Auteur Topic: zeis lensen voor de K10D  (gelezen 2846 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Guido_Franssens

  • Gast
Re: zeis lensen voor de K10D
« Reactie #12 Gepost op: 13 november 2007, 17:17:37 »
Gertjan, Je hebt gelijk!

Blijkbaar had ik toch verkeerde info. De Zeiss planar 100/2 zou een buitengewoon scherp objectief zijn met een uitsekende kwaliteit zelfs volledig open.

Wat wel is het gaat maar tot 1:2.

Guido

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: zeis lensen voor de K10D
« Reactie #12 Gepost op: 13 november 2007, 17:17:37 »

Guido_Franssens

  • Gast
Re: zeis lensen voor de K10D
« Reactie #11 Gepost op: 5 november 2007, 21:08:00 »
De foto's die je daar toont zijn idd erg mooi maar dat zie je van meerdere macro's.

Uiteindelijk betaal je stukken van mensen voor een handbediende lens die zelfs niet tot 1:1 gaat. waar in zijn geval (canon) zelfs een adapter nodig is waardoor je met gesloten diafragma moet werken.

Vergeet niet dat de man die die foto's in een half uurtje maakte in z'n achtertuin ook prachtfoto's maakt met een andere macro.

Ik vind eerlijk dat de getoonde foto's een groenzweem hebben maar dat hoeft niet aan de lens te liggen.

Guido
« Laatst bewerkt op: 5 november 2007, 21:08:39 door Guido_Franssens »

Gertjan

  • Gast
Re: zeis lensen voor de K10D
« Reactie #10 Gepost op: 5 november 2007, 20:15:46 »
Citaat
Citaat
daar tipt geen enkel macro-objectief, van welke makelij dan ook, aan.
show me proof zou ik zeggen.



http://diglloyd.com/diglloyd/2007-07-blog.html#20070708Zeiss100mm

Een snelle hands-on review, verderop op deze link: http://diglloyd.com/diglloyd/2007-07-blog.html staat ook nog een en ander aan ervaringen. Verder kan ik je verwijzen naar de trilogie van 'The Lord of the Rings' welke ook zijn opgenomen met Carl Zeiss objectieven en waar de 100mm F/2 een belangrijke rol heeft gespeeld (is van origine een cine-lens) vanwege de subtiele scherpte-overgangen.

Zulke overgangen heb ik met nog geen enkel objectief zien maken, maar ik ken de Pentax 100mm macro eerlijk gezegd niet, daar ga ik eens naar zoeken. Mocht die op enige wijze kunnen tippen of in de buurt komen van de Makro-Planar* 100 F/2 dan moet ik toch serieus gaan denken over een mogelijke overstap :)

Guido_Franssens

  • Gast
Re: zeis lensen voor de K10D
« Reactie #9 Gepost op: 5 november 2007, 18:54:40 »
Citaat
daar tipt geen enkel macro-objectief, van welke makelij dan ook, aan.
show me proof zou ik zeggen.

Er zijn zeiss lenzen geweest die alle verbeelding tarten en een kwaliteit hebben om u tegen te zeggen.

Vooral de serie die op de Hasselblads staan de "T" serie.

Het door jou aangehaalde 2/100 gaat zelfs niet tot 1:1 maar tot 1:2.

In feite halen ze stoffige dingen uit de kast? De serie objectieven bestonden in de "f" bayonet (oude nikon). Ze hebben er gewoon een k bayonet en een m42 versie van gemaakt. een kwestie van bestaande technologie en de zeiss naam om te zetten in harde valuta. Trouwens ze worden al lang niet meer in Duitsland gemaakt. Moet het opzoeken maar ik dacht dat ze momenteel door cosina gemaakt werden maar daar ben ik niet zeker van. Samengevat heb je hiet te maken met Topobjectieven die welsiwaar licht ouderwets te noemen zijn. Geen AF, geen sepciale DG coating op de achterste elementen.

Hun plaats zeker wel waard maar de moderne pentaxen genieten toch mijn voorkeur.

Guido

« Laatst bewerkt op: 5 november 2007, 18:55:56 door Guido_Franssens »

Gertjan

  • Gast
Re: zeis lensen voor de K10D
« Reactie #8 Gepost op: 5 november 2007, 16:18:19 »
Citaat

Geen vertrouwen in Pentax-glas Gertjan?

Pim.

In ieder geval geen ervaring met Pentax-glas, uitsluitend een 55mm F/2 op mijn Sp1000, die is mooi, maar wel al oud. Ik heb geen idee hoe de ontwikkeling van Pentax-glas is gegaan, maar daarom ben ik op dit forum om daarover te leren. De Carl Zeiss objectieven hebben hun kwaliteiten bewezen, vooral de 100mm f/2 is een waar droomobjectief (met een prijs als een nachtmerrie ;)), daar tipt geen enkel macro-objectief, van welke makelij dan ook, aan.

Pim

  • Gast
Re: zeis lensen voor de K10D
« Reactie #7 Gepost op: 3 november 2007, 22:50:13 »
Ik wil een Rolex op mijn Pentax.

Guido_Franssens

  • Gast
Re: zeis lensen voor de K10D
« Reactie #6 Gepost op: 3 november 2007, 09:32:29 »
Het zijn goede lenzen.

Maar dat zijn de pentax lenzen ook zeker zo goed zou ik zeggen.

En je hebt  AF.

Guido

Offline John

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 638
  • Geslacht: Man
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
Re: zeis lensen voor de K10D
« Reactie #5 Gepost op: 2 november 2007, 22:59:22 »
Citaat
Geen vertrouwen in Pentax-glas Gertjan?

Pim.

Hallo allemaal,

Het zullen best prima stukjes glas zijn, maar ik vraag me ook af in hoeverre het een toegevoegde waarde heeft t.o.v. vergelijkbare Pentax objectieven. Een directe vergelijking zou ik wel eens willen zien. Pentax staat bekend om zijn uitermate goede objectieven, mede dankzij de ongeëvenaarde coating. Op E-bay zie je bijvoorbeeld legio advertenties voor adapters van Pentax middenformaatobjectieven (en ook M-42) naar andere merken kleinbeeld.

Groeten, John.

Pim

  • Gast
Re: zeis lensen voor de K10D
« Reactie #4 Gepost op: 2 november 2007, 22:28:32 »
Citaat
Duur, maar wel erg goede objectieven. Streven in kwaliteit (oplossend vermogen e.d.) de moderne kleurenfilms en dus ook de digitale sensoren ver voorbij.

Wellicht dat ik toch eens stiekem een Pentax moet scoren voor die 25 F/2.8 en 100 F/2   8-) ::)

Geen vertrouwen in Pentax-glas Gertjan?

Pim.

Gertjan

  • Gast
Re: zeis lensen voor de K10D
« Reactie #3 Gepost op: 2 november 2007, 19:09:57 »
Duur, maar wel erg goede objectieven. Streven in kwaliteit (oplossend vermogen e.d.) de moderne kleurenfilms en dus ook de digitale sensoren ver voorbij.

Wellicht dat ik toch eens stiekem een Pentax moet scoren voor die 25 F/2.8 en 100 F/2   8-) ::)

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: zeis lensen voor de K10D
« Reactie #2 Gepost op: 28 oktober 2007, 21:40:49 »
Mooie objectieven maar wel prijzig (klik maar eens op "order online) voor manualfocus-only objectieven.

Offline Johan

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1782
  • Geslacht: Man
zeis lensen voor de K10D
« Reactie #1 Gepost op: 28 oktober 2007, 21:22:31 »