Auteur Topic: Vraag: Zie de manen schijnen door de bomen....  (gelezen 1420 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Jazzer

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1529
  • multipentaxionist
Re:Vraag: Zie de manen schijnen door de bomen....
« Reactie #19 Gepost op: 26 oktober 2010, 09:02:32 »
Toch nog even deze eigenwijze opmerking. De aarde heeft niet één, maar minstens zeven manen (maantjes). Dus theoretisch was het geregistreerde "verschijnsel" met meer manen mogelijk geweest. Praktisch niet, de grootste satelliet naast de vertrouwde maan is slechts 5 kilometer in doorsnee en heet Cruithne, naar het oudste bekende Britse volk. Zie Het Grote Boek van Foute Feiten van Lloyd en Mitchinson (2007), pag. 71.

Duidelijk een fout feit of in feite geen feit  ;)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Vraag: Zie de manen schijnen door de bomen....
« Reactie #19 Gepost op: 26 oktober 2010, 09:02:32 »

Carel

  • Gast
Re:Vraag: Zie de manen schijnen door de bomen....
« Reactie #18 Gepost op: 26 oktober 2010, 08:08:56 »
Toch nog even deze eigenwijze opmerking. De aarde heeft niet één, maar minstens zeven manen (maantjes). Dus theoretisch was het geregistreerde "verschijnsel" met meer manen mogelijk geweest. Praktisch niet, de grootste satelliet naast de vertrouwde maan is slechts 5 kilometer in doorsnee en heet Cruithne, naar het oudste bekende Britse volk. Zie Het Grote Boek van Foute Feiten van Lloyd en Mitchinson (2007), pag. 71.

Offline Jazzer

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1529
  • multipentaxionist
Re:Vraag: Zie de manen schijnen door de bomen....
« Reactie #17 Gepost op: 26 oktober 2010, 00:53:13 »
De foto met flare heeft wel meer flair  :D.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Vraag en het Antwoord: Zie de ma(a)n(en) schijnen door de bomen....
« Reactie #16 Gepost op: 25 oktober 2010, 22:15:11 »
Fijn dat het raadsel opgelost is! Misschien toch een reden om dat stuk glas er niet standaard voor te laten zitten, als het echt nodig zou zijn zou het wel in de lens ingebouwd zijn. Gebruik het alleen dáár waar het nodig en/of nuttig is, is mijn advies.

Ik wordt ook altijd een beetje onrustig van Marktplaats of Ebay aanbieders die zeggen dat de lens alleen maar mèt filter door het leven is gegaan en dat ie daarom nog zo mooi is.

Ik heb naar mijn idee hetzelfde probleem bij mijn Sigma 28-135. Ga hem er daar ook eens afschroeven denk ik........
Daar zou het flare kunnen zijn en ik weet niet in hoeverre dit aan een filter ligt of aan de lens.

newmikey

  • Gast
Re:Vraag en het Antwoord: Zie de ma(a)n(en) schijnen door de bomen....
« Reactie #15 Gepost op: 25 oktober 2010, 21:56:43 »
Het lijkt erop dat je goed zat.
We hebben toch gelukkig maar één maan  :)

Fijn dat het raadsel opgelost is! Misschien toch een reden om dat stuk glas er niet standaard voor te laten zitten, als het echt nodig zou zijn zou het wel in de lens ingebouwd zijn. Gebruik het alleen dáár waar het nodig en/of nuttig is, is mijn advies.

Ik wordt ook altijd een beetje onrustig van Marktplaats of Ebay aanbieders die zeggen dat de lens alleen maar mèt filter door het leven is gegaan en dat ie daarom nog zo mooi is.

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4252
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re:Vraag: Zie de manen schijnen door de bomen....
« Reactie #14 Gepost op: 25 oktober 2010, 21:50:27 »
Kijk hier maar eens...

Jan.
Zoals je zel al zei, na het nuttigen van veel spirituozen!
Het ís paddo-tijd!

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Vraag en het Antwoord: Zie de ma(a)n(en) schijnen door de bomen....
« Reactie #13 Gepost op: 25 oktober 2010, 21:41:56 »
Zit er nog een filter op de lens misschien? Gewoon UV of zo'n zg "digital protection filter" - sommige mensen laten hem er altijd op en een extra stukje glas voor de gecoatte frontlens van het objectief kan dit soort reflecties tot gevolg hebben.

Hoi Mike,

Zie hieronder de foto ZONDER UV-filter erop. Weg orbs en Egyptische farao!!
Ik kan vannacht rustig gaan slapen..... zucht.... ;)
Het lijkt erop dat je goed zat.
We hebben toch gelukkig maar één maan  :)


Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Vraag: Zie de manen schijnen door de bomen....
« Reactie #12 Gepost op: 25 oktober 2010, 18:29:01 »
Zit er nog een filter op de lens misschien? Gewoon UV of zo'n zg "digital protection filter" - sommige mensen laten hem er altijd op en een extra stukje glas voor de gecoatte frontlens van het objectief kan dit soort reflecties tot gevolg hebben.

Als dat het niet is, is het de geest van een Egyptische farao die je boos hebt gemaakt....

Ik heb een UV filter gemonteerd, dus dat zou theoretisch kunnen.
Zo niet, dan moet ik even goed nagaan welke Egyptische farao ik boos heb gemaakt........ Hopelijk niet "The Mummy" tot leven gewekt.....

Als het vanavond nog redelijk weer is kan ik wel eens op zelfde instellingen proberen zonder UV-filter. Geen twee manen dan is het verklaarbaar, wel twee manen, dan ga ik me toch eens zorgen zitten maken  ;) Hoewel ik op de link van Jan zag dat Karin een hele kudde Orbs op haar foto had.

Offline Oki

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1233
  • Geslacht: Man
  • Ricoh GR
Re:Vraag: Zie de manen schijnen door de bomen....
« Reactie #11 Gepost op: 25 oktober 2010, 17:42:05 »
Pola zal hier m.i. niet helpen. Beter grootste diafragmaopening kiezen.

Nee klopt, pola werkt niet recht op de lichtbron, moet hoek(90) maken, my bad.
Fujifilm X-T1 met Fujinon XC 15-45 ois pz.(thats it,I still love Pentax hoor)

Offline Jazzer

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1529
  • multipentaxionist
Re:Vraag: Zie de manen schijnen door de bomen....
« Reactie #10 Gepost op: 25 oktober 2010, 14:03:30 »
Met Jos eens , lensflare, misschien es met polafilter proberen...

Pola zal hier m.i. niet helpen. Beter grootste diafragmaopening kiezen.

gnodde

  • Gast
Re:Vraag: Zie de manen schijnen door de bomen....
« Reactie #9 Gepost op: 25 oktober 2010, 12:02:25 »
je hebt een sl tijd van 5 sec , de aarde die draait zoals we weten, volgens mij is dit gewoon beweging door te lange sluitertijd bij fotograferen van de maan.

Nee, dan zou je een "streep" zien, die overal ongeveer even licht is (tenzij de aarde in schokjes ronddraait  :D ).

Jan.

Jeroen_Cox

  • Gast
Re:Vraag: Zie de manen schijnen door de bomen....
« Reactie #8 Gepost op: 25 oktober 2010, 10:29:21 »
je hebt een sl tijd van 5 sec , de aarde die draait zoals we weten, volgens mij is dit gewoon beweging door te lange sluitertijd bij fotograferen van de maan.

Offline Oki

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1233
  • Geslacht: Man
  • Ricoh GR
Re:Vraag: Zie de manen schijnen door de bomen....
« Reactie #7 Gepost op: 25 oktober 2010, 10:24:44 »
Met Jos eens , lensflare, misschien es met polafilter proberen...
Fujifilm X-T1 met Fujinon XC 15-45 ois pz.(thats it,I still love Pentax hoor)

newmikey

  • Gast
Re:Vraag: Zie de manen schijnen door de bomen....
« Reactie #6 Gepost op: 25 oktober 2010, 00:08:18 »
Zit er nog een filter op de lens misschien? Gewoon UV of zo'n zg "digital protection filter" - sommige mensen laten hem er altijd op en een extra stukje glas voor de gecoatte frontlens van het objectief kan dit soort reflecties tot gevolg hebben.

Als dat het niet is, is het de geest van een Egyptische farao die je boos hebt gemaakt....

Offline Jos Abee

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1860
  • Geslacht: Man
Re:Vraag: Zie de manen schijnen door de bomen....
« Reactie #5 Gepost op: 24 oktober 2010, 23:32:30 »
dit lijkt mij meer op lensflare.  je krijgt hetzelfde wanneer je in een bepaalde hoek tegen de zon inschiet.

gr Jos
K-5, K10d, DA16-45 f4, Sigma 70-200II f2.8, Sigma 50mm EX Macro, Pentax DA 35mm 2.5 Pentax M-50mm 1.7, Pentax M 200mm f4, Pentax 360fgz, Pentax 540fgz.

"Photography is not art goddamnet! It’s just a Xerox of what just happened"

gnodde

  • Gast
Re:Vraag: Zie de manen schijnen door de bomen....
« Reactie #4 Gepost op: 24 oktober 2010, 22:43:48 »
Kijk hier maar eens...

Jan.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Vraag: Zie de manen schijnen door de bomen....
« Reactie #3 Gepost op: 24 oktober 2010, 22:40:52 »
Orbs volgens Wikipedia:

De eerste denkwijze

De eerste denkwijze bekijkt het als een heel duidelijk gevolg van een flits reactie op stofdeeltjes, insecten of vochtdruppels in de lucht die voor de camera komen. Het zijn dus natuurlijke oorzaken die voor de vertekening van de foto zorgen. Dit verschijnsel komt vooral voor bij camera's met ingebouwde flitser, doordat de flitser dicht bij de lens zit.
[bewerken] Een tweede denkwijze

De tweede denkwijze is totaal tegenovergesteld; de "orbs" zijn een paranormaal verschijnsel en niet van natuurlijke oorzaak. Sommigen beweren dat orbs enkel op een bepaalde plek verschijnen, of aangetrokken worden door menselijke activiteiten (zeker als deze activiteiten rond kinderen draaien). Op publieke plaatsen, overal waar mensen foto's kunnen nemen zouden dus orbs verschijnen. De mening is al fel verzwakt dat men enkel orb-foto's kan nemen in verlaten huizen (spookhuizen), toch zijn er strekkingen die beweren dat "orbs" eigenlijk toestellen zijn van vreemde wezens die het menselijk gedrag observeren.


Ik ben getuige geweest van een bijzondere gebeurtenis?  ;)
Flitsen deed ik namelijk niet......

gnodde

  • Gast
Re:Vraag: Zie de manen schijnen door de bomen....
« Reactie #2 Gepost op: 24 oktober 2010, 22:36:01 »
Orbs!

Jan.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Vraag: Zie de manen schijnen door de bomen....
« Reactie #1 Gepost op: 24 oktober 2010, 22:22:42 »
Zojuist, bij het naar binnen lokken van de katten scheen de maan zo mooi vol door de bomen, dat ik het niet kon laten een aantal foto's te gaan maken.
Echter blijken er opeens twee manen te zijn? Ik dacht eerst dat het aan het wijntje bij het eten lag, maar dat blijkt niet het geval te zijn.
Wie weet wat dit is en hoe dit is te voorkomen? Wat doe ik fout?