Auteur Topic: Uit elkaar halen van een SMC Pentax-M 40mm 1:2.8  (gelezen 757 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re: Uit elkaar halen van een SMC Pentax-M 40mm 1:2.8
« Reactie #3 Gepost op: 7 maart 2016, 21:32:36 »
Ik heb wel eens een M50 1.7 uit elkaar gehaald. Daarbij moet je de ring rond de frontlens (met de lettertjes erop) losdraaien, gewoon er met je vinders op drukken en tegen de klok in losdraaien. Vervolgens moest je de rand rond het glas heel voorzichtig losmaken, dat deed je door iets in de twee tegenover elkaar liggende inkepingen in de ring rond het glas iets te plaatsen (bijv een passer of iets anders stevigs ter dikte van een creditcard), daarna kon je de de vatting van de frontlens verwijderen. Maar ik weet niet of dat voor de M40 ook zo werkt....

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Uit elkaar halen van een SMC Pentax-M 40mm 1:2.8
« Reactie #3 Gepost op: 7 maart 2016, 21:32:36 »

Offline BertHermans

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2022
  • Geslacht: Man
Re: Uit elkaar halen van een SMC Pentax-M 40mm 1:2.8
« Reactie #2 Gepost op: 7 maart 2016, 21:29:13 »
Een van de leden van dit forum, glasbak, is er een kei in. Hij heeft indertijd mijn F 50/1.7 gedemonteerd en schoongemaakt. Werkte daarna als nieuw.
Hij kan je vast informatie geven

Offline RiPex

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 337
  • Geslacht: Man
Uit elkaar halen van een SMC Pentax-M 40mm 1:2.8
« Reactie #1 Gepost op: 7 maart 2016, 15:27:57 »
IK heb een SMC Pentax-M 40mm 1:2.8 weten te bemachtigen. Een heel erg mooi lensje, maar helaas met enkele sporen van schimmels aan de binnenzijdes van het glaswerk.

Nu wil ik dit gaan reinigen. Ofwel ik wil deze gaan openen, hetgeen ik echter nog nimmer ondernomen heb.....

De achterzijde, dus de zijde van de vatting, heeft duidelijk enkele schroefjes zichtbaar. Dat lijkt mij te doen te zijn, maar hoe haal ik het frontglas eraf/-uit? Omdat beide glaasjes sporen van schimmel hebben wil ik ook het frontglas gaan demonteren, maar hoe haal ik deze los?
v/h Pentax K-X en K-5II met talloze lenzen - thans Fujifilm X-T3 met Red Badge lenzen. Wel nog altijd Pentax georiënteerd