Auteur Topic: K5-II front / backfocus instellingen en compromis met zoom lenzen  (gelezen 1290 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Sentinel

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 358
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: K5-II front / backfocus instellingen en compromis met zoom lenzen
« Reactie #6 Gepost op: 20 mei 2019, 10:46:02 »
Ik ben inderdaad al aan het instellen gegaan met camera. Echter met de maximale instelling blijft het niet heel best.
Ik wil mijn sensor en spiegelhuis laten reinigen (bij Chipclean) en ze doen ook calibratie van lenzen. Daar ga ik het eens proberen want met de huidige instellingen, met name op 75mm blijft het niet lekker. Je mist net wat scherpte op de grotere diafragma's en dat vind ik zonde.
K5-II & K200D| Pentas 16-45 F4 | Tamron 28-75 F2.8| Sigma 70-200 F2,8 USM II| Sigma 18-125 F3,5-5,6| Metz 48-af1| Metz 58-af1|

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: K5-II front / backfocus instellingen en compromis met zoom lenzen
« Reactie #6 Gepost op: 20 mei 2019, 10:46:02 »

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: K5-II front / backfocus instellingen en compromis met zoom lenzen
« Reactie #5 Gepost op: 17 mei 2019, 16:44:35 »
Zoals je in eerste instantie al had aangegeven, kan je de front focus in de camera corrigeren. Bij de 25-75mm lens kan je dat natuurlijk het beste doen daar waar het zich het sterkste voordoet: op 75mm.

Offline Sentinel

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 358
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: K5-II front / backfocus instellingen en compromis met zoom lenzen
« Reactie #4 Gepost op: 17 mei 2019, 11:22:24 »
Ik heb het in eerste instantie geconstateerd in mijn foto's. Hierbij kon ik mij niet voorstellen dat ik een bepaalde foto de focus zo mis had.
Er kan uiteraard een grote menselijke fout marge inzitten en daarom heb ik de proef op de som genomen.
Ik heb een front/back focus kaart uitgedraaid en het statief erbij gepakt en voornamelijk bij 75mm zit er dus een behoorlijke front focus.

Met live view was het inderdaad niet aanwezig.
En alleen live view gebruiken of alles met een klein diafragma schieten gaat niet gebeuren ;)

K5-II & K200D| Pentas 16-45 F4 | Tamron 28-75 F2.8| Sigma 70-200 F2,8 USM II| Sigma 18-125 F3,5-5,6| Metz 48-af1| Metz 58-af1|

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: K5-II front / backfocus instellingen en compromis met zoom lenzen
« Reactie #3 Gepost op: 16 mei 2019, 18:02:33 »
[...] Bij stilstaande onderwerpen kan m.b.v.[...]Live View, [...] de grootste scherpstelling worden verkregen. [...]
Bijkomend voordeel van het gebruik van liveview is dat er dan geen sprake meer is van back of frontfocus vanwege een andere wijze van scherpstellen ;-)

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: K5-II front / backfocus instellingen en compromis met zoom lenzen
« Reactie #2 Gepost op: 16 mei 2019, 13:31:57 »

Daarna heb ik mijn Tamron 28-75 f2.8 ook eens gecontroleerd en deze geeft een front focus issue waarbij het op 28mm een stuk minder is dan op 75 mm.
Dit is natuurlijk een dilemma met zoom lenzen. Hoe gaan jullie hiermee om? Middelen jullie of zorgen jullie dat op een bepaalde lengte de focus goed staat? Ik neig er naar om de focus zo goed als mogelijk op 75mm goed te hebben. Dit omdat "out of focus" vaker opvalt.

Een klein front focus hoeft misschien niet gecorrigeerd, omdat 2/3 gedeelte van de scherptediepte achter het focus punt ligt.
Bij een 28-75mm lens valt een verkeerde focus bij 75mm sneller op maar ook onscherpte in het algemeen doordat:
1. Het onderwerp komt op 75mm groter in beeld, waardoor onscherpte duidelijker zichtbaar wordt.
2. De scherptediepte bij een bepaald diafragma is op 28mm veel groter dan op 75mm.
3. De scherpte van de meeste zoomlenzen is bij de langste brandpuntafstand meestal iets minder dan op de groothoek/normale stand.
4. Trillingen zorgen voor meer onscherpte bij een langere brandpuntafstand.
5. Door stof/vocht in de lucht, warmtegolfjes e.d. is een onderwerp op een kortere afstand altijd duidelijker en scherper op de foto te zetten.

Bij mijn lenzen heb ik geen duidelijke back- of frontfocus kunnen vaststellen en als de focus niet goed was op een foto, dan had de AF op een opvallend detail in de achtergrond gefocust zoals een paal, huis, tak i.p.v. op het te fotograferen onderwerp op de voorgrond; bij twijfel over de juiste focus van de AF, laat ik hem vaker of per foto opnieuw focussen m.b.v. Backbutton AF.
Omdat zoomlenzen bij volle opening van het diafragma meestal een matige kwaliteit hebben, gebruik ik minimaal F 8 ; een kleine front- of backfocus kan daardoor ook "verdwijnen in de toegenomen scherptediepte". Bij bewegende onderwerpen is het belangrijk om AF C(continue) te gebruiken. Bij stilstaande onderwerpen kan m.b.v. een statief, Live View, spiegel opklappen en zelftimer de grootste scherpste worden verkregen.

Groeten, Arno
« Laatst bewerkt op: 17 mei 2019, 16:40:29 door abakker »

Offline Sentinel

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 358
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
K5-II front / backfocus instellingen en compromis met zoom lenzen
« Reactie #1 Gepost op: 13 mei 2019, 11:53:52 »
Allereerst, ben ik terug van weg geweest.
Het ziet er naar uit dat het forum vergeleken met een paar jaar geleden erg rustig is geworden.

In 2010 heb ik mijn eerste Pentax gekocht te weten een K200D.
Nadat ik met mijzelf de afspraak had gemaakt dat als de eerste kleine opkomst was er een nieuwe camera mocht komen, was het in 2013 zover.
De Pentax K5-II is toen in huis gekomen. In de loop van de jaren zijn er wat zaken (lensen en flitsers) aangeschaft. Mijn primaire lenzen zijn de 16-45 f4, Tamron 28-75 f2.8 en Sigma 70-200 f2.8 HSM.
Tussen 2015 en 2018 heeft de fotografie door diverse oorzaken eigen stil gelegen.

Tijdens een citytrip naar Londen 2 weken geleden is mijn 16-45 f4 uit mijn zak is geglipt. Op zo'n 5 a 10 cm hoog viel hij eruit en is precies op de focus ring terecht gekomen. en deze zit zo goed als muurvast.
Via internet een vervangende lens gevonden, de DA* 16-50 f2.8. Deze is tweedehands gekocht via marktplaats. Deze stond al op mijn wensenlijst en het was nu een goed moment.


Een heel verhaal zonder enige vraag, dus hier komt die ;)
Ik heb allereerst toen ik thuis was de 16-50 gecontroleerd op front/back focus problemen. Deze had een hele kleine backfocus op het gehele bereik. Na een correctie in de camera staat deze goed.
Daarna heb ik mijn Tamron 28-75 f2.8 ook eens gecontroleerd en deze geeft een front focus issue waarbij het op 28mm een stuk minder is dan op 75 mm.
Dit is natuurlijk een dilemma met zoom lenzen. Hoe gaan jullie hiermee om? Middelen jullie of zorgen jullie dat op een bepaalde lengte de focus goed staat? Ik neig er naar om de focus zo goed als mogelijk op 75mm goed te hebben. Dit omdat "out of focus" vaker opvalt.

Wat is jullie ervaring hiermee?
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2019, 12:06:59 door Sentinel »
K5-II & K200D| Pentas 16-45 F4 | Tamron 28-75 F2.8| Sigma 70-200 F2,8 USM II| Sigma 18-125 F3,5-5,6| Metz 48-af1| Metz 58-af1|