Auteur Topic: Graag wat tips en feedback  (gelezen 892 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8281
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:Graag wat tips en feedback
« Reactie #6 Gepost op: 4 juni 2010, 00:01:45 »
Dank je wel voor je uitleg.
HEt canon forum laat geen hotmailgebruikers toe op de website, vandaar.

Misschien een hele domme vraag, maar hoe weet je nou of je je sluitertijd op even dramatisch gezegd 1/100 of 1/500 moet zetten.
En als je een beweegbare achtergrond wil, moet je dan ook je diafragmagetal omhoog gooien?
(Naar mijn inziens wordt ie dan kleiner, dan wordt je scherpte-diepte minder, en krijg je sneller dat effect.)


Graag gedaan!
En de sluitertijd is inderdaad een kwestie van ervaring en domweg uitproberen.....kijk maar eens tot hoe snel je kunt gaan en toch nog een scherpe foto (motor) kunt krijgen. Naar mate je het meer doet, zul je zien dat je langere sluitertijden kunt hanteren.
Over het diafragma moet je je op dit moment nog geen zorgen maken....dat komt wel als je het 'meetrekken' goed beheerst. En in verband met de beweging in/van de achtergrond is de scherptediepte minder van belang.

greetz,
Erik

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Graag wat tips en feedback
« Reactie #6 Gepost op: 4 juni 2010, 00:01:45 »

gnodde

  • Gast
Re:Graag wat tips en feedback
« Reactie #5 Gepost op: 3 juni 2010, 09:58:30 »
Misschien een hele domme vraag, maar hoe weet je nou of je je sluitertijd op even dramatisch gezegd 1/100 of 1/500 moet zetten.

Domme vragen bestaan niet!
De sluitertijd is een kwestie van ervaring: uitproberen dus, en is ook afhankelijk van je focus-lengte. Bij een telelens zul je kortere tijden moeten gebruiken dan bij een groothoek.

Citaat
En als je een beweegbare achtergrond wil, moet je dan ook je diafragmagetal omhoog gooien?
(Naar mijn inziens wordt ie dan kleiner, dan wordt je scherpte-diepte minder, en krijg je sneller dat effect.)

Je hebt (ruwweg gezegd) 2 soorten onscherpte: onscherpte doordat iets buiten het scherpstel-bereik zit (dat kun je o.a. beïnvloeden met je diafragma), en bewegingsonscherpte. En die laatste wil je bij dit soort foto's bereiken: door de camera mee te bewegen met de motor staat die redelijk stil in beeld, maar de achtergrond is in beweging, en wordt dan onscherp weergegeven. Kijk bv. eens hier naar de foto's van Kees: de motor is scherp, de achtergrond als een vage veeg.

Jan.


mevr_bibi

  • Gast
Re:Graag wat tips en feedback
« Reactie #4 Gepost op: 3 juni 2010, 08:27:14 »
Dank je wel voor je uitleg.
HEt canon forum laat geen hotmailgebruikers toe op de website, vandaar.

Misschien een hele domme vraag, maar hoe weet je nou of je je sluitertijd op even dramatisch gezegd 1/100 of 1/500 moet zetten.
En als je een beweegbare achtergrond wil, moet je dan ook je diafragmagetal omhoog gooien?
(Naar mijn inziens wordt ie dan kleiner, dan wordt je scherpte-diepte minder, en krijg je sneller dat effect.)

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8281
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:Graag wat tips en feedback
« Reactie #3 Gepost op: 2 juni 2010, 22:58:18 »
[...]
Vraag: Hoe krijg je de achtergrond bewegend, en de motorcrosser stil en haarscherp?
Moet ik dan met mijn camera meebewegen met de koers van de motorrijder?
Of heeft dit echt alleen te maken met de instellingen van de camera?
[...]

Een hoop vragen van een Canon gebruiker op een pentaxforum........ :P

Voor foto's met een 'bewegende' achtergrond en scherpe motor moet je juist relatief lange sluitertijden gebruiken. Ik doe het zelf met autosport en gebruik dan sluitertijden die varieren tussen de 1/60 en 1/200 sec. Vanzelfsprekend zijn de foto's met 1/60 het meest dynamisch en die met 1/200 iets minder....De kans op een scherpe auto (of in jouw geval motor) is bij 1/200 wel weer groter. Het meeste van mijn tijden zit op de 1/125 sec.
Ik gebruik de AF...stel de af-scherp op het asfalt op het punt waar ik van plan ben de auto op te pikken. Ik zorg er dan voor dat ik met de auto mee-beweeg en het het scherpstel-punt in de zoeker daarbij op dezelfde plek op het voertuig houd en dan druk ik in de beweging af (oppassen voor een neerwaartse beweging tijdens het indrukken van de ontspanknop). Dit gaat het makkelijks op het een punt waar het voertuig ongeveer op gelijke afstand (evenwijdig) van je blijft. Bij naar je toe komende voertuigen wordt het al een stuk moeilijker )mn voor de autofocus.......
Ik gebruik meestal de sluitertijd/voorkeuze en soms ook de volledige manuele stand. In jouw situatie zou ik beginnen met een sluitertijd van rond de 1-500 en dan steeds langere sluitertijden hanteren......en heel veel oefenen. Schrik niet al er veel foto´s mislukken vanwege onscherpte....dat gebeurt mij ook nog regelmatig.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Succes!

greetz,
Erik

Offline Bernie

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1051
  • Geslacht: Man
  • Westerlee (Gn)
Re:Graag wat tips en feedback
« Reactie #2 Gepost op: 1 juni 2010, 22:27:06 »
Alvast even een tip. (Ik zelf doe niet aan deze tak van sport) De sluitertijd is belangrijk om het beeld te "Bevriezen" Hoe korter de sluitertijd, hoe minder bewegingsonscherpte. Wat voor de autofocus misschien een tip is; vastzetten op een punt waar het onderwerp verwacht wordt.

Ik heb zelf ook nog manuele lenzen in gebruik waarvan ik maar zelden echt scherpe foto's kreeg. Dit is nu voor een groot gedeelde opgelost door gebruik te maken van "catch in focus" Ik weet niet of canon die mogelijkheid ook heeft, maar het valt te proberen. Maar dit zult u zelf even moeten uitzoeken want hoe (en of) dat bij canon werkt, weet ik niet.

Voor de rest is het denk ik ook veel oefenen. Maar vergeet niet dat wanneer u de diafragma waarde veranderd, de sluitertijd mee veranderd. Meer scherpte-diepte betekent ook langere sluitertijden. (Of de iso waarde moet omhoog) Deze dingen zijn allemaal afhankelijk van elkaar.

Maar ik hoop dat KDJ ook nog even reageert, want die heeft er vast meer verstand van en kan het u wellicht nog beter uitleggen.

Veel succes!

K20D,  Tamron 18-250, Metz 48, Smc M 50mm F1.7 Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di

mevr_bibi

  • Gast
Graag wat tips en feedback
« Reactie #1 Gepost op: 31 mei 2010, 15:13:46 »
Hallo,

Ik ben al een tijdje aan het fotograferen in de motorcross.
In eerste instantie ging het eigenlijk meer op puur toeval plaatjes.
Ik wil nu echt daadwerkelijk weten hoe ik mijn instellingen e.d. moet zetten om tot mooie foto's te komen.

Ik gebruik een canon 400D, met een canon lens 18-55 mm, en af en toe een tamron lens van 70-300mm.
Vraag: Zijn dit spullen waar ik goede foto's mee kan maken, of heb ik andere apparatuur nodig.
Ikzelf gebruik de Tamron lens erg weinig, dit omdat het bereik van ver weg wel goed is, maar mocht de rijder dan te dichtbij komen dan krijg ik hem niet meer in zijn geheel in mijn vizier. (ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.)

Vraag: Zijn er basisinstellingen voor de camera wanneer je sport gaat fotograferen.
Ik las iets over F5.6 (Dit is trouwens de laagste diafragma bij mij) en 1/500S.

Vraag: Hoe krijg je de achtergrond bewegend, en de motorcrosser stil en haarscherp?
Moet ik dan met mijn camera meebewegen met de koers van de motorrijder?
Of heeft dit echt alleen te maken met de instellingen van de camera?

Vraag: Hoe weet je dat je automatische focus snel genoeg is?
En hoe kan je hem precies op de motorrijder stellen.
Ik heb namelijk heel vaak dat ie net scherpstelt op iets van de achergrond o.i.d.

Ik heb er een aantal foto's bijgedaan.
Ik weet alleen niet of ze te zien zijn.
Zo niet, kan iemand me dan uitleggen hoe ik het in deze topic moet verwerken.
Ik doe dit namelijk nooit..

In ieder geval alvast bedankt.

Groetjes Bianca


Foto 1.


Foto 2.


Foto 3.


Foto 4.


Foto 5.

« Laatst bewerkt op: 31 mei 2010, 16:35:35 door mevr_bibi »