Auteur Topic: Uitbreiden, maar met wat?  (gelezen 1422 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wailer

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 69
  • Geslacht: Man
Re: Uitbreiden, maar met wat?
« Reactie #7 Gepost op: 11 juli 2017, 13:07:36 »
Foto's zien er inderdaad prachtig uit.

Ik ga op zoek!

Dank

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Uitbreiden, maar met wat?
« Reactie #7 Gepost op: 11 juli 2017, 13:07:36 »

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Uitbreiden, maar met wat?
« Reactie #6 Gepost op: 9 juli 2017, 19:36:42 »
Kan namelijk converter overnemen voor 15 euro, panagor, pentax k, macro converter 50mm
Nu is dat een koopje, maar toch zonde om te kopen als je er niets mee kunt.

Met die converter en een lichtsterke 50mm F 1:1.7 lens, verkrijgbaar voor 25 euro:[/https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/fotografie-lenzen-en-objectieven/m1178989246-smc-pentax-50mm-1-7.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr&pos=83quote] kan je best aardige macro foto's maken en daardoor kijken als het echt iets voor je is. Dat maakt de keuze later gemakkelijker om later al dan niet een dure macro lens te kopen. Hierbij een paar voorbeelden gemaakt met een dergelijke combinatie (55mm i.p.v. 50mm lens) van vanmiddag.
1.

2.

3.

4.


Omdat je nog maar kort een K5IIs gebruikt en bijna uitsluitend met de 55-300mm lens, kan ik je aanraden om in de stad eens de 18-55mm lens uit te proberen, om zo tot een betere keuze te komen over de aanschaf van een eventuele andere zoomlens met slechts iets andere brandpuntafstanden.

groeten, Arno
« Laatst bewerkt op: 9 juli 2017, 20:55:28 door abakker »

Offline Hanv

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 291
  • Geslacht: Man
Re: Uitbreiden, maar met wat?
« Reactie #5 Gepost op: 9 juli 2017, 14:51:23 »
Heb met dezelfde vragen gezeten.
mijn standaardlens voor binnen en in de stad is een 17-70 van Pentax geworden. Deze worden op Marktplaats en soms ook op het forum aangeboden voor rond 300 euro. Mij bevalt de lens goed, maar hoor ook goede berichten van 17-70 van Sigma. Die gaat net een stapje wijder open in het groothoek gebied. In het telegebied hebben beide een opening van F4.

Verder heb ik gekozen voor een 90 mm Tamron. Die was wat goedkoper dan een Pentax 100mm en geeft heel mooie resultaten, juist voor insecten en bloemen en zo. Wel even wennen aan de kleine scherpte - diepte.
 
Verder heb ik wat geexperimenteerd met een converter, maar dat haalt niet bij die Tamron. Ik heb geëxperimenteerd met verschillende oudere lenzen, maar had vaak een beter resultaat met het uitvergroten van een foto zonder die converter, dan met. Ik kreeg het niet goed scherp. Dat kan natuurlijk ook aan de converter liggen, het was er een die ik voor 10 euro op Marktplaats vond.

Voor je iets koopt, zou ik zeker proberen om wat te experimenteren.

Nou, misschien heb je wat aan deze ervaringen, veel succes met kiezen.
, groet, Han
K5, DA17-70, DA18-55wr, DA50-200wr, DA50 1:1.8, M50 1:2, Sigma 30mm 1:1.4, Tamron 28-200 1:3.8-5.6, Soligor 80-200 1:4, Tamrom 90 mm 1:2.8 Macro

Offline Wailer

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 69
  • Geslacht: Man
Re: Uitbreiden, maar met wat?
« Reactie #4 Gepost op: 9 juli 2017, 14:32:55 »
Dank heren voor de antwoorden.

Dat van die diafragmaring wist ik niet, dus toch maar goed dat ik het eerst checkte ipv zomaar aan te schaffen.

En ben bekend met de reviews online... Maar ook daar schiet het van 10 tot aan 5, dus lijkt op: je vindt het top, of je vindt het een flop. VWB de 18-135 dan toch.

@Peter, gezien macro 100mm (wat ik al vermoedde) is het aan te raden eens te kijken naar een marktplaats handmatig objectief, ofwel een oude en betaalbare? Aangezien je voor macro toch ook vaak handmatig scherpstelt? of zijn die misschien van matige kwaliteit?

Maar wat zou een goede stap zijn een 18-135 of een 17/18-70 of iets in die range? Met name voor in de stad etc.


Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Uitbreiden, maar met wat?
« Reactie #3 Gepost op: 4 juli 2017, 12:36:46 »
Voor het maken van macrofoto's van insecten kom je toch al snel in de richting van een 100mm macrolens. Met 50mm macrolenzen moet je namelijk behoorlijk dicht op het insect kruipen en dan willen ze nog wel eens weg vliegen. Met een telelens kun je trouwens ook best mooie close-ups van grotere insecten maken, denk hierbij aan vlinders en libellen.

Groet,  Peter

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Uitbreiden, maar met wat?
« Reactie #2 Gepost op: 3 juli 2017, 15:16:34 »
De technische gegevens van Pentax lenzen en de ervaringen/waarderingen ermee, kan je vinden op: https://www.pentaxforums.com/lensreviews/
Voor macro kan je een Panagor macro converter gebruiken als de lens een diafragmaring heeft; dat hebben de 18-55 en de 55-300 echter niet. Als je een analoge prime lens 50mm F 1:1.7 erbij kan kopen     https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/fotografie-lenzen-en-objectieven/m1178989246-smc-pentax-50mm-1-7.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr&pos=83                       kan je het diafragma wel gebruiken en tot 1:1 komen. Met de laatste serie 18-55 kan je tot 1:0.34 komen bij een kortste scherpstelafstand van 25 cm en is bloemen fotograferen goed te doen evenals vlinders e.a. grotere insecten en komen bij uitvergroten ook kleinere insecten in beeld.
Voor gebruikte lenzen kan je op Marktplaats zoeken: https://www.marktplaats.nl/z.html?query=pentax+lenzen+en+objectieven&categoryId=495&postcode=

groeten, Arno
« Laatst bewerkt op: 3 juli 2017, 18:14:19 door abakker »

Offline Wailer

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 69
  • Geslacht: Man
Uitbreiden, maar met wat?
« Reactie #1 Gepost op: 3 juli 2017, 11:26:15 »
Beste mensen,

Ik heb nu sinds mei een K5IIs incl 18-55mm en 55-300mm vooralsnog zit de 55-300 standaard op de body, omdat ik vaak fotografeer als ik buiten ben, met de kids een rondje wandelen. Dan zien we altijd veel (water)vogels en kwam nog wel eens een bonte specht tegen.

Maar als ik de stad in ga heb ik voor mijn gevoel redelijk weinig aan deze lens...
Ik denk aan een 17-70 of vergelijkbaars of de pentax 18-135, maar twijfel aan de combi groothoek en Tele in 1 lens. Welke is aan te raden en is redelijk tweedehands te scoren?

Daarbij zou ik sowieso willen sparen voor een Macro lens... Voor insecten met name, maar zal ook bloemen etc fotograferen. Meer dan 100mm nodig?

Over de macro nog een vraagje, want is een (voor mij) forse investering.... Kan ik met mijn huidige objectieven (18-55 en 55-300) een converter ofzo gebruiken? En hoe werkt dat met een converter?
Kan ik dan even vooruit met het ontdekken van macro en tegelijk sparen voor een microleningen?

Ik heb al gezocht op het forum, maar heb de indruk dat die convertervooral worden gebruikt met primes.
Iemand ervaring met raynox voorzetlens toevallig?

Kan namelijk converter overnemen voor 15 euro, panagor, pentax k, macro converter 50mm
Nu is dat een koopje, maar toch zonde om te kopen als je er niets mee kunt.

Dank voor de hulp!