Auteur Topic: Delft. een jaar geleden...  (gelezen 3396 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jjw

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1442
  • Geslacht: Man
    • flickr stream
Re:Delft. een jaar geleden...
« Reactie #40 Gepost op: 3 juli 2010, 11:19:17 »
Kortom: Delft is een open stad...

Eindhoven is ook al jaren een grote bouwput, het begint nu eindelijk wat te worden. Moet zeggen dat het 18 septemberplein nu wel mooi is geworden (Ron kan dit vast bevestigen :))
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Delft. een jaar geleden...
« Reactie #40 Gepost op: 3 juli 2010, 11:19:17 »

asplx

  • Gast
Re:Delft. een jaar geleden...
« Reactie #39 Gepost op: 3 juli 2010, 10:20:03 »
Alles Helemaaaal weg, Jaap!
(behalve stationsgebouw, dan)

Jan.

Wordt vervolgd....
Er is nú al een achterstand van een jaar....  :evil:
Zijn er alleen nog maar panden gesloopt, tramrails verlegd, kabels en riolen aangepast....
Wat weg is aan panden: Bacinol, de Houttuinen, stationsplein en Van Leeuwenhoeksingel, inclusief alle panden van en rondom Serpo.
Kortom: Delft is een open stad...

Groeten,
Ruurd
« Laatst bewerkt op: 3 juli 2010, 10:24:23 door asplx »

Offline Jan-61

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1263
  • Geslacht: Man
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq.NL
Re:Delft. een jaar geleden...
« Reactie #38 Gepost op: 1 juli 2010, 22:33:10 »
Zie net pas dit topic, leuke serie van een voor mij erg herkenbaar gebied. Ik heb van '96 tot '02 in Delft gestudeerd dus het is een heel herkenbaar gebied voor me. Ben er nu al een tijd niet meer geweest, en ik zie dat het topic aangeeft dat de foto's van een jaar geleden zijn. Ben benieuwd of de panden inmiddels al weg zijn.

Groeten,
J@@P

Alles Helemaaaal weg, Jaap!
(behalve stationsgebouw, dan)

Jan.
FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 Zwart
FLICKR

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re:Delft. een jaar geleden...
« Reactie #37 Gepost op: 1 juli 2010, 21:33:47 »
Zie net pas dit topic, leuke serie van een voor mij erg herkenbaar gebied. Ik heb van '96 tot '02 in Delft gestudeerd dus het is een heel herkenbaar gebied voor me. Ben er nu al een tijd niet meer geweest, en ik zie dat het topic aangeeft dat de foto's van een jaar geleden zijn. Ben benieuwd of de panden inmiddels al weg zijn.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline EricR

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1774
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
Re:Delft. een jaar geleden...
« Reactie #36 Gepost op: 1 juli 2010, 19:23:22 »
Wat schijnt lezen toch moeilijk te zijn Eric.
De geplaatste foto's zijn van een jaar geleden....
terwijl de instelling van de kleurtemperatuur pak em beet van 2 maanden geleden is...

[cynischmodus]
als jij ook de handleiding van de K10D in twee avonden uitleest
en dit topic in dezelfde snelheid doet,
kun jij ook nooit gelezen hebben wat er werkelijk staat...
[/cynischmodus]

Groeten,
Ruurd

Je legt zelf het verband terwijl ik dat dus niet gedaan heb. Had allang gelezen dat deze foto's geschoten waren toen je nog niet je camera op 6500K had ingesteld. Maar als je blijkbaar in de nabewerking nu kleurzwemen kan verwijderen die je onherroepelijk krijgt op 6500K zou je toch ook die kleurzweem gezien moeten hebben op de hier geplaatste foto's. Maakt dan verder niet uit of die waas veroorzaakt is door de editor die je gebruikt hebt om recht te zetten.

Welk recept heb je om kleurzwemen te verwijderen trouwens als je nu schiet op 6500K of schiet je gewoon alleen bij daglicht als het zonnetje schijnt?

asplx

  • Gast
Re:Delft. een jaar geleden...
« Reactie #35 Gepost op: 1 juli 2010, 18:55:25 »
Citaat
Maar je hebt op voorhand al een instelling die zorgt voor een niet correcte opname. Corrigeerbaar maar het kost wel meer tijd dan corrigeren vanaf een witbalans die al grotendeels overeenkomt met de situatie bij het maken van de opname. Of schiet je altijd onder dezelfde omstandigheden, overdag en redelijk zonnig?

Afgaande op je geplaatste foto's heb je in ieder geval geen absoluut oog om kleurzwemen waar te nemen, anders had je die te blauwe foto's wel bijgewerkt lijkt me. Zelfs als die waas veroorzaakt is door de editor.

Wat schijnt lezen toch moeilijk te zijn Eric.
De geplaatste foto's zijn van een jaar geleden....
terwijl de instelling van de kleurtemperatuur pak em beet van 2 maanden geleden is...

[cynischmodus]
als jij ook de handleiding van de K10D in twee avonden uitleest
en dit topic in dezelfde snelheid doet,
kun jij ook nooit gelezen hebben wat er werkelijk staat...
[/cynischmodus]

Groeten,
Ruurd

Hythloday

  • Gast
Re:Delft. een jaar geleden...
« Reactie #34 Gepost op: 1 juli 2010, 18:44:46 »
Daar heb je gelijk in hoor! Onder sommige omstandigheden wel eens.

Soms is een kleurzweem helemaal niet erg, integendeel.

Maar een lichte groenzweem op foto's met een strakblauwe lucht geeft wat "modderige" kleuren.

Buksbeest

  • Gast
Re:Delft. een jaar geleden...
« Reactie #33 Gepost op: 1 juli 2010, 17:05:30 »
Dat denk je.



Daar heb je gelijk in hoor! Onder sommige omstandigheden wel eens.
Ik werk regelmatig met kunstmatig licht (Flitsers, geen continu lampen). Daarom staat hij altijd op 5200K en dat klopt ook altijd. Soms voeg ik later iets geel toe, komt het wat warmer over.
Vrijwel alle tools met avarage werken voor mij te globaal. Zeker als je een goed gebruind model hebt, slaat deze compleet uit naar blauw! Daarom altijd 5200K (dan laat ik dus niet de camera mijn kleuren bepalen) en alle eventuele correcties gaan via de Adobe CR.

Hoewel de average tool wel prima werkt bij buitenfoto's (Natuur, stedelijk etc). Dus is zeker wel bruikbaar!

Hythloday

  • Gast
Re:Delft. een jaar geleden...
« Reactie #32 Gepost op: 1 juli 2010, 16:49:45 »
Sinds mijn camera ingesteld staat op 5200 kelvin, ken ik helemaal geen kleurzwemen mee!

Dat denk je.


Buksbeest

  • Gast
Re:Delft. een jaar geleden...
« Reactie #31 Gepost op: 1 juli 2010, 16:29:30 »
Sinds mijn camera ingesteld staat op 5200 kelvin, ken ik helemaal geen kleurzwemen mee!
Alleen kunstlicht is wel eens wat lastig, maar dat is ook de enige situatie waar ik overschakel. Maar maak eigenlijk te weinig foto's onder die omstandigheden  ;)

Hythloday

  • Gast
Re:Delft. een jaar geleden...
« Reactie #30 Gepost op: 1 juli 2010, 16:16:56 »
Maar waarom stel je de camera dan tegenwoordig in op 6500K? Nu is het bijstellen van de witbalans redelijk snel gebeurd maar mijn ervaring leert toch dat AWB in veel gevallen afdoende is en dan hoef je aan die instelling alvast niet meer te morrelen. Alleen in complexe lichtsituaties zal de AWB grote afwijkingen kunnen laten zien t.o.v. de werkelijke kleurtemperatuur maar dan kan je altijd terugvallen op handmatig de witbalans instellen op de camera voordat je de opname maakt.

De camera op 6500 K instellen is absoluut geen goede oplossing. AWB stelt meestal de goede kleurtemperatuur vast, maar in 99,9% van de gevallen is er een (soms hele licht) kleurzweem, is me duidelijk geworden na veel experimenteren gisteravond.

De K200D heeft de neiging om een lichte groenzweem te geven, waardoor de kleuren soms wat flets overkomen. Ik heb geprobeerd de AWB te beïnvloeden door AWB op M1 te zetten. De kleuren lijken dan frisser, maar er is een duidelijke magentazweem waarneembaar. Daarna heb een een plugin gebruikt, Colorwasher, waarmee kleurzwemen zijn te verwijderen. Daar had ik een vaste preset voor. Ik was goed te spreken over de kleuren, maar er zit een vaste kleurtemperatuur in die preset. Dus moet je voor elke serie een nieuwe preset maken, tenminste als de foto's op hetzelfde moment van de dag zijn gemaakt.

Toen zocht ik een oplossing die onafhankelijk van de kleurtemperatuur werkt en kwam ik eerdergenoemde oplossing tegen. Gisteravond heb ik die uitgeprobeerd op diverse foto's en de kleurzweem verdwijnt. Inmiddels heb ik ook een variant hierop. Met de plugin Smartcurves kun je in Photoshop Elements prima 18% grijs krijgen, zodat de kleurzweem ook verdwijnt.

Offline EricR

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1774
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
Re:Delft. een jaar geleden...
« Reactie #29 Gepost op: 1 juli 2010, 12:54:54 »
Omdat ik die instelling zelden of nooit verander, Eric...
Tenzij er erg grote verschillen zullen gaan optreden, zoals bijvoorbeel kunstlicht.
En in het geval kunst licht qua sterkte niet voldoende is, heb ik flitsers...
En als je je flitstechniek beheerst, zal haast niemand last hebben van het afgaan van de flitser.

groeten,
Ruurd

Maar je hebt op voorhand al een instelling die zorgt voor een niet correcte opname. Corrigeerbaar maar het kost wel meer tijd dan corrigeren vanaf een witbalans die al grotendeels overeenkomt met de situatie bij het maken van de opname. Of schiet je altijd onder dezelfde omstandigheden, overdag en redelijk zonnig?

Afgaande op je geplaatste foto's heb je in ieder geval geen absoluut oog om kleurzwemen waar te nemen, anders had je die te blauwe foto's wel bijgewerkt lijkt me. Zelfs als die waas veroorzaakt is door de editor.

asplx

  • Gast
Re:Delft. een jaar geleden...
« Reactie #28 Gepost op: 1 juli 2010, 11:59:26 »
Omdat ik die instelling zelden of nooit verander, Eric...
Tenzij er erg grote verschillen zullen gaan optreden, zoals bijvoorbeel kunstlicht.
En in het geval kunst licht qua sterkte niet voldoende is, heb ik flitsers...
En als je je flitstechniek beheerst, zal haast niemand last hebben van het afgaan van de flitser.

groeten,
Ruurd

Offline EricR

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1774
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
Re:Delft. een jaar geleden...
« Reactie #27 Gepost op: 1 juli 2010, 11:52:33 »
Dank voor de uitleg, Hythloday.

Maar mijn methode om dat werk te voorkomen is het juist instellen van de camera, zodat die goede opnames maakt.
Dat hoeft namelijk maar één keer en je spaart duizenden bewerkingen achteraf....

Groeten,
Ruurd

Maar waarom stel je de camera dan tegenwoordig in op 6500K? Nu is het bijstellen van de witbalans redelijk snel gebeurd maar mijn ervaring leert toch dat AWB in veel gevallen afdoende is en dan hoef je aan die instelling alvast niet meer te morrelen. Alleen in complexe lichtsituaties zal de AWB grote afwijkingen kunnen laten zien t.o.v. de werkelijke kleurtemperatuur maar dan kan je altijd terugvallen op handmatig de witbalans instellen op de camera voordat je de opname maakt.

asplx

  • Gast
Re:Delft. een jaar geleden...
« Reactie #26 Gepost op: 1 juli 2010, 11:38:50 »
Dank voor de uitleg, Hythloday.

Maar mijn methode om dat werk te voorkomen is het juist instellen van de camera, zodat die goede opnames maakt.
Dat hoeft namelijk maar één keer en je spaart duizenden bewerkingen achteraf....

Groeten,
Ruurd

Hythloday

  • Gast
Re:Delft. een jaar geleden...
« Reactie #25 Gepost op: 1 juli 2010, 09:49:10 »
Trouwens,

Ik vond de eerste foto's uit mijn K200D ook te groenig. Heb bij de AWB de kleurinstellingen veranderd en zit nu uiteindelijk op AWB met correctie M1 (=Magenta +1) en schiet JPeg in Adobe RGB. Dit geeft voor de JPEG's lekker frisse kleuren.

Gisteren kwam ik dit tegen om een kleurzweem te verwijderen:

Soms heb je een kleurzweem in de foto's. Dit komt doordat de camera qua lichtmeting in de war kan raken bij een overheersende kleur. Of als je fotografeert bij kunstlicht. Je camera is er altijd op uit om je foto's op 18% grijs te af te stemmen. In moeilijke lichtomstandigheden kun je om die reden met een grijskaart fotograferen. Maar als je die niet bij de hand hebt kun je achteraf in Photoshop kleurzweem verwijderen met de volgende stappen.

1. Druk op F7 om layers te activeren

2. Gebruik de combinatie CTRL + J om de huidige laag te kopiëren. En ga daarna op de gekopieerde laag staan.

3. Gebruik de menuopties Filter --> Blur --> Average (photoshop berekent het gemiddelde van de kleuren in je foto)

4. Zet de eigenschappen van de laag op 'color' OF ‘HUE’ in plaats van het standaard 'normal'

5. Gebruik de toetsencombinatie CTRL + I (invert)

6. Zet de opacity van de laag tussen 5% en 10% (in plaats van 100%)

7. Gebruik de toetsencombinatie CTRL + E (merge down) om de lagen samen te voegen.

Voilá... kleurzweem verwijderd!

Hythloday

  • Gast
Re:Delft. een jaar geleden...
« Reactie #24 Gepost op: 29 juni 2010, 08:11:00 »
Trouwens,

Ik vond de eerste foto's uit mijn K200D ook te groenig. Heb bij de AWB de kleurinstellingen veranderd en zit nu uiteindelijk op AWB met correctie M1 (=Magenta +1) en schiet JPeg in Adobe RGB. Dit geeft voor de JPEG's lekker frisse kleuren.

Toen ik mijn K200D net had, heb ik de WB ook anders ingesteld. Toen vond ik dat alle kleuren verschoven en hadden de foto's ook een kleurzweem. Ik had nog een oude plugin, Colorwasher, en daar heb ik een aantal presets voor gemaakt. De preset die ik nu gebruik geeft redelijk neutrale kleuren die aan de koele kant zijn.

Offline Jan-61

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1263
  • Geslacht: Man
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq.NL
Re:Delft. een jaar geleden...
« Reactie #23 Gepost op: 28 juni 2010, 23:57:24 »
Trouwens,

Ik vond de eerste foto's uit mijn K200D ook te groenig. Heb bij de AWB de kleurinstellingen veranderd en zit nu uiteindelijk op AWB met correctie M1 (=Magenta +1) en schiet JPeg in Adobe RGB. Dit geeft voor de JPEG's lekker frisse kleuren.

Jan.
FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 Zwart
FLICKR

Offline Jan-61

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1263
  • Geslacht: Man
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq.NL
Re:Delft. een jaar geleden...
« Reactie #22 Gepost op: 28 juni 2010, 23:50:56 »
Maar toch wel een leuk deze documentatie. Ik woonde in Delft tot '92... Toen was het statiosngebied ook al rommelig...maar de sloop rond de spoorzone is wel zeer rigoreus..laatst weer op weg naar Rotjeknorrie met de trein...je weet niet wat je ziet! Ja.. en ook bouwkunde is weg  :'( :'(

ben benieuwd waar je nog mee komt, Ruurd!

Jan.
FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 Zwart
FLICKR

asplx

  • Gast
Re:Delft. een jaar geleden...
« Reactie #21 Gepost op: 28 juni 2010, 23:44:59 »
Gaat ook komen, Kees.
Moet nog "even" wat reorganiseren....
Maar ook daar wordt aan gewerkt.

groeten,
Ruurd

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re:Delft. een jaar geleden...
« Reactie #20 Gepost op: 28 juni 2010, 23:32:26 »
..alles is al zo'n beetje gezegd.

Maar ik wil hier nog wel een persoonlijke noot aan toevoegen. Ik mis wat scherpte en/of dynamiek, maar ik vind het onderwerp en de serie schitterend!

Maar ze moeten vooral de gemeente Delft op hun flikker geven om dit te laten slopen. Doodzonde!

Maar goed, de foto's: ik zou ze veel meer en detail willen zie, zonder al die rommel er omheen. Maar dat is heel persoonlijk. Ik vind dit soort oude panden (blauw of niet) machtig interesant. Ga eens naar de voormalige DDR en je staat te kwijlen. Daarom zou ik persoonlijk wat andere beelden hebben gemaakt maar het is wél een serie!

Goed zo Ruurd? En waar ik nou écht op zit te wachten: foto's van jouw grote liefde: de LX!! Kun je daar eens iets van plaatsen? Je bent zó lyrsch voor dat onbetaalbare stuk kwaliteit!

asplx

  • Gast
Re:Delft. een jaar geleden...
« Reactie #19 Gepost op: 28 juni 2010, 17:04:58 »
Ok...

Offline EricR

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1774
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
Re:Delft. een jaar geleden...
« Reactie #18 Gepost op: 28 juni 2010, 17:01:48 »
Wat Ron ook al aangeeft: Het stationsgebied is ontzettend rommelig. Bepaald geen visitekaarte voor de stad.
Ik zal ook overzichtsfoto's plaatsen, zodat je een betere indruk krijgt.
Deze bouwsels zijn al enkele maanden tegen de vlakte en ook van de sloop heb ik een aantel foto's gemaakt. Puur voor het totaal beeld.

Ruurd, dat het een puinhoop was en is weet ik zelf ook, kom daar nog wel eens als Hagenees. Maar als registratie van gebouwen die tijdelijk uitgevoerd zijn in de blauwe kleuren die Delft kenmerken had je misschien beter de omgeving wat minder er bij betrokken.

Zelf sla ik overigens gebouwen over als de omgeving echt te rommelig is maar in dit geval en gelet op het unieke tijdelijke karakter begrijp ik dat je graag die situatie nog wil vastleggen.

asplx

  • Gast
Re:Delft. een jaar geleden...
« Reactie #17 Gepost op: 28 juni 2010, 16:50:50 »
Maar met of zonder waas moet je het er toch wel mee eens zijn dat de meeste foto's te druk zijn? Nu is het vrij lastig om gebouwen te isoleren als je een indruk wil geven van de laatste momenten van die gebouwen maar volgens mij waren er nog wel standpunten te vinden waarbij de gebouwen beter uitkomen dan ze nu doen. Een foto gezien vanaf de rand van het stationsgebouw was waarschijnlijker minder druk geweest.

Wat Ron ook al aangeeft: Het stationsgebied is ontzettend rommelig. Bepaald geen visitekaarte voor de stad.
Ik zal ook overzichtsfoto's plaatsen, zodat je een betere indruk krijgt.
Deze bouwsels zijn al enkele maanden tegen de vlakte en ook van de sloop heb ik een aantel foto's gemaakt. Puur voor het totaal beeld.

Citaat van: Ron
Ik was een tijd terug in Delft en vond het vooral rommelig overkomen. Dat is iets wat ik wel deel met de andere toeristen. Niet heel perfect getoond hier.

Ron, je zegt het nog erg netjes: Het is en was een enorme puinhoop hier in Delft.

Citaat
Voor mijn gevoel is 6000K voor een zonnige dag een betere instelling. Overigens zet ik hem op AWB en ga pas schuiven in de witbalans bij de ontwikkeling van de RAW. Zo heb je toch altijd zelf de touwtjes in handen.

De foto's zijn nog gemaakt met de instellingen, zoals ik de camera kocht. De betreffende dag was in zoverre zonnig, dat dat afwisselde met behoorlijke donderbuien. Het was behoorlijk bewolkt.
De WB heb pas een maand of 2 geleden verhoogd naar 6500 K.
De foto's in het Agnetapark heb ik met die instelling gemaakt, deze foto's niet.

Een ieder dank voor deze ontwikkelinshulp.
Alle foto's heb in DNG op de computerstaan, maar ik ben nog niet zover, dat ik daar al mee (be)werk.
Gaat wel komen.

Nogmaals: dank jullie wel
Ruurd

Hythloday

  • Gast
Re:Delft. een jaar geleden...
« Reactie #16 Gepost op: 28 juni 2010, 16:33:49 »
Jammer maar helaas... geconverseer op interplanetair niveau:
1: De camera staat pas een paar maanden op 6500 K
2: De onbewerkte foto's hebben de waas niet.
3: Als ik de camera op AWB zet, bepaalt de camera wat er gebeurt en niet ik.

Ik heb twee foto's gedownload en Auto Kleurcorrectie toegepast. De kleurzweem verdween en er kwamen frisse kleuren tevoorschijn. Op zich is er niets mis mee dat de camera de kleurtemperatuur bepaalt. Dat doen Pentax camera's redelijk goed. Als je bewust kleuren wilt manipuleren, kun je beter in RAW fotograferen. Je digitale negatief blijft dan onaangetast en is later ook nog bruikbaar.