Auteur Topic: [TestCase] Startrails boven Purmerend  (gelezen 722 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline PeterK

  • Honorary Member
  • Super Pentaxian
  • *****
  • Berichten: 1772
  • Geslacht: Man
Re: [TestCase] Startrails boven Purmerend
« Reactie #7 Gepost op: 12 januari 2009, 20:29:57 »
Startrails staan ook al een tijdje op mijn verlanglijstje. Deze poging is zeker niet slecht. Alleen die vliegtuigen kunnen wel wat roet in het eten smijten met hun 'lichtvervuiling'.
Homo Sapiens Pentaxiensis (Pentax K20D-K100D-MG)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: [TestCase] Startrails boven Purmerend
« Reactie #7 Gepost op: 12 januari 2009, 20:29:57 »

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8278
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: [TestCase] Startrails boven Purmerend
« Reactie #6 Gepost op: 12 januari 2009, 19:09:24 »
Citaat
Eigenlijk een beetje het zelfde principe als timelapse-fotografie?

Een beetje, met dien verstande dat timelapse fotografie veelal wordt gebruikt om een filmpje te maken en het resultaat hier slechts een foto is.

Citaat
"Dat de sterren geen rond spoor trekken zoals je wel vaker op foto's ziet, komt omdat ik de foto richting het zuidwesten heb genomen en niet richting noord (richting poolster)."

En daarmee is ook min of meer het bewijs geleverd dat niet de sterren bewegen, maar de fotograaf/het fototoestel. De aarde draait immers; en dat is wat je ziet.

Sorry. Ik ga ervan uit dat je dat zelf ook wel weet, maar voor iemand die voor het eerst met start-rails ten maken krijgt, kan je post een beetje verwarrend zijn.

smt

Ok ok, ik had beter kunnen schrijven dat je de schijnbare beweging van de sterren vastlegt ............

Het is overigens niet gelukt van het weekeinde in verband met bewolkte luchten.

greetz,
Erik
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2009, 19:11:02 door EviZ »

sMatt

  • Gast
Re: [TestCase] Startrails boven Purmerend
« Reactie #5 Gepost op: 12 januari 2009, 13:02:04 »
"Dat de sterren geen rond spoor trekken zoals je wel vaker op foto's ziet, komt omdat ik de foto richting het zuidwesten heb genomen en niet richting noord (richting poolster)."

En daarmee is ook min of meer het bewijs geleverd dat niet de sterren bewegen, maar de fotograaf/het fototoestel. De aarde draait immers; en dat is wat je ziet.

Sorry. Ik ga ervan uit dat je dat zelf ook wel weet, maar voor iemand die voor het eerst met start-rails ten maken krijgt, kan je post een beetje verwarrend zijn.

smt


« Laatst bewerkt op: 12 januari 2009, 13:02:41 door sMatt »

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re: [TestCase] Startrails boven Purmerend
« Reactie #4 Gepost op: 11 januari 2009, 22:36:59 »
Eigenlijk een beetje het zelfde principe als timelapse-fotografie?

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8278
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: [TestCase] Startrails boven Purmerend
« Reactie #3 Gepost op: 10 januari 2009, 16:40:29 »
Citaat
Aparte foto.

Een tikkie uitleg is op zijn plaats wmb: wat is start-rail?
;D ;D
Ehm  :-[ dat is een typo: het moet zijn star-trail, of in goed Nederlands: sterrensporen. Ik heb het in mijn o.p. maar aangepast.

Zoals ik al schreef is deze foto samengesteld uit 18 afzonderlijke foto's. De eerste foto's hadden een belichting van ongeveer 60 seconden maar de meeste foto's ongeveer 120 seconden. Bij het samenvoegen komen de lichtste delen door, vandaar dat je sterrensporen krijgt. De sterren bewegen immers gewoon door aan de hemel.
Het lichte spoor van boven de linkerflat richting horizon is waarschijnlijk de planeet Mercurius. De min of meer horizontale strepen zijn afkomstig van vliegverkeer vanaf de polderbaan.
Dat de sterren geen rond spoor trekken zoals je wel vaker op foto's ziet, komt omdat ik de foto richting het zuidwesten heb genomen en niet richting noord (richting poolster).

Ik zie helaas bewolking binnentrekken, dat belooft niet veel goeds voor vanavond  :( :( :( :( :( :(

greetz,
Erik

Offline SimonWillig

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 415
  • Geslacht: Man
  • Niet geschoten is altijd mis!
Re: [TestCase] Startrails boven Purmerend
« Reactie #2 Gepost op: 10 januari 2009, 16:07:38 »
Aparte foto.

Een tikkie uitleg is op zijn plaats wmb: wat is start-rail?
Groeten,

Simon
-------------------------------------------------------
Pentax K10D,
Sigma AF 18-250mm f/3.5-6.3 dc macro hsm,
Tamron SP 10-24mm f/3.5-4.5 DiII,
[wat manueel spul om mee te hobbie-en]

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8278
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
[TestCase] Startrails boven Purmerend
« Reactie #1 Gepost op: 9 januari 2009, 22:19:17 »
Hierbij een testje van een star-trail-foto. De foto is samengesteld uit 18 foto's en toen hield de batterij er mee op .......Dat was ook niet zo heel erg omdat het toch te nevelig werd om nog verder te kunnen.
De langetijdsruisonderdrukking heb ik uit gezet. Je weet niet wat je dan ziet aan hete pixels op je raw-bestand: tientallen hete pixels. Gelukkig filtert ACR ze er rap uit. Op een na, deze bleef groen. In de gestappelde foto is het wit geworden. Kreeg dat een, twee, drie niet weggeklooned.

Maar goed, hierbij een eerste resultaat:



Ik hoop het morgenavond in de duinen opnieuw en beter te doen ......

greetz,
Erik

edit: typo
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2009, 16:34:24 door EviZ »