Auteur Topic: Trouwzaal  (gelezen 2913 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Mieg

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 514
  • Geslacht: Man
    • http://www.miegz.com
Re:Trouwzaal
« Reactie #36 Gepost op: 14 september 2011, 17:29:46 »
@ Jordy en rest, zullen we hier verder gaan, http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=23113.0

Mieg
K5 | K3 | K-01 DA: 10-17, 12-24, 17-70, 50-135, 55-300, 21,70, FA: 50, Sigma: 8-16, 105

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Trouwzaal
« Reactie #36 Gepost op: 14 september 2011, 17:29:46 »

asplx

  • Gast
Re:Trouwzaal
« Reactie #35 Gepost op: 14 september 2011, 14:25:48 »
misschien dat we dit verder door kunnen zetten in het topic: "reageren op geplaatste foto's" ??

http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=23113.0

zeg het maar

Dat topic zocht ik en kon ik nog niet terugvinden.
Ik ben het met deze postings eens, als die verplaatst zouden worden.

Overigens goed onderbouwd verhaal Jordy. :toppie:

Groeten,
Ruurd

Offline jjw

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1442
  • Geslacht: Man
    • flickr stream
Re:Trouwzaal
« Reactie #34 Gepost op: 14 september 2011, 14:09:00 »
misschien dat we dit verder door kunnen zetten in het topic: "reageren op geplaatste foto's" ??

http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=23113.0

zeg het maar
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

Offline jjw

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1442
  • Geslacht: Man
    • flickr stream
Re:Trouwzaal
« Reactie #33 Gepost op: 14 september 2011, 14:04:41 »
@ edzo, soap en staal571

Dat onderscheid tussen gevoel/techniek en dat als 2 aparte dingen of aparte manier van fotograferen zien snap ik niet zo, dat is er helemaal niet. De gebruikte techniek zorgt namelijk voor het uiteindelijke gevoel bij de foto. Of je daar nou bewust van bent of niet. Kijken of een foto je aanspreekt is inderdaad een gevoel, maar dit wordt dan toch zeker bepaald door de onderliggende techniek? Er kan dan uiteraard verschil in smaak zijn. Wat voor de een mooi is, is voor de ander niets, maar in feite is dat dan niet meer of minder dan voorkeur voor bepaalde technieken.

Alles in een foto is dan ook techniek, je standpunt, de gebruikte lens, diafragma, sluitertijd, maar ook dingen als camera/filmkeuze, hoe je een model stuurt, waar je gaat staan op straat, wanneer je afdrukt, waar jou aandacht naar uit gaat door de zoeker, lijnen, kleur, verzadiging etc. etc.

Fotografie heeft alles met gevoel te maken, veel mensen kunnen echter niet benoemen waar dat gevoel dan precies vandaan komt. "Dat is een gevoel" wordt er dan gezegd. Dat gevoel heeft alles met de gebruikte techniek te maken en de persoonlijke voorkeuren voor bepaalde technieken. Als je kan uitleggen waarom je iets mooi vind, dan pas begin je fotografie echt te begrijpen en ben je vervolgens ook beter in staat om zelf (subjectief) mooie foto's te maken. Je zal dan ook ontdekken dat er een aantal basistechnieken zijn die door vrijwel alle mensen mooi(er) gevonden worden, zoals de regel van derden (gulden snede). En die dus aan de basis staan van vrijwel elke goede/mooie foto, het begin naar betere/mooiere foto's!

Dat je op een gegeven moment geen zin meer hebt om steeds kritiek(of 'gemekker') te horen is prima. Je hoeft er ook niet aan mee te doen! Maar til niet te zwaar aan de kritiek, jij mag nog steeds vinden wat je wil, maar andere mensen hebben ook een mening en die is niet altijd het zelfde. Dat je daar dan moeite mee hebt is zeker begrijpelijk, maar zegt meer over de persoon, dan over de zin/onzin van de kritiek. Je moet stevig in je schoenen staan als je keer op keer kritiek over je heen krijgt. Veel mensen zullen daar inderdaad geen zin in hebben en dat kan ik prima begrijpen. Ik plaats hier ook niet elke foto die ik maak, soms hoef ik ook even geen commentaar. Als je er echter mee om leert gaan besef je misschien dat je met kritiek iets kan doen, jezelf verbeteren. De reacties zullen dan vanzelf positiever worden. Of je besluit gewoon dat het voor jou genoeg is, dat je doel niet is om door anderen 'mooi' gevonden te worden, dat je voor jezelf fotografeert en dat jij bepaald wat mooi is, alleen voor jou. Gewoon lekker foto's maken mag namelijk ook :) Niemand die dat zal verbieden! :)

Het is een Pentaxforum met daarin ook een fotohoek waar, je raad het al, foto's worden getoond en besproken omdat mensen daar behoefte aan hebben. Ook hier hoeft niemand aan mee te doen, maar als ik in mijn stad nooit naar de kapper ga betekend het toch ook niet dat ze allemaal maar moeten sluiten? Wat betreft het tonen van foto's lijkt me het niet geven/willen van enig commentaar nogal zinloos, dan kan je ze net zo goed voor jezelf houden. Als je foto's met mensen deelt dan wil je toch een reactie? Als je lid wordt van een club of forum en foto's laat zien en je verwacht alleen maar veren in je kont dan hou je volgens mij jezelf voor de gek. Als je besluit mee te doen aan 'het spel' dan horen daar niet alleen de dingen bij die jij leuk vind. Maar kom op hoor! Niet te flauw :) er zitten toch ook hele leuke kanten aan?

edit: als dit ergens anders beter past dan hoor ik het graag, we dwalen een beetje af van Jan zijn foto's :D
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

asplx

  • Gast
Re:Trouwzaal
« Reactie #32 Gepost op: 14 september 2011, 12:21:22 »
Ruurd, ik wil het best verplaatsen als ik wist naar welk topic of waarheen?

Gr peter

Zoeken we op....
Ruurd

Offline staal571

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 446
  • Geslacht: Man
Re:Trouwzaal
« Reactie #31 Gepost op: 14 september 2011, 12:14:35 »
Inhoudelijk een goede opmerking Peter, maar die hoort eigenlijk thuis in een ander topic, dat juist over de inhoud van jouw posting gaat. Daarom wil ik er in dit topic niet verder op ingaan.

Misschien een tip aan de mods om dat te verplaatsen?
Met knippen plakken kunnen de schrijvers het natuurlijk zelf ook doen..

Groeten,
Ruurd

Ruurd, ik wil het best verplaatsen als ik wist naar welk topic of waarheen?

Gr peter
Zowel Digitaal als Analoge camera's

asplx

  • Gast
Re:Trouwzaal
« Reactie #30 Gepost op: 14 september 2011, 12:10:24 »
Inhoudelijk een goede opmerking Peter, maar die hoort eigenlijk thuis in een ander topic, dat juist over de inhoud van jouw posting gaat. Daarom wil ik er in dit topic niet verder op ingaan.

Misschien een tip aan de mods om dat te verplaatsen?
Met knippen plakken kunnen de schrijvers het natuurlijk zelf ook doen..

Groeten,
Ruurd

Offline staal571

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 446
  • Geslacht: Man
Re:Trouwzaal
« Reactie #29 Gepost op: 14 september 2011, 10:59:45 »
Het zijn Jan zijn foto's, en al dat "geneuzel" onder het mom van opbeurende kritiek daar heb ik moeite mee, en daarom zal ik hier dan ook nooit foto's plaatsen maar geen ook geen kritiek op foto's geven in de trant van IK zou het anders doen, wel dan doe het zelf anders en maak dezelfde foto dan ook op jouw manier..

Iedereen maakt zijn of haar foto's en is daar neem ik aan tevreden mee tenminste als hij/zij ze hier plaatst.

Ik ben lid geweest van een fotoclub en daar werden ook foto's besproken en het waren altijd dezelfde mensen die commentaar hadden maar zelf weinig lieten zien, ik ben om die reden geen lid meer want had geen er geen zin meer in om altijd maar dat "gemekker/kritiek" aan te horen.

Ik begin mij dan ook af te vragen wat de doelstelling van dit forum eigenlijk is, de naam zegt een Pentax forum en geen foto bespreek forum.
De naam Pentax forum is volgens mij iets dat over alles wat met Pentax te maken heeft zou moeten gaan, maar ik zie daar steeds minder van terug.

Gr Peter

Zowel Digitaal als Analoge camera's

Offline Soap

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1120
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re:Trouwzaal
« Reactie #28 Gepost op: 14 september 2011, 09:50:58 »
Zeker een mooie discussie en ook zeker meerdere goede argumenten, standpunten of meningen.
Maar in alles blijft dat per persoon verschillend en ook nog eens per persoon verschillend
hoe men tegen fotografie aankijkt of hun dagelijkse leven beïnvloed.

We hebben de mensen die de techniek waarderen, de ander juist enkel weer "het" gevoel, of juist die ultieme combinatie, de een
heeft weer enkel maar de lol in foto's maken, de ander weer juist in het nabewerken, of zijn juist fotografie studenten, analoog of digitaal, etc. etc.

Wat betreft presentatie van de foto's is ook weer zo'n smaak gevoelig ding.
Ik vind het bijvoorbeeld erg lastig mijn gevoel of idee bij een foto woordelijk erbij te zetten....
De titel vind ik meestal wel (op gevoel vaak) en die bevallen mijzelf dan wel weer.
Andere weten exact van a tot z het hoe en waarom en kunnen dat prima omschrijven, erg knap hoor.
En dat kan ik wel erg waarderen en van leren!

Maar is dit alles niet exact wat fotografie zo boeiend maakt? Er zijn zoveel facetten waar iemand zijn plezier en geluk uit kan halen?


FA43/1.9 | DA70/2.4 | M50/1.7 | K55mm/1.8 | Sig 70-200 II/2.8

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Trouwzaal
« Reactie #27 Gepost op: 13 september 2011, 20:15:22 »
Ik val er nu pas in. Leuke discussie.

Ik ben het in zekere zin met Jordy en Henk eens (zeker voor wat betreft mijn eigen foto's). Graag opbouwend commentaar, liefst zo veel mogelijk. Daar kan ik veel van leren.
Aan de andere kant, de één kijkt naar foto's in de zin dat deze hem/haar op de één of andere manier aanspreken en "pakken".
De ander kijkt in technische zin naar foto's en daar is vanuit die optiek ook niets mis mee.

Dan moet het toch denk ik ook kunnen dat je in technische zin opmerkingen bij een foto krijgt. Het is dan aan de maker van die foto om er al dan niet iets mee te doen. De andere forumleden die wel meer techniek in hun foto's willen brengen kunnen daar weer van leren.

Blijft de menselijke trek dat je liever complimenten ontvangt dan commentaar. Nou dat treft: of iemand een foto goed of slecht vindt, blijft nu eenmaal erg subjectief, dus er is altijd wel iemand die de foto mooi vindt.

asplx

  • Gast
Re:Trouwzaal
« Reactie #26 Gepost op: 13 september 2011, 00:56:49 »
Het allermooist zou zijn als de foto het verhaal vertelt.

Henk

Foto's met geluid  ???
Talking Photogaphs... :yahoo:

Even serieus, zoals altijd  :-X :
Hoe sprekend een foto van zichzelf ook is, lang niet altijd komt de boodschap over en is een toelichting wenselijk.

Groeten,
Ruurd

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5923
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re:Trouwzaal
« Reactie #25 Gepost op: 12 september 2011, 23:45:08 »

Dikwijls staat of valt een foto met de uitleg van de maker, waarom is deze foto geplaatst, waarom heb je deze gekozen, welke emoties worden er opgeroepen enz.  

Jonny

Het allermooist zou zijn als de foto het verhaal vertelt.

Henk

Offline jjw

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1442
  • Geslacht: Man
    • flickr stream
Re:Trouwzaal
« Reactie #24 Gepost op: 12 september 2011, 19:34:41 »

Dikwijls staat of valt een foto met de uitleg van de maker, waarom is deze foto geplaatst, waarom heb je deze gekozen, welke emoties worden er opgeroepen enz.  Dit wordt veel te weinig gedaan.


Helemaal mee eens en een puntje van aandacht voor iedereen, als de maker kort en kracht zijn intentie bij een foto schrijft dan kan er ook beter inhoudelijk commentaar gegeven worden.
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

Offline Jonny

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 494
  • Geslacht: Man
  • Erps-Kwerps Vlaams Brabant
Re:Trouwzaal
« Reactie #23 Gepost op: 12 september 2011, 17:54:41 »
Als je een top fotograaf bent, zal je je werken hier niet posten maar een of ander boek uitgeven waarmee je de kost verdiend.
Wat mooi is voor de één is lelijk voor de ander.
Ik vind die kritiek wel leuk of kunnen zolang het niet persoonlijk wordt of werkelijk iemand onderuit zal halen.
Wanneer je een foto post verwacht je wel commentaar, maar een mens is geprogrammeerd om liever iets positiefs dan negatiefs te horen.
Dikwijls staat of valt een foto met de uitleg van de maker, waarom is deze foto geplaatst, waarom heb je deze gekozen, welke emoties worden er opgeroepen enz.  Dit wordt veel te weinig gedaan en ik bezondig mij er ook aan.  Als je ergens in een galerij voor een schilderwerk staat vindt de een het prachtig en maakt het iets los (positief) de andere zal het spuuglelijk vinden (negatief).
Zo lang als we met plezier foto's plaatsen en eruit kunnen leren is er niets aan de hand.

Jonny
K-5 SMC 50 mm f 1.4 en SMC 200 mm f4, de SMC DA 18-135/3.5-5.6 ED AL DC WR, smc D-FA 100mm f 2.8 - WR Macro. Sigma 120-400 f4.5-5.6
Pentax AF-540 FGZ

SMO

  • Gast
Re:Trouwzaal
« Reactie #22 Gepost op: 12 september 2011, 10:58:22 »
Ja dat is misschien ook wel zo. Het zal ook allemaal wel met goede bedoelingen zijn.
En een hele lange uitputtende geschreven lijst kan ook betweterig over komen natuurlijk.

(Bedankt Ruurd, ik ben inderdaad een beetje een onregelmatige poster.
Dat wil niet zeggen dat ik het hier niet leuk vindt. Integendeel)

asplx

  • Gast
Re:Trouwzaal
« Reactie #21 Gepost op: 12 september 2011, 01:12:07 »
Citaat van: SMO
Overigens waar ik wel een beetje mijn vraagtekens bijzet is het foto's van anderen aanpassen om te laten zien hoe het wel moet.
Ik denk dat geschreven kritiek met uitleg hoe je iets uitvoert tijdens het maken van de foto of tijdens het bewerken veel waardevoller is dan het tonen van een eindresultaat.
Of toon een eigen foto van wat een goed voorbeeld is bij je verhaal (en hoe je die foto gemaakt hebt).

groetjes,
Steef

Ik heb daar inmiddels wat minder moeite mee gekregen, Steef.
Het is niet om te laten zien hoe het  MOET, maar hoe het KAN.

En dat is niet met alleen woorden uit te leggen, dat zou gigantisch lange postings teweeg brengen, waarbij het nog maar de vraag is, of de boodschap dan goed resp. juiist overkomt. Ik moet er voor mijzelf niet aan denken, aangebrachte correcties helemaal te moeten beschrijven  :'(
Als ik probeer iets kort en bondig uit te leggen, kost dat vaak zoveel tijd, dat er tussen het begin en de afronding meer dan een half uur type-werk zit en soms wel 3 postings van anderen.
Een bekende gezegde: Één foto zegt meer dan duizend woorden is maar al te waar, maar ik vind, dat dan de toegepaste correcties ook zouden moeten worden aangegeven.

Dan kan de oorspronkelijke maker van de foto met beide eindpunten in gedachte gaan experimenteren en kijken, wat hij/zij zelf mooier vindt.
Door de foto van de maker als voorbeeld te nemen, kijkt deze naar het eigen werk, maar toch ook weer anders, namelijk ook door de ogen van de bewerker.
En daarmee geef je de maker een uitgebreider palet in handen, dat hij/zij zelf kan en mag  - leren - hanteren.

Overigens:
Leuk je weer eens op het forum te te zien, Steef.

Groeten,
Ruurd

SMO

  • Gast
Re:Trouwzaal
« Reactie #20 Gepost op: 12 september 2011, 00:27:38 »
In dit geval zouden voor mij de volgelopen (rode) hooglichten en halo's in foto1 wat minder mogen.

Verder heeft een fotograaf heeft denk ik niet veel aan kritiek als dat is mooi want ik heb er een goed gevoel bij.
Als je uit moet gaan leggen waarom je iets mooi vindt of niet komen er al snel wat technische termen bij kijken.
Lastig is wel, alles is subjectief. Ik heb dit weekend toevallig een fotoboek in de boekwinkel bekeken met fantastische composities van grote groepen mensen (veel strand en zee situaties) waar vrijwel alle (!) foto's overbelicht waren. Dat zal uiteraard de bedoeling van de fotograaf zijn maar ik vond het jammer. Iemand anders en de fotograaf zelf zullen dat weer mooi vinden.

Overigens waar ik wel een beetje mijn vraagtekens bijzet is het foto's van anderen aanpassen om te laten zien hoe het wel moet.
Ik denk dat geschreven kritiek met uitleg hoe je iets uitvoert tijdens het maken van de foto of tijdens het bewerken veel waardevoller is dan het tonen van een eindresultaat.
Of toon een eigen foto van wat een goed voorbeeld is bij je verhaal (en hoe je die foto gemaakt hebt).

groetjes,
Steef

asplx

  • Gast
Re:Trouwzaal
« Reactie #19 Gepost op: 11 september 2011, 21:07:48 »
Ik denk, dat passie en techniek elkaar niet uitsluiten. Integendeel: ze vullen elkaar aan.
Met de kennis van de techniek kan de passie aanmerkelijk versterkt worden.
En op dat moment benader je de nabewerking ook anders en kritischer.

Het betekent ook: keuzes maken voor en bij de opname.
Vóór de opname: Welk objectief voor welk effect?
En bij de opname: Wat breng ik beeld en wat niet.

In die zin ben ik het best met Jordy eens.
Dat is geen ontbreken van passie, integendeel.
Het is een vorm van bewust met beeldvorming bezig zijn.

Groeten
Ruurd

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5923
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re:Trouwzaal
« Reactie #18 Gepost op: 11 september 2011, 20:17:23 »
Gelukkig! Ik was bang dat het misschien te ver ging ;)

Moet kunnen toch, als we maar netjes blijven  :)

Offline jjw

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1442
  • Geslacht: Man
    • flickr stream
Re:Trouwzaal
« Reactie #17 Gepost op: 11 september 2011, 20:12:00 »
leuk!

Gelukkig! Ik was bang dat het misschien te ver ging ;)
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

gnodde

  • Gast
Re:Trouwzaal
« Reactie #16 Gepost op: 11 september 2011, 20:10:20 »
Ik wacht nog even af met mijn reactie op dit alles: eerst bovenstaande discussie maar eens "uit laten razen"..., leuk!

Jan.

Offline Mieg

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 514
  • Geslacht: Man
    • http://www.miegz.com
Re:Trouwzaal
« Reactie #15 Gepost op: 11 september 2011, 19:34:04 »
Leuke discussie zo, ik hou wel van een beetje diepgang :)

Wordt vervolgd, ga nu naar mijn werk.

Mieg
K5 | K3 | K-01 DA: 10-17, 12-24, 17-70, 50-135, 55-300, 21,70, FA: 50, Sigma: 8-16, 105

Offline jjw

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1442
  • Geslacht: Man
    • flickr stream
Re:Trouwzaal
« Reactie #14 Gepost op: 11 september 2011, 18:45:19 »
@ Jordy,

Ik wilde mijn bericht iets aanpassen...

Het grote verschil tussen jou en mij is kijken, jij kijkt technisch ik kijk anders, b.v jouw verhaal over de planten die storend in beeld zijn, sorry maar wat een bla, bla...

Fotograferen is een passie, die ik bij jou mis...

Mieg



Je kan het bla bla noemen, het zal ook niet voor iedereen even belangrijk zijn. Toegegeven, dit is ook slechts een heel klein deel van de foto, voor mij ook niet het belangrijkste maar een punt wat ik er voor nu bij pak. Feit blijft dat alles wat in beeld staat bepalend is voor het eindresultaat, dus ook dat kleine stukje plant.

Dat ik geen passie voor fotografie zou hebben, of dat passie en techniek los van elkaar staan vind ik een beetje kort door de bocht. Ik denk juist dat een goede foto/fotograaf verder gaat dan alleen passie. Streven naar optimalisering van techniek kan naar mijn idee juist een uitbreiding of toevoeging aan die passie zijn! Zo ver gaan dat je naar elk detail kijkt, dat je van alles bewust bent, is dat geen passie? Je kan stellen dat de een meer met gevoel naar een foto kijkt dan de ander. Maar dan is mijn vraag, wat is gevoel en wat veroorzaakt dit gevoel? Dat heeft uiteindelijk ook weer met de techniek te maken. Hiermee stel ik niet dat techniek het enige onderdeel is van passie voor fotografie, maar wel een belangrijke.

Jij zegt dat ik technisch kijk en jij 'anders'. Ik denk dat ik niet zozeer puur technisch kijk, maar techniek er bij pak. Wat is 'anders' voor jou? Leuke discussie zo, ik hou wel van een beetje diepgang :)
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

Offline PeterL

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 566
  • Geslacht: Man
  • Voerendaal - Limburg
    • Peter Lambrichs Fotografie
Re:Trouwzaal
« Reactie #13 Gepost op: 11 september 2011, 18:28:50 »
Juist omdat die details niet altijd opvallen, zeker niet voor de maker, kan het interessant zijn om elkaar hier op te wijzen zodat we hier voor toekomstige foto's bewuster mee om kunnen gaan.

+1 !

(erg korte reactie, maar hier ben ik het 100% mee eens en heb ik absoluut niets aan toe te voegen!)



Offline Mieg

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 514
  • Geslacht: Man
    • http://www.miegz.com
Re:Trouwzaal
« Reactie #12 Gepost op: 11 september 2011, 18:13:18 »
@ Jordy,

Ik wilde mijn bericht iets aanpassen...

Het grote verschil tussen jou en mij is kijken, jij kijkt technisch ik kijk anders, b.v jouw verhaal over de planten die storend in beeld zijn, sorry maar wat een bla, bla...

Fotograferen is een passie, die ik bij jou mis...

Mieg

K5 | K3 | K-01 DA: 10-17, 12-24, 17-70, 50-135, 55-300, 21,70, FA: 50, Sigma: 8-16, 105