzen is de Sigma 70-300 volgens mij kwalitatief het beste hoewel ik hem zelf niet heb. Mijn favoriete sport lens is de Sigma 70-200 F2.8 HSM II vanwege zijn razendsnelle AF. Die nieuwere versie met stabilisatie is nog weer een slagje beter.
Voor sport gebruik ik vrijwel altijd de TAv instelling. Zet de ISO op 200-6400 en kies afhankelijk van de sport die wilt fotograferen de gewenste sluitersnelheid. Die zal normaal gesproken zoals efsix ook al aangaf zo tussen 1/500-1/1500 zitten. Zet diafragma zo ver mogelijk open, eventueel een stop knijpen zodat de lens wat beter presteert.
Bij de K5II en K3 kan je gebruik maken van de AF-C functie. Ik gebruik meestal één centraal scherpstelpunt, maar je kan ook kiezen voor 9 punts.
Ik denk dat je hier voorlopig wel even mee vooruit kan. Laat hier maar eens wat resultaten zien dan kunnen we eventueel nog wat meer gericht tips geven. Er zitten wel enkele voetbal fotografen hier dus die kunnen je nog wel verder helpen.

Suc6,
Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline efsix

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 434
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Welke lens voor sportfotografie
« Reactie #2 Gepost op: 17 juli 2015, 14:16:21 »
Hoi Halil,

plaats eerst even wat foto's zodat we kunnen waar het misgaat. (via de exif) anders is het een beetje raden.

Gebruik sowieso het liefste de K3, deze heeft de beste AF.
Speel wat met de AF instellingen. Probeer eerst 1 scherpstelpunt in het midden anders meerdere punten met centerweging. Met voetbal zou ik naar AF-C gaan.
Stel het MTF programma in als basis. Ikzelf zet bij sport het liefste de P instelling in. Met de stelwieltjes zet ik eventueel het diafragma zo ver open om het object te isoleren.
Misschien 1 topje knijpen om de lens wat scherper te krijgen. Snelheid is dan de variabele.  Ga naar wat snellere sluitersnelheden (1/600- 1/1500) Iso mag variëren van 100-1200 zonder teveel in kwaliteit in te boeten.

Suc6
Pentax K1.

DA 10-17.

FA* 24mm.
FA 31mm 1,8 AL Ltd.
FA 43mm 1,9 AL Ltd
FA 77mm 1,8 AL Ltd.

DA* 60-250mm.