Auteur Topic: welke flitser voor k5  (gelezen 2697 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

newmikey2

  • Gast
Re: welke flitser voor k5
« Reactie #10 Gepost op: 6 oktober 2016, 22:21:29 »
Ben inmiddels in het bezit van een flitser van Pentax de AF 540 FGZ gekocht op mp voor € 75 volgens mij een mazzeltje.
Bedankt voor de tips gr
Zeker een mazzeltje. Uitstekende flitser voor een koopje!

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: welke flitser voor k5
« Reactie #10 Gepost op: 6 oktober 2016, 22:21:29 »

dubbelyoubee

  • Gast
Re: welke flitser voor k5
« Reactie #9 Gepost op: 6 oktober 2016, 22:18:36 »
Ben inmiddels in het bezit van een flitser van Pentax de AF 540 FGZ gekocht op mp voor € 75 volgens mij een mazzeltje.
Bedankt voor de tips gr

newmikey2

  • Gast
Re: welke flitser voor k5
« Reactie #8 Gepost op: 4 oktober 2016, 12:41:07 »
Heb hem nog niet in de verkoophoek geplaatst maar mijn Metz 58 AF-1 mag op zich naar een andere eigenaar. PB'tje met een bod kan altijd.

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: welke flitser voor k5
« Reactie #7 Gepost op: 4 oktober 2016, 12:26:32 »
Beste Wim ik weet niet of je inmiddels voorzien bent, maar ook voor een iets vriendelijker prijsje kan je een betrouwbare Metz flitser kopen.
Zoals bijv.: http://www.cameranu.nl/nl/p132964/metz-mecablitz-36-af-5-flitser-pentax
Prima flitser met richtgetal 36, en dat voor maar €81,95. Eén nadeel t.o.v. zijn grotere broers: de kop is alleen omhoog te kantelen, dus niet naar opzij. Maar daar is heus mee te leven.
Ik zou mijn vingers niet branden aan onbekende merken flitsers, daar ga je op den duur spijt van krijgen. (geen ondersteuning/updates, minder compatibel)
Voor Pentaxcamera's staat voor flitsen het eigen merk op 1 en direct daarop volgend op 2 Metz.
 
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

dubbelyoubee

  • Gast
Re: welke flitser voor k5
« Reactie #6 Gepost op: 19 september 2016, 09:16:14 »
Helaas Stef ik kom uit Bergen op Zoom maar bedankt voor de tips ga eens rondkijken op mp en ander sites, wantze zijn inderdaad wat prijzig.
gr Wim.

Offline Stef_r

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 85
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: welke flitser voor k5
« Reactie #5 Gepost op: 18 september 2016, 22:57:01 »
Ik weet niet uit welke regio je komt maar als het in de richting van Eindhoven is mag je met plezier mijn Metz een keertje lenen of uitproberen zodat je een indruk krijgt van wat deze kan. Heb zelf een K-5 II en gebruik hem vaak indirect (bijvoorbeeld.  Weerkaatsen via plafond of muur zodat je binnenshuis niet van die felle witte gezichten krijgt maar veel zachter licht.)
K200D + K5 II  |  Pentax SMC DA 12-24mm f/4.0 ED AL (IF)  |  Pentax SMC DA 50-135mm f/2.8 ED AL IF SDM | Sigma 70-300mm f4-5.6 APO DG Macro  |  Metz mecablitz 48 AF-1 digital  |  NG Medium Shoulderbag NG2475

Offline Albert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1571
  • Geslacht: Man
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
Re: welke flitser voor k5
« Reactie #4 Gepost op: 18 september 2016, 12:21:09 »
Houd de verkoophoek in de gaten.
Onder elkaar worden hier betrouwbare spullen verkocht.
Ik weet niet of Ronald zijn flitser al kwijt is, hele nette prijs voor deze flitser met doos.
http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=39856.0

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: welke flitser voor k5
« Reactie #3 Gepost op: 18 september 2016, 11:44:19 »
Pentax heeft een aantal erg mooie flitsers te koop zoals Mharda al aangeeft. Let wel op dat van beide (de 360 en 540) twee versies op de markt zijn. Pentax flitsers zijn echter behoorlijk aan de prijs, Metz en Sigma verkopen ook hele goede flitsers voor Pentax maar dan voor een veel lagere prijs. Van Metz komen de mecablitz 52 AF-1 en mecablitz 58 AF-2 beide goed uit de bus met een nieuw prijs rond de €250,- (52 AF-1) en €320,- (58 AF-2). Naast de flits mogelijkheden, zou ik ook goed naar het bedieningsgemak van de flitsers kijken. De Metz mecablitz 44 AF-1 blijkt bijvoorbeeld mooie flitsresultaten te geven, maar erg onoverzichtelijk wat bediening te zijn.

Via de volgende link kom je bij gebruikersreviews van zowel pentax- als andere merken flitsers: http://www.pentaxforums.com/accessoryreviews/

Succes met het puzzelen,   Peter

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: welke flitser voor k5
« Reactie #2 Gepost op: 18 september 2016, 11:07:38 »
Flitsen is best wel complex. Het is dan ook aan te raden om een flitser te kopen die P-TTL ondersteunt. Dat wil ruwweg zeggen dat de flitser en camera samenwerken bij het lichtmeten. Wil je zekerheid, ga dan voor PENTAX eigen merk flitsers. Als tweede optie kan je kijken naar METZ flitsers. En, naar mijn mening, pas daarna naar andere alternatieven.
PENTAX heeft een aantal flitsers waarvan de 360 en 540 serie het meest in aanmerking komen. Het prijsverschil zit hem bij de nieuwe versies met name in het vermogen. Bij de oude 360 was het niet mogelijk de flitser van links naar rechts te draaien, en dat is onhandiger dan je nu denkt...

Maak eens een afspraak met een mede Pentaxgebruiker en probeer eens wat uit. Het is een behoorlijke aanschaf, 500 euro ben je zo kwijt (flitser batterijen, wat modifiers ect).
 
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

dubbelyoubee

  • Gast
welke flitser voor k5
« Reactie #1 Gepost op: 18 september 2016, 09:44:51 »
Hallo allemaal ik zit met een klein vraagje waar jullie vast wel advies over kunnen geven.
Ik ben in het bezit van een k5 toestel en nu wil ik toch een flitser aanschaffen.
En nu mijn vraag er zijn aardig wat flitsers te koop maar welke past het beste bij mijn k5 een pentax of een ander merk?
Alvast hartelijk dank gr Wim