Auteur Topic: Technoparty at SUR Social Underground Rotterdam  (gelezen 1616 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline DickL

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 760
    • Mijn Flickr albums
Re: Technoparty at SUR Social Underground Rotterdam
« Reactie #16 Gepost op: 15 december 2015, 22:45:09 »
Die 1/30 vind ik knap, ik zou hem op 1/100 hebben gezet.

Als je de laser er mooi op wil krijgen moet je minimaal 1/30 of nog liefst lager gaan zitten. Bij 1/100 zie je maar enkele lasterstralen op de foto.

Wat meer detail van het publiek zou wat meer diepgang in de foto geven, maar dat was gegeven de minimale lichtomstandigheden niet mogelijk denk ik. In ieder geval de laserbeams goed vastgelegd.
K-3iii | K-1 | K-3 | K-01 | K-5 | K-m 
HD DA 55-300 PLM | DA 18-135 | DA 21 Limited | DA 35/2.4 | DA 18-55 WR
DFA 24-70 | DFA 150-450 | DFA 100 MACRO WR 
FA77 1.8 Limited | FA43 1.9 Limited | FA31 1.8 Limited
Sigma 70-200/2.8 II | Sigma AF 8-16

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Technoparty at SUR Social Underground Rotterdam
« Reactie #16 Gepost op: 15 december 2015, 22:45:09 »

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Technoparty at SUR Social Underground Rotterdam
« Reactie #15 Gepost op: 28 november 2015, 10:56:32 »
In het donker fotograferen is natuurlijk altijd een uitdaging. Die 1/30 vind ik knap, ik zou hem op 1/100 hebben gezet. Die F2.8 begrijp ik wel en zolang je geen gezichten vastlegt is het ook niet echt een probleem. Wat misschien een optie is, is toch eens proberen de ISO behoorlijk op te schroeven... Er is een topic waar voorbeelden van extreem hoge ISO's staan. Ik zou zeggen: je hebt tijd genoeg :) dus gewoon proberen...

UPDATE: http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=38460.msg344395#msg344395
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Snipes

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2367
  • Geslacht: Man
  • IJsselstein(UT)
Re: Technoparty at SUR Social Underground Rotterdam
« Reactie #14 Gepost op: 28 november 2015, 07:32:05 »
Gezien de situatie en je beperkingen opgelegd vanuit de organisatie, denk ik dat je het inderdaad prima gedaan hebt. Als de sfeer een donker hol is met weinig licht, dan heb je die prima vastgelegd ;)!
Je hebt het over je aftrap als partyfotograaf, dus ik ga ervan uit dat we nog meer setjes van je gaan zien? Hopelijk mag je dan meer en tref je een locatie die je wat meer kan bieden en wie weet komen we elkaar nog eens tegen op een feestje :)!
Greetz Wesly

K-3 | K5 | 18-55WR | Sigma 10-20 EX DC | Sigma 17-70 f2.8-4 DC | Sigma 150-500 OS HSM
www.flickr.com/weslyvanbatenburg

Offline drielletje

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 302
  • Geslacht: Man
Re: Technoparty at SUR Social Underground Rotterdam
« Reactie #13 Gepost op: 27 november 2015, 20:04:27 »
Uiteraard is het niet mijn bedoeling om zuur over te komen en ben ik wellicht niet duidelijk geweest in mijn vraagstelling.
Ik wil graag weten wat jullie als forumleden vinden van de foto´s, met oog op de geschetste situatie.
Er zou voldoende licht zijn om zonder flits te kunnen schieten. Het idee wat ik kreeg is dat de discussie te veel naar partyfotografie in zijn algemeenheid ging waarbij flitsen niet vreemd is, dat begrijp ik namelijk ook wel. Toen ik binnen kwam in een pikzwarte grot met een enkele spot op de dj´s dacht ik ook..hmmm oke, uitdaging zo zonder flits.
Wellicht zijn er ideeën over hoe ik bijvoorbeeld binnen deze situatie nog meer uit m´n apparatuur zou kunnen halen om tot beter resultaat te kunnen komen.
En of je de foto´s mooi vindt of niet das voor een groot deel persoonlijke smaak die ik respecteer. Ik wilde alleen aangeven dat ongeacht smaak het een pittige avond fotograferen is geweest waarbij ik denk dat ik het maximale uit de apparatuur heb gehaald.

vr gr Sander

Offline Snipes

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2367
  • Geslacht: Man
  • IJsselstein(UT)
Re: Technoparty at SUR Social Underground Rotterdam
« Reactie #12 Gepost op: 27 november 2015, 19:05:37 »
Dat je er zelf tevreden mee bent en de organisatie ook is natuurlijk het belangrijkste.
Greetz Wesly

K-3 | K5 | 18-55WR | Sigma 10-20 EX DC | Sigma 17-70 f2.8-4 DC | Sigma 150-500 OS HSM
www.flickr.com/weslyvanbatenburg

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Technoparty at SUR Social Underground Rotterdam
« Reactie #11 Gepost op: 27 november 2015, 00:23:24 »
Uiteraard ben ik de beroerdste niet [...]
Fijn!  :) Het kan aan mij liggen maar ik vind je reactie wel een beetje zuur overkomen, terwijl mensen toch de moeite hebben genomen om naar je foto's te kijken en er iets over te schrijven. En natuurlijk hoef je het er niet mee eens te zijn.....

[...]Daarin ben ik uiteindelijk erg tevreden en de organisatie gelukkig ook.[...]
:toppie:

Offline drielletje

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 302
  • Geslacht: Man
Re: Technoparty at SUR Social Underground Rotterdam
« Reactie #10 Gepost op: 26 november 2015, 20:04:43 »
Uiteraard ben ik de beroerdste niet dus zal de situatie nogmaals schetsen.

- aarde donker.
- organisatie verlangt dat er niet geflitst werd.
- klein intiem clubje
- voor slechts max 600 man ruimte .
- met grote regelmaat de rookmachine aan
- minimum verlicht, lasers af en toe en spotje op de dj.

In een kleine club tijdens een techno feest heb je iets ander publiek dan een Sensation, zoals eerder aangehaald en niet te vergelijken. Ik ben verzocht om alle dj's te fotograferen dus de hele nacht door. Als je hen al zou moeten fotograferen met flits sta je d'r slecht enkele meters vanaf. Hoe vindt jij een flits in je gezicht vanaf 2 meter? Oké. Niet tof dus. Dit gaat dus ook op voor het aanwezige publiek, die voornamelijk chemisch los waren. Stel je dan voor dat er een gast van 23:00 tot 05:30 staat te flitsen?

Ik kom ook op de grote feesten en zie ze flitsen, tuurlijk begrijp ik ook helemaal. Nogmaals andere ruimte, belichting en publiek want ook Truus de huisvrouw gaat naar de White Edition. Het is niet te vergelijken.

Of de foto's je smaak zijn of niet valt uiteraard over te twisten maar gezien de geschetste situatie zou de discussie interessanter zijn hoe de Pentax apparatuur zich weet te houden onder de slechtste omstandigheden om te fotograferen en je ruis tot een minimum probeert te reduceren en toch acceptabele platen kan maken.

Daarin ben ik uiteindelijk erg tevreden en de organisatie gelukkig ook.
Vr Gr Sander

Offline Snipes

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2367
  • Geslacht: Man
  • IJsselstein(UT)
Re: Technoparty at SUR Social Underground Rotterdam
« Reactie #9 Gepost op: 26 november 2015, 18:46:12 »
Als frequent bezoeker van dergelijke feesten(maar dan in de trance-scene) was ook het eerste wat ik me af vroeg waarom je niet zou mogen flitsen.
Ik neem aan dat je als party-reportage-fotograaf uiteindelijk ook de bezoekers op de foto gaat zetten?! Dan heb je je flitser toch echt wel nodig. En vaak is er al zoveel (flitsend)licht aanwezig, dat de flits van een camera niet eens opvalt. Er lopen ook vaak meerdere fotografen op zo'n feest, die werken voor verschillende websites en ze flitsen allemaal ;). En de bezoekers geven inderdaad vaak zelf wel aan of ze op de foto willen of niet.

Greetz Wesly

K-3 | K5 | 18-55WR | Sigma 10-20 EX DC | Sigma 17-70 f2.8-4 DC | Sigma 150-500 OS HSM
www.flickr.com/weslyvanbatenburg

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Technoparty at SUR Social Underground Rotterdam
« Reactie #8 Gepost op: 26 november 2015, 00:15:53 »
Wellicht heb je iets aan dit topic ( en zijn voorgangers) http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1458450

Offline drielletje

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 302
  • Geslacht: Man
Re: Technoparty at SUR Social Underground Rotterdam
« Reactie #7 Gepost op: 25 november 2015, 19:31:31 »
Bedankt voor jullie reacties.

Ik zal ea toelichten. Flitsen was en is vaak niet toegestaan vanwege de flash in de ogen van de dj's die met vlekken in de ogen hun set moeten afwerken. Dit is overigens een kleine club en niet te vergelijken met Sensation e.d. Daarnaast was ik een soort van de enige nuchtere die daar rondliep en de meeste drinken geen alcohol  :-X. Als je dan erg vaak flitst gaat dat de sfeer niet ten goede komen. Ik ben toch met regelmaat aangesproken door lui met ogen als schoteltjes die niet op de foto wilden, toch lullig als je moeder je zo ziet  ???. Dit besluit komt daarnaast van de organisatie en die kan ik begrijpen.

Foto 1 heb ik te pakken gekregen terwijl de stroboscoop vol los ging. Hierdoor werd de ruimte goed belicht. Dit is overigens één van mijn favoriete foto's vanwege het rook aspect en de schaduwen langs de hoofden van het publiek met daarnaast het industriële karakter van de club.

Foto 2 en 3 verder oplichten leverde aanzienlijk meer ruis op wat de foto's niet ten goede zou komen. Daarnaast staan ze in een rookwalm van zo'n rook machine, daar was weinig aan te doen terwijl ik wel die lasers erbij wilde. Spelen met alle mogelijkheden in LR6 heb ik uiteraard getest maar dan kom je naar mijn idee toch in de smaak kwestie terecht, deze waren voor mij wel het meest acceptabel. Overigens denk ik dat een FF met betere ruisprestaties hierin wel een verbetering zou opleveren op de genoemde punten.

vr gr Sander

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5923
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re: Technoparty at SUR Social Underground Rotterdam
« Reactie #6 Gepost op: 25 november 2015, 15:57:34 »
Het licht in 2 en 3 mooi gevangen, toch raken de foto`s me niet echt. Ik mis toch een bepaalde sfeer. Het publiek is vrij statisch, die hadden wellicht een grotere rol kunnen spelen door een ander standpunt (lager) in te nemen. Foto 1 had idd meer contrast kunnen hebben.

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1233
  • Geslacht: Man
Re: Technoparty at SUR Social Underground Rotterdam
« Reactie #5 Gepost op: 25 november 2015, 15:33:14 »
Ik moet met EviZ meegaan, vind foto 1 ook futloos. Qua compositie vind ik hem wel goed, geeft een mooie overzicht van event. Maar hij is inderdaad wat grauw. Zwart mag wel iets zwarter zijn. Beetje spelen met schaduwen en hooglichten, dan komen de stralen ook beter uit.

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Technoparty at SUR Social Underground Rotterdam
« Reactie #4 Gepost op: 25 november 2015, 15:02:20 »
[...]Flitsen uiteraard uit den boze.[...]
Waarom is flitsen uit den boze?
In "party-fotogfafie" wordt bijvoorbeeld juist veel gebruik gemaakt van de dragging-the-shutter-techniek.
Ik vind de eerste foto juist een beetje sfeerloos; vanwege het overheersende witte (tegen)licht en het industrieel aandoende plafond.
De overige twee foto's hebben al meer sfeer maar vind ik het publiek net FF te donker.
Ik beoordeel dit overigens op een tablet.

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Technoparty at SUR Social Underground Rotterdam
« Reactie #3 Gepost op: 25 november 2015, 10:47:27 »
Dat was zo te lezen inderdaad een hele uitdaging om onder die omstandigheden goede foto's te maken. Maar zo te zien is het je wel gelukt. Voor mij ook foto 1 als grootste topper. De foto geeft een mooi overzicht van de zaal en het tegenlicht doet het erg goed. De bewegingsonscherpte van het publiek valt me bij die foto erg mee, dit met in het achterhoofd dat de sluitertijd rond de 1/30 sec was. Ik neem aan dat je het publiek niet gevraagd had om even stil te gaan staan :evil:.

Offline zoran

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2399
  • Geslacht: Man
Re: Technoparty at SUR Social Underground Rotterdam
« Reactie #2 Gepost op: 24 november 2015, 22:46:54 »
Mooie beelden met foto 1 als uitschieter.

Offline drielletje

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 302
  • Geslacht: Man
Technoparty at SUR Social Underground Rotterdam
« Reactie #1 Gepost op: 24 november 2015, 20:43:14 »
Afgelopen zaterdag heb ik mogen aftrappen als EDM (Electronic Dance Music) fotograaf op een techno-party in SUR, het oude Waterfront aan de Boompjes te Rotterdam. Nooit eerder in een aarde donkere club gefotografeerd. Flitsen uiteraard uit den boze.
Ik heb m'n K3II en DA* 16-50mm moeten afmatten in steeds veranderende omstandigheden, publiek danst, pikkedonker, en dj's die ook niet stil bleven staan  :evil:
Uiteindelijk ben ik tevreden met het resultaat, van de 800+ foto's een selectie van 116 stuks. Hier drie, ben uiteraard benieuwd wat jullie d'r van vinden. Sluitertijden rond de 1/30sec, iso 1600 en f2.8.





« Laatst bewerkt op: 24 november 2015, 20:46:56 door drielletje »