Auteur Topic: Kleur verschillen.  (gelezen 1484 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline HvdZ

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 136
Re: Kleur verschillen.
« Reactie #5 Gepost op: 14 juli 2019, 20:08:57 »
Ben toch nog even aan het prullen geweest met wat instellingen.

En heb dus geleerd dat je de video instellingen apart kunt instellen/controleren via instellingen videokaart deze hebben effect op WindowsMediaPlayer , RealPlayer en waarschijnlijk op nog een paar. Maar deze instellingen hebben geen invloed op VLC-Mediaplayer en  QuikTimePlayer en ook hier zullen er wel meer van zijn.

M.a.w. Er zijn kennelijk film viewers die afhankelijk zijn van de instellingen videokaart en
er zijn viewers die je met eigen menu kunt of moet instellen.

Zal niet voor iedereen een nieuwtje zijn. Maar had me hier nooit in verdiept.

Videofilmpjes zien er nu prachtig uit in alle voor mij beschikbare viewers.

Gr Hans


Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Kleur verschillen.
« Reactie #5 Gepost op: 14 juli 2019, 20:08:57 »

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Kleur verschillen.
« Reactie #4 Gepost op: 12 juli 2019, 19:39:23 »
Uploaden naar YouTube
Prima mooie kleuren bij het afspelen.

Ik vraag me nu dus af waar de meeste fotofanaten/filmfanten onder Windows filmpjes op afdraaien.
Want de meeste standaard players laten geen correcte kleuren zien.

Als ik een video samenstel m.b.v. een gratis video editor, dan zijn ze slecht te beoordelen en vallen soms tegen met de video-player van mijn pc met windows 10. Uploaden naar YouTube geeft dan een goed resultaat; de video's zijn daar goed te bekijken en er is keuze in hoeverre ze openbaar of privé gehouden worden. Als je een video wilt laten zien, is dat via YouTube ook een "eitje".
« Laatst bewerkt op: 12 juli 2019, 19:43:18 door abakker »

Offline HvdZ

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 136
Re: Kleur verschillen.
« Reactie #3 Gepost op: 12 juli 2019, 18:05:21 »
Bedankt voor reactie,

Ben er nu wat anders naar gaan kijken, verschillen zitten inderdaad in de editors/players.
Heb dus even van alles uitgeprobeerd.
Mijn bevindingen zijn:

Windows media player  en  Real Player.
Groene kleuren worden geelachtige komt waarschijnlijk omdat alles overbelicht lijkt te zijn.
Hoewel onderbelicht opnemen hierbij ook niet echt helpt.

VLC media player
Werkt wel prima maar heeft de neiging om heel licht grijs een beetje bruinachtig af te beelden.

Quick Time Player   en Film player in IrfanView
Prima mooie kleuren.

Uploaden naar YouTube
Prima mooie kleuren bij het afspelen.

Wat me uiteindelijk opviel is dat opnamen met GSM en zelfs met filmpjes downloaden van YouTube precies het zelfde is als m'n Pentax.

Ik vraag me nu dus af waar de meeste fotofanaten/filmfanten onder Windows filmpjes op afdraaien.
Want de meeste standaard players laten geen correcte kleuren zien.


gr. Hans
 
 

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Kleur verschillen.
« Reactie #2 Gepost op: 11 juli 2019, 22:34:36 »
In de gebruiksaanwijzing van een Pentax K-5 wordt "motion JPEG" ook wel AVI genoemd bij video-opnamen.
De beeldkwaliteit van een video-opname blijft bij Pentax een stuk achter vergeleken met de beeldkwaliteit van een foto met dezelfde camera. Daarnaast zal er waarschijnlijk ook nogal wat verschillen zijn tussen de diverse video editors en players.

Offline HvdZ

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 136
Kleur verschillen.
« Reactie #1 Gepost op: 9 juli 2019, 22:19:15 »
Beste Pentax-fanaten,

Wie kan mij verklaren of tip geven i.v.m. Geelachtige kleur van avi bestanden uit Pentax k5II als ik deze bekijk met Real player of Windows media player zie 2 linker afbeeldingen. 

Maak ik een foto onder zelfde omstandig heden dan zijn de kleuren wel normaal.
En bekijk ik het zelfde filmpje in Kinovea dan is de kleur wel nagenoeg gelijk aan het JPG bestand.

Dus wat gaat er fout?