Auteur Topic: delft blues festival, Bradley's Circus  (gelezen 496 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1233
  • Geslacht: Man
Re: delft blues festival, Bradley's Circus
« Reactie #6 Gepost op: 17 februari 2014, 11:33:18 »
Even over de korrel/ruis. Er was geen ontkomen aan. De concerten werden gehouden in cafe's. Waar je op podia nog lekker spots heb die zangers etc kunnen uitlichten, had je hier echte cafe licht (dus geen licht). het betekende dus ook lage sluitersnelheden, open diafragma's en hoge ISO waarden. Waar deze foto's zijn gemaakt was het licht nog het best. Maar deze band was dan weer erg bewegelijk, dus sluitertijd moest weer omhoog om ze nog een stil te krijgen (op een paar shots na waar ik juist de beweging heb proberen vast te leggen). En heb er bewust voor gekozen om geen ruisreductie te gebruiken, vind persoonlijk de foto's dan stuk minder worden bij deze hoge ISO waarden.

De foto's zijn niet sterk gecropped, alleen vierkant gemaakt.

Had dus de K-01 bij me en de K-7. En dat was best lastig. ondanks het weinige licht, kon de AF van dat oude bakbeest het in meeste gevallen gewoon bijbenen en scherpe foto's afleveren. Alleen tja, die sensor he die kan het niet aan met zo weinig licht. Heb gelukkig op 1 lokatie nog wel gebruik kunnen maken van m'n flitser.
De AF van de K-01, bij meeste lokaties dus gewoon niet. pakte helemaal niks. Alleen bij de Oude jan, waar ik ook deze foto's heb gemaakt kon ik hem gebruiken. Andere lokaties was het een no no. En handmatig scherpstellen was ook lastig. door het weinige licht had je dus ook erg veel ruis op je scherm. op zich geen probleem als de onderwerpen stil staan, dan gaat het makkelijk. Maar bij veel bewegen, wordt het lastig. ben je vaak net niet snel genoeg. Het makkelijkste was bij soundchecks, zijn ze nog meestal rustig. Ook de prefocus was lastig. Heb het ook paar keer gedan, net voorbij de microfoon scherpstellen. ook erg leuk, heb je het net gedaan, zal je net zien komen ze een tijdje niet bij de microfoon in de buurt. (krijg je lekkere lamme armen van door je k-01 vast te houden. En als ze dan komen, dan bewegen ze soms ook net te snel, of blijven net te ver weg. Dus weer dilema, iets snellere sluitertijden om de beweging te bevriezen. Maar je wilde dan ook weer niet met volle opening fotograferen voor het geval dat ze net buiten de focus zone kwamen. Dus diafragma iets knijpen om iets aan scherpte diepte te krijgen, dus ISO weer omhoog, en dan soms nog onderbelicht.

het was voor mij de eerste keer om onder zulke omstandigheden te fotograferen. Al vaker met concerten, maar dan heb je inderdaad het geluk van de spots die veel licht geven. Dus dit was compleet nieuw, een hele (erg leuke) ervaring. heb veel geleerd, het was 2 dagen, dus foto's van 2e dag zijn beter (kennis meegenomen van eerste dag). En volgende keer zal het ook weer beter gaan. Maar ben toch wel tevreden met de resultaten die ik heb behaald. Zal er komende dagen nog een paar posten.

Mischien heb ik nu toch een excuus om de K5II of K3 aan te schaffen  ;) (zal vrouwtje waarschijnlijk niet intrappen)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: delft blues festival, Bradley's Circus
« Reactie #6 Gepost op: 17 februari 2014, 11:33:18 »

Offline BertHermans

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2022
  • Geslacht: Man
Re: delft blues festival, Bradley's Circus
« Reactie #5 Gepost op: 16 februari 2014, 21:26:51 »
Mooi werk met de K-01!!!
De eerste twee geven naar mijn mening de sfeer het beste weer.

RonHendriks

  • Gast
Re: delft blues festival, Bradley's Circus
« Reactie #4 Gepost op: 16 februari 2014, 21:08:50 »
Ik vind de derde juist wel mooi.

Offline djoser

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 637
  • Geslacht: Man
  • Zomaar wat plaatjes
    • Kieker
Re: delft blues festival, Bradley's Circus
« Reactie #3 Gepost op: 16 februari 2014, 21:00:32 »
Er zit inderdaad een stevige korrel in, maar ik vind dat dit alleen in de eerste foto het beste tot zijn recht. De andere twee zijn geen verkeerde platen, maar de korrel stoort me persoonlijk te veel. Ik denk dat je ze behoorlijk hebt gecropt?

Groet, Dick
Pentax K5 + MX-1  *  Tamron 17-50mm/2.8  *  Sigma 10-20mm/4-5.6

Offline zoran

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2399
  • Geslacht: Man
Re: delft blues festival, Bradley's Circus
« Reactie #2 Gepost op: 16 februari 2014, 20:19:22 »
Foto 1 en foto 2 raken me wel. De ruis/korrel pakt hier goed uit.

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1233
  • Geslacht: Man
delft blues festival, Bradley's Circus
« Reactie #1 Gepost op: 16 februari 2014, 20:06:28 »
Afgelopen vrijdag en zaterdag foto's mogen maken op het Delft Blues festival (als officieel festival fotograaf).

Dit zijn er 3 van de band Bradleys Circus. Hele goede band trouwens als je van blues houdt.

1

jammin by Macariogomes, on Flickr

2

weave by Macariogomes, on Flickr

3

hiding by Macariogomes, on Flickr