Auteur Topic: Lighroom 6?  (gelezen 6444 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Lighroom 6?
« Reactie #42 Gepost op: 26 augustus 2015, 20:32:25 »
Wat ook een goede (betaalde) is is Perfect Photo Suite 9.5 van One1 software.
dit werk als een schil waar je verschillende app in kan plaatsen zoals layers, B&W, als je bepaalde functies nooit gebruikt zoals filters hoef je het ook niet aan te schaffen.
Die heb ik ook, maar gebruik het maar zo af en toe, en dan nog vanuit LR of PS als plug-in.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Lighroom 6?
« Reactie #42 Gepost op: 26 augustus 2015, 20:32:25 »

Offline bernhardn

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 972
  • Geslacht: Man
  • RICOH insider!
    • B-N-N - Photography
Re: Lighroom 6?
« Reactie #41 Gepost op: 25 augustus 2015, 08:07:05 »
Wat ook een goede (betaalde) is is Perfect Photo Suite 9.5 van One1 software.
dit werk als een schil waar je verschillende app in kan plaatsen zoals layers, B&W, als je bepaalde functies nooit gebruikt zoals filters hoef je het ook niet aan te schaffen.

newmikey2

  • Gast
Re: Lighroom 6?
« Reactie #40 Gepost op: 25 augustus 2015, 00:06:56 »
Ja, wel jammer dat LR en PS (ACR) het minder doen met de RAW-omzetting....Capture One doet dat idd beter (als ik de teksten op internet mag geloven, zelf geen ervaring mee).
Ik houd het toch bij LR/PS-CC...omdat ik de workflow gewend ben, beide programma's goed vind samenwerken, er vele plug-ins beschikbaar zijn en er altijd wel tutorials te vinden zijn voor welke bewerking dan ook....
Legitiem uiteraard. Ik hou mijn raw conversie liever gescheiden van de nabewerking maar als altijd geldt: waar je het meest comfortabel mee bent, geeft de beste resultaten.

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Lighroom 6?
« Reactie #39 Gepost op: 24 augustus 2015, 22:04:32 »
Ja, wel jammer dat LR en PS (ACR) het minder doen met de RAW-omzetting....Capture One doet dat idd beter (als ik de teksten op internet mag geloven, zelf geen ervaring mee).
Ik houd het toch bij LR/PS-CC...omdat ik de workflow gewend ben, beide programma's goed vind samenwerken, er vele plug-ins beschikbaar zijn en er altijd wel tutorials te vinden zijn voor welke bewerking dan ook....

newmikey2

  • Gast
Re: Lighroom 6?
« Reactie #38 Gepost op: 24 augustus 2015, 21:09:48 »
ik weet niet waar Focus dat vandaan heeft, maar paintshop pro is bagger als het gaat om RAW ontwikkelen. Als photoshop alternatief is het geweldig ja, maar niet als LR alternatief
Ik ou nu niet meteen de RAW ontwikkeling van LR als standaard aanhouden. "Bagger" is het zeker niet, net zo min als PSP trouwens, maar er zijn kwalitatief véél en véél betere raw omzetters beschikbaar. Voor wat betreft RAW omzetting geldt PS = LR = ACR en ACR gebruikt een niet zo geweldig demosaicing algoritme, AHD. Niet om blij van te worden.

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1233
  • Geslacht: Man
Re: Lighroom 6?
« Reactie #37 Gepost op: 24 augustus 2015, 19:37:51 »
ik las ook dat Digital Camera Utility v5 wordt geupdate! het is even wennen maar is wel gratis.
heb je Windows dan is Paintshop pro het beste alternatief voor LR (las ik in een Focus)

ik weet niet waar Focus dat vandaan heeft, maar paintshop pro is bagger als het gaat om RAW ontwikkelen. Als photoshop alternatief is het geweldig ja, maar niet als LR alternatief

newmikey2

  • Gast
Re: Lighroom 6?
« Reactie #36 Gepost op: 24 augustus 2015, 19:08:36 »
::)
Waar ik wel blij van word : Capture One Pro 8 . Die staat nu op mijn iMac.
https://www.phaseone.com/en/Imaging-Software.aspx
Er zijn ook verschillende webinars te vinden.
Volgens veel tests ook een stukken betere raw omzetting dan die van Adobe Camera Raw (in LR en PS)

Offline franck

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 358
  • Geslacht: Man
  • Pentax k3ii Tamron 90 mm Sigma 17-70 pentax55-300
Re: Lighroom 6?
« Reactie #35 Gepost op: 24 augustus 2015, 18:50:59 »
:D
::)
Waar ik wel blij van word : Capture One Pro 8 . Die staat nu op mijn iMac.
https://www.phaseone.com/en/Imaging-Software.aspx
Er zijn ook verschillende webinars te vinden.
Het belangrijkste onderdeel van de camera , is de mens erachter.

Offline bernhardn

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 972
  • Geslacht: Man
  • RICOH insider!
    • B-N-N - Photography
Re: Lighroom 6?
« Reactie #34 Gepost op: 19 augustus 2015, 22:29:05 »
Het is wennen.
ik moet wel zeggen toen ik software zocht kwam ik ook dit tegen (wel een oudere versie) en had toen ook nog geen Pentax maar kon er maar niet aan wennen en heb het er maar weer af gegooid.
Verder weet ik niet hoe de v5 versie het doet.

Offline RiPex

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 337
  • Geslacht: Man
Re: Lighroom 6?
« Reactie #33 Gepost op: 19 augustus 2015, 22:08:26 »
Heb je het al eens gebruikt?

Nee (nog) niet
v/h Pentax K-X en K-5II met talloze lenzen - thans Fujifilm X-T3 met Red Badge lenzen. Wel nog altijd Pentax georiënteerd

Offline bernhardn

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 972
  • Geslacht: Man
  • RICOH insider!
    • B-N-N - Photography
Re: Lighroom 6?
« Reactie #32 Gepost op: 19 augustus 2015, 22:06:59 »
Waarom niet?

Heb je het al eens gebruikt?

Offline RiPex

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 337
  • Geslacht: Man
Re: Lighroom 6?
« Reactie #31 Gepost op: 19 augustus 2015, 21:35:22 »
daar zul je niet erg blij van worden....

Waarom niet?
v/h Pentax K-X en K-5II met talloze lenzen - thans Fujifilm X-T3 met Red Badge lenzen. Wel nog altijd Pentax georiënteerd

Offline bernhardn

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 972
  • Geslacht: Man
  • RICOH insider!
    • B-N-N - Photography
Re: Lighroom 6?
« Reactie #30 Gepost op: 19 augustus 2015, 12:06:39 »
daar zul je niet erg blij van worden....

 :D

Offline BertHermans

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2022
  • Geslacht: Man
Re: Lighroom 6?
« Reactie #29 Gepost op: 19 augustus 2015, 08:03:42 »
Hé Bernhard bedankt ! Daar had ik nog nooit van gehoord . Die ga ik tòch even op mijn iMac zetten. :)
daar zul je niet erg blij van worden....

Offline franck

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 358
  • Geslacht: Man
  • Pentax k3ii Tamron 90 mm Sigma 17-70 pentax55-300
Re: Lighroom 6?
« Reactie #28 Gepost op: 18 augustus 2015, 14:12:55 »
ik las ook dat Digital Camera Utility v5 wordt geupdate! het is even wennen maar is wel gratis.
Hé Bernhard bedankt ! Daar had ik nog nooit van gehoord . Die ga ik tòch even op mijn iMac zetten. :)
Het belangrijkste onderdeel van de camera , is de mens erachter.

Offline bernhardn

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 972
  • Geslacht: Man
  • RICOH insider!
    • B-N-N - Photography
Re: Lighroom 6?
« Reactie #27 Gepost op: 18 augustus 2015, 13:20:31 »
ik las ook dat Digital Camera Utility v5 wordt geupdate! het is even wennen maar is wel gratis.
heb je Windows dan is Paintshop pro het beste alternatief voor LR (las ik in een Focus)

Offline franck

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 358
  • Geslacht: Man
  • Pentax k3ii Tamron 90 mm Sigma 17-70 pentax55-300
Re: Lighroom 6?
« Reactie #26 Gepost op: 18 augustus 2015, 10:13:37 »
Eric, ik heb begrepen dat de standalone van LR6, de laatste standalone is die ze uitbrengen. Daarna alleen maar de cloud.
Eens heel diep nadenken of dat voor die korte tijd wel €140 waard is.  Zal ook maar eens weer het stof van Aperture afblazen, het werkt nog steeds perfect.
Klopt! Werk inderdaad nog perfect ! :) In de bèta versie van Macosx el capitan werkt het ook nog , behalve het venster bij het sluiten van de app waar in staat " updating sharing information " . Dit volgens berichten ( op 5 juni 2015) van mensen die dat aan het testen zijn.
Zelf ben ik Capture One aan het proberen en dat ziet er erg goed uit, naast dat het een betere RAW converter is dan LR .
Het belangrijkste onderdeel van de camera , is de mens erachter.

Offline bernhardn

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 972
  • Geslacht: Man
  • RICOH insider!
    • B-N-N - Photography
Re: Lighroom 6?
« Reactie #25 Gepost op: 18 augustus 2015, 09:41:36 »
LR cc 2015 is hetzelfde als de standalone alleen is er een andere code die ervoor zorgt dat je hem per maand betaald of in 1X, heb hem nu een paar weken en het bevalt goed, vooral het penseel in het GR. filter, of hij sneller is weet ik niet.

Offline franck

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 358
  • Geslacht: Man
  • Pentax k3ii Tamron 90 mm Sigma 17-70 pentax55-300
Re: Lighroom 6?
« Reactie #24 Gepost op: 18 augustus 2015, 09:33:27 »
Berd, zoals ik het begrepen heb, blijven LR 6 en LR CC naast elkaar bestaan....
Waaruit heb jij dat begrepen dan ? Van wie heb jij dat de stand alone versie van LR zal blijven bestaan?
Ik had het inderdaad niet goed gelezen , op de site van Adobe . Ik zei er daarom ook netjes bij " ik weet het niet zeker..." Vandaag de dag is LR 6 idd nog als stand alone te koop. Zoals een ander forumlid al schrijft , dwingen ze je om vroeg of laat de software te huren.
Een vriendelijke groet , Frank
Het belangrijkste onderdeel van de camera , is de mens erachter.

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Lighroom 6?
« Reactie #23 Gepost op: 17 augustus 2015, 21:01:54 »
Berd, zoals ik het begrepen heb, blijven LR 6 en LR CC naast elkaar bestaan....al weet ik niet welke versie van LR 6 de laatste zal zijn ( 6.x, 6.xx, 6.xxx...etc)..op dat punt heeft Adobe zich qua betrouwbaarheid nog niet bewezen..... :P In elk geval blijft de CC-versie wel ge-update worden (en volgens mij is er nu al verschil tussen LR 6 en LR CC).
Ik heb een abonnement op de Fotografen CC (LR en PS en nog wat meer...) en ben daar best tevreden over: altijd de nieuwste versies en tegen een - voor mij - acceptabele prijs.

Offline BertHermans

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2022
  • Geslacht: Man
Re: Lighroom 6?
« Reactie #22 Gepost op: 17 augustus 2015, 20:49:52 »
Eric, ik heb begrepen dat de standalone van LR6, de laatste standalone is die ze uitbrengen. Daarna alleen maar de cloud.
Eens heel diep nadenken of dat voor die korte tijd wel €140 waard is.  Zal ook maar eens weer het stof van Aperture afblazen, het werkt nog steeds perfect.

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Lighroom 6?
« Reactie #21 Gepost op: 17 augustus 2015, 20:21:58 »
[...]ik weet het niet zeker maar volgens mij is LR 6 ( te updaten naar 6.1) of cc een huur / rental programma.[...]
Wat je hier probeert te zeggen, weet ik niet helemaal zeker....
Maar als je dit topic gelezen had, kon je daaruit opmaken dat LR 6 als "stand-alone" beschikbaar is/blijft en LR CC onderdeel uitmaakt van het huurprogramma (waarbij o.a ook PS CC inclusief is).


Offline franck

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 358
  • Geslacht: Man
  • Pentax k3ii Tamron 90 mm Sigma 17-70 pentax55-300
Re: Lighroom 6?
« Reactie #20 Gepost op: 17 augustus 2015, 20:13:35 »
Ik wil helemaal niet in de cloud. Ik wil gewoon een programma installeren, serienummer invoeren en klaar.
Het programma heb ik, nu het serienummer nog. Ik wil absoluut geen abonnement voor $12 p/men ook nog voor zaken die ik niet nodig heb.
Bert, ik weet het niet zeker maar volgens mij is LR 6 ( te updaten naar 6.1) of cc een huur / rental programma .
Anyway, ik blijf voorlopig Aperture gebruiken en als dat niet goed blijft werken naar Capture One Pro .
Het belangrijkste onderdeel van de camera , is de mens erachter.

Offline BertHermans

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2022
  • Geslacht: Man
Re: Lighroom 6?
« Reactie #19 Gepost op: 16 augustus 2015, 21:50:09 »
Ik wil helemaal niet in de cloud. Ik wil gewoon een programma installeren, serienummer invoeren en klaar.
Het programma heb ik, nu het serienummer nog. Ik wil absoluut geen abonnement voor $12 p/men ook nog voor zaken die ik niet nodig heb.
Op mijn macje staat nu nog LR 5.7.1. en ik wil straks over naar 6.1.

Offline franck

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 358
  • Geslacht: Man
  • Pentax k3ii Tamron 90 mm Sigma 17-70 pentax55-300
Re: Lighroom 6?
« Reactie #18 Gepost op: 16 augustus 2015, 08:20:42 »
Het is de bedoeling van Adobe dat we de software gaan huren, jongens en meisje , dames en heren.
Kijk eens naar capture one pro 8
https://www.phaseone.com/en/Imaging-Software/Capture-One.aspx?
Het belangrijkste onderdeel van de camera , is de mens erachter.