Auteur Topic: Groothoeklens ervaringen  (gelezen 5069 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pim

  • Gast
Re: Groothoeklens ervaringen
« Reactie #6 Gepost op: 2 september 2007, 20:00:50 »
heb een Zenitar 16mm fisheye met K bajonet,deze vertekend zeker bolvormig. Maar je kunt er leuke dingen mee doen alleen gaat het op een gegeven moment vervelen. Je ziet al snel dat de foto is gemaakt met zo'n glas. Echt iets voor af en toe.
Hetzelfde geld volgens mij ook,maar dan in wat mindere mate, voor zooms vanaf 10mm. Alles scherp meestal en een stijl perspectief. De 16-45 is voor mij voldoende en ik ben er dik tevreden mee.
Voor mij zit voor 80% de DA40 op de body en de zoom in de voeten.
Sterkte met de keuze.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Groothoeklens ervaringen
« Reactie #6 Gepost op: 2 september 2007, 20:00:50 »

Ruben

  • Gast
Re: Groothoeklens ervaringen
« Reactie #5 Gepost op: 30 augustus 2007, 19:09:49 »
Thomas met een fish eye heb je een 180 graden zicht.

Ik ken die Tokina 12-24 Hij is redelijk goedkoop maar geloof me
Het is een fu...ing indrukwekkende lens! Echt. Steeds als ik denk Jeetje wat een pracht aan scherpte en kleur... DIe tokina! Een vriend van me heeft m gehad.. De build is niet helemaal super.. maar eigenlijk helemaal niet slecht. Kwaliteit is gewoon super. Zeker als je denk hoeveel ie kost (tov van die sigma, is goedkoper en stukkkken beter)
Ik ken zelfs een prof fotograa die em gebruikt en er zeeer tevreden over is!
Dus als je r een adapter voor kan vinden... Doen!!

Thomas

  • Gast
Re: Groothoeklens ervaringen
« Reactie #4 Gepost op: 22 augustus 2007, 16:58:51 »
hoi allen

vraagje:
wat is fisch-eye?

is dat dat de zijkanten van je foto beetje rond worden naar de middellijn van je foto??

dus zeg maar een naar boven en dan naar beneden lopende hyperbool oop de bovenste helft van de foto
en andersom op de onderste helft?

of zit ik er helemaal naast

Ik zit nog te twijfelen wat ik het leukst vind.
groothoek of telelens.

eigenlijk vind ik macro wel erg leuk. Alleen dan wel lenzen waarmee je van afstand macro kan schieten.
niet dat je er helemaal op moet zitten
maar die schijnen erg duur te zijn

dank
thomas

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Groothoeklens ervaringen
« Reactie #3 Gepost op: 22 augustus 2007, 10:49:10 »
 Sigma 12-24mm F4.5-5.6 EX DG Pentax/Sams voor 739 euro is ook geen koopje... >:(

En de 10-20 is er niet in Pentax mount, althans niet bij konijn.
 Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM Canon voor 489 euro...

Tamron 11-18mm f 4.5-5.6 Di-II LD Pentax voor 479 ziet er dan weer aantrekkelijker uit...

Tokina 12-24mm F 4.0 AT-X Pro DX Nikon77 is er niet voor de Pentex maar met 459 ook een optie..

Nou heb ik begrepen dat Pentax en Tokina vaak samenwerken bij lenzen: Zou zouden de nieuwe DA* rebranded/recoated Tokina's zijn. Dan begrijp ik dat Tokina geen Pentax mount (mag) maken, 300 euro verschil voor de 12-24!!

Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Groothoeklens ervaringen
« Reactie #2 Gepost op: 22 augustus 2007, 10:40:09 »
Ik wil ook graag een groothoek, maar liever geen fish-eye. De 12-24 met een constante F4 lijkt wel wat, maar... rond de 700 euro  >:(

Ik ga nog wel even kijken of SIGMA/TAMRON/TOKINA niet een leuk alternatief hebben...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Wytze

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1003
  • Geslacht: Man
  • PENTAXTIC
Groothoeklens ervaringen
« Reactie #1 Gepost op: 21 augustus 2007, 19:48:01 »
Beste forummers,

Het is nog ff wat toekomstmuziek, maar een echte groothoeklens-zoom gaat er voor mijn K10 toch echt een keertje komen. Ben wel wat geschrokken van de prijzen, maar goed, dat wordt dan gewoon wat nadrukkelijker sparen, toch? Heeft iemand ervaring met de Pentax SMC DA 10-17mm? Interessant dat het een fish-eye is, maar ook een redelijk normale groothoek. Ik ben echter benieuwd naar de vertekeningen in de buurt van de 17 mm. Wie helpt me? Of is er binnen deze range ook nog een ander interessant objectief?


Ik hoor van jullie.


Wytze